JA men ere bara jag här sommar fattar eller
?
De e inte (bara) för att hon tycker att missys mage e stor och vill ha bort den. De e faktisst itne rba för benen att gå med en stor övervikt (vilket jag spåg i min träd "Bukes tjockaste häst" verkar de inte som om många förstår de).
Om hon har varit skadad en längre tid vill väll inte fladde förvärre den genom att belasta benet ytterligare.
Min vet. säger inte till mig EXAKT vad som ska göras, eftersom att hon itne vet vilka förhållanden vi har på våran gård. Om de ens e möjligt att låta Akustik gå i en gräshage som inte e större än 10x10 m. Utan hon säger att han ska inte bralla och itne springa mer än ytters nödvändigt sen får vi lösa de själv, har vi några problem så ringer vi och frågar.
Tror att de e samma sak för fladde, även fast vikten e en lite svårare fråga än att dela av en hage.
Fladde> Jag tycker att du ska sluta med korn, det blir dom ju feta av
även fast de e kornkross så innehåller de ju en hel del fett och e inte spec näringsrikt.
Hur mkt motion får hon? Jag förstr ju att de inte går att trimma bort magen, men en snabb skritttur bränner ju massa fett!
Jag var ute 1 timme och skrittade igår, de va nästan så att man såg hur magen försvann
.
Sen kan du väll låta henne käka lite gräs iaf, att du betar henne en timme om dagen så att hon får i sig alla vitaminer och mineraler som gräset innehåller. Då behöver hon ju inte så mkt mer än bara "bukfyllnad" så som halm. (ett par kg hö)
Bara hon får i sig tillräckligt med vitaminer.
förra sommaren hade jag ju en ponny, ohn gick ute i en liten hage med kortklipptgräs och endå blev hon tjock.
Hon gick ute 6 timmar om dagen och sen stod hon inen resten. Då fick hon käka 1 kg hö. Jag hade gärna givit henne lite halm att tugga på, men det dammar ju så mkt och vi hade en dammalergisk häst i de stallet.