Bedömma ett sto

Sv: Bedömma ett sto

Før øvrigt...

Det ær på modet med lætta, smæckra Islænningar.
Jag tycker sjælv det ær lite konstigt men tyckligen ær det lættare att få bra
poæng om stoet ær på grænsen till magert æn om hon ær lite sommarmullig... Jag tycker inte att det borde ha någon betydelse før det ær
ju ingen miss world tævlig! Dommarna borde kunna se vad som finns under
hullet om hon bara ær allmænt vælmåeden...

Vænj stoet vid att bli ridet på dagen, om bedømningen ska ske då.
Om det ær på sommaren, varmt och kvalmigt och hon inte ens ær van att
bli riden på dagen... så pløtsigt ska hon bli det och måste prestera maximalt... det ær ju inte så konstigt då om hon inte blir så værst pigg
och glad! Hon kan ju inte førstå vad som står på spel.

Jag har ju som mål att visa JOrunn nästa år då hon är 7 år då bör alla hennes gångarter sitta mer och jag är mer förberedd.
Jag kommer inte lämna iväg mitt sto utan jag vill göra allt själv jag har inte som mål att vinna för jag har ingen uppfödning utan jag vill visa mitt sto för att visa att så här ser en av hingstens avkommotrut punkt slut=)

Sen vill jag också få ett utlåtande på JOurnn så här ser hon ut för och nackdelar.Så jag sedan kan ta fram detta papper och läsa oså jag vet vad jag ska välja för hingst som kan väga upp hennes nackdelar och jorunn kan väga upp hingstens nackdelar..

BRA ide det där med att visa ston typ på tävling eller att lokala klubben anordnar visningar som inte kostar så mkt så kan alla stoägare visa där och får amn ojoj detta sko måste du visa på riktigt så gör amn de.

'kl'
Har några frågor, det känns onödigt att starta en ny tråd för det, så jag lånar denna;)

När man visar gångarterna, är det valfritt tempo då? Någon särskild ordning?

Jag har ett sto, 9 år. Hon tävlas just nu med poäng runt 5,20 i t5 och v3. Hon har kapacitet för mer och bör nog kunna starta v2 med vettiga poäng redan nu. Funderar på att visa henne till våren, men är det någon mening att göra det? Hur höga är kraven på ston?

Kan till lägga att hon har väldigt takrena gångarter och är lösgjord och fin. Dock är hon mer av "den äldre" modellen, dvs kort och kompakt.

bild (Bortse från att hon är lite väl-matad:angel:)

Photo_83967_1246798.JPG

Domarna vill se långsam och snabb tölt och galopp (särskild poäng ges för dessa gångarter i kort tempo), skritt och trav brukar visas i mellan till ökat tempo. Flygande pass i högt tempo förstås. Man får visa gångarterna i vilken ordning man vill.
Jag tycker du ska visa henne och att det är roligt att se även fyrgångare (?) av "äldre" modell.

Hmm vad kostade det att enbart exteriörbedöma?

Funderar på att kanske visa min valack bara exteriört för att ja... det är kul :D
Sen vore det en bra erfarenhet att se vad det tittar på och sådär.
Och så vore det lite kul för Draumurs pappa med :)

Domarna vill se långsam och snabb tölt och galopp (särskild poäng ges för dessa gångarter i kort tempo), skritt och trav brukar visas i mellan till ökat tempo. Flygande pass i högt tempo förstås. Man får visa gångarterna i vilken ordning man vill.
Jag tycker du ska visa henne och att det är roligt att se även fyrgångare (?) av "äldre" modell.

Åhh då har Jorunn en fördel där.. hon kan ju nästan galoppera på stället borde ju anses vara kort nog:D

1000 kr för sto och 1500 kr för hingst

Vet inte om man får enbart exteriörbedöma valack men totalbedömning kostar 500 kr.

Tack för svaret, någon pass har hon inte visat alls ännu så det är nog ingen mening att försöka på en visning;)

Nu är det alltså bara att satsa på hård träning fram till våren, kommer kanske inte gå jätte bra, em erfarenhet kan man inte få för mycket av:idea:

Okej...

Ja om jag skall bedömma hans gångarter så måste jag ju isf rida själv och då lär jag vara så nervös så vi visar upp grisepass i flera tempon istället för rena gångarter :angel:

Men intressant om man enbart kan exteriörbedöma, det vore ku. :)

*Knapp*

Har bara slumläst lite i tråden..

Jag skulle gärna vilja visa Snudda till våren/sommaren, men vet inte om jag har kunskapen och erfarenheten till det. Har pratat lite med en del härifrån Arvikatrakten. Någon tycker att jag ska göra det och en annan tycker att jag absolut inte ska göra det, för då måste hon ha så mycket vilja att jag inte kommer klara av henne, och verkligen inte kunna tävla, and so on..
Så jag vet inte, skulle isf vilja gå avelsvisarkursen först och se vad de säger om henne.

Men som sagt, det skulle vara en nyttig erfarenhet, och roligt att träna inför ett nytt mål!

/Anna

EGENTLIGEN är det ju rätt knas att BARA de bra hästarna ska visas..
Om en hingst har 200 avkommor, och av dem visas 20 st, och får bra poäng, men övriga 180 är inte bra, vad säger då att hingsten har bra nedärvbarhet, och att det inte egentligen till största del är stona i de 20 fallen som som nedärvt det som avkommar visar upp?
För nu känns det som (min uppfattning) Att det är lite såhär; "åh, den hingsten har tex 20 avkommor bedömda med över 8,0!! Den måste vi ju använda! För den är jättebra!"
På många hemsidor står ju att hingsten att har ex antal avkommor som är bedömda och med vilka poäng, men jag vet inte om jag nånsin i samma text, sett det angivet hur många avkommor det finns totalt? Vad säger då då de där 4 toppenavkommorna den har?
Om man vill ta nåt föl hemma, måste det ju ändå bara bra att ha en exteriörbedömning så man har har lite koll på hur hästen ser ut..? Bör vara bättre än inget..?
Jag hoppas ju fortfarande att min tjej ska tölta med tiden, men jag spånar lite ändå, är lite intressant att veta sånt här! Höra hur ni resonerar..
Hoppas ingen tar illa upp, men jag tänker lite högt..

Jag håller verkligen med dig! :bow:

Mer hästar till visningarna!

/Anna

Men är det inte så att hur pass bra dessa moment är, påverkar slutsiffran för respektive gångart? Har varit med om hingstar och ston som visats där domare menat att de skulle ha fått högre för ex. tölt om de haft bättre kort tölt.

Men är det inte så att hur pass bra dessa moment är, påverkar slutsiffran för respektive gångart? Har varit med om hingstar och ston som visats där domare menat att de skulle ha fått högre för ex. tölt om de haft bättre kort tölt.

Du har rätt i att det påverkar hur hög poäng de kan få i respektive gångart.
Tror att de måste ha minst 8 i kort tempo för att kunna få över 8 i totalpoäng. Så för en 8,5 eller högre i tölt måste kort tempo visas och vara minst 8. Är inte hundra på var gränserna går. Det är samma med galoppen.
Så har i alla fall jag fattat det.

Men de kan ju inte stämma?? jag menar varför ska jag då visa en häst om de inte dömmer henne i alla tempon och gångarter??? Låter ju hur sjukt som helst..

Jag menar alla vet ju att en islandshäst brukar ha svårt för kort bärig galopp.. om man kommer med ett sto eller hingst som har superfin rent rund fin galopp tittar domarna upp i taket då och ser inte detta??

En kort samlad bra tölt är ju mkt bättre än ökad tycker jag...

Jag vet inte, men jag tycker att det är bra att man ska visa kort galopp och kort tölt, annars finns risken att det bara blir räserfräserhästar.

/Anna

Det räknas inte in nej.

Men du kan ju inte påstå att domarna blundar när man visar kort galopp resp kort tölt. De sätter ju en siffra på det. Sen varför det inte räknas in vet jag inte.. men så är det.

Och hur kan du säga att kort och samlad tölt skulle vara "bättre" än ökad? Man kan ha personliga favoriter när det gäller tempo och så, det har alla, men en "optimal" ridhäst kan ju gå i alla tempon, eftersom den i kort tempo behöver kunna bära ordentligt, och i ökat tempo kunna skjuta ifrån. Båda dessa egenskaper är ju viktiga hos en häst.

/Anna

Liknande trådar

Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka