Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Karoliten

Trådstartare
Kopiera Tidningen Ridsports rubrik i senaste numret.Vad tycker ni?Visst har fullblodet till viss del ändrats till en mer sprintervariant, men det finns ju hinderhästar inom galoppen!Dessa hästar är stora långbenta starka individer som enligt mig skulle passa utmärkt inom ridsportaveln!
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag säger absolut!
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag personligen föredrar att ha fbl i ridhästar. Dock är det viktigt att det är "rätt" typ utav fbl. Tycker att de har mycket att bidra med i både hoppning och dressyr, som bl.a. höga knän, bra bakben, mer uthållighet, ädlare typ osv. Dock får man ju passa sig för bl.a. lösabenbitar och kissing spines.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

tja, frågar man Blup-anhängarna så är fullblod i ridhästaveln bara av ondo. :meh:

Själv är jag övertygad om att fullblod i ridhästaveln behövs, men det måste vara RÄTT fullblod!
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

(Arbetar med galopphästar, så spår av hemmablindhet kan förekomma)

SJÄLVKLART ska vi fortsätta att sätta in fullblod i aveln! För mig är en av de finaste egenskaperna hos fbl deras alerta sätt och lättheten att lära sig saker. För ridhästvärlden torde alert sätt/ explosivitet vara en tillgång i såväl hoppning som dressyr.

Även om traven inte ofta är ngt att skriva hem om när det gäller fbl så har de istället i de allra flesta fallen en galopp som slår halvbloden på "hovarna" ;)


Konsten är väl att ta in rätt sto/hingst från fbl. Tycker homme D honneur lämnat många fina ridhästar T.ex. 88an gjorde väl rätt mkt för fälttävlansaveln?
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Rätt sorts fullblod ska vi absolut ha!

Jag tycker mycket om deras vakenhet och uthållighet, att de är så alerta i både kropp och knopp.

Det som man får vara försiktig med är att förstagångskorsningarna kan bli för gracila, jag har också sett många som går i löpform när de galopperar löst.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

tja, frågar man Blup-anhängarna så är fullblod i ridhästaveln bara av ondo. :meh:

Själv är jag övertygad om att fullblod i ridhästaveln behövs, men det måste vara RÄTT fullblod!

Du menar för att de har lägre blup? Väljer man bort fullblod av den anledningen ska man sluta avla tycker jag...
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag är lite kluven till det där: till fälttävlan - absolut! Men dressyr och hoppning?

Jag är nog lite inne på samma sak som nämns i ridsports artikel - att ridhästaveln kommit så långt att det är väldigt svårt att hitta tillräckligt bra fullblod som ger positiva egenskaper utan att försämra prestationen för mycket, och ännu svårare att hitta de som faktiskt kan förbättra gångarter och/eller hoppförmåga.

Jag har själv lite drygt 25% fbl i mitt sto (ue. Zinsky xx som är en av få fullblodshingstar som faktiskt har lite gröna staplar på sin blup) och planen för i år är att betäcka med en hingst med lika mkt fullblod (ue. Lauries Crusador xx).
Vi har även använt ett rent fullbodssto i aveln och även Jaguar Mail som är 75% fullbod, men då har det varit med fälttävlan som avelsmål.

Ang Blup så tror jag nog det stämmer i de flesta fall (bortsett från att fälttävlansresultat inte vägs in vilket nog hade kunnat göra en del skillnad) med avseende på just de egenskaper som redovisas i blupen, men jag tror också att de egenskaper som man först och främst vill åt från fullboden är de som inte har någon stapel på blup... Med just uthållighet och interiör som ni andra tidigare nämnt.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Jag håller helt med i att det som fullblodet har som jag vill ha i mina hästar inte har några staplar på blup.

Jag är ute efter fullblodets härliga temperament och arbetsvillighet, det allerta och lättlärda.

Men jag tror faktiskt att dom sakerna hjälper till på sitt sätt att få bra staplar på blup. För jag tror att en häst som visas och visar en bra inställning och jävlarannama får bättre poäng på tex temperamentet än en häst som kanske hoppar exceptionellt men kanske inte så gärna..?

Någon som hänger med i min tanke? ;)

Och som ryttare väljer jag alla dagar i veckan en häst som VILL hoppa än en som KAN hoppa riktigt bra men kanske inte alltid vill.

Jag lägger hellre timmarna man tränar på att träna teknik och uppmärksamhet än att träna på att faktiskt hoppa dom hinderna jag vill men inte hästen.

Men nu är det den erfarenheten jag har av mina egna hästar.

Mina två ston som jag hade och tävla med innan hade jag ett som hade ** pappa och hon hoppade hellre än bra om man säger så. Absolut inget fel på hennes hoppning men heller ingen sån som man tittade på två gånger för att hon hoppade så himla bra.
Men hon hoppade ALLT I ALLA LÄGEN, hade en riktig killer-inställning till hinderna.
Sen hade jag en som är rent swb rakt igenom i alla led och det var ofta publik på hoppträningar som stannade kvar bara för att titta på henne och massa oj och wow på tävlingar för att hon hoppade så bra, men, hon hoppade bara när HON ville... Det finns inget som är så knäckande för självförtroendet som att inte veta om du kommer att vinna eller vägra ut dig på första hindret..

Jag tycker även att det har gått igenom på deras avkommor.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Samtidigt tar ju artikeln upp Dansk avels användning av fullblod.De har använt mer fullblod än Swb o man kan ju inte precis påstå att deras avel har gått dåligt.Sen tror jag att använder man fullblod i sin avel kräver det mer långsiktig planering.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Du menar för att de har lägre blup? Väljer man bort fullblod av den anledningen ska man sluta avla tycker jag...
Jag antar att det är pga den låga blupen som man från officiellt håll gått ut och sagt att fullbloden inte är önskvärda, att de inte har något att tillföra SWB.
(jag har hög feber kombinerat med migrän, så jag tänker inte riktigt klart idag = klarar inte av att formulera mig på nåt bra sätt eller leta reda på fakta som jag baserar detta på)
Så, det är väl en evig tur att det finns ett stort antal uppfödare som väljer att följa sin egen magkänsla på den punkten...
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Du menar alltså att fullbloden inte får blup beräknat på ett korrekt sätt, utan godtyckligt satta låga siffror för att man inte ska avla på dem? Det låter väldigt konspiratoriskt.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

nej, det var inte så jag menade. Utan snarare att fullbloden får låg blup för att de används så lite och har få testade avkommor. Och kanske för att det inte varit "rätt" fullblod som använts i (svensk) avel i modern tid, så att avkommorna inte blivit så bra. Och att man utifrån detta drar slutsatsen att fullblod inte bör användas i SWB-avel.

Sen är min bestämda uppfattning att Blup har fått alldeles åt helhavre för stort inflytande över SWB-aveln. Det är ett system som är fullkomligt jättekonstigt, för HUR kan en individs förväntade avelsvärde-index förändras från år till år (hennes gener är ju liksom samma) och hur sjutton är det möjligt att ett sto som får en högt bedömd diplomavkomma får ett lägre index året efter? Men det kanske är något som ska diskuteras i en egen tråd...
 
Senast ändrad:
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

kl

Jag anser att vi behöver fullblod i ridhästavel, dels för alla de saker som nämnts ovan, men även för att föra in nytt blod. Jag avlar ju själv på mitt fullblodssto och jag hade inte gjort det om inte jag ansåg att det behövdes i svensk avel, men sen är det klart många som tycker motsatsen oxå. Jag anser att många av de svenska fullbloden inte är tillräckligt bra för att användas i ridhästavel då de är till största delen sprinters och det som behövs i ridhästavel är stayer-blod. Mitt sto är National Hunter och hennes blod finns inte alls i Sverige. Både pappa, morfar och mormors far har gjort stort avtryck inom fälttävlansaveln i England/Irland/USA. Jag tror såklart att jag gjort rätt som använder henne i avel, mitt mål är att få ett bra sto u henne som sedan kan ge fina avkommor. Jag tror man måste tänka så, ett steg längre, även om jag såklart vill att mitt stos avkommor ska bli bra ridhästar de med.

Nedan ser ni mitt sto e: Zaffaran - Strong Gale - Deep Run

309292_10151181778651397_176533574_n_52daa14a2a6b22871867f54e.jpg


377605_10151499459156397_191238600_n_52dd7206e087c36fa85b3de0.jpg
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Ok, då förstår jag.

Jag tycker blup är jättebra men man måste beakta alla faktorer och variabler och framförallt inse att det mer är ett verktyg att använda på gruppnivå än på individdito.
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

*delvis KL*
Det finns många bra fbl hästar som bl.a. stoet Dancing Lady xx och hingsten Lauries Crusador xx.
Jag är själv otroligt nöjd med mitt sto som har 67,38 % fullblod. Hon har helt klart den bästa hästen jag någonsin träffat!
Det ända som man kan önska är en bättre skritt och en bättre exteriör. Men resten finns det inget mer att önska sig. ;) Enligt mig ivf.

Pisces0072_zps5197816f.jpg

37552_1236180575.jpg
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Ja många av de gamla fullbloden är ju guld att ha i stammen, Underworld, Gotthard, Heraldik och 88an osv osv, och Lauries Crusador såklart precis som du säger, men de där riktigt bra fullbloden är sällsynta idag tyvärr, även om de såklart finns, och de som finns ska man ta vara på :)

Riktigt tjusig häst du har!
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Glöm inte Prince Fair och Presto! Sistnämnde är ende fullblodshingsten med elit i ASVH!

Du tänker inte på hannoveranaren Gotthard?
 
Sv: Behövs fullblodet i det dagens ridhästavel?

Kl

Apropå fullblod, vad gillar ni Grundyman xx? Funderar lite på att använda Candillo i år.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 675
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 144
Senast: Grazing
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
22 686
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 215
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp