Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Sen ska hästen stå på rätt sätt också och framhäva det bästa ur sig och t.ex. ha halsen på ett speciellt sätt för att påverka hur ryggen ser ut osv.
Det är en hel vetenskap! Men visst ska du prova själv!
Eftersom det krävs mer av både ryttare och häs äfr att samla sig så som kort galopp och tölt kräver..
Jag menar att fräsa fram i fartfylld galopp kanju alla häsatr.. men samla upp en häst till kort så den nästan galopperar påstället men korrekt form bäighet taktrent och i en rund och fin galopp...
Självklart är det svårare.. varfär tror du så många travare har så svårt för just kort galopp??=)
Nu kan Jorunn öka galoppen med riktigt fint så jag är inte orolig där men tycker att man ska bedömma alla tempon annars kan amn ju skita i att bedömma alls..
Jag ska ju faktiskt visa mitt sto att se här har ni ett sto som kan samla sig OCH länga sig hon kan tölta fort och sakta wow titta på just MITT sto... Ja de är ju de allt handlar om...
Om man bara bedömmer snabba tempon betyder det ju att deet finns avelston här ute som inte kan galoppera samlat kan inte tölta kort men endå har skyhöga ridpoäng för dom kunde tölta i räsefart och galoppera fram som en galning!
WOW
Vilket är ju galet supergalet....
Verkar ju bara vara jag sm anser att man ska visa upp alla tempon och verkligen visa att titta härnu på mitt sto se så flexibelhon är här kan hon öka kolla in tölten WROOOM fort fort... men 2 sekunder senare töltar vi så sjukt samlat.
Fram i ökat snygg galopp för att 3 selkunder senare galoppera i kort kort samlad taktren galopp.. Trava i en kort kort trav för att pang på komma fram i en ökad flott trav för att avsluta i en kort samlad skritt sommot slutet övergår i en fri med lång tygel med god övertramp!
DÄR har vi ett avelssto som är god för att komma in i stamboken anser jag!
Hej Teilani
Det ligger mycket i vad du säger. Det är för dyrt att lämna pållen till
proffsen för att tillräckligt många ska göra det. Dessutom finns det alldeles för få pro som visar.
Mitt förslag är att på tävlingsbanorna hittar man många talangfulla ryttare,
SIF kunde varje år ordna kurs för duktiga ryttare i hur man visar avelshästar.
Någon avelsdomare skulle vara med som feedback.
Angående pris på bedömda ston, är man inte helt fel ute om man beräknar priset lika mycket över 50 000, som den har poäng. Tex ett sto med 7,5 kostar ca 50 000, liksom en obedömd frisk häst. 7,8 kostar alltså 80 000, poäng 8,0 = 100 000, poäng 8,1 = 110 000.
Ska man lämna bort sitt sto till proffsträning för ca 20 000:-, måste stoet alltså få > 7,8 för att gå runt ekonomiskt.
Detta är grovt räknat, men rätt rimligt.
Ingrid