Behöver banta!

Sv: Behöver banta!

true_blue skrev:
Med glukosaminet alltså. Om hästen inte tar upp det i tarmen så betalar du för ingenting och hästen får ingen bättring i sina leder.

(Annars så har jag lyckats banta min häst rejält,
blandade höet med halm, samt ständigt ett fyllt hönät med halm. Han funkade faktiskt, och har gått ner och har nu mycket bra energi och arbetsmoral. Han var fet förut pga alltför bra hö. Mycket för mycket protein...Gav havre - helhavre, fast inte så mycket. )

Nu vet jag ju inte exakt hur jag ska kolla det.
Men visst har det blivit bättre men om det beror på gluckosaminen eller inte kan jag inte svara på.

Hon får ett hönat fullt med gräsfröhalm
Havre är ingen ide då det räcker hon tittar på havre så blir hon över pigg.
Hon har bra energi nu.
anske lite för bra men det funkar att kontrollera.

Ang glukosamin: Min veterinär har rekommenderat det till min häst - han påstår att det är de flesta tillskott vi ger våra hästar är tämligen meningslösa men att glukosamin faktiskt är bra och gör nytta. Han rekommenderar bl.a. C****flex i flytande och pulverform.

Min kompis veterinär tillhör ett av de mest framstående veterinärsjukhusen i England, och han säger samma sak.

Jag kanske ska förtydliga att det vi fick utskrivet hette Adequanin och ges intramuskulärt. Det verksamma ämnet i det heter "Polysulfaterad glykosaminoglykan".

Det verkar vara det enda registrerade läkemedlet för djur som innehåller nån form av glukosamin? Jag hittar iaf inget annat i FASS

Fick du något utskrivet eller fick du "bara" rekommendation att köpa pulver?

AnnA_ skrev:
Jag kanske ska förtydliga att det vi fick utskrivet hette Adequanin och ges intramuskulärt. Det verksamma ämnet i det heter "Polysulfaterad glykosaminoglykan".

Det verkar vara det enda registrerade läkemedlet för djur som innehåller nån form av glukosamin? Jag hittar iaf inget annat i FASS

Fick du något utskrivet eller fick du "bara" rekommendation att köpa pulver?

Utskrivet.
Jag kan kolla vad det heter om du kaan vänta tills imorgon.

AnnA_ skrev:
Att mata hästar med glukosamin är helt verkningslöst! Det är aldeles för stora molekyler för att en häst ska kunna ta upp dem via tarmarna. För tex människor och hundar, som är gjorda för att äta kött, fungerar det bra men till en gräsätare är det att kasta pengarna i sjön! Glukosamin måste injiceras för att hästen ska kunna tillgodogöra det. (Detta enligt Cecilia Müller, forskare på SLU)

Jo det är visat på senare tid att glucosamin tas upp gm munnen på häst men att det bara är en liten del som går ut i leden, därför anpassas dosen efter det. Säkert varierar tillgängligheten mellan olika fabrikat. Det pågår en studie i Kanada som jämför hur olika upptaget vid intag gm munnen är mellan olika beredningar. HH

Hej svej! Du och jag verkar ha exakt samma problem. Till att börja med vill jag bara säga att jag också blev rekommenderad glucosamin (pulver) av min veterinär och jag köpte det på kliniken.
Sen det här med övervikten. Exakt samma problem har jag. Veterinären har sagt att mina två hästar, (bägge konvalescenter varav den ena får skrittas från ryggen och ska börja sättas igång litemer nu och den andra har stått i ett år och får bara skrittas för hand) måste bantas för att inte slita ut benen. Med andra ord så tror även jag på att övervikt ÄR skadligt. Den hästen som stått i ett år står ensam i en hage och han får bara gräs nu. Hans hage är jättetunn på gräs...lite grässtrån som står upp här och var bara men likväl ser han dräktig ut. Dilemma dilemma, vad sjutton ska man göra??? :confused: :confused:
I vintras hade jag ett protein fattigt hösilage så då gav jag sjuka hästen enbart mineraler, hösilage och lucern men nu när jag var på kliniken så sa min veterinär att lucern är värsta fettbomben man kan ge så det tycker jag inte du ska ge. Fibergi är nog ganska fett det med men om du bara ger lite för att blanda ut mineralerna med är det bra för det är så välsmakande samtidigt som det binder upp pulver mineralerna.
Om du kommer på ngn smart lösning med övervikten så berätta...jag behöver som sagt också tips.
Lycka till.
Hälsningar
A

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 080
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Jag bor i ganska centralt i en större stad och jag håller på riktigt på att bli GALEN av vädret och de vägförhållanden vi har här just...
Svar
18
· Visningar
1 506
Senast: Heddiz
·
Foder & Strö Har en 28 åring här som nu har börjat tappa vikt, och jag är väldigt villrådig vilket foder jag ska köpa. Upptäckte det för bara någon...
2
Svar
23
· Visningar
2 084
Senast: Soffan74
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 560
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama