Bedömma ett sto

Sv: Bedömma ett sto

Eftersom det krävs mer av både ryttare och häs äfr att samla sig så som kort galopp och tölt kräver..
Jag menar att fräsa fram i fartfylld galopp kanju alla häsatr.. men samla upp en häst till kort så den nästan galopperar påstället men korrekt form bäighet taktrent och i en rund och fin galopp...

Självklart är det svårare.. varfär tror du så många travare har så svårt för just kort galopp??=)

Nu kan Jorunn öka galoppen med riktigt fint så jag är inte orolig där men tycker att man ska bedömma alla tempon annars kan amn ju skita i att bedömma alls..

Jag ska ju faktiskt visa mitt sto att se här har ni ett sto som kan samla sig OCH länga sig hon kan tölta fort och sakta wow titta på just MITT sto... Ja de är ju de allt handlar om...

Om man bara bedömmer snabba tempon betyder det ju att deet finns avelston här ute som inte kan galoppera samlat kan inte tölta kort men endå har skyhöga ridpoäng för dom kunde tölta i räsefart och galoppera fram som en galning!
WOW :grin:

Vilket är ju galet supergalet....

Verkar ju bara vara jag sm anser att man ska visa upp alla tempon och verkligen visa att titta härnu på mitt sto se så flexibelhon är här kan hon öka kolla in tölten WROOOM fort fort... men 2 sekunder senare töltar vi så sjukt samlat.

Fram i ökat snygg galopp för att 3 selkunder senare galoppera i kort kort samlad taktren galopp.. Trava i en kort kort trav för att pang på komma fram i en ökad flott trav för att avsluta i en kort samlad skritt sommot slutet övergår i en fri med lång tygel med god övertramp!

DÄR har vi ett avelssto som är god för att komma in i stamboken anser jag!

Men en avelsvisning går inte ut på att visa en massa saker hästen kan, som att galoppera samlat nästan på stället... Den ska bedömma hästens kapacitet och kvalitet så att säga.. Inte hur välskolad den är.

Spurning kan galoppera väldigt fort, men det betyder inte att hon skulle få bra poäng för galoppen. Jag är nog inte rätt person att uttala mig om hur avelsdomaren dömer, men nog tror jag att de hellre vill se en häst som använder hela kroppen, skjuter på ordentligt med baken och är explosiv än en häst som galopperar i 180 men som håller på att stupa ;)

Ryver: Ja. annars kan man tävla.;)

Niela: En avelsvisning "vinner" man inte, du kommer dit och får dina poäng. Men visst du kan få bäst poäng för dagen... det hela handlar ju om att få hästen in i stamboken, tror man inte att man klarar det kan man ju i alla fall få en fingervisning om vilken hingst man borde välja.

Måste bara tillägga att det kan vara lika svårt att få till en bra ökad rumslig galopp, det ska ju inte bara gå fort.... Sen kan en kort tölt vara mycket lättare än ökad tölt för många hästar, allt beror på hästens förutsättningar.

Man får aldrig blanda ihop ökat/kort tempo med snabbt/sakta.....:grin:

Senast ändrad:

Jag säger som någon tidigare har sagt, du läser ju inläggen som fan läser bibeln!

Jag har aldrig påstått att man inte ska visa de korta tempona, om du LÄSER inlägget ovan det jag postade förut så skrev jag ju att jag tyckte att det är bra att man har med kort galopp och kort tölt, annars finns en risk att de tempona "försvinner" på våra hästar.

Och hur kan du påstå att det inte är svårt att "fräsa fram" i ökad tölt, alltså det tölttempot som man vill se under bedömningsmomentet "tölt". Det kräver mycket styrka och smidighet av hästen, samt en bra kommunikation mellan häst och ryttare, för att det inte ska bli misstag i det höga tempot.
Det är lite som töltens version av stilpass.

Galoppen däremot kanske känns lite "enklare", men ändå: Vem som helst kan få en häst att rusa fram i kapplöpningsgalopp, men vem som helst kan inte få den att galoppera fort men med ett bra sjut, smidiga språng, uppförsbacke och utan missar.

Klart att det krävs mycket av häst och ryttare att visa kort tempo tölt resp kort tempo galopp, minst lika mycket som det krävs att visa ökat tempo, men du får det att låta som att de ökade tempona är busenkla, vilket de inte är.

Och självförtroende är ju alltid bra.. :angel: Din häst är fin, absolut, men det är ju lite trist när du "skryter" som du gör nu..

/Anna

Taget från SIF´s hemsida uttdrag ur FIZO. Så visst påverkar tempot, viktigt att visa bredden på tempo i gångarter.

8,5: - Jämn fyrtakt med långa fram- och bakbenssteg, medelaktion, men
snabb.
- Jämn fyrtakt med långa fram- och bakbenssteg, bra aktion, men endast
medeltempo.
- Bra temposkillnad, med mycket aktion och långa steg, men med några taktfel.
- Korta bakbenssteg, men frambensaktionen mycket hög och imponerande,
ganska bra takt vid kort tölt, snabb.
- Den maximala poängen om endast kort tölt visas.

8,0: - Jämn fyrtakt med bra fram- och bakbenssteg, aktion över medel,
ganska bra tempo.
- Jämn fyrtakt med bra fram- och bakbenssteg, bra aktion, men endast
medeltempo.
- Bra temposkillnader med hög aktion och rörelser, men med
taktmissar vid högre tempo.
- Ganska korta bakbenssteg, men bra aktion och rörelse i frambenen,
inga taktmissar, bra tempo.
- Den maximala poängen om kort tölt inte visas.

8,5: - Tilltalande galopp, ganska snabb.
- Mycket snabb, med godkänt utseende.
- Mycket snabb kapplöpningsgalopp, elegans krävs inte.
- Den högsta poäng som kan ges, om inte kort galopp visas.

8,0: - Tilltalande galopp, medeltempo.
- Snabb galopp, godkänt utseende.
- Den högsta poäng som kan ges, om endast kort galopp visas.

Så här kan man klart läsa att för att få en riktigt bra bedömning krävs både ett kort och ett ökat tempo i tölt och galopp!! :angel:

Kapaciten ser du inte bara i räsegalopp och räsetrav... en bra avelshäst är snygg OCH har kvalité och kapasité på sina ALLA tempon och gångarter.

Jag säger bara min åsikt inte era fel jö.. så ta det iNTE personligt hehe

Ja jag tycker de är fel fel... fast å andra sidan är det ju bra för en egna del kommer ju bli lättare att få in Jorunn i stamboken eftersom ökad galopp och trav är llättare:bump:

Och självförtroende är ju alltid bra.. Din häst är fin, absolut, men det är ju lite trist när du "skryter" som du gör nu

Skyter?? nä det gör jag verkligen inte.. så du menar att man skryter om man talar om att manhar en välutbildad häst som har lätt för nått?? Jisses....:crazy:

Tror du Jorunn föddes med sin fina galopp?? nä du jag har slitit arslet av mig för att få den så fin som den är..

Tror du att hon har så lätt för samling?? visst dels har hon extriör för det men jag har setat timme ut och timme in och arbetat med henne i dressyr mjukgörande och samlande övningar.

De ska väl inte vara skryt med att vara stolt över de man jobbat med och att man fått resultat för allt slit???

Jorunn är fin MEN hon är inge 10 poängare finns betydligt finare ston.. skulle hon komma in i stamboken är det nog inte för hennes utsida utan faktiskt mer för hennes gångarter!

Du får gärna komma och rida henne så förstår du vad jag menar;)

Taget från SIF´s hemsida uttdrag ur FIZO. Så visst påverkar tempot, viktigt att visa bredden på tempo i gångarter.

8,5: - Jämn fyrtakt med långa fram- och bakbenssteg, medelaktion, men
snabb.
- Jämn fyrtakt med långa fram- och bakbenssteg, bra aktion, men endast
medeltempo.
- Bra temposkillnad, med mycket aktion och långa steg, men med några taktfel.
- Korta bakbenssteg, men frambensaktionen mycket hög och imponerande,
ganska bra takt vid kort tölt, snabb.
- Den maximala poängen om endast kort tölt visas.

8,0: - Jämn fyrtakt med bra fram- och bakbenssteg, aktion över medel,
ganska bra tempo.
- Jämn fyrtakt med bra fram- och bakbenssteg, bra aktion, men endast
medeltempo.
- Bra temposkillnader med hög aktion och rörelser, men med
taktmissar vid högre tempo.
- Ganska korta bakbenssteg, men bra aktion och rörelse i frambenen,
inga taktmissar, bra tempo.
- Den maximala poängen om kort tölt inte visas.

8,5: - Tilltalande galopp, ganska snabb.
- Mycket snabb, med godkänt utseende.
- Mycket snabb kapplöpningsgalopp, elegans krävs inte.
- Den högsta poäng som kan ges, om inte kort galopp visas.

8,0: - Tilltalande galopp, medeltempo.
- Snabb galopp, godkänt utseende.
- Den högsta poäng som kan ges, om endast kort galopp visas.

Så här kan man klart läsa att för att få en riktigt bra bedömning krävs både ett kort och ett ökat tempo i tölt och galopp!! :angel:

TACK:bow: du ser då är jag ju inte helt ute och cyklar med mina åsikter att jag tycker att korta tempon skall visas med.

Skönt att få detta ur vädret och att jag faktiskt för en gångs skull hade rätt:D

Då kan man ju lägga ner denna diskusion för nu fick vi ju svaren svart på vitt att kort tölt och kort galopp skall visas:love:

Jorunn ska visas nästa år om allt går som planerat=)

så man har ju nästan 1 år på sig att finslipa på henne..och inte kommer de bli någe bete för hennes del nästa sommar ialalfall:) Fet häst är ju inte en fördel ha ha
När är visningarna?? på våren eller på hösten + eller under sommaren?

Du kan ju gå in på SIF's hemsida och titta. Det brukar kunna vara någon visning på våren och en på sensommaren. Har du otur blir det bara en i ditt område. Man kanske inte är sugen på att åka land och rike runt för "en kul grej".

Ett tips är att du tar hem din häst snart så du lär dig tölten på henne.. det är ju en rätt stor del av bedömningen och det är ju bra om både du och hästen kan det då och inte bara hästen, för det räcker inte...:)

Men du har ju rätt forum här för att kunna få hjälp med en del folk som ju har ridit din häst! En tränare som gärna har vana av visningar hade väl också varit att rekommendera.

Även om Jorunn är fin så krävs det mycket mer än vad du kunnat visa nu och det gäller att kunna plocka fram det precis när det krävs!

Men vill du som sagt bara göra det för skojs skull så kan du strunta i det mesta jag skrivit ovan!;)

hehe jag ska inte visa henne... jag kan ju inte ens tölta bra haha.. utan de får någon som kan de där bättre än mig göra.

Har ju inte ens tävlat inom islandshästtävlingarna än så att visa henne skulle ju inte direkt vara till fördel för Jorunn haha

Kommer ev flytta neråt i landet i dec därför jag frågade om det fanns någe visning neråt i landet.:)

Att det krävs mkt slit vet jag om.. det är ju inte bara att ta in sin feta betes sto hoppa upp och rida och få in henne i stamboken.. om det vore så lätt endå:d

Nej, jag vet ingenting om hur mycket du har slitit med hästen. Men du skriver ju nu att du har jobbat hårt med henne, och det ska du ha en eloge för att du har gjort, verkligen. Jag vet själv hur mycket jobb det är med att träna upp en häst, så jag tycker absolut att du ska vara stolt över att du har gjort det jobbet du har gjort med henne.

Men intrycket blev inte speciellt ödmjukt med alla WOW och så, om du förstår vad jag menar.. Det gör så mycket hur man uttrycker sig.
Klart att man får vara stolt över sin fina häst, och att man inte behöver ursäkta sig och så om någon tycker att den är fin, men om man brer på lite mycket i sättet att skriva så uppfattas man inte som speciellt ödmjuk.

Om hon är välutbildad eller ej kan jag inte säga så mycket om, eftersom jag aldrig har ridit henne eller sett henne riden, så jag tror på det du skriver, det är inte det jag reagerade på. Bara sättet du skrev det på.

/Anna

Skönt att få detta ur vädret och att jag faktiskt för en gångs skull hade rätt :D

Ja, det hade du, men du är ju inte den enda som tycker att kort tempo ska visas. Har du fortfarande inte läst mitt inlägg nästan högst upp på föregående sida?

/Anna

Det är du som missuppfattar mig jag har aldrig sagt att du INTE tycker att kort tempo skall visas;)

Jag sa bara MIN åsikt och klagade på REGLERNA.. men nu var det ju som jag trode så finns ju inge å klaga på

Nej, men du sa att du är "den enda här som vill se kort tempo". Vilket ju inte är sant.

Men nu ska jag inte tjafsa mer om det här, sry :angel:

/Anna

Liknande trådar

Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 266
Senast: MaRomer
·
Avel Som trådrubriken avslöjar, handlar detta om ston, i avel...Jag letar/säljer inte något själv, men fördriver ofta tiden med att titta...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 184
Senast: fridshem
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 831
Senast: Görel
·
Trav Vi skulle ju inte betäcka i år... Nu står vi med tre ston som högst troligt ska bli betäckta. Trots allt.... HJÄLP OCH FUNDERINGAR...
Svar
0
· Visningar
1 276
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka