Bedömning av sele!!!!

Beppo

Trådstartare
Ännu en tråd...

var ute o knäppte lite kort på selen i dag och vill nu veta hur ni tycker den sitter. Ändringa för att det ska bli ännu bättre eller om den bara är att kassera!

Vet att jag inte har några draglinor och det ska jag absolut ha då jag köpt min nya vagn. Kör inte så mkt fram tills dess pga det. Draglinjen är inte heller optimal men vet inte riktigt hur jag ska få den bättre eftersom skaklarna iallafall hamnar nedanför dragringen

Bilder

DSC02086.jpg

DSC02087.jpg

DSC02084.jpg

Enda bilden jag har då vi är i gång
Walle005.jpg

Är tacksam för alla komentarer! :)

Sv: Bedömning av sele!!!!

Hörrö det ser ut att vara en fin sele! Absolut inget kasserande :D om inte lädret är dåligt förstås!

Om du sänker dragringarna nått hål blir draglinjen rakare.
Skaklarna kommer ju alltid att vara "lite nedanför" men man brukar se ändå att det blir rakt.
På nedersta bilden blir draglinjen bruten uppåt (tryck på däckeln).

På den bild i stallet ser det ut att vara ont om plats mellan strupe och nedre lokrem? Men inte annars? Väldigt svårt att se, men det ska vara runt en tvärhand mellan där iaf.

Vad är det för sele? Baksele - HMC? Och vad har du köpt för vagn? *nyfiken* :D

/Lisa

Ja selen är det inget fel på... är snarare passformen som jag inte är lika säker på. Selen är en tranemosele som min syster fick med till sin häst då hon köpte den. inte trott att den passat så den har bara legat tills för några månader sedan då vi faktiskt kom fram till att den fungerar att köra med :)

Draglinjen blir bruten hur jag än gör... vet inte riktigt hur jag ska få det att fungera.

Förstår vad du menar med att det verkar var alite plats mellan dragremmen och halsen men det är det itne. Tror det abra blev en märklig vinkel vid fototillfället. Får in en tvärhand mellan remmen och halsen utan problem.

Hur tycker du att själva lokan ligger? är vinkeln bra?

tänker köpa en upphöjd rockard från driveout så fort jag kommit fram till hur jag vill göra med selen. Han blir rätt hindrad av skaklarna vid svängning eftersom de stör hans bog... vet itne riktigt hur jag ska lösa det. Sen är jag osäker på hur draglinjen kommer bli med en rockard från driveout. det optimala är jue att få svängeln lite lägre men kan bli svårt eftersom rockarden är hög. Några tips?

Tycker att walle drar väldigt bra med loksele. Är dock synd att skakelfästet hamnar så långt ned.

Bakselen är köpt på lillhasteni stav och jag fick den i julklapp av min syster. Tycker själv att den känns på gränsen till liten men är trots allt en stl Full. Har försökt anpassa den så gott det går och tycker att jag lyckats få den att sitta någorlunda bra. märker iallfall att den hjälper honom att bromsa vagnen och han verkar inte besvärad av den på något vis.

hur mycket tycker du jag bör sänka dragringen?

thihi... tack så mkt. jo han har lite övervikt men vi ska jobba med att få bort den så fort jag fått hem min nya rockard!

jo bakselen ser kanske ut att sitta lite tait, men det går ju ordna lätt med hakar om det ej går att spänna lösare

Hej..fin sele du köpt...Skönt att se att inte bara min fjord är som en liten hårboll... Hur stor är den? *nyfiken*

hejsan=)
jättefin fjording du har och selen ser fin ut.
men som sagt kolla så det är en tvärhand under strupen på hästen lokorna ser möjligen lite korta ut + att du inte riktigt lagt bak dom ordentligt mot bogbladen (syns på bilden i stallet bogbladen är det skyggade området) ¨så tyvärr är den på gränsen alltså.

tyckte draglädren såg lite kort ut med från däckeln och ner ska det vara en lodrät linje men nu dras uppehållsremmen fram lite av draglädret...hänger du med?

sitter bukgjorden med en knutnäves bredd under magen? svårt o se:angel:?

och som nån sa spänn ner uppehålls remmen lite så att vinkeln på draglädret inte är så lodrätt. det ska gå snett ner mot backen mer.

i det stora hela ser den aningen liten ut...selen....vad är det för str på bakselen då? den ser me lite liten ut...

vagnen då...jag vet varför du inte får till en bra draglinje;) din vagn är ju till en shettis...:) om du tittar på bilden med vagnen så ser du ju att den lutar kjättemkt bakåt...tänk dig en shettis framför istället då skulle skaklarna vara med lodräta inte upp i skyn fast du t.o.m har lågt skakelfäste. man ser även att det är en shettis vagn på hjulen mkt klenare hjul än vad man brukar ha till en brukshäst som nordis=)

så bra att du ska köpa en ny vagn då kommer troligen draglinjen fixa sig mkt bättre se till att köpa en lagom stor vagn då bara:angel:

men jag tycker att känner du att hästen drar glatt och att den inte skadas av det så funkar det att köra med detta...

lycka till:banana:

jättefin fjording du har och selen ser fin ut.
men som sagt kolla så det är en tvärhand under strupen på hästen lokorna ser möjligen lite korta ut + att du inte riktigt lagt bak dom ordentligt mot bogbladen (syns på bilden i stallet bogbladen är det skyggade området) ¨så tyvärr är den på gränsen alltså.

tack för komplimangen om min häst!
Som jag skrev innan så är det en tvärhand under strupen, men förstår varför ni undrar eftersom det ser väldigt kort om plats ut på bilden. När jag lägger på lokorna så hamnar dem i det läget automatiskt, de ligger an bra hela vägen och jag tycker att han drar bra. Ska man kanske spänna lokremmen lösare för att på så sätt få lokorna att lägga sig bättre?

tyckte draglädren såg lite kort ut med från däckeln och ner ska det vara en lodrät linje men nu dras uppehållsremmen fram lite av draglädret...hänger du med?

Ja jag förstår vad du menar. Draglädren är väldigt hårda och de buktar ut en bit så hade de legat an mot hästen så hade nog uppehållsremmen legat bättre. Kan det skada honom? Går att sänka lokorna upptill. Har ett läge tilla tt kunna sätta dem i. Tror du det skulle kunna hjälpa?

sitter bukgjorden med en knutnäves bredd under magen? svårt o se?

ja det gör den. :d Dessa remmar är väldigt långa och sitter nästan på sista eller näst sista hålen.

och som nån sa spänn ner uppehålls remmen lite så att vinkeln på draglädret inte är så lodrätt. det ska gå snett ner mot backen mer.

Är redan gjort. Såg det redan då jag fotade och ändrade det innan vi åkte ut på tur.

i det stora hela ser den aningen liten ut...selen....vad är det för str på bakselen då? den ser me lite liten ut...

Nu när jag tagit till mig det du skrivit så ser även jag att selen ser aningen liten ut. Bakselen är stl Full. Är förvånad över att den ser så liten ut. Selen är en tranemosele och ska passa allt från fjording till större brukshäst står det på beskrivningen i höökskatalogen. Fick selen med till syrrans saddlebredsto.

vagnen då...jag vet varför du inte får till en bra draglinje din vagn är ju till en shettis... om du tittar på bilden med vagnen så ser du ju att den lutar kjättemkt bakåt...tänk dig en shettis framför istället då skulle skaklarna vara med lodräta inte upp i skyn fast du t.o.m har lågt skakelfäste. man ser även att det är en shettis vagn på hjulen mkt klenare hjul än vad man brukar ha till en brukshäst som nordis=)

Jo det där med draglinjen har jag oxå börjat förstått :D Vet att den lutar väldigt mkt bakåt och har inte haft för avsikt att fortsätta använda den. köpte den mkt billigt för att ha som inkönringsvagn och för att se om jag och hästen tyckte det var roligt. så en ny vagn blir det. Cäms här på buke har köpte en sådan vagn jag tänkt mig. Men får samma problöem som hon med draglinjen eftersom svängeln är fäst så högt. Eftersom min fjording inte verkar kunna ha en bröstsele så vet jag inte riktigt hur jag ska lösa det... några tips?
Men shettisvagn? :confused: Skaklarna är väl aningen för långa för att passa till en Shettis?
Hjulen är klena det vet jag med mig. Men som sagt. Så snart jag fått en lösning på selfrågan så ska jag beställa en ny vagn. :banana:

men jag tycker att känner du att hästen drar glatt och att den inte skadas av det så funkar det att köra med detta

Hästen drar bra, vagnen väger inte så mkt och han går med öronen frammåt. ha ritne märkt att han känner obehag. men är den för liten så är det ingen bra lösning att ha den kvar. då får jag leta reda på en annan sele som passar honom eftersom jag ska börja köra honom mer då min nya vagn kommer.

Har du några tips på sele? Vill som sagt helst ha en bröstsele men han har väldigt lågt ansatt hals så det kanske blir svårt att hitta något som fungerar.

jättetacksam för ditt svar!!! :love:

varsegod=)
hur söt som helst:love:
jaha okej det hann jag i min hast inte läsa haha....men du om du har ett läge till upp på lokan så tycker ja du ska sätta de övre lokremmarna där i.
testa att ändra de saker vi "klagat" på:D och ta en ny bild det är möjligt att selen inte ser för liten ut då. s¨du slipper byta alltså

ja det kan vara en anledning till att lokorna inte vill ligga ner mot bogbladet är remmarna är för hårt spända...men när du selar lägg allt (loka + däckel) långt fram på manken då och skut sen bak det...då lixom låter du lokan ramla ner lite framför manken bara sen drar du fram den så den kommer så nära bogen som möjligt...
se till så att (innan du spänner) lokorna ligger emot bogbladen hela vägen...
spänn sen och ser du då att de lixom pluppar framåt (halsen kan ju vara mkt bredare där selen ska ligg och lixom skuts fram) spänn så att du precis får in en hand under...med svårhet..

åker den endå fram så kolla när någon kör honom om de åker tillbaka mot bogbladen i drag eller om den fortfarande sitter som den gör på dina bilder...

men se upp så du inte spänner lokorna för löst då kan lokorna glida över bogbladen och göra ont på hästen. eller om fett kommer emellan.

jaha okej den ser rätt ny ut kanske därför de är hårda...testa o smörj dom mkt...
den passar kanske då igentligen bara att de är så stela och buktar ut.
nja kan väl inte skada men om den ligger sådär så kan det nog skava på hans armbåge alltså rörelserna hindrar ju lite bogen blir lite låtst + han kan inte ta bak benet lika lätt..

MEN det är inte säkert att det ser ut såhär i drag kolla det först det blir kanske en lodrät linje när han drar vagnen.
ta bild på det.. eller kolla själv om du ser att det är bra så är det ju det.

jaha om de remmarna är långa så ska de ju va lagom tänker man ju...
okej bra att du ändrade dragläderts höjd.

oj str full...min islandshäst drunknade i en str cob:angel:
men ja tror din fjordning är rätt lång i kroppen + lång mellan framben och bogspets därav de lite korta draglädret....
kan va så..

aha haha jag tänkte fakitskt inte på att skaklarna var väldigt långa men alltså den vagnen kan ju inte vara anpassad till en så stor häst eftersom den lutar uppåt....kan vara gotlandruss då fast de gjort för långa skaklar...:D

men om du inte köpt en sån vagn som Cäms köpt så kolla på andra som passar bättre...eftersom den vagnen är anpassad till en börstsele så kommer den aldrig passa optimalt till en loksele och eftersom din häst inte kan ha en bröstsele så kolla efter en annan vagn:d finns hur många bra som helst.

du skulle kunna ha en bröstsele med en liten böj nertill så att den ligger mot stupen bättere alltså låter stupen va fri...men såna selar är nog rätt dyra.

tips på selar får du fråga de mer kunniga om:love::d *hänvisar*
alltså speciella märken.

jag har oxå en pålle med lågt ansatt hals och det är bäst med loksele så ja tycker du ska sattsa på loksele iaf ett tag till...tills de kommer nån smart uppfinning hehe..

jag har en kompis som kört i snö o sommar o ur o skur o allt med sin shettis med en bröstsele shettisen låter konstigt när han blir ansträng o jag kom på att det kan vara så att bröstan åker upp mot stupen så han inte får tillräckligt med luft:(
så hon köpte min loksele till honom o nu går det jättebra o han kan dra tungt med:love: :banana:

ska svara mer ingående på ditt inlägg lite senare. Ska ut o kolla o ta nytt kort när jag ändrat selen.

tycker det är väldigt svårt att hitta vagn... inte hittat någon anna bra vagn än den från driveout till vettigt pris. Tips?

ja alltså det finns billiga om man letar i västa fall kan du ju leta bland begagnat men efter dina önskemål lixom...svängek går alltid att sätta dit själv, typ höjd sits och stötdämpning är ju sånt som är svårare.

jag specialbeställde min vagn fick allt som jag ville ha, bakselefästen, upphöjd sits, högst ryggstöd, svängel m.m dock ej stötdämpning så det var ju en nackel men kalaset kostade helt nytillverkad 3600kr...
så jag känner att de duger fan te mej:angel: :banana:

o så fick man ju välja färg med:love:
http://www.fotogalleriet.se/arkivet/synligt_3/00640000-00649999/big/640975.jpg:love:

det bästa är att den är måttbeställd på just min lilla pålle:love:

men de finns massa olika bra vagnar nya som inte är vråldyra kan dock inga märken eller nåt sånt men gör en ny tråd om det vilken vagn som skulle kunna passa bäst kanske?

Senast ändrad:

Ja här är ju den andra tråden :smirk:
Och nu såg jag att du köpt bakselen från lillhasten :D
Samt detta:
Förstår vad du menar med att det verkar var alite plats mellan dragremmen och halsen men det är det itne. Tror det abra blev en märklig vinkel vid fototillfället. Får in en tvärhand mellan remmen och halsen utan problem.
Då är det ju lungt att ha dom så "högt" :)

Du, ta kort när han går, från sidan!

/L

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 210
Senast: Snurrfian
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
31 502
Senast: Elendil
·
Hundhälsa Min hund skadade benet illa i morse så blev akut in till veterinär. Inget är av, tack och lov, men dom misstänker ev artros. Hon har...
2
Svar
26
· Visningar
8 813
Senast: Fibusen
·
Småbarn Hur får man ett barn att somna? 😁 Jag har en 2-åring som vi inte riktigt vet hur vi ska söva vettigt. Har läst en massa om att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
7 058
Senast: Emtherlia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar