Sv: Bedömning av sele!!!!
varsegod=)
hur söt som helst
jaha okej det hann jag i min hast inte läsa haha....men du om du har ett läge till upp på lokan så tycker ja du ska sätta de övre lokremmarna där i.
testa att ändra de saker vi "klagat" på
och ta en ny bild det är möjligt att selen inte ser för liten ut då. s¨du slipper byta alltså
ja det kan vara en anledning till att lokorna inte vill ligga ner mot bogbladet är remmarna är för hårt spända...men när du selar lägg allt (loka + däckel) långt fram på manken då och skut sen bak det...då lixom låter du lokan ramla ner lite framför manken bara sen drar du fram den så den kommer så nära bogen som möjligt...
se till så att (innan du spänner) lokorna ligger emot bogbladen hela vägen...
spänn sen och ser du då att de lixom pluppar framåt (halsen kan ju vara mkt bredare där selen ska ligg och lixom skuts fram) spänn så att du precis får in en hand under...med svårhet..
åker den endå fram så kolla när någon kör honom om de åker tillbaka mot bogbladen i drag eller om den fortfarande sitter som den gör på dina bilder...
men se upp så du inte spänner lokorna för löst då kan lokorna glida över bogbladen och göra ont på hästen. eller om fett kommer emellan.
jaha okej den ser rätt ny ut kanske därför de är hårda...testa o smörj dom mkt...
den passar kanske då igentligen bara att de är så stela och buktar ut.
nja kan väl inte skada men om den ligger sådär så kan det nog skava på hans armbåge alltså rörelserna hindrar ju lite bogen blir lite låtst + han kan inte ta bak benet lika lätt..
MEN det är inte säkert att det ser ut såhär i drag kolla det först det blir kanske en lodrät linje när han drar vagnen.
ta bild på det.. eller kolla själv om du ser att det är bra så är det ju det.
jaha om de remmarna är långa så ska de ju va lagom tänker man ju...
okej bra att du ändrade dragläderts höjd.
oj str full...min islandshäst drunknade i en str cob
men ja tror din fjordning är rätt lång i kroppen + lång mellan framben och bogspets därav de lite korta draglädret....
kan va så..
aha haha jag tänkte fakitskt inte på att skaklarna var väldigt långa men alltså den vagnen kan ju inte vara anpassad till en så stor häst eftersom den lutar uppåt....kan vara gotlandruss då fast de gjort för långa skaklar...
men om du inte köpt en sån vagn som Cäms köpt så kolla på andra som passar bättre...eftersom den vagnen är anpassad till en börstsele så kommer den aldrig passa optimalt till en loksele och eftersom din häst inte kan ha en bröstsele så kolla efter en annan vagn
finns hur många bra som helst.
du skulle kunna ha en bröstsele med en liten böj nertill så att den ligger mot stupen bättere alltså låter stupen va fri...men såna selar är nog rätt dyra.
tips på selar får du fråga de mer kunniga om
*hänvisar*
alltså speciella märken.
jag har oxå en pålle med lågt ansatt hals och det är bäst med loksele så ja tycker du ska sattsa på loksele iaf ett tag till...tills de kommer nån smart uppfinning hehe..
jag har en kompis som kört i snö o sommar o ur o skur o allt med sin shettis med en bröstsele shettisen låter konstigt när han blir ansträng o jag kom på att det kan vara så att bröstan åker upp mot stupen så han inte får tillräckligt med luft
så hon köpte min loksele till honom o nu går det jättebra o han kan dra tungt med