Bedömma ett sto

Sv: Bedömma ett sto

Nä läs om och läs rätt;) jag skrev att det VERKAR bara vara jag som tycker så..

Verkar betyder inte samma sak som ÄR!!=)

Jaja, struntsamma. Inget att bråka om.

Kul är det i alla fall att du ska visa hästen själv :)

/Anna

hmm, nu blev ju jag också lite sugen på det där med enbart exteriörbedömning, åka tillsammans? ;) Funderade på en sak bara, det behövs det väl ingen "direkt" träning för eller? hästen är väl den den är, eller kan man påverka något där också? Självklart kommer man ju inte med en smällfet häst, men är det något speciellt man ska tänka på ifall man bara kör på exteriörbedömningen?

Du kan påverka MASSOR !
Din ridning påverkar hästens muskler och hållning = hals/manke/bog samt rygg/kors. Din hovslagare har väldigt stor del i hur höga poängen för hovar blir o.s.v.

Sen ska hästen stå på rätt sätt också och framhäva det bästa ur sig och t.ex. ha halsen på ett speciellt sätt för att påverka hur ryggen ser ut osv.
Det är en hel vetenskap! Men visst ska du prova själv! :)

Jag tror att det kan vara en bra idé att gå tex en avelsvisarkurs först. Då får man reda på vad man ev ska lägga ner extra energi på och framförallt vad som krävs för att få de höga poängen :)

/Anna

Sen ska hästen stå på rätt sätt också och framhäva det bästa ur sig och t.ex. ha halsen på ett speciellt sätt för att påverka hur ryggen ser ut osv.
Det är en hel vetenskap! Men visst ska du prova själv! :)

det kan vara jätte stor skillnad på poängen beroende på hur hästen är uppställd, jag visade våran hingst exteriört och då fick han 7,9...nånting (blev inte officiellt eftersom han skadat benet i transporten och inte gick igenom vet besiktning men vi fick visa han ändå för o veta o det var någon ide att satsa på han somhingst eller ej)

Sen när ett proffs visade han som verkligen visste hur dom ska stå fick han 8,20

Eftersom det krävs mer av både ryttare och häs äfr att samla sig så som kort galopp och tölt kräver..
Jag menar att fräsa fram i fartfylld galopp kanju alla häsatr.. men samla upp en häst till kort så den nästan galopperar påstället men korrekt form bäighet taktrent och i en rund och fin galopp...

Självklart är det svårare.. varfär tror du så många travare har så svårt för just kort galopp??=)

Nu kan Jorunn öka galoppen med riktigt fint så jag är inte orolig där men tycker att man ska bedömma alla tempon annars kan amn ju skita i att bedömma alls..

Jag ska ju faktiskt visa mitt sto att se här har ni ett sto som kan samla sig OCH länga sig hon kan tölta fort och sakta wow titta på just MITT sto... Ja de är ju de allt handlar om...

Om man bara bedömmer snabba tempon betyder det ju att deet finns avelston här ute som inte kan galoppera samlat kan inte tölta kort men endå har skyhöga ridpoäng för dom kunde tölta i räsefart och galoppera fram som en galning!
WOW :grin:

Vilket är ju galet supergalet....

Verkar ju bara vara jag sm anser att man ska visa upp alla tempon och verkligen visa att titta härnu på mitt sto se så flexibelhon är här kan hon öka kolla in tölten WROOOM fort fort... men 2 sekunder senare töltar vi så sjukt samlat.

Fram i ökat snygg galopp för att 3 selkunder senare galoppera i kort kort samlad taktren galopp.. Trava i en kort kort trav för att pang på komma fram i en ökad flott trav för att avsluta i en kort samlad skritt sommot slutet övergår i en fri med lång tygel med god övertramp!

DÄR har vi ett avelssto som är god för att komma in i stamboken anser jag!

fast sådär är det inte dom tittar på den korta tölten och korta galoppen också och det påverkar.

Hon som visade min hingst förklarade det där för mig att det är en delpoäng i tex galopppoängen för att få 8 på tex galopp måste hästen både kunna galoppera ökat och kort om den bara får 6,5 på kort galopp så sänks också poängen på galopp eftersom det är en del i galoppoängen.

Sen ska dom inte gå så himla samlat på en avelsbedömning heller för de vill se hästarna så naturligt som möjligt för det är det som är hästens naturliga förutsättningar och det är det som nedärvs det andra är framtränat.

Så på en bedömning vill man se hästens vilja och naturliga kapacitet och det tycker jag är bra även om min hingst hade fått mycket bättre på traven och galoppen om de dömt mer som på tävling, han har jätte bärig och flott trav och galopp och fått 6,5 or och 7or på tävling men han har inte tillräcklig styrka i kroppen än för den där räser farten.

Att de ska visa så mycket power på bedömning tycker jag är bra för man vill ju bevara hästarnas kraft och vilja och inte avla fram några sega hästar för det är ju det som är så underbart med islandshästen att de har de här lugna temperamentet men ändå är otroligt heta och kraftfulla.

Sen tycker jag att det är skittrist att man får visa dom hur många gånger som helst på bedömning det borde finnas en maxgräns på 2 eller 3 ggr och sen är det kört för det finns så otroligt många hingstar och i och med att de får så många chanser så går otroligt många hingstar igenom. Och de här topphingstarna som visas hundra ggr om låt de nya stjärnorna få komma fram och bli högst bedömda det är ju bara samma hingstar i toppen hela tiden som redan visats hundrafemtioelva ggr innan.

Hej Teilani:idea:
Det ligger mycket i vad du säger. Det är för dyrt att lämna pållen till
proffsen för att tillräckligt många ska göra det. Dessutom finns det alldeles för få pro som visar.
Mitt förslag är att på tävlingsbanorna hittar man många talangfulla ryttare,
SIF kunde varje år ordna kurs för duktiga ryttare i hur man visar avelshästar.
Någon avelsdomare skulle vara med som feedback.

Angående pris på bedömda ston, är man inte helt fel ute om man beräknar priset lika mycket över 50 000, som den har poäng. Tex ett sto med 7,5 kostar ca 50 000, liksom en obedömd frisk häst. 7,8 kostar alltså 80 000, poäng 8,0 = 100 000, poäng 8,1 = 110 000.
Ska man lämna bort sitt sto till proffsträning för ca 20 000:-, måste stoet alltså få > 7,8 för att gå runt ekonomiskt.
Detta är grovt räknat, men rätt rimligt.
Ingrid:bow:

Fast det där är inte riktigt rimligt ett sto som fått 7,5 kostar betydligt mer än 50 000, vårat obedömda, grundridna icke töltsatta 6 åriga sto e. 1.a klass hingst u.obedömt sto gick för 55 000 och det är ungefär där de brukar ligga obedömda

Tycker vi drar på en avelsvisarkurs och sen visar vi upp våra kusar exteriört ;)

Nej men man får ju kolla på det, det vore absolut kul att se vad de tycker och att få lära sig vad de kollar på. :)

Oj då, ja det har ni ju förståss rätt i ;) kollade runt nu men hittade ingen mer avelsvisarkurs för i år... Men kanske enklast att ta hjälp av någon som kan göra en totalvisning ändå när man ändå håller på? Egentligen har jag ju inget direkt avelsmål med Flipa, utan mer för att se vad hon kan prestera, och de få föl som möjligtvis är planerade är till mig ;) men man vet ju aldrig vad som händer i framtiden! Hon har inte direkt så hög blup så det skulle ju inte skada med en bedömning även om hon inte kommer in i stamboken liksom... eller tänker jag fel här, kan det bli ännu värre? ;)

Någon med kunskap som har kommentarer om för/nack-delar, och vad vi kan jobba på? (förutom det ständiga viktproblemet)

april:
27343790.jpg

juni:
28937192.jpg

Man får ju överväga om det är "värt pengarna" med träning och visning. Att få hästen visad och tränad inför visningen av proffs är väldigt DYRT! Hade inte lagt ut så mkt pengar om jag inte haft en riktigt flott häst som jag verkligen trodde på! Nu menar jag inte att din inte är det, för det har jag ingen aning om...

fast jo, det beror ju på hur man ser det, och nej Flipa lär nog inte halka in i stamboken på ett bananskal ;)

har också funderat på det där med "proffs-tränare" och även läst mig till vissa åsikter om högre poäng med känd person på ryggen... sedan funderade jag även vidare på att de kanske antagligen inte ens tar emot hästen om den enligt dem inte är lovande eller har en chans, det syns ju liksom i deras statistik också hur bra de presterar på bedömningarna väl? Ja, inte vet jag men kanske kunde man hitta någon duktig "privat", har inte funderat fullt så utförligt på det ännu ;) sen vad som är dyrt eller inte är ju relativt...

Vi får åka iväg å stälal ut våra äldre modell till ston ihop så vi får visa att sånna här snygga ston ska åsså in i stamboken:D

Hur dyrt det blir beror ju på hur mkt man gjort själv,. och hästens förutsättningar förstås. Jag hade bara min 6 veckor på träning,var o red ngr dagar då och då för tränaren i förväg.Fick jättemkt hjälp med vad jag skulle tänka på hemma.Och lärde mej massor på köpet:)

Ja det klart skickar man iväg hästen 6 månader innan visningen för en som tar 6000 månaden så rinner pengarna iväg!

Själv tycker jag inte det behövs... det räcker med 2 veckor innan träningen för en som jobbar med att visa hästar att lära känna hästen och rida den .

Jag kommer lämna iväg Jorunn ca 2 veckor innan visningen till en tränare sen får tränaren visa=)

6 veckor på en välskolad häst kan låta rimligt.

Ju kortare tid man lämnar hästen desto större chans/risk tror jag det är för onödig stress och press på hästen. Har sett för många hästar som varit på "snabbträning" och kommit tillbaka med ögon som rullar i skallen.

Har man däremot kanske kunnat rida för den som ska visa hästen så den ryttaren har kunnat hjälpa till att forma hästen under en tid, som han/hon vill ha den kanske det kan räcka med 2 veckor! Då har man ju som sagt fått ut ngt av det själv också!

6 veckor funkar med. men de jag vill ha sagt är att jag vet att många lämnar iväg i 6 månader för att visa och DÅ blir det dyrt....
Själv kommer jag inte lämna iväg Jorunn så mkt har inte så mkt pengar helt enkelt och hon är inte den som stressar upp sig vid mijlöbyte dels har hon redan varit hos den som jag tänkt låta visa Jorunn.

Så i mitt fall skulle de räcka med 2-3 veckor men har man ett sto som stressar upp sig oerhört vid mijlöbyte så kasnke man måste låta henne åka iväg 3 måander 1 månad att landa 2 för träning.

Men nu har jag tur att inte ha ett sånt sto=)

Ja visst hade det varit kul med lite sällskap och pepp ;) vet dock inte än om/när det blir av för våran del... tänker också lite som du att "köra budgetvarianten" men allt beror ju på... för en som inte har siktet inställt på avel kan man kanske tycka att det är lite onödiga utgifter på kort sikt, men som sagt vet man ju aldrig vad som händer i framtiden!

Jag hade nog lämnat iväg Jorunn MINST sex veckor till en tränare inför visning.
Dels för att det krävs extremt mycket av hästen och detta tränar man inte in på bara två-tre veckor.

Jorunn är ett JÄTTEfint sto med stora möjligheter men hon kommer behöva tid inför en visning.

Liknande trådar

Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka