Bedömma ett sto

Sv: Bedömma ett sto

Jag blir bara trött..

om du inte hae lämnat tråden helt kan du få förklara detta:

"Islandshästägarna underskattar sin egna ras så otroligt mkt och tror bara hästen duger till gångarterridning och inge mer..
Synd att amn nedvärderar rasen så mkt...."

Vilka då av oss islandshästägare???????

"Påstår du att jag inte vet att jag har en 4- gångare???"

Nej!
Men, ibland så skriver du om hur du tränat Jorunn på ett sätt så det låter som, på dig, att om det går med henne så borde det gå med alla. Jag kanske har missuppfattat dig? Hoppas det.

Jag tycker du är rätt snabb på att döma ibland, det tycker jag är synd. Smaken är ju olika, det gillar jag! Men att prata om hur du skiljer dig från islandshästägare generellt sticker lite i öronen på mig.

//Lotta som värdesätter de många gångarterna och vägen till målet

men den säger att isis ryttare inte rider lika mkt dressyr som hbl folk gör..Och jag är en av de som rider lika mkt dressyr som hbl människor gör..
Jag rider olika dressyrprogram och det vet jag är ovanligt hos isis ägarna..Jag har ridit upp till LB2 på Jorunn på hemmaplan.

För jag anser att ju mer dressyr man tragglar dessto starkare , smidigare häst får du och då kommer tölt/ passen bli bättre... de får amn på köpet lixom=)

Jag vill intebara välja gångartersridning bara för jag har en islandhäst.. för dom kan såååååååå mkt mer än det...

Islandshästägarna underskattar sin egna ras så otroligt mkt och tror bara hästen duger till gångarterridning och inge mer..
Synd att amn nedvärderar rasen så mkt....

Men en islandhäst är den OPTIMALA allroundhästen.. man kan tävla gångarter, dressyr, hoppning, wester, distans, trecc allt på lagom nivå så klart...

Och jag är en av de som håller på med allt möjligt med min islandhäst och DET får jag mkt skit för märker jag... jag blir ifrågasatt ofta varför jag valt en islandhäst omj ag inte bara vill hålla på med gångartsridning.
Vilket jag inte sagt att jag inte vill.. jag tycker det är roligt att tölta och kommer i framtiden tävla gångartstävlingar.MEN jag vill även tävla lite lättare distans och lite dressyr lite hoppning men min tota=)

Islandhästen är den bästa rasen enligt mig=)

:banana:

Nä nu lämna rjag denna tråd jag har fått svar påde frågor jag vill och sagt min åsikt.. kaninte längra medföra nått till tråden..Hej svejs!

Suck. Det är ju ganska befängt att påstå att isisryttare inte rider lika mycket dressyr som halvblodsmänniskorna.....hur tror du "vi" utbildar och tränar våra hästar?? Genom att rida rakt fram enbart....visst många kanske inte sitter och rider runt i olika dressyrprogram, betyder det att vi inte tränar dressyr?? Det verkar som om du likställer dressyr enbart med att rida krumelurer på ridbanan. För de flesta här betyder dressyr ett verktyg för att utbilda och träna hästarna. Och tror du på fullaste allvar att islandshästägare nedvärderar sin egen ras och underskattar den? Tack för dagens skratt, du har verkligen förmågan att skriva lustiga saker.

:bow:

Niela: Jag vet inte riktigt var jag ska börja, och jag tycker att de andra som svarat dig i den här diskussionen har uttryckt mina tankar så bra, så jag skriver inte mer än så.

MEN, jag måste få påpeka:

Försök sätta dig in i avelsmålet och framförallt, försök FÖRSTÅ det. Det är mycket som du klagar på och tycker är fel, men jag tror att detta dels beror på okunskap.
Jag uttalar mig personligen inte så mycket i de ämnena du redan har skrivit om, eftersom jag inte tycker att jag har tillräckligt mycket kunskap. Däremot läser jag gärna andras inlägg eller frågar när det är något jag inte förstår.
Så tycker jag att du också borde göra, i stället för att nöta på om att allt är så fel och man borde göra såhär istället, osv.
Jättekul att du har egna och nya idéer, verkligen, men i vissa uttalanden låter det bara som att du inte riktigt vet vad det egentligen är som du protesterar mot.

Läs på.

/Anna

alla tycker olika om vad som är ett bra avelsmål, jag tycker det är jätte bra att man dömmer så som man gör för även om hästen bara visar ett anlag av pass så höjer det bedömningen och hästen ska få belöning för passanlaget för passen och tölten hänger ihop och det vet de som utformat bedömningssystemet att avlar man bara på 4 gångare så kan gångarterna försvinna helt.

Jag har sett många fall där man avlat på bara fyrgångare och tölten har försvunnit istället. jag personligen tränar hellre en oren femgångare än en 3 gångare.

vi har en 3 gångare här hemma :( mamman är fyrgångare med lite passanlag och pappan är ren fyrgångare och avkomman fick ingen tölt alls, han är nu 11 år och har fortfarande inte visat någon tölt trots träning hos ett proffs.

Mitt mål är en islandshäst med 5 riktigt bra rena gångarter där anlagen finns där från början utan att man behöver lära hästen hur den ska göra, det tycker jag är bra avel när hästen har allting naturligt.

Jag själv skulle aldrig köpa en 4 gångare för jag tycker den har ett handikapp och saknar något precis som att jag inte skulle vilja ha en storhäst utan galopp.

Min drömhäst har jag redan hittat och det är min hingst :love: han har 5 otroligt rena och bra gångarter som fanns där från början, han har så otroligt lätt för allting och han är otroligt smidig även fast han är 5 gångare och det är så en bra islandshäst ska vara enligt mig.

Dessutom är han väldigt allsidig :laugh: vi hoppar och rider massa dressyr och han skulle också kunna gå en LB dressyr nu om jag hade vart intresserad av att starta dressyr med han, dessutom är LB inte så spec hög nivå det kan nog de flesta välridna isisar , det är ganska grundläggande saker de ska kunna för att gå LB.

Och jag undrar också som en annan sa vad tror du vi islandsryttare pysslar med?

Jag gör iaf allt möjligt med min, jag tror på varierat arbete oavsett vilken ras eller inriktning man valt.

Senast ändrad:

Påstår du att jag inte vet att jag har en 4- gångare???

Ja vad ska amn säga.... fel har du iallafall för det vet jag MKT väl om;)

Ja jag vet att e b 5 gångare kan gå i grisepass i 4 år.. och då anser jag också att en 5 gångare INTE än mer ridbar än vad en 4 gångare är som ofats INTE har 4 års problem med sina gångarter...

haha jo finns måånga fyrgångare som knappt kan tölta ens :p det finns bra och dåliga både fyr och femgångare.

Det är därför man bara ska avla på det bästa för att aveln ska gå framåt.

Liknande trådar

Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka