Behöver dressyren en ny förbundskapten? (Utbruten OS i Paris 2024 (dressyr))

Hon var VD på Flyinge ett tag var var den som tog tag i "gubbslem"-kulturen där och skickade ut iaf minst en lärare.
För att utveckla: Inte vilken lärare som helst heller utan ”ett av de stora affischnamnen”. Hon satte ner foten och vägrade se mellan fingrarna när det förekom olämpliga relationer mellan ett av de stora namnen i ridsports-Sverige och elever (ja, elever i plural). Många av hennes föregångare verkar istället ha sopat det under mattan för att de ska se bra ut utåt. Frågan är bara hur mycket hon i praktiken kommer ha mandat att tycka till om i denna roll.

För en som inte är helt insatt - har man alltid haft strategiska rådgivare? Byts de ut samtidigt som kaptenen? Har de något mandat eller är de endast rådgivare? ☺️

Jag tänker att det kan vara bra att vara "en ledningsgrupp" och inte en enstaka person om man ska göra större förändringar. Det blir lite mindre personligt.

Han har ju hela dressyrkommiten annars men i dagsläget så räcker nog inte det!

Det är nytt och jag har inte sett något om hur mandaten ser ut - jag gissar att det därför är en rådgivande roll.
Det här är det enda jag sett:
Som strategisk rådgivare i landslagsledningen kommer hon att jobba nära förbundskaptenen.

– För att kunna göra en kraftsamling för svensk dressyr ser vi det som viktigt med ett stärkt samarbete mellan trupperna, landslagstränarna och med ungdomarna, från ponnyer till U25. Där hoppas jag kunna bidra med strategiskt tänk, planering, uppföljning och genom att vara ett bollplank till Stefan, säger Marianne Lilja Wittbom, som också vill fungera som ”en brobyggare till andra intressenter som hästägare, sponsorer och media”.

Har ni läst Tidningen Ridsports (PLUS) artikel med Marianne Lilja Wittbom?
Hon verkar väldigt strategisk och med en bra plan, och mycket ska bli intressant att följa.
Trist att artikeln är PLUS, det blir svårt diskutera den när många inte kan läsa den själv 🙄 men bara att hon tydligt formulerar att många OCH nya måste få chansen, att vi inte kan skicka samma ryttare till allt och att vi vid nästa OS ska ha nya, fräscha och modernt ridande ekipage att välja på (och att det ska finnas 7-8 att välja mellan) känns väldigt hoppingivande!

https://www.tidningenridsport.se/marianne-lilja-wittbom-det-kravs-en-mental-forflyttning/

Jag klipper ändå in sista frågeställningen och hennes svar på den frågan, vi får se om någon moderator blir arg eller om det är okej (tror det är 10-12 frågeställningar i hela artikeln):

Om du ser framåt mot 2030 – vad vill du att svensk dressyr ska ha uppnått, och hur ser du din roll i att nå dit?

– Stefans uppdrag följer de olympiska cyklerna, det vill säga över OS 2028. Till dess vill vi ha ett fräscht lag, där vi på resan dit kommer att släppa fram fler nya unga ryttare och hästar. Oprövade kort, unga ekipage måste få komma ut, det är precis så hoppningen har jobbat och materialet för att jobba så finns även i dressyren. Vi ska till nästa OS ha sju-åtta ekipage att välja mellan, det kräver en större bredd och framför allt att den mjuka ridningen har etablerat sig. Jag skulle vilja säga att just den punkten är avgörande för att vi ska få vara kvar i OS. Det beror med andra ord helt och hållet på hur vi och ryttarna med team sköter oss.”

Jag klipper ändå in sista frågeställningen och hennes svar på den frågan, vi får se om någon moderator blir arg eller om det är okej (tror det är 10-12 frågeställningar i hela artikeln):

Om du ser framåt mot 2030 – vad vill du att svensk dressyr ska ha uppnått, och hur ser du din roll i att nå dit?

– Stefans uppdrag följer de olympiska cyklerna, det vill säga över OS 2028. Till dess vill vi ha ett fräscht lag, där vi på resan dit kommer att släppa fram fler nya unga ryttare och hästar. Oprövade kort, unga ekipage måste få komma ut, det är precis så hoppningen har jobbat och materialet för att jobba så finns även i dressyren. Vi ska till nästa OS ha sju-åtta ekipage att välja mellan, det kräver en större bredd och framför allt att den mjuka ridningen har etablerat sig. Jag skulle vilja säga att just den punkten är avgörande för att vi ska få vara kvar i OS. Det beror med andra ord helt och hållet på hur vi och ryttarna med team sköter oss.”
Får erkänna att jag har spänd förväntan vad som kommer ske nästa gång det publiceras blå tunga på nån av PKs hästar. För det kommer att ske. Nånting kommer att hända åt det hållet och just hur det kommer hanteras kommer avgöra hur bra SJ och MLW faktiskt är. Än låter ju allt himla bra.

Får erkänna att jag har spänd förväntan vad som kommer ske nästa gång det publiceras blå tunga på nån av PKs hästar. För det kommer att ske. Nånting kommer att hända åt det hållet och just hur det kommer hanteras kommer avgöra hur bra SJ och MLW faktiskt är. Än låter ju allt himla bra.

Jag har en känsla av att Mr PK inte är förtjust i det nya styret, under Stockholm horseshow hyllade han BJ och lämna inte så mycket positivt till de nya och idag på insta hyllade han igen BJ. Är det ett sammanträffande när Sj och Mlw gått ut med dessa uttalande? Tror inte det

Jag har en känsla av att Mr PK inte är förtjust i det nya styret, under Stockholm horseshow hyllade han BJ och lämna inte så mycket positivt till de nya och idag på insta hyllade han igen BJ. Är det ett sammanträffande när Sj och Mlw gått ut med dessa uttalande? Tror inte det
Såg det och hade lite samma tanke... Å andra sidan så kommer kanske PK bara sakna BJs mat eftersom han skulle sakna sin team chef🙈😅😁.

Det beror väl på hur mycket mashmallowsjum han kladdar kring munnen på hästen. Det verkar ju vara ett legitimt sätt att dölja eländet på eftersom det sker så frekvent hos så många ekipage.

Det omnämns också i artikeln att de vill komma bort från att diskutera sina aktiva i media, typ. Jag läser det som att sådana saker kommer tas mer internt och att krav då finns på förändring men att man inte ska offra sina spelare till media eller drev.
Till en början tänkte jag att det var ganska mesigt… och lätt att dölja fel.. men sen tänkte jag på min egen arbetsplats och kände då att det låter ganska sunt. Man pratar med den det berör, man har högre rank än den det berör och man kan kräva en förändring. Istället för att säga till media att det är förskräckligt och vi ska ta hen i örat och sen inte göra något så låter det ju mer rimligt?

Men som ni skriver, vi får se om ett eller ett par år hur det lyckas IRL.

Hon pratar också mycket om sponsorer och pengar. Så har jag inte riktigt tänkt men helt klart har de mer ekonomiskt oberoende ryttarna kunnat klamra sig fast vid lagplatserna nu för att de haft råd att tävla på stora tävlingar och klättra på ranking. Det är ju jättespännande om dressyren kan få nog med pengar för att ”vanliga” ryttare (sista och kanske enda exemplet i modern tid är väl Paulinda) får komma ut och träna och tävla med de bästa. Och vad spännande det skulle vara att få se dessa skickliga men inte ekonomiskt oberoende ryttare och se vad de kan göra!

Hon pratar också mycket om sponsorer och pengar. Så har jag inte riktigt tänkt men helt klart har de mer ekonomiskt oberoende ryttarna kunnat klamra sig fast vid lagplatserna nu för att de haft råd att tävla på stora tävlingar och klättra på ranking. Det är ju jättespännande om dressyren kan få nog med pengar för att ”vanliga” ryttare (sista och kanske enda exemplet i modern tid är väl Paulinda) får komma ut och träna och tävla med de bästa. Och vad spännande det skulle vara att få se dessa skickliga men inte ekonomiskt oberoende ryttare och se vad de kan göra!
Men var ska den rekryteringen börja? Ska talangjägare åka runt till typ ridskolor och på p&r för att leta talangfulla barn men vars föräldrar saknar resurserna och/eller kunskapen?

Det är givetvis bra om även ej superrika GP-ryttare får chansen. Men selekteringen på pengar börjar så tidigt.

Liknande trådar

Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 070
Senast: Mirtai
·
Hoppning Det finns en tråd för dressyren så det behövs en för hoppningen också. Laget meddelades igår och det blir samma ryttare som i Tokyo och... 53 54 55
Svar
1 084
· Visningar
52 449
Senast: fio
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Tisdag 30 juli är det dags för dressyrryttarna att göra entré på OS i Paris. Dressyren avgörs över tre klasser. Så här går det till.
Svar
0
· Visningar
206
Senast: Gunnar
·
Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
323
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka