Bedömma ett sto

Sv: Bedömma ett sto

Ja men dessvärre har min plånbok inte råd med detta.. jag får visa om henne om det inte går så bra den dagen jag har råd att skicka iväg henne...:)

Så jag får köra på budget varianten.. det krävs att man hittar en riktigt bra ryttare som kan åstakomma mkt på kort tid=)

Är det inte bättre då att försöka spara så att du har råd att skicka iväg henne kanske 2011? Då kommer hon säkert mer till sin rätt på visningen, om hon är bättre förberedd menar jag :)
Det blir ju billigare än att visa en gång och sen kanske vara tvungen att visa om.

Bara en liten tanke, men du gör som du vill förstås.

/Anna

Jag har varit med vid träningen av tre stycken ston under 8 veckor nu, dessa visades på strömsholm idag.

Alla dessa har MYCKET bra rörelser och har tränats i ca 3 månader. Dom kom in i stambok med poängen 7.51, 7.63 och 7.56. Dessa tre hästar har mycket rörelser, medeltempo OCH två av dom är femgångare.

Det är RIKTIGT svårt att få höga poäng på en bedömning.

Jag hade som Ullabeata skrivit; spara ihop pengar tills du kan ge henne mer tid hos ett visningsproffs (det är inte alla som klarar av att visa hästarna på ett bra sätt heller .. ) så hon får dom rätta förutsättningarna.

Kommer inte ha råd då heller om jag då pluggar till Polis... då är jag urfattig student... de är ju de...
:(

men om jag nu ger henne 3 måanders träning inan visningen vad tror du omchanserna.. hon är ju som sagt inte den snyggaste men inte heller den fukaste.. tycker iaf jag... men hon har ju rörelser.. gäller att hitta en tränare som kan plocka fram de

Halvt KL
Man får ju inte glömma att träningen påverkar exteriören också! Om man inte själv är väldigt duktig och vet hur hästen ska tränas för att få ut maximalt på både gångarter och exteriören så är 2-3 veckor hos tränare alldeles för lite. Hästen hinner inte ändras så mycket exteriört på en så kort tid.

3 månader är mer troligt om det är hos en tränare som verkligen kan träning inför visning.

Det är inte bara aktionen som bedöms, man måste ha en häst med MYCKET tempo och som är väldigt väldigt ren i takten.
Sen är Jorunn fyrgångare vilket gör att det krävs extra mycket av henne för att bli godkänd. Men med tre månaders träning finns det en chans att hon går in i stambok. Det som krävs är att hon är i perfekt hull när hon lämnas så man inte måste lägga 2 månader på bantning ... :p

intressant tråd...

Jag lånar tråden med lite frågor.

-Är det svårt att visa hästen själv? har man ens någon chans?

-Vad kostar det att bedömma ett sto/hingst, vilka kostnader får man räkna med om man vill ha ett något sånär resultat?

-vilka tränare tycker ni är bäst(detta får man kanske inte disskutera?)

-hur länge behöver de vara hos tränare?

-vad kostar det att ha dem hos tränare?

-Om man visar för "skojs skull" riskerar man att förlora något på det eller det är bara pengarna man förlorar?

-Brukar tränarna bedöma om hästen är värd att visa?

-Hur har det gått för de som visat själva och inte tagit hjälp av tränare?

Senast ändrad:

Visa henne själv istället! Rolig erfarenhet och inte speciellt svårt. På plats behöver du bara kunna ställa upp hästen och springa i trav med den fram och tillbaka. :)

Men man ska väl rida lite med? eller är det bara exteriört du menar nu?
men det måste ju vara en konst att ställa upp dem rätt och få dem att visa sig från sin bästa sida?

Halvt KL.

Vad tror ni om att man kanske började ha mindre visningar, kanske tre - fyra stycken per år, alltså, där man som ägare/ryttare själv kan få chansen att visa sin häst och få en bedömning utan att det är så blodigt allvar.

För att få en tydligare bild av vad dagens avel har gett för hästar.

De vi ser på de stora visningarna är ju de fräsigaste av olika hästars avkommor, men sanningen är ju den att alla inte är superfräsiga.

Ta tex Mökkur som har några hundra avkommor (har jag för mig..?). Vi har fått se en liten del av avkommorna på visning/tävling, men alla de andra då? De som inte blev riktigt lika flotta? De ser man inte, eftersom de inte kommer till visning, och då får man kanske en lite snedvriden bild av vad hingsten i fråga faktiskt nedärver.
Och så får ju folk mer erfarenhet och vågar visa sina hästar själva.

Förstår ni vad jag menar?
Jag tror att det skulle vara en rolig och spännande idé :)

/Anna

Ja jag tycker att alla måste visa sina hästar oavsett kön och målet med hästen För så vet man exakt vad varje hingst/sto ger gör avkommor.

Jag vill visa Jorunn dels för jag tror på henne men också dels för att jag vill visa att se så här ser min avkomma ut efter Freyfaxi...

-Är det svårt att visa hästen själv? har man ens någon chans?
Om man tittar på resultatlistorna så är det inte så många som visar sina hästar själva och får bra resultat. Det är en konst i sig att visa men övning ger färdighet.

-
-Vad kostar det att bedömma ett sto/hingst, vilka kostnader får man räkna med om man vill ha ett något sånär resultat?
Gimsteinns träning kostade 9000 i månaden. Det är ju såklart lägre om man har ston och det är ju beroende på vilken tränare man väljer.

-
-vilka tränare tycker ni är bäst(detta får man kanske inte disskutera?)?
Det låter jag vara osagt :)

-
-hur länge behöver de vara hos tränare??
Gimsteinn var där i 4 månader.

-
-Om man visar för "skojs skull" riskerar man att förlora något på det eller det är bara pengarna man förlorar??
För hingstar så är ju första intrycket väldigt viktigt tycker jag men men ett sto skulle jag kunna visa för att känna på hur det är.

-
-Brukar tränarna bedöma om hästen är värd att visa??
Ja, det brukar dem.

Ja men dessvärre har min plånbok inte råd med detta.. jag får visa om henne om det inte går så bra den dagen jag har råd att skicka iväg henne...:)

Så jag får köra på budget varianten.. det krävs att man hittar en riktigt bra ryttare som kan åstakomma mkt på kort tid=)

åk dit med hästen i god tid innan bedömningen och låt proffset provrida hästen så att hon/han se hur mkt hon kan och kan tipsa dig om vad du ska träna på och hur lång tids träning som behövs där för att hon ska ha en ärlig chans.

Jag lånar tråden med lite frågor.

-Är det svårt att visa hästen själv? Det är jätte svårt att visa själv för det finns massa saker som ett proffs kan som man själv inte tänker på, så om man inte har bra tävlingsresultat och massa erfarenhet skulle inte jag ge mig in på att visa

-Vad kostar det att bedömma ett sto/hingst, vilka kostnader får man räkna med om man vill ha ett något sånär resultat? hon som tränade vår hingst tog 6500 i månaden och ston kostade 5500 tror jag och trots att han tävlat femgång regionalt med bra poäng så krävdes 6 månaders träning innan hon tyckte att han var klar för bedömning

-vilka tränare tycker ni är bäst(detta får man kanske inte disskutera?)
-hur länge behöver de vara hos tränare?
tror inte att man får diskutera det här

-vad kostar det att ha dem hos tränare?- beroende på hur känd tränaren är och om det är sto eller hingst men mellan 4-7-8000

Om man visar för "skojs skull" riskerar man att förlora något på det eller det är bara pengarna man förlorar? jag själv skulle inte visa en häst för skojs skull det är onödigt att visa hästen om den ändå inte har en chans man har hellre inga resultat än dåliga resultat om man sen vill sälja hästen eller avla på den , men man kan ju alltid bara visa exteriört så man vet om exteriören duger

-Brukar tränarna bedöma om hästen är värd att visa? ja de visar inte en häst de inte tror räcker till för de vill inte ha dåliga resultat för det tittar de som ska skicka iväg hästarna till dom på sen

-Hur har det gått för de som visat själva och inte tagit hjälp av tränare?
jag visade ett sto när jag var 13 år gammal och inte kunde så mkt jag fick 8or på skritt trav och galopp sen tölt o pass fick jag sämst på och exteriören gick inget vidare haha:p

Senast ändrad:

Och det är just på grund av detta som jag tycker att det borde finnas små visningar också.

Just för att det är så svårt och kräver så mycket erfarenhet att själv visa en häst på en visning idag.

Jag tror att känslan av att det är så blodigt allvar skrämmer många från att våga visa sina hästar själva, eller visa hästar som inte är jätteflashiga. Men jag tycker ju att man visar inte hästen bara för sin egen skull, för att få in en häst i stambok, höja BLUPen, få betäckningstillstånd eller liknande, utan jag tycker att det är lika viktigt att man får en tydlig bild av vilket resultat svensk avel har gett.
Jag tror att bilden skulle bli ännu tydligare och bättre om det fanns små visningar (ungefär som unghästmönstringar fast vuxenhästvarianten + ridegenskaper), dit folk kanske skulle våga komma med sina hästar.

Det är ju tyvärr en ganska liten del av hästarna i Sverige som vi ser på visningar idag.

Bra svarat på frågorna förresten!

/Anna

Jag håller med mig, det vore en bra idé med mindre visningar. Jag tror att tävlingarna idag istället tar den rollen!

Frågan är bara hur man skulle lägga upp det? Skulle alla få åka på alla visningar? Det går ju inte att sätta ett förbud för proffsryttarna på de mindre visningarna..

Senast ändrad:

Om man går in på SIF:s hemsida och klickar på avel och sedan bedämningar så finns det en pdf-fil som heter FIZO! Den är superbra, och där kan man läsa om vad som krävs för att hästen ska få t ex 8,5 för tölt :p

Nej, det är ju lite det som vore haken i så fall..
Men jag tror nog att proffsen håller sig till de större visningarna.. eller? Och kommer de på våra nya "småvisningar" så är det antagligen med en lite sämre häst som man kanske inte tycker är redo/bra nog för en stor visning, och då passar de ju ganska bra in där ändå..?

Annars tror jag att det vore en riktigt bra idé! :)

/Anna

Jahingst är väl nått annat och ska man få den godkänd så behövs nog en hel del...Men de är ju pengar man får in sedan om den blir godkänd=)

Men ett sto blir ju inte godkänd så.. igentligen om man skall vara riktigt hårda borde de ju inte gå att regga isisföl som är efter cike godkända ston dvs ston som är inne i boken.. För så är det ju om man använder en icke godkänd hingts..

Ingen höjjer ju på ögonbryna om man säger att fölet är efter ett obedömt sto.. men det blir ett jädrans liv på folk om man säger att hingsten man valt inte är godkänd!

Och man skall få straffas sen när fölet skall reggas.... lite dubbelmoral här inom aveln tycker jag..:)

Men idén om att ha småvisningar är toppen... att man här kan få visa sin häst mot riktiga avelsdomare... Och får man bra poäng så kan ju domarna ge ett tycke om de anser att det är värt att visa på riktigt eller inte=)

Sedan ska man ju inte glömma att det är levande varelser vi ha å göra med-... dessvärre får man en egen vilja/åsikt på köpet..

Man kan ha lämnat iväg en häst i 1 år till proffs och när man väl visar hästen går den inte bra och bara vill inte.. Och man får urusla poäng..Fasten hästen är riktigt fin och bra....

Och det finns de som glider in på ett bananskal där hästen visar wow på visningen men de var också den enda gången den visade sig vara wow...

Liknande trådar

Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka