Sv: Behandlar vi verkligen hästen som ett flockdjur?
Jag har läst samma studie som mackan, den om att hästar trivs bäst i flockar om 4-7 individer. Jag tror det var i någon bok..?
Hursomhelst så är min erfarenhet att det stämmer. Jag har haft häst två och två, i jättestor (20 individer+) flock, och i mindre flock och de är absolut trevligast och gladast i mindre flocken. 2 & 2 var de väldigt bundna av varandra, rörde den ena sig så bara måste den andra röra sig också, om än bara fyra steg. I stora flocken var hästarna för trötta av allt "socialt arbete", så de orkade knappt ridas. Nu, däremot, är de pigga och glada, har kompisar i hagen men är inte beroende av dem på samma sätt. Det är just nu 3 hagar, i hage ett går ett sto med föl, hage två innehåller 4 hästar och hage tre har 5 hästar. Som mest har det varit 7 hästar i samma hage tror jag, och då har de börjat dela upp sig lite mer.
Samtidigt är det inte en alldeles ovanlig syn att tex alla 4 i ena hagen och alla utom 1 i den andra stora hagen ligger och sover, och 1 håller vakt åt allihop, så de verkar uppenbarligen känna sig som en flock även alla 9.
Visst har det kommit någon häst som "inte kan gå i flock" också, men efter några dagar har de varit lika duktiga på det som de andra hästarna. Det blir lite spring någon dag, lite skrik och bråk (men inte en enda skada på något annat än ett täcke hitills) och sedan är det lugnt.
... Läste andra sidan också och kan tillägga att i mitt stall vill ALLA ha hagen längst bort från stallet, för den är nämligen roligast
Och så har vi två svårfångade hästar i stallet nu, men de är bara lätta att ta om de går i minihage á la sjukhage, så ägarna föredrar glada hästar som är svårare att ta.
Nu har vi heller inga hästar som försöker smita med ut ur hagen, har under de år jag stått där bara varit två sådana hästar. Samtidigt, de var bästisar och såg det nog som ett kul bus
Men det gick bra ändå att ta in två hästar samtidigt och lämna dem kvar.