Behöver banta!

Sv: Behöver banta!

LenaH skrev:
Äsch. Tyckte min idé var mycket bättre. :mad: :D

Jag undrade verkligen hur det där täcket fungerade :confused:
tänk om hagkompisen bet i täcket? :crazy: undrar vad som hände då? eller om det regnade tänk om det blir kortslutning..

Moroten lär nog inte bry sig i vilket fall.. hennes hästar är ju vana vid elchocker :angel: :crazy:

JA men ere bara jag här sommar fattar eller :mad: ?

De e inte (bara) för att hon tycker att missys mage e stor och vill ha bort den. De e faktisst itne rba för benen att gå med en stor övervikt (vilket jag spåg i min träd "Bukes tjockaste häst" verkar de inte som om många förstår de).
Om hon har varit skadad en längre tid vill väll inte fladde förvärre den genom att belasta benet ytterligare.

Min vet. säger inte till mig EXAKT vad som ska göras, eftersom att hon itne vet vilka förhållanden vi har på våran gård. Om de ens e möjligt att låta Akustik gå i en gräshage som inte e större än 10x10 m. Utan hon säger att han ska inte bralla och itne springa mer än ytters nödvändigt sen får vi lösa de själv, har vi några problem så ringer vi och frågar.

Tror att de e samma sak för fladde, även fast vikten e en lite svårare fråga än att dela av en hage.

Fladde> Jag tycker att du ska sluta med korn, det blir dom ju feta av :confused: även fast de e kornkross så innehåller de ju en hel del fett och e inte spec näringsrikt.

Hur mkt motion får hon? Jag förstr ju att de inte går att trimma bort magen, men en snabb skritttur bränner ju massa fett!
Jag var ute 1 timme och skrittade igår, de va nästan så att man såg hur magen försvann :D.

Sen kan du väll låta henne käka lite gräs iaf, att du betar henne en timme om dagen så att hon får i sig alla vitaminer och mineraler som gräset innehåller. Då behöver hon ju inte så mkt mer än bara "bukfyllnad" så som halm. (ett par kg hö)
Bara hon får i sig tillräckligt med vitaminer.

förra sommaren hade jag ju en ponny, ohn gick ute i en liten hage med kortklipptgräs och endå blev hon tjock.
Hon gick ute 6 timmar om dagen och sen stod hon inen resten. Då fick hon käka 1 kg hö. Jag hade gärna givit henne lite halm att tugga på, men det dammar ju så mkt och vi hade en dammalergisk häst i de stallet.

Akustik skrev:
JA men ere bara jag här sommar fattar eller :mad: ?

De e inte (bara) för att hon tycker att missys mage e stor och vill ha bort den. De e faktisst itne rba för benen att gå med en stor övervikt (vilket jag spåg i min träd "Bukes tjockaste häst" verkar de inte som om många förstår de).
Om hon har varit skadad en längre tid vill väll inte fladde förvärre den genom att belasta benet ytterligare.

Min vet. säger inte till mig EXAKT vad som ska göras, eftersom att hon itne vet vilka förhållanden vi har på våran gård. Om de ens e möjligt att låta Akustik gå i en gräshage som inte e större än 10x10 m. Utan hon säger att han ska inte bralla och itne springa mer än ytters nödvändigt sen får vi lösa de själv, har vi några problem så ringer vi och frågar.

Tror att de e samma sak för fladde, även fast vikten e en lite svårare fråga än att dela av en hage.

Fladde> Jag tycker att du ska sluta med korn, det blir dom ju feta av :confused: även fast de e kornkross så innehåller de ju en hel del fett och e inte spec näringsrikt.

Hur mkt motion får hon? Jag förstr ju att de inte går att trimma bort magen, men en snabb skritttur bränner ju massa fett!
Jag var ute 1 timme och skrittade igår, de va nästan så att man såg hur magen försvann :D.

Sen kan du väll låta henne käka lite gräs iaf, att du betar henne en timme om dagen så att hon får i sig alla vitaminer och mineraler som gräset innehåller. Då behöver hon ju inte så mkt mer än bara "bukfyllnad" så som halm. (ett par kg hö)
Bara hon får i sig tillräckligt med vitaminer.

förra sommaren hade jag ju en ponny, ohn gick ute i en liten hage med kortklipptgräs och endå blev hon tjock.
Hon gick ute 6 timmar om dagen och sen stod hon inen resten. Då fick hon käka 1 kg hö. Jag hade gärna givit henne lite halm att tugga på, men det dammar ju så mkt och vi hade en dammalergisk häst i de stallet.

Jag vill ha bort övervikten pga jag tänker på bennen.

Hon rid i skritt, trav och lite galopp.
Eller reds ska man kanske säga då hon är halt igen.

Hon går ute i en gräshage med lite gräs i.

Vad kan jag ge henne istället för korn?
Måste ha nått och planda alla fodertillskotten i.

Mmh.. jag förstår ju att de inte e läge att ge henne havre ellre ngt med energi ju sånt nu, när hon inte rids..
Men ngn mix? De finns ju tex. lusern som e väldigt fettsnål, de kan du ju ersätta både kraft och stråfoder med.
ring till en foderrådgivare så kan dom räkna ut exakt, då kan du ju också få reda på hur mkt man kan banta en häst.
Det finns en kanon bra foderrådgivare på Täby galopp, han hjälper gärna till via telefon.
Har inte nummret här, men om du går in på tävy galopps hemsida så finns de säkert nr där.
Han har ett bra sammarbete med både ATG kliniken och själva galoppbanan..

Lusern har marginellt lägre energivärde än havre, men högre protein.

Om du bara ska ge en eller två nävar för att blanda ut tillskotten med spelar det inte så stor roll vad du väljer, så länge du håller dig från de rena energifodren....

Tänk på att det heller inte är bra att banta ner en häst genom att minska alltför mycket på grovfodret. Du vill ju ha bort övervikten för att hon ska må så bra som möjligt. Tänk då på att en alltför snål diet också kan göra din häst sjuk. Är det inte möjligt att låta henne röra sig mer i hage? Längre tid av dygnet alltså? Då bränner hon mer energi. Utan att förvärra någon skada.
Lucern skulle jag inte ge. Dels för att jag inte tror att det gör någon skillnad mot korn/havre och för att en del av mina hästar har en tendens att gå upp i vikt av även mycket små mängder lucern. Jag skulle använda rivna morötter eller möjligtvis lite betfor om jag vore du. Andra grönsaker eller frukter går naturligtvis också bra.

Du funderade på att ge henne enbart gräsfröhalm. Det kan nog vara vettigt ur energisynpunkt. Missy får en vettig chans att få i sig lagom mängd grovfoder, men får inte i sig lika ycket energi. Tänk dock på att en effekt av en sådan diet (näringsfattigare grovfoder) är att hästen får mera buk (=tarminnehåll) än den hade tidigare och ser mera tjock ut. Jag funderar också på ifall inte de kilona är rätt så likvärdiga de extra kilon Missy idag har som fett. Jag tror inte den skillnaden spelar särskilt stor roll för hennes ben.

Vill du höra min tanke när jag läser om ditt problem så kommer det här:
Jag tror inte de få kilona övervikt din häst har idag påverkar benen särskilt mycket. Detta förutsatt att hästen rör sig i skritt mestadels. Skulle det vara så att den extra tyngden påverkar hästen i högre gångarter, då är hästen inte redo för trav och galopp än.
Min rekommendation är alltså att inte banta, utan istället försöka hålla efter så hon inte går och drar på sig mer kilon. Skulle också försöka få hästen att röra sig mer i skritt. Lite mera hagvistelse vore nog faktiskt inte fel. Eller en hagkompis. Minskar på betande, ökar energiförbränningen! ;) :idea:

Lycka till!
MVH Z

Kan du inte blanda alla de där "extra" grejerna i en ingivare då??

Eller typ ta en gammal ketchupflaska och blanda medlen med lite vatten och spruta det i munnen på henne och få i henne det på så vis..

Då slipper du att fundera vad du ska blanda ner det i för att få henne att äta det..

qodrofenia skrev:
Kan du inte blanda alla de där "extra" grejerna i en ingivare då??

Eller typ ta en gammal ketchupflaska och blanda medlen med lite vatten och spruta det i munnen på henne och få i henne det på så vis..

Då slipper du att fundera vad du ska blanda ner det i för att få henne att äta det..

Tyvärr går det inte spruta in nått i munnen på henne:S

Zenith skrev:
Tänk på att det heller inte är bra att banta ner en häst genom att minska alltför mycket på grovfodret. Du vill ju ha bort övervikten för att hon ska må så bra som möjligt. Tänk då på att en alltför snål diet också kan göra din häst sjuk. Är det inte möjligt att låta henne röra sig mer i hage? Längre tid av dygnet alltså? Då bränner hon mer energi. Utan att förvärra någon skada.
Lucern skulle jag inte ge. Dels för att jag inte tror att det gör någon skillnad mot korn/havre och för att en del av mina hästar har en tendens att gå upp i vikt av även mycket små mängder lucern. Jag skulle använda rivna morötter eller möjligtvis lite betfor om jag vore du. Andra grönsaker eller frukter går naturligtvis också bra.

Du funderade på att ge henne enbart gräsfröhalm. Det kan nog vara vettigt ur energisynpunkt. Missy får en vettig chans att få i sig lagom mängd grovfoder, men får inte i sig lika ycket energi. Tänk dock på att en effekt av en sådan diet (näringsfattigare grovfoder) är att hästen får mera buk (=tarminnehåll) än den hade tidigare och ser mera tjock ut. Jag funderar också på ifall inte de kilona är rätt så likvärdiga de extra kilon Missy idag har som fett. Jag tror inte den skillnaden spelar särskilt stor roll för hennes ben.

Vill du höra min tanke när jag läser om ditt problem så kommer det här:
Jag tror inte de få kilona övervikt din häst har idag påverkar benen särskilt mycket. Detta förutsatt att hästen rör sig i skritt mestadels. Skulle det vara så att den extra tyngden påverkar hästen i högre gångarter, då är hästen inte redo för trav och galopp än.
Min rekommendation är alltså att inte banta, utan istället försöka hålla efter så hon inte går och drar på sig mer kilon. Skulle också försöka få hästen att röra sig mer i skritt. Lite mera hagvistelse vore nog faktiskt inte fel. Eller en hagkompis. Minskar på betande, ökar energiförbränningen! ;) :idea:

Lycka till!
MVH Z

Tyvärr går hon ensam i hagen då nästan alla andra är ute på det stora betet.
Men hon får ute mycket och så.

Så du tror gräsfrön är boven i dramat?

Nej, det tror jag inte. Det kan hända att det ger ett par kilon extra, men det är oerhört svårt att säga något utan att ha sett hästen själv. Hur mycket gräsfröhalm får hon då? Är hon bukig och så? Och hur mycket överflödsfett är det?
Värden? Eller har jag missat dem längre upp i tråden?

Sluuta, sluuta! *haaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaa* :rofl:
Du förgyller mina dagar :love: ( :angel: ) så jävla rolig

Va fan är en näringsdödare?
och varför ska hon klippa gräset i hagen? återväxten blir ju bara kraftigare..

Och du, kan du pma mig om den här treåriga foderutbildningen, skulle jag gärna gå ;)
jag går ju bara naturbruk jag, på foderkursen fick jag mvg.. men, en hel utbildning på tre år lär ju vara bättre :)

:rofl: :rofl: :angel:

Reykur skrev:
Sluuta, sluuta! *haaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaahaaaaaaaaaaaa* :rofl:
Du förgyller mina dagar :love: ( :angel: ) så jävla rolig

Va fan är en näringsdödare?
och varför ska hon klippa gräset i hagen? återväxten blir ju bara kraftigare..

Och du, kan du pma mig om den här treåriga foderutbildningen, skulle jag gärna gå ;)
jag går ju bara naturbruk jag, på foderkursen fick jag mvg.. men, en hel utbildning på tre år lär ju vara bättre :)

:rofl: :rofl: :angel:
Du måste ju bara fråga ifall du inte kan få en femårig privatkurs av Morotsbiten själv! :rofl: :rofl: :rofl: :D

Knapplån*

Sett att det finns någon slags utrustning för att få i hästar som är bångstyriga tex. avmaskningsmedel..

Typ som ett bett i plast med hål i som man sprutar i det i..

Tror jag såg det här på buke men minns inte riktigt..

Reykur skrev:
Knapplån*

Sett att det finns någon slags utrustning för att få i hästar som är bångstyriga tex. avmaskningsmedel..

Typ som ett bett i plast med hål i som man sprutar i det i..

Tror jag såg det här på buke men minns inte riktigt..

Jo men då kommer nästa problem
Då får jag problem att tränsa henne.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag bor i ganska centralt i en större stad och jag håller på riktigt på att bli GALEN av vädret och de vägförhållanden vi har här just...
Svar
18
· Visningar
1 506
Senast: Heddiz
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama