Behöver banta!

F

Fladde

Min Missy har gått och blivit för tjock.

Så nu måste jag få ner henne i vikt rätt snabbt.

Får des värre inte öka motionen.
Hon gick på gräs men är nu ortad från gräshagen.
Får ca 4kg hö och lite korn kross där vi blanadr alla fodertillskott hon får.

Tacksam för alla bra tips :bow:

Sv: Behöver banta!

Lovisaleonora_ skrev:
Jag hoppas att hon får mer än 4 kg hö om hon inte går på gräs längre?!

Nä.
Men hon fpr gräsfröhalm.
"vet" rekumondera att jag bara skulle ge henne gräsfrö och inget hö alls

Reykur skrev:
vad äter hon för tillskott? vad är det för värden på höet?

Hon äter:

Gluckosamin
Djävulsklo(Men slutat för till fället för att se hur hon är uan smärtstillande)
Nån vitaminblandning.
Foder jäst
MsM

Höet är väldigt kraftigt jag kan fivksa exakta siffror tills imorgon om du vill?

Du vet väl att hästar behöver minst 1 kg torrsubstans stråfoder per 100 kg kroppsvikt. Att din Missy inte väger mer än ca 350 kg tror jag faktiskt inte på.

Fladde skrev:
Höet är väldigt kraftigt jag kan fivksa exakta siffror tills imorgon om du vill?

Får ni höet levererat med transport och har fyrkantsbalar hösilage i vanliga fall? Höet är i småbalar? I så fall är det vi som levererar höet och det är inte särskilt kraftigt, det är väldigt fina värden.

Hjartagna skrev:
Du vet väl att hästar behöver minst 1 kg torrsubstans stråfoder per 100 kg kroppsvikt. Att din Missy inte väger mer än ca 350 kg tror jag faktiskt inte på.

Fast hon får Gräsfrö med..

Lovisaleonora_ skrev:
Får ni höet levererat med transport och har fyrkantsbalar hösilage i vanliga fall? Höet är i småbalar? I så fall är det vi som levererar höet och det är inte särskilt kraftigt, det är väldigt fina värden.
Vet ej har bara fått analysen o´ch det är väldigt krafigt..

För att göra det så smidigt som möjligt för dig så skulle jag låta henne gå på gräs ett viss ex antal timmar om dagen, vi säger 5 och sen i grus hage med lite hö eller halm. Har du henne inne på natten eller ute dygnet runt?.
Har du inte en liten gräs hage med lite gräs i, det kan också vara ett alternativ.
Lycka till !!!

Becca85 skrev:
För att göra det så smidigt som möjligt för dig så skulle jag låta henne gå på gräs ett viss ex antal timmar om dagen, vi säger 5 och sen i grus hage med lite hö eller halm. Har du henne inne på natten eller ute dygnet runt?.
Har du inte en liten gräs hage med lite gräs i, det kan också vara ett alternativ.
Lycka till !!!

Hon är inne på natten.
Hon kommer flyttas till mindre hage nu pga hennes ben.
Men där är också nästan inget gräs.

Fast lite överhull kanske inte är så farligt om hon inte rids fullt ut,tror det försvinner när du börjar rida mer och då finns det ju något att "ta av" om du vill att hon ska sätta mera muskler.

Nja för hennes ben så blir ju inte övervikten så bra :crazy:

j
Jag skulle inte bry mig om , om hon fick en liten mage de är sommar och hon ska inte tävlas eller ridas hårt.
Vad gör de om hon får en liten mage nu under sommaren??.De kommer ju försvinna av sig själv när somamren är över ;)

Och såååå fet tycker jag inte hon är

Men köp näringsfattigt h så du kan ge henne de hö hon ska ha och ge näringen via mineralerna/vitaminerna ist

Grus hage är rena döden för hästar att gå i....

Dammar och hästarna har INGET att göra i hagen och bildar oftast olater i sånna hagar!

Många hästar får dammhosta och hyligt..De är många bakterier i en grushage som hästarna går i sig.

Då är de bättre att klippa gräshagen med gräsklippare och hälla över näringsdödare så all näring i hagen dör. och låta hagen vila 1 vecka så är de fritt fram att äta för hästen och hästen går inte upp ett gram! :banana:

Som sagt ge in henne av de kraftiga höet..... en häst ska ha MINSTA 1,2-1,3kg hö per 100 kolos kroppsvikt..Och de är uträknat i ren undergåll... dvs de behöver hästen för att bara vara.. Ska man rida också på detta behöver hästen vid lätt träning minst 1,5 kilo per 100 kg
och så mer ju mer du rider.
Så missy ska ha minst om hon väger 600 kilo 9 kilo hö så 4 kilo är ren svälten för din häst.. visst kommer hon gå ner men hon kommer uppleva svältkänslan och magfloran kommer urbalans eftersom när hon får sin matklocka och de inge hö finns producerar magen saker som utan hö fräter på magen!

Jag kommer göra som min "vet" sakt till mig för hennes ben skull..

Fladde skrev:
Jag kommer göra som min "vet" sakt till mig för hennes ben skull..

Men fråga inte här då!! Om du ändå bestämt hur det ska vara och inte tänker ändra på det menar jag...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag bor i ganska centralt i en större stad och jag håller på riktigt på att bli GALEN av vädret och de vägförhållanden vi har här just...
Svar
18
· Visningar
1 506
Senast: Heddiz
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama