Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gör ni det och isåfall varför? Spelar det någon roll för er om ni känner till familjen/släkten eller utgår ni enbart från personen ni har framför er?
Som frågan är formulerad, tror du verkligen att någon skulle svara något annat än Nej, självklart inte?
Häv ur dig vad du vill häva ur dig istället så så får du säkert stöttning
Jag gör det säkert helt omedvetet. Men då är jag uppvuxen med att man alltid tar reda på vems nya bekantskaper är, alltså frågar om föräldrar och/eller släkt samt vilken by hen kommer ifrån (sedan vidtar ofta en utredning om huruvida man är släkt med varandra eller inte). Det tror jag garanterat påverkar mig på något sätt.
Men givetvis får sådana här saker inte komma i vägen när det väl gäller så att säga.
För övrigt håller jag med @mandalaki
Nej, jag försöker att inte göra det. Jag har själv varit _______s barnbarn i många år och det känns väldigt frustrerande och orättvist att ha gjort ett första intryck innan jag ens har varit på plats. Det har inte alltid varit negativt, såklart. Men det har sällan varit neutralt.
Nej, varför skulle jag göra det? Jag är rätt olika delar av min släkt och andra delar är mer som mig, jag utgår ifrån att det är samma för alla.
I vissa fall kan jag väl tänka "din stackare" när jag får veta vem de är släkt med
Ja det är just det jag undrar. Varför gör man det? Mitt människointresse gör att sådana här saker kan snurra i mitt huvud länge och nu måste jag verkligen reda ut vad det kommer sig av. Var gör man det bäst om inte på buke
Vet du varför du tycker att det har sådan relevans att du bryr dig om vilka eventuella släktskap folk har med varandra? Gammal vana bara eller har det verklig relevans för just dig?
Fast frågan ju så ledande. Det känns inte troligt att särskilt många skulle svara Ja, oh ja, vem en person är släkt med säger ju massor om hen, självklart bedömer jag hen efter släkten.
Jag inser att jag knappt känner andra släkter än min egen. Det kan kanske vara en stads/landsbygdsskillnad här. Det är det ofta när jag folk beskriver saker som låter som en annan planet för mig.
Vi har ju en tendens att vilja sortera in folk för någon form av trygghet (antar jag). Då är ju släktskap ett sätt att sortera.
Som yngre hatade jag att vara "dotter till XX och barnbarn till YY" så jag försöker verkligen att inte falla i samma fälla. Samtidigt ÄR det ett smidigt sätt att få veta varifrån någon kommer här på landet, med släktgårdar, småbyar osv.
Nej, jag vet att jag är uppfostrad i en sådan kultur där det är viktigt. Alltså handlar det säkert om vana. Jag tycker att det är spännande att lära känna nya människor och att fråga om släkten är väl en lika bra isbrytare som någon annan fråga. Det är inget jag funderar särskilt mycket på.
Fast du har inget att be om ursäkt för. Jag tror bara att svaren på din fråga är väldigt givna.Det var inte min mening. Jag funderade länge på hur jag skulle formulera mig innan jag skrev men så blev det fel ändå. Jag ber om ursäkt för det för det var verkligen inte min mening. Jag vill verkligen veta. Jag är intresserad på riktigt över detta fenomen.
Ja kanske är det stads/landsbygds grej. Jag har alltid bott långt ifrån min släkt (fast på landet) vilket jag nu i efterhand har förstått gör människor frustrerade just för att de inte kan reda ut släktskap. Sedan jag via min sambo kom in i en jättesläkt där släktskap är oerhört viktigt har frågan varför det är så viktigt cirkulerat i mitt huvud och jag kan inte släppa den riktigt.