Behöver banta!

Sv: Behöver banta!

Julle skrev:
Men fråga inte här då!! Om du ändå bestämt hur det ska vara och inte tänker ändra på det menar jag...

Ursäkta då!

Varför bry dig? :smirk:

Du behöver inte ursäkta dig!! Jag bara undrade....

Jag menar, du ber om råd och sen tar du inte emot dem du får, för att du redan vet hur du ska göra.

Julle skrev:
Men fråga inte här då!! Om du ändå bestämt hur det ska vara och inte tänker ändra på det menar jag...

Hon frågade väl inte OM hon skulle banta henne, hon frågade HUR? :smirk:

Ja, men hon har fått en massa tips på hur med, precis som hon bad om. Men tar ändå inte emot dem!! Då fattar jag inte varför man frågar!!

Ja om du ändå tänker göra som din veterinär har sagt, så fråga honom/henne då. Kan säkert ge ett bättre svar än vi på Buke som sitter runt om i landet och inte ens har sett din häst på riktigt. Nog för att det finns många här som är jätteduktiga, men ni fattar säkert vad jag menade.
Sen skriver du "varför bry dig?" när du fått tips. Det gjorde ju inte mig mer villig att försöka hjälpa till. :smirk:

Julle skrev:
Ja, men hon har fått en massa tips på hur med, precis som hon bad om. Men tar ändå inte emot dem!! Då fattar jag inte varför man frågar!!

Vad har hon fått för konkreta tips och VAR nekar dem?

Morotsbiten skrev:
Då är de bättre att klippa gräshagen med gräsklippare och hälla över näringsdödare så all näring i hagen dör. och låta hagen vila 1 vecka så är de fritt fram att äta för hästen och hästen går inte upp ett gram! :banana:

Klipp för guds skull inte hagen om hästen ska bantas!

Och vad är det för "näringsdödare" som hon ska hälla ut i hagen? Så all näring dör? Vad är det du snackar om?

Morotsbiten skrev:
Men köp näringsfattigt h så du kan ge henne de hö hon ska ha och ge näringen via mineralerna/vitaminerna ist

Va?! Om man ger MINDRE näring via hö men MER näring via mineraler/vitaminer (hur tusan gör man det förresten? Vitaminer och mineraler är ju vitaminer & mineraler, ett näringsfattigt hö innehåller lite energi och protein) då borde det ju bli samma summa näring i slutänden.

Nu fungerar det i o f s inte så som du beskriver men du kanske borde läsa på lite innan du försöker ge råd till andra.

Morotsbiten skrev:
Då är de bättre att klippa gräshagen med gräsklippare och hälla över näringsdödare så all näring i hagen dör. och låta hagen vila 1 vecka så är de fritt fram att äta för hästen och hästen går inte upp ett gram! :banana:

Ju mer man läser desto mer undrar man....

Klippa gräshagen med gräsklippare? Hur TUSAN klipper man en hage med gräsklippare utan att se det som slavgöra? Dessutom är det få som har handgräsklippare utan motor och om man klipper med motorgräsklippare är det direkt farligt att ge klippet till hästen.

Näringsdödare? Som vallodlare måste man undra vad du använder för näringsdödare? Och exakt vad dödar det? Om man får tro ditt tidigare inlägg är näring vitaminer och mineraler och då skulle din näringsdödare ta kål på... ja.... vad?!

Såg just bilderna från när du red. Om det är det som är så tjockt att hon absolut måste banta så bör du byta veterinär! Hästen är bukig, i övrigt i helt ok sommarhull för en häst som knappt jobbas. Bukigheten kan komma sig av slappa bukmuskler (mycket troligt iom att hon varit dålig), grovt hö/gräs, stor fodermängd kvar i tarmarna (dålig aktivitet i matsmältningen) och en massa annat.

Jag håller med Magdalena här Fladde... hästen är som sagt bukig och saknar muskler vilket är normalt efter att hon stått skadad/konvalecent sen när är det nu - augusti förra året? Känn inte sån stress och tänk inte för långt framåt, att hon måste vara i topp trim så snabbt osv, även om du är ivrig.... det tar tid att få igång en häst efter en sån här grej, men jag vet att du längtar och det är förståeligt! :p Jag tycker hästen är i fint hull men som sagt, lite bukig, men det går bort när du kommer igång lite mer med henne!

än en gång, är så glad för er skull att ni är på bana!! :)

jag har en 3 årig foderutbildning de får räcka ;) Som jag dessutom fick MVG på :p

Nu är de som så att en häst inte äter sig mtt efter hur månag kilo den får utan efter en viss tid..Hästar har ett mönster som de lever efter och den kan du inte ta bort sen får du säga vad du vill :p

Minst 2 timmar säger man att en häst ska behöva äta för att uppnå mätthetskänslan och hur mkt en häst ska ha i kilo är alltså helt beroende på hur fort hästen äter!

Ett superduperhör som innerhåller supernäring och du kan bara ge max5 kilo av de för ananrd får hästen i sig för mkt näring och protein.. vad har ajg för nytta av ett sådant superhö när jag ska banta hästen??

De bästa är om man kan ge ett hö av lite sämre värden på i proteinet men de övriga är bra värde på..
Ett smrp på mellan 25 och 35 per kilo. Och amn akn ge hästen fri tillgång på höet ist för att hålla på och ge 4 kilo som trådskaparen gör och hästen får svältkänsla och står med tom mage allt för länge!

Om inte du visste de så är hästens mage gjorda för att ÄTA dygnet runt i stort sett.. Att slänga åt en häst 2 kilo hö på morgonen lite kraft i krubban och sedan slänga ut hästen i en grushage och ta in den vid 16:00 är rena rama döden för en hästs mage!
Undrar just VEM de är som behöver en påläsning om hur hästen funkar :angel:

Jag har aldrig haft en överviktig häst och endå får min häst fri tillgång till hö :smirk:
Jag har haft min häst i gräshage året runt.. på vintern får de hö så de har under hela dagen att äta när de vill!

På sommaren höst och vår äter de av naturens gräs..

mätthetskänslan sitter INTE i näringen utan i VOLYMEN.
om du slår upp en portion nudlar lika stora samma sort. en innerhåller 5000 kalorier den andre bara 10
Du blir precis lika mätt av båda men äter du den med 500 om dagen kommer du bli fet medans du kommer bli smal av den som innerhåller 10 :smirk:
Och någon har mätt upp att så här mkt ska du äta om dagen och så här mkt ska du äta nu denna måltid..
Så du får 300 gram nudlar.. när du är klar är du lika hungrig men näringen har du iaf fått i dig...
Inte bättre att du får nudlar som innerhåller lite mindre kalorier så du kan öka på mängden och bli mätt också???

Förstår du nu hur jag menar???

Klippa gräshagen med gräsklippare? Hur TUSAN klipper man en hage med gräsklippare utan att se det som slavgöra?

Jag skiter väl i om de ser ut som slavgöra.. vad gör man inte för sin häst???? :smirk:

Dessutom är det få som har handgräsklippare utan motor och om man klipper med motorgräsklippare är det direkt farligt att ge klippet till hästen.

Skrev jag att man ska ge klippt gräs till hästen?? NEEE jag gjorde ju inte de.. om inte du vet de så finns de gräsklippare som har en behållare som samlar upp allt de klippta gräset :p

Näringsdödare? Som vallodlare måste man undra vad du använder för näringsdödare?

Som bonde jag är bör du som bonde veta de med :p

Om man får tro ditt tidigare inlägg är näring vitaminer och mineraler och då skulle din näringsdödare ta

Citera gärna mig där jag skriver denna medning du nyss sa att jag skrev..
Men tala gärna om för oss andra vad näring är förutom mineraler, och vitaminer och protein och energi(i ett hö)

Nu har du nog tryckt på fel knapp eller så läser du inlägg som fan läser bibeln...

Jag har aldrig ställt frågor om det självklara du rabblar upp här ovanför, jag har ifrågasatt utsagon om NÄRINGSINNEHÅLL, d v s i min värld protein och energi. Läser du ditt eget inlägg i gen (det jag jag svarat på) ser du hur det ser ut när man läser det. Du drar ifrån näring i hö men lägger till i mineralfoder. OM det är som du skriver så är ju summan konstant.

Och näringsdödaren? Vad är det för preparat?

Frågar igen, men tvivlar på att jag får svar, vad är det för näringsdödare du pratar om?

"Skrev jag att man ska ge klippt gräs till hästen?? NEEE jag gjorde ju inte de.. om inte du vet de så finns de gräsklippare som har en behållare som samlar upp allt de klippta gräset :p "

Om du istället menar att hästen ska äta av återväxten är du ju helt snett på det, mer näring än så får man ju inte i gräs. Var har jag missförstått dig? Att det är gräsklippet man ska ge eller att hästen ska äta på återväxten?

"Men tala gärna om för oss andra vad näring är förutom mineraler, och vitaminer och protein och energi(i ett hö)"

DET ÄR JU DET JAG SÄGER! Se i mitt inlägg ovan, näringsvärde är för mig protein och energi. Som du påstår att man kan ta bort och ersätta genom vitamin och mineralfoder.

Läs dina egna och mina inlägg igen, jag tror du förstår bättre då...

Senast ändrad:

Ja om man ger ett hö som innerhåller lite sämre värde på fosfor och kalk måste du ju tillsätta de genom att ge någon form av tillskott så som minteraler och vitaminer mm.

Eller hur hade du tänkt lösa de??

Proteinet är de vi vill ifrån när man ska banta en häst..
Energi vill man heller inte ha för mkt av på en häst som står eller rids ytterst lite..

Tala gärna om för mig hur DU hade gjort

Morotsbiten skrev:
j
Jag skulle inte bry mig om , om hon fick en liten mage de är sommar och hon ska inte tävlas eller ridas hårt.
Vad gör de om hon får en liten mage nu under sommaren??.De kommer ju försvinna av sig själv när somamren är över ;)

Och såååå fet tycker jag inte hon är

Men köp näringsfattigt h så du kan ge henne de hö hon ska ha och ge näringen via mineralerna/vitaminerna ist

Här har vi ett exempel som jag tycker är belysande. Här ser det ut som du vill ta bort energi och protein (genom att dra in på hö) och sedan tillsätta det igen (näring) via mineraler/vitaminer.

F ö har det framkommit i tråden att hon GER ett näringsfattigt grovfoder eftersom hon fodrar med gräsfröhalm (d v s hästens tugg och tarmbehov blir fyllt ändå). Eller du vill påstå att gräsfröhalm är ett kraftigt grovfoder?

Om hästen är FET hade jag dragit ner på ENERGI eftersom alla som läst det mest elementära i näringslära vet att det är främst ENERGI som ger fett.

Personligen hade jag låtit hästen gå kvar på betet och inte bekymrat mig om mineralerna de veckor hon går där, jag tror knappast att den perioden spelar SÅ stor roll. Men vad JAG hade gjort har ju knappast att göra med vad Fladde tänker göra. För hon gör som veterinären har lämnat råd om.

Att den här tråden sedan väckt viss nyfikenhet på bl a tankar kring vad näring är och vad näringsdödare är, samt hur man kan banta hästar på återväxt vall är ju kuriöst...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 081
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag bor i ganska centralt i en större stad och jag håller på riktigt på att bli GALEN av vädret och de vägförhållanden vi har här just...
Svar
18
· Visningar
1 506
Senast: Heddiz
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama