Bedömma ett sto

Sv: Bedömma ett sto

Att "halka in på ett bananskal" tror jag nog ingen gör. Det krävs väldigt mkt av både ston och hingstar...

Iden med inoff visningar är bra tycker jag.Det ordnas ju ibland kurser med avelsdomare, där du både rider din häst o får hjälp o tips ang extriören.Avelsvisningar är ju för att se vad som är arv o talang i hästen,I bland går det nog till överdrift o blir mer en tävlingsform.Om en häst behöver mkt lång träningstid så blir det svårare att avgöra vad som är vad..

Jag vet inte, men jag tycker att det är bra att man ska visa kort galopp och kort tölt, annars finns risken att det bara blir räserfräserhästar.

/Anna

Det är ett sätt för domarna att bedöma spirit, och tölten för att bedöma säkerheten i gångarten även i det högre tempot om de har något sådant också.
Poängen dras ner om hästen inte kan visa att den har tydliga temposkillnader, det är i allra högsta grad intressant att veta.

Fast synliga temoskillnader har ju inge med hasteigheten att göra så sätt..
Jag menar om jag kan packa ihop min häst så den töltar/travar/galopperar nästintill ståendes så behövs det inte direkt några 320km/t för att se en kraftig hastighetsökning:)

Alla häsatr kan galoppera fort eller öka sin trav eller öka någesånär i tölten.. men långt ifrån alla islandhästar klarar av att tölta/trava /galoppera mkt samlat och kort i rätt form.

Jag tror du har missuppfattat hur snabbt och samtidigt bärigt det ska var på en avelsbedömning. Det räcker inte att öka "någotsånär" för att få ens vettiga poäng. Det ska gå riktigt fort och det utan att falla isär. Det största felet folk som inte är professionella avelsvisare gör är att de rider för sakta. Det som mänga hobbyryttare kallar för ökat tempo tölt är med på en avelbedömning på sin höjd mellantempo.

Det korta tempot skall inte vara "nästintill stiillastående" det är för långsamt och ger inte bra poäng på en avelsbedömning.

Har du varit och tittat på en avelsbedömning någon gång så du har sett med egna ögon vad det handlar om?

Tydliga temposkillnader i tölten vill man se, eftersom en riktigt bra ridhäst ska kunna gå i olika tempon och ffa i väldigt högt tempo tölt utan att få problem.

När det gäller galoppen, så vill man se hur snabbt hästen bjuder fram och tar för sig. Här kommer poängen för spirit in, tidigare namn var vilja alltså hur villig häst man har. Alltså hur framåtgripande hästen är, att ta sig fram. Detta kan även bedömas genom passen till en viss del, men blir ju svårare på en fyrgångare.

Allt som allt är detta viktigt för ridegenskapspoängen.

Såg att ingen hade skrivit om Blupen. Om visningen inte går bra så sänks blupen. Min kompis sto hade 108 före visning och 101 efter, dock var det någon annan släkting som misslyckades också.

SIF anordnar Avelsvisarkurser som är riktigt bra varje vår men hästen behöver ju tränas längre än några månader på våren innan visning så jag kan rekommendera att gå den året innan planerad visning.

Tycker det vore jätte roligt om fler började visa sina egna hästar, då kanske jag också vågar. :D

Skicka gärna ert förslag på inofficiella avelsvisningar till Sif's avelsutskott så kanske det blir verklighet.

men om hästen har en något sämre blup då? sänks den ändå, eller kan den höjas om den nuvarande blupen "motsvarar" en sämre visning än den som gjorts? eller hur funkar det där...

Tycker det är fel en 4 gångare skall man ta bort passen på för den har ju inte de...och därför även få egna poängskala och skall INTE gämförasmed en 5 gångare!

Men så är det idag å då kommer alltid 4 gångare få en lägre totalpoäng och då är det upp till stoägaren att veta att man inte kan gämföra en 5 gångare och en 4 gångare och att man inte alltid kan gå efter totalpoängena på en 4-gångare!
Jorunn kommer få 0 i pass för hon har inte pass alls.

Jag tycker iaf att en islandshäst som kan gå i sjukt samlad tölt och dra iväg fort fort har visat sig att kolla här vad jag kan... den kan ju hela registret samlat OCH dra iväg i 320..

Än en isis som bara drar iväg i 320 och publiken apploderar vilt för de ser så coolt ut när en häst galopperar i 320.

Jag vill ha en RIDBAR häst som går att rida hur som helst i vilka hastigheter som helst..Sedan om visningen kräver 320 så kan jag nog ge do 520 km/h inga problem.
Men då vet iaf jag att hästen kan mer än så=)

:cool:

Men ajg vet att jag är en ovanligt islandhästägare... jag rider 90% dressyr med min när jag hade henne.. rider henne som jag red mitt sv hbl.

Skillnadne är att Jorunn kan tölta vilket hbl,et inte kunde:D Och att jag tränar tölt på volt/rakt fram och lägger in de i dressyrprogrammet..Ex rider jag ett LB program tar jag bort delar av travet i programmet och lägger till tölt där ist=)

Funkar superduper=)

Så jag är faktiskt inte orolig för Jorunn på vidningen inte i grundgångarterna tölten behöver finslipas ännu mer men den kommer mer och mer och det är nästan 1 år kvar till visningen=)

Jag vet vad hon kan .. gäller bara att övertala henne att visa de påvisningen haha:rofl:

Alla häsatr kan galoppera fort eller öka sin trav eller öka någesånär i tölten.. men långt ifrån alla islandhästar klarar av att tölta/trava /galoppera mkt samlat och kort i rätt form.

Icke! Vi har en häst som helt klart skulle vara värd att visa, OM hon hade haft mer tempo i sig. Hon kan galoppera i stort sett på stället, vinkellyft i tölten, fin skritt och trevlig exteriör. Hon har dock (tyvärr) ingen direkt vilja och försöker man öka trav/tölt så blir det bara hopp och skutt. Hon klarar helt enkelt inte av det. Galopp kan hon få upp i mellantempo men räcker inte på långa vägar för avelsvisning.

Visst, några års träning så kanske hon kan stärkas men poängen är att många hästar har enklare för de långsammare tempona också. Och som någon annan sa: Vanligaste felet många ovana visare gör, är att de inte rider på tillräckligt mycket.

Ja men det är ju precis det man vill se, kort samlad tölt för att sen öka till fullt ös medvetslös utan problem. Kan hästen klara det så får den höga poäng, finns det dessutom en uns av flotthet så blir det ännu högre poäng. Men de behöver inte vara apflotta för att få bra poäng, de behöver bara visa att de behärskar det efterfrågade på ett mycket bra sätt.

Lika gäller ju som sagt för galoppen, man vill se om hästen har olika tempon och om den behärskar dessa samt ffa hur den beter sig när den ska öka. Som en gammal ångmaskin där det högsta tempot uppnåtts vid banans slut, det ger moderata poäng om gångarten är flott och låga om gångarten är flack. Kan den däremot öka galoppen på några få språng, får den avsevärt högre poäng och ppoängen för spirit åker också upp.

Det som är viktigt att träna inför en visning är att hästen vill framåt, dressyr och annat kan läggas på hyllan i visningsögonblicket detta är inte intressant för domarna just då. Utan vilja ingen häst, det är oerhört svårt att rida hästar utan vilja.

Det finns många mycket, mycket flotta hästar med bra gångarter som inte blivit godkända i en avelsvisning, och för många av dessa har det brustit i bl a viljan framåt.

Nej jag håller med, vår ålderman galopperar inte fortare hur mycket man än driver. Men vad som sker är att han tar i mer och mer med bakbenen, så ju mer man driver desto högre studsar man ur sadeln eftersom hans bakben skjuter på mer och mer.:D Men attan vilken flott galopp det blir.;)

Ibland undrar jag varför du öht vill beblanda dig med typiska islandshästgrejer, som visningar osv.
Reglerna är på ett visst sätt, det skiljer sig mycket från halvbloden ja- men det finns en anledning till det, och det är bara att gilla läget eller strunta i att visa sin häst.

Fyrgångarna får 5 på passen, och får det därför att demgångarna ska premieras före fyrgångarna, för att en islandshäst med fem bra gångarter anses som mer komplett än en med fyra bra.
Själv föredrar jag fyrgångarna, men i avelsvisningssammanhang är reglerna så, och jag är säker på att det finns en bra anledning till det.

Samma gälelr visningen- vi söker en annan typ av häst än vad ASVH gör på sina bruksprov. Därför ser också visningen annorlunda ut. Det är väl inte så svårt att förstå?

Dessutom kanske det är dags att sluta slå sig för bröstet och berätta vitt och brett för världen hur mycket mer nogrann du är när du rider din häst, för helt tydligt har du inte en aning om hur mycket dressyrjobb det ligger bakom fem minuters fyrgångsprogram med ok poäng.
Den enda skillnaden jag kan se på min ridning nu jämfört med när jag red ponnydressyr är att dressyren och rörelserna är VÄGEN nu, inte MÅLET. För övrigt rider jag lika mycket dressyr som innan, och jag kan lova dig att jag inte är ensam om det.

F.ö håller jag dock väldigt mycket med dig om att alla borde visa sina hästar, då det ger en mer exakt avkommestatistik. Därför borde det finnas mindre visningar som inte kräver 6 månaders proffsträning och tusentals kronor- också! :)

Jag tycker att det är rätt att 4 och 5-gångare bedöms lika.

För mig har den optimala islandshästen fem lika underbara gångarter. Som stoägare bör man ju ändå kolla mer när man väljer hingst än om den bara är "1:a klass". Alla hästar har ju sina svagheter och styrkor som man ska försöka matcha till sitt sto, så om en hingst är 4-gångare brukar det för det mesta också stå i annonserna.

Även om inte dressyren bedöms i visningsögonblicket så ligger det ofta en hel del dressyr bakom en fin visning. Du är inte konstig/ovanlig som rider mkt dressyr på din islandshäst, vad tror du att alla andra håller på med??:cool:

Dressyr är en metod att träna sin häst, det betyder inte att du måste rida olika program eller, på annat sätt, vara inblandad i tävlingsformen dressyr.

Du måste också inse att du har en 4-gångare, stooor skillnad att rida än en häst som kanske gått i grisepass / tölt i 4 år innan man sitter på den. balansen blir då inte lika naturlig i trav utan man kan behöva lägga ner mkt tid på att bara lära den hitta takten.

Om du sett en bra visning så borde du förstå varför temposkillnaderna ska vara med. Att se dem i balans med massor av bjudning är sååå häftigt. :love:

Så du menar att bara för man har islandhäst MÅSTE man tycka så som avelsvisningen tycker??

tillåt mig småle!

Givetviiiis ska jag väl få kunna tycka olika och endå få hålla på med islandshästen.

Och det är väl bara bra att folk tycker olika så saker och ting kanske kan förbättras inom visningen inom islandhästen..Det kallas utveckling=)

Allting går ju att förbättra men det gäller att man gör sin åsikt hörd då och inte bara håller med bara för att man valt islandshäst och får därför enligt dig följa reglerna med basta och hålla käft!!!

Så som avelsvisningen ser ut idag är ett skämt enligt mig ... iaf för 4 gångarna...

Enligt min erfarenhet är 5 gångarena inte ens i närheten lika ridbara som en 4 gångare..Efter att ha läst här en stund så kan jag konstatera att de är flertaler mer 5 gångasägare som tycks ha problem med sin hästs gångarter och har orenheter i dom.

Det är ju inge aha upplevelse att en 4 gångare oftast har lättare med renheten i sina gångarter.

När jag stod i ett rent isis stall så var många 5-gångare 90% av dessa 5 gångare hade problem med gångarter mer eller mindre just med att allt gick åt passhållet..Jag fick mkt beröm för att Jorunn var så ren och välriden och att hon hade så fina rena gångarter.

Så det krävs mer av ryttaren att rida en 5 gångare anser jag,

Men det klart kan man rida och lyckas få fram en fin 5 gångare att den har mer.. den har ju en hel gångart MER än vad en 4 gångare har.Och kommer ju då också få högra poäng eftersom det nu finns en till gångart att bedömma=)

MEN dessa hästar skall inte visas mot varandra anser jag är det rätt att en 4 gångare går 5.a för en pass som inte finns??

5 är högt det är 50% från det bästa som är 10..... alltså är en 5 a lika med halvbra pass....

och hur nu en obefintlig pass kan vara halvbra förstår jag mig inte på... rätt ska va rätt och en 4 gångare ska ju ha 0 för passen...:)

Kan ju inte bedömma en spökgångart*skakar på huvudet

Nä jag tycker att 4 gångare skall visas för sig själva på sin egna dag och då ha ett eget poängsystem de högsta de kan få är allt utom passen som tas bort..

Och 5 gångaren skall bedömmas påen anan dag med sitt poängsystem

Det är MIN åsikt!

Jag måste ju få kunna säga MIn åsikt ang detta utan att bli anklagad för att slå mig på bröstet..

Och MIN erfarenhet..du kan inte tala omför mig att MIN åsikt är fel för det är den inte... men den säger att isis ryttare inte rider lika mkt dressyr som hbl folk gör..Och jag är en av de som rider lika mkt dressyr som hbl människor gör..
Jag rider olika dressyrprogram och det vet jag är ovanligt hos isis ägarna..Jag har ridit upp till LB2 på Jorunn på hemmaplan.

För jag anser att ju mer dressyr man tragglar dessto starkare , smidigare häst får du och då kommer tölt/ passen bli bättre... de får amn på köpet lixom=)

Jag vill intebara välja gångartersridning bara för jag har en islandhäst.. för dom kan såååååååå mkt mer än det...

Islandshästägarna underskattar sin egna ras så otroligt mkt och tror bara hästen duger till gångarterridning och inge mer..
Synd att amn nedvärderar rasen så mkt....

Men en islandhäst är den OPTIMALA allroundhästen.. man kan tävla gångarter, dressyr, hoppning, wester, distans, trecc allt på lagom nivå så klart...

Och jag är en av de som håller på med allt möjligt med min islandhäst och DET får jag mkt skit för märker jag... jag blir ifrågasatt ofta varför jag valt en islandhäst omj ag inte bara vill hålla på med gångartsridning.
Vilket jag inte sagt att jag inte vill.. jag tycker det är roligt att tölta och kommer i framtiden tävla gångartstävlingar.MEN jag vill även tävla lite lättare distans och lite dressyr lite hoppning men min tota=)

Islandhästen är den bästa rasen enligt mig=)

:banana:

Nä nu lämna rjag denna tråd jag har fått svar påde frågor jag vill och sagt min åsikt.. kaninte längra medföra nått till tråden..Hej svejs!

Du måste också inse att du har en 4-gångare

Påstår du att jag inte vet att jag har en 4- gångare???

Ja vad ska amn säga.... fel har du iallafall för det vet jag MKT väl om;)

Ja jag vet att e b 5 gångare kan gå i grisepass i 4 år.. och då anser jag också att en 5 gångare INTE än mer ridbar än vad en 4 gångare är som ofats INTE har 4 års problem med sina gångarter...

Men skalan går från 5 -10, så 5 är lika med 0 (för passen på en fyrgångare då till exempel).

/Malin

Jag undrar om vi inte pratar förbi varandra allihop här... När jag läser, så verkar det som att alla tycker att dressyr är något som är absolut nödvändigt. Och att hästen ska ha ett stort temporegister för att få höga poäng - vad är det vi bråkar om egentligen? Utan den korta tölten och galoppen så får man inga extremhöga poäng även om hästen har ett jäkla ös.. (Och självklart tvärtom också)

Jag rider också mycket dressyr. I stort sett varje ridpass faktiskt även om det inte sker i paddocken. Man kan alltid lägga in volter, serpentiner, sidoförflyttningar, skolor mm på uteritten. Det väcker pållan och får henne mer uppmärksam, smidig och samarbetsvillig.

Vad gäller poängskalan vid visning, så går den från 5 till 10. Så 5 är inte halvbra - det betyder att momentet inte visats eller visats med väldigt grava fel och brister.
Jag kan väl hålla med dig om att det är orättvist mot 4-gångarna om man bara tittar på totalpoängen. Men man kan ju gå in och titta på poängen för de olika momenten och själv bilda sig en uppfattning om hur bra hästen i fråga är. Ser man att den har en 5:a för pass, men 8: or eller mer i övrigt så är det ju en helt ok häst iaf... ;)

Liknande trådar

Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Stora shoppingtråden III