Sv: Bedömma ett sto
Så du menar att bara för man har islandhäst MÅSTE man tycka så som avelsvisningen tycker??
tillåt mig småle!
Givetviiiis ska jag väl få kunna tycka olika och endå få hålla på med islandshästen.
Och det är väl bara bra att folk tycker olika så saker och ting kanske kan förbättras inom visningen inom islandhästen..Det kallas utveckling=)
Allting går ju att förbättra men det gäller att man gör sin åsikt hörd då och inte bara håller med bara för att man valt islandshäst och får därför enligt dig följa reglerna med basta och hålla käft!!!
Så som avelsvisningen ser ut idag är ett skämt enligt mig ... iaf för 4 gångarna...
Enligt min erfarenhet är 5 gångarena inte ens i närheten lika ridbara som en 4 gångare..Efter att ha läst här en stund så kan jag konstatera att de är flertaler mer 5 gångasägare som tycks ha problem med sin hästs gångarter och har orenheter i dom.
Det är ju inge aha upplevelse att en 4 gångare oftast har lättare med renheten i sina gångarter.
När jag stod i ett rent isis stall så var många 5-gångare 90% av dessa 5 gångare hade problem med gångarter mer eller mindre just med att allt gick åt passhållet..Jag fick mkt beröm för att Jorunn var så ren och välriden och att hon hade så fina rena gångarter.
Så det krävs mer av ryttaren att rida en 5 gångare anser jag,
Men det klart kan man rida och lyckas få fram en fin 5 gångare att den har mer.. den har ju en hel gångart MER än vad en 4 gångare har.Och kommer ju då också få högra poäng eftersom det nu finns en till gångart att bedömma=)
MEN dessa hästar skall inte visas mot varandra anser jag är det rätt att en 4 gångare går 5.a för en pass som inte finns??
5 är högt det är 50% från det bästa som är 10..... alltså är en 5 a lika med halvbra pass....
och hur nu en obefintlig pass kan vara halvbra förstår jag mig inte på... rätt ska va rätt och en 4 gångare ska ju ha 0 för passen...
Kan ju inte bedömma en spökgångart*skakar på huvudet
Nä jag tycker att 4 gångare skall visas för sig själva på sin egna dag och då ha ett eget poängsystem de högsta de kan få är allt utom passen som tas bort..
Och 5 gångaren skall bedömmas påen anan dag med sitt poängsystem
Det är MIN åsikt!
Jag måste ju få kunna säga MIn åsikt ang detta utan att bli anklagad för att slå mig på bröstet..
Och MIN erfarenhet..du kan inte tala omför mig att MIN åsikt är fel för det är den inte... men den säger att isis ryttare inte rider lika mkt dressyr som hbl folk gör..Och jag är en av de som rider lika mkt dressyr som hbl människor gör..
Jag rider olika dressyrprogram och det vet jag är ovanligt hos isis ägarna..Jag har ridit upp till LB2 på Jorunn på hemmaplan.
För jag anser att ju mer dressyr man tragglar dessto starkare , smidigare häst får du och då kommer tölt/ passen bli bättre... de får amn på köpet lixom=)
Jag vill intebara välja gångartersridning bara för jag har en islandhäst.. för dom kan såååååååå mkt mer än det...
Islandshästägarna underskattar sin egna ras så otroligt mkt och tror bara hästen duger till gångarterridning och inge mer..
Synd att amn nedvärderar rasen så mkt....
Men en islandhäst är den OPTIMALA allroundhästen.. man kan tävla gångarter, dressyr, hoppning, wester, distans, trecc allt på lagom nivå så klart...
Och jag är en av de som håller på med allt möjligt med min islandhäst och DET får jag mkt skit för märker jag... jag blir ifrågasatt ofta varför jag valt en islandhäst omj ag inte bara vill hålla på med gångartsridning.
Vilket jag inte sagt att jag inte vill.. jag tycker det är roligt att tölta och kommer i framtiden tävla gångartstävlingar.MEN jag vill även tävla lite lättare distans och lite dressyr lite hoppning men min tota=)
Islandhästen är den bästa rasen enligt mig=)
Nä nu lämna rjag denna tråd jag har fått svar påde frågor jag vill och sagt min åsikt.. kaninte längra medföra nått till tråden..Hej svejs!