Bedömma ett sto

Sv: Bedömma ett sto

Ja, enbart exteriörbedömning är ju bättre än ingen bedömning, när man ska avla. Jag skulle inte visa eller ta föl på ett sto som en duktig ryttare inte får fram tölt på.

Ja, åtminstone ston.

Jo det var väl det jag trodde! Hur exakt går det till? Jag har aldrig ens kollat på en bedömning.
Hur anmäler man sig? Vad är kostnaderna och allting? :D

Det är ungefär som att anmäla sig till tävling. Anmälan finns på SIF's hemsida. :)
Man brukar varva mellan exteriörbedömning och ridegenskapsbedömning. Du går in med din häst och ställer upp den inför domarna. De känner och klämmer och sedan får du springa fram och tillbaka med hästen inom en inhägnad "gata" för att de ska kunna se hur den rör sig.

Det låter intressant och det skulle verkligen vara roligt att få stoet bedömt! Det tål verkligen att tänkas på!
Hur mycket kostar det att visa pållan? :)

OJ ja Jorunns lär väl sänkas så det slutar väl med att hon har -10 när hon dör ha ha..

Hej
Jag skulle personligen aldrig köpa ett sto som bara var exteriörbedömt.
Exteriören är bara 40% av totalbedömningen. Eftersom den skulle vara ämnad som ridhäst är ridegenskaperna viktigare än exteriören. Jag skulle nog inte rekommendera någon att visa en inte töltsatt häst för totalbedömning heller.
Även om man visar själv är det rätt dyrt, och det är onödigt att skicka med hästen ett "dåligt rykte" pga för lite/dålig träning.
Jag tror att man ska ha målet att hästen ska ha kapacitet för motsvarande
5.0 i öppen klass tävling, för att ha på visning att göra.:angel:

Angående BLUP.
Alla hästar har genom sin härstamning ett förväntat avelsvärde.
Om hästen själv visas blir säkerheten i det förväntade värdet högre (+ att BLUP kan höjas el sänkas).
För varje nära släkting (helst avkommor) som visas, blir säkerheten
på det förväntade avelsvärdet större. Om BLUPen höjs eller sänks, beror på om de visade släktingarna får bättre eller sämre bedömningar.
Tex en hingst med hög BLUP som har många visade avkommor med höga poäng, får behålla en hög BLUP + att säkerheten som nedärvare är stor.
Visas inga avkommor sjunker BLUPen pga medelislandshästen blir bättre o bättre.
mvh Ingrid

EGENTLIGEN är det ju rätt knas att BARA de bra hästarna ska visas..
Om en hingst har 200 avkommor, och av dem visas 20 st, och får bra poäng, men övriga 180 är inte bra, vad säger då att hingsten har bra nedärvbarhet, och att det inte egentligen till största del är stona i de 20 fallen som som nedärvt det som avkommar visar upp?
För nu känns det som (min uppfattning) Att det är lite såhär; "åh, den hingsten har tex 20 avkommor bedömda med över 8,0!! Den måste vi ju använda! För den är jättebra!"
På många hemsidor står ju att hingsten att har ex antal avkommor som är bedömda och med vilka poäng, men jag vet inte om jag nånsin i samma text, sett det angivet hur många avkommor det finns totalt? Vad säger då då de där 4 toppenavkommorna den har?
Om man vill ta nåt föl hemma, måste det ju ändå bara bra att ha en exteriörbedömning så man har har lite koll på hur hästen ser ut..? Bör vara bättre än inget..?
Jag hoppas ju fortfarande att min tjej ska tölta med tiden, men jag spånar lite ändå, är lite intressant att veta sånt här! Höra hur ni resonerar..
Hoppas ingen tar illa upp, men jag tänker lite högt..

Både till dig och Tussilago.

Eftersom det ser ut som det gör så kommer väldigt få hästar till bedömning, vilket är jättetråkigt.

För det är ju inte bara så att hästen ska ha kapacitet för 5,0 utan ryttaren ska kunna rida det också. Dessutom på de få minuter man har för att sedan kanske behöva vänta ett helt år på att försöka igen om man nu inte lyckades toppa hästen de där minutrarna.

Jag tycker inte vi ska ändra på så mycket i bedömningssytemet generellt. Men det måste bli billigare! Jag kan inte lägga ett par tusen i anmälningsavgift plus ett par tusen i bensin för att ta mig till anvisad plats för att sedan riskera att stå där med en häst som kanske blir skadad i transporten. Ska sedan någon annan visa så kostar det mer än man får igen. Ett obedömt sto med kapacitet, kanske tom tävlad med fina poäng kan man få ca 80-90 tusen för. Om hon sedan blir bedömd totalt 8,02 så gör det ingenting för priset eller? Så vad är vitsen då?

Det ska vara svårt att uppnå de bra poängen, men jag tycker inte det ska vara svårt att ta sig till en visning och visa sin häst. Men man kanske inte vill ha in amatörer som glada i hågen kommer med feta små grisepassare...

Kanske vi kunde ha för-bedömningar, där bara en domare anlitas och ger ett utlåtande om hästens förutsättningar. Om man får godkänt på en sådan så kan man gå vidare och få den slutliga bedömningen. Det skulle väl inte vara så svårt att anordna i samband med tävlingar osv? Behövde inte kosta mer än säg 300 kr.

Väldigt bra idé!!! Jag tror att många är lite visningsrädda, fullt förståeligt. Sitter man på ett sto med potential kan det vara bra om någon berättar det för en, och tvärtom, om den faktiskt verkar sakna potential. Det kunde vara en bra fingervisning.

Jag gick en (rid)kurs för en avelsdomare med mitt sto jag hade, gången hade kunnat bli godkänd, men exteriören hade lite många brister (bl.a. krokhasig). Hans omdöme var däremot till stor hjälp när jag sedan skulle välja hingst till henne. Det var en chansning, hingsten hade bra poäng på både ben och hovar, såg dessutom många avkommor till hingsten som visade lika fin benställning/kvalitet=troligtvis hög nedärvbarhet. Det lyckades. Fölet fick stoets fina rygg och hingstens fina ben! Ibland lyckas man rätt bra!

Mitt råd är att ta hjälp av någon som är van att visa hästar eller ev. en avelsdomare. låt denne ge ett preliminärt utlåtande om potentialen hos hästen innan pengar läggs på visningstränare!

Fler inofficiella visningar till folket!:banana:

Kanske vi kunde ha för-bedömningar, där bara en domare anlitas och ger ett utlåtande om hästens förutsättningar. Om man får godkänt på en sådan så kan man gå vidare och få den slutliga bedömningen. Det skulle väl inte vara så svårt att anordna i samband med tävlingar osv? Behövde inte kosta mer än säg 300 kr.

Det skulle ju vara en jättebra ide tycker jag!

Kan man logga in på WorldFengur om man är medlem i SIF? hur gör man då :S

Visst höjer en förstaklass-bedömning värdet på stoet! Tror du får leta bra länge för att köpa ett sto med en totalpoäng över 8,0 för 80-90 000:-.....
Jag känner till många obedömda ston utan några direkta tävlingsmeriter som sålts för bra mkt över dom priserna....Hade dom då haft en bra bedömning hade priset legat mkt högre...
Kvalitet kostar.

Skönt att höra, det kanske är så att de stona aldrig kommer ut bland annonserna ens. Det är trots allt mycket sällan man ser svenskfödda första klass ston till salu.

Hej Tussilago
Det är bara att gå in på Worldfengur, så ser du alla avkommor
både bedömda och obedömda. Då får du en god inblick i vad hingsten lämnar.
Personligen tycker jag att stoet är viktigare än hingsten. Men även
stoet och hennes släkt hittar du på WF.
mvh Ingrid

Hej Teilani:idea:
Det ligger mycket i vad du säger. Det är för dyrt att lämna pållen till
proffsen för att tillräckligt många ska göra det. Dessutom finns det alldeles för få pro som visar.
Mitt förslag är att på tävlingsbanorna hittar man många talangfulla ryttare,
SIF kunde varje år ordna kurs för duktiga ryttare i hur man visar avelshästar.
Någon avelsdomare skulle vara med som feedback.

Angående pris på bedömda ston, är man inte helt fel ute om man beräknar priset lika mycket över 50 000, som den har poäng. Tex ett sto med 7,5 kostar ca 50 000, liksom en obedömd frisk häst. 7,8 kostar alltså 80 000, poäng 8,0 = 100 000, poäng 8,1 = 110 000.
Ska man lämna bort sitt sto till proffsträning för ca 20 000:-, måste stoet alltså få > 7,8 för att gå runt ekonomiskt.
Detta är grovt räknat, men rätt rimligt.
Ingrid:bow:

Skönt att höra, det kanske är så att de stona aldrig kommer ut bland annonserna ens. Det är trots allt mycket sällan man ser svenskfödda första klass ston till salu.

vi var och tittade på ett första klass sto, men tyvärr hade den haft problem med att den inte blev dräktig fick vi reda på när vi kom dit så vi ville inte köpa om chansen för att den inte kunde få föl fanns.

300 000 skulle dom ha för den så jag tror att de ligger ganska högt i pris om de väl säljs.

Men det här var en av de mest framgångsrika och kända uppfödarna också och stoet hade elitpremierad far och mor

Liknande trådar

Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka