Behöver banta!

Sv: Behöver banta!

till att börja med ska du citera så använd cieringsknappen när du svarar.Jobbigt att läsa annars

Om du istället menar att hästen ska äta av återväxten är du ju helt snett på det, mer näring än så får man ju inte i gräs.
De finns ju inge gräs att äta man har ju klippt BORT de :p Sedan finns de ju inge näring i de.
Sedan får man se till att ha hästen på ett magert bete :smirk:

Var har jag missförstått dig? Att det är gräsklippet man ska ge eller att hästen ska äta på återväxten?

Du har missförstått både två :p

DET ÄR JU DET JAG SÄGER! Se i mitt inlägg ovan, näringsvärde är för mig protein och energi. Som du påstår att man kan ta bort och ersätta genom vitamin och mineralfoder.

För de första har jag INTE sagt att man man kan ta bort PROTEIN och ENERGI i höet i denna tråd...
Jag sa se till att skaffa ett hö som är av mindre värden mineraler och vitaminerna kan du tillsätta via mineraler och vitamintillskott skrev ja..
MEN för att rätta dig så kan amn tillsätta både protein om höet har dålig protein värde genom att ge ex kraft protein.
Energin kan man också tillsätta på annat håll än i höet via ex kraft energi :smirk:

Läs dina egna och mina inlägg igen, jag tror du förstår bättre då...

Ja desamma :bow:

Nu lämnar jag denna tråd då jag har sagt mitt till trådskaparen.Vlil du fortsätta disskutera detta med mig var vänligen och skicka ett PM då denna tråd ej handlar om de vi just nu pratar om :d
Tack för en intressant pratstund med ig och jag fortsätter gärna via PM
/Mvh/Morotsbiten
--------------------------------------------------------------------------------

Morotsbiten skrev:
Nu lämnar jag denna tråd då jag har sagt mitt till trådskaparen.Vlil du fortsätta disskutera detta med mig var vänligen och skicka ett PM då denna tråd ej handlar om de vi just nu pratar om

Varför gör du så här så fort du inte kan svara för dig? Också sittar du och berättar för Lovisaelionora om citatknappen? Kasta sten i glashus.

En gång till då: Vad är en näringsdödare???

Sen måste jag fråga: Om du ska klippa gräset (och samla in det) och sen släppa hästen där, men den ska inte gå på återväxten? Hur gör du det? Klipper varje dag eller? Jag kan inte för mitt liv få ihop det du skriver.

ÄNLIGEN har jag också stött på en mytoman!

1) Man ska klippa betet men inte låta hästen äta gräsklippet och inte släppa den på återväxten. Varför ska man då klippa betet? undrar jag i min ensamhet (då du lämnat tråden).
2) Du råder Fladde att ge ett näringsfattigt hö för att hästen inte ska bli tjock. Däremot dementerar du att du sagt att Fladde ska ge ett hö fattigt på energi och protein. Hästen blir tjock av energi. Om inte ska vara lågt på energi och protein, vad ska det då vara för mening att ge det i viktminskningssyfte? Vitaminer och mineraler lär inte häststackarn bli tjock på. Jo, visst kan man TILLSÄTTA protein och energi till ett näringsfattigt hö (själv föredrar jag att köpa ett bra hö från början, men alla är vi olika), det hör till de där basfakta jag refererat till tidigare.
3) Vi är fortfarande (minst) två som är VÄLDIGT nyfikna på näringsdödaren. Förmodligen dör vi nyfikna vid en aktningsvärd ålder av 102 år eftersom du hittills (så påstod bonde du är) inte kan namnge denna makalösa produkt.
3) Om jag vill fortsätta diskutera? Främst vill jag ha svar på frågor...

Bonde? Morotsbiten är ju knappast bonde? Vad jag vet (från hennes presentation) så bor hon i en lägenhet i Västerås med en hund.

Snuffsan skrev:
Varför gör du så här så fort du inte kan svara för dig? Också sittar du och berättar för Lovisaelionora om citatknappen? Kasta sten i glashus.

En gång till då: Vad är en näringsdödare???

Sen måste jag fråga: Om du ska klippa gräset (och samla in det) och sen släppa hästen där, men den ska inte gå på återväxten? Hur gör du det? Klipper varje dag eller? Jag kan inte för mitt liv få ihop det du skriver.
Jag upprepar det du skriver Snuffsan... iafall du hamnat på Ignore igen... :angel: För jag vill jätte gärna ha svaret jag oxå...
Vad fasen är NÄRINGSDÖDARE??? :confused:

Morotsbiten skrev:
jag har en 3 årig foderutbildning de får räcka ;) Som jag dessutom fick MVG på :p
Samma utbildning som jag gick ett par år före dig, samma skola till och med. Det var inte tre års foderutbildning. Det var NATURBRUKSGYMNASIUM, där man även läste kärnämnen, körde traktor, mockade griskskit, mjölkade kor, klippte får osv.....
Så mycket foderkunskap var det fasiken inte i den skolan. Jag fick oxå MVG på samma ämne, men det som du pratar om är INTE samma som "vi" lärde oss i skolan. :crazy:

Som bonde jag är bör du som bonde veta de med
Vart ligger din gård då :angel:

Förstår du nu hur jag menar???
Det är det nog ingen som gör......

till att börja med ska du citera så använd cieringsknappen när du svarar.Jobbigt att läsa annars
Du själv gjorde inte det i SAMMA inlägg som du skrev........

Om du istället menar att hästen ska äta av återväxten är du ju helt snett på det, mer näring än så får man ju inte i gräs.
De finns ju inge gräs att äta man har ju klippt BORT de Sedan finns de ju inge näring i de.
Sedan får man se till att ha hästen på ett magert bete
Den första meningen skulle du citerat :angel:

Så du menar alltså att man först ska klippa gräset i hagen, och sen släppa hästen där.....? Då äter den ju på återväxten! Eller ska du asfaltera hagen efter du klippt den??? Gräs växer, fick du inte lära dig det i skolan? Ska du då klippa hagen var tredje timma?? Fattar inte hur du tänker människa. Hur ska du annars kunna hålla hästen från att äta gräset som är kvar efter klippningen???

Aha det är därför dom byggt i hela folketspark på Hemdal, du dödade den med näringsdödare och alla tappade hoppet om att den nånsin skulle växa upp igen.....

Måste hålla med Lovisaleonora och Snuffsan här. Har läst hela tråden, och vad menar du egentligen? :crazy: De råden du ger, ger knappast någon med treårig foderutbilning ?!(Var tusan kan man få en TREårig FODERutbildning??)

Det är lätt att lämna en diskussion, när man inte har några argument som håller :smirk:

Är också väldigt nyfiken på vad det är för näringsdödare?

Fladde skrev:
Ursäkta då!

Varför bry dig? :smirk:
ja men då kanndu juh låta fettsuga henne istället. det är lika bra som att totalsvälta henne och pajja hennes tarmsystem med alldeles för lite grovfoder..

veterinärer är inte utbildade inom ALLT..

Du kommer nog få skrika dig hes.. jag har frågat många frågor till den där användaren.. och aldrig fått nått vettigt svar..

Undrar hur det gick med det batteridrivna täcket ?

Vad drev det? La man det på lat pålle så blev han som en duracellkanin? Skulle behöva ett sånt till Gunnar just nu... :idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag bor i ganska centralt i en större stad och jag håller på riktigt på att bli GALEN av vädret och de vägförhållanden vi har här just...
Svar
18
· Visningar
1 506
Senast: Heddiz
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama