Behöver banta!

Sv: Behöver banta!

Måste hon verkligen ha preparaten då?( är det nått som är utskrivet av vet så är det ju självkart)

Går det inte.. skulle jag ta lite rivna morötter eller äpple.. för att få i hästen det nödvändiga..

Jag läste lite fram och tillbaka i tråden... och nu vet jag inte riktigt hur mycket gräs hon får i sig de timmarna hon är ute.. men jag skulle inte svälta ner på grovfodret Hästar har ju tuggbehov som måste tillgodoses..och att ge under 1.2kg per hundra kg kroppsvikt.är inte bra..

Nja det är mäst gluckosaminen men det äter hon nog med lite morötter.

Humelibumlan skrev:
Hästar älskar tydligen svartpeppar och jag har fått i en hel del ovilliga den mest "otäcka" mat med hjälp av några korn grovmalen svartpeppar :D

Tack för tipset det är värt att prova.

Angående det här med näringsdödare:

I min hästs stall har de också använt sig av något som skulle slå ut något i gräset. Minns inte riktigt hur det var, men det hade gjorts enligt stallägaren. Vill du att jag ska ta reda på det?

Glukosamin kan du sluta upp med att försöka få i hästen.
Glukosaminet har helt enkelt för stora molekyler för att hästar ska kunna ta upp det genom tarmen.

Hästar riskerar att få beteendestörningar om dom får för lite mat varje mål, hästen behöver äta i 45 minuter.
Mitt råd ät att ta ett näringsfattigt hö (ca 1 kg/kroppsvikt) och blanda med 1/3 havre halm av god hygienisk kvalitet.

Och slå för guds skull inte hagen.
Det nya späda gräset som växer efteråt är mycket näringsrikare än gammalt träigt gräs
som kanske tom har blommat för länge sen.

Även jag undrar vad en "näringsdödare" är för nått ? Napalm ? Agent Orange ?

Näringämnen är detsamma som protein, fett och kolhydrat så vad skulle bryta ner detta
utan att förgifta och döda gräset ?

Fladde skrev:
Nja det är mäst gluckosaminen men det äter hon nog med lite morötter.
Att mata hästar med glukosamin är helt verkningslöst! Det är aldeles för stora molekyler för att en häst ska kunna ta upp dem via tarmarna. För tex människor och hundar, som är gjorda för att äta kött, fungerar det bra men till en gräsätare är det att kasta pengarna i sjön! Glukosamin måste injiceras för att hästen ska kunna tillgodogöra det. (Detta enligt Cecilia Müller, forskare på SLU)

AnnA_ skrev:
Att mata hästar med glukosamin är helt verkningslöst! Det är aldeles för stora molekyler för att en häst ska kunna ta upp dem via tarmarna. För tex människor och hundar, som är gjorda för att äta kött, fungerar det bra men till en gräsätare är det att kasta pengarna i sjön! Glukosamin måste injiceras för att hästen ska kunna tillgodogöra det. (Detta enligt Cecilia Müller, forskare på SLU)

Gluckosamin är jätte bra!

Ni har väl bara hört nån säga det på nån föreläsning..

Som jag hört nån säga att på en föreläsning om sadlar Appaloosa sadlar ska förbjudas

Fladde skrev:
Gluckosamin är jätte bra!

Ni har väl bara hört nån säga det på nån föreläsning..

Som jag hört nån säga att på en föreläsning om sadlar Appaloosa sadlar ska förbjudas

Ja, det är jättebra om det injiceras! MEN hästen kan inte ta upp det via maten. Det är därför man får sprutor och inte pulver utskrivet av veterinär.

AnnA_ skrev:
Ja, det är jättebra om det injiceras! MEN hästen kan inte ta upp det via maten. Det är därför man får sprutor och inte pulver utskrivet av veterinär.

Jag fick pulver av min "vet" :smirk:

Skumt! Vi fick sprutor. Och jag har hört från flera håll att hästar inte kan ta upp det via tarmarna. Vore intressant om någon har nån säkrare referens angående detta?

AnnA_ skrev:
Skumt! Vi fick sprutor. Och jag har hört från flera håll att hästar inte kan ta upp det via tarmarna. Vore intressant om någon har nån säkrare referens angående detta?

Det vet jag inte men kan ju höra när vi ska upp till Djursjukhuset igen..

true_blue skrev:
Din häst har ju haft mycket problem, vore ju bra om du fick helt klarlagt hur det hänger ihop!!!

Vadå hänger ihop?

Hon har blivit fett pga att hon mäst bara stått..

Med glukosaminet alltså. Om hästen inte tar upp det i tarmen så betalar du för ingenting och hästen får ingen bättring i sina leder.

(Annars så har jag lyckats banta min häst rejält,
blandade höet med halm, samt ständigt ett fyllt hönät med halm. Han funkade faktiskt, och har gått ner och har nu mycket bra energi och arbetsmoral. Han var fet förut pga alltför bra hö. Mycket för mycket protein...Gav havre - helhavre, fast inte så mycket. )

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag bor i ganska centralt i en större stad och jag håller på riktigt på att bli GALEN av vädret och de vägförhållanden vi har här just...
Svar
18
· Visningar
1 506
Senast: Heddiz
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama