Ja, absolut, och också nej. Just den kommentaren, att småbarnsbubblan är kort och att det sedan blir enklare att lyfta blicken, kommer från min egen mamma som fick mig och min storebror på slutet av 80-talet. För mig låter det rimligt enbart baserat på mina första 5 månader, jag har fått kämpa för att ens komma utanför dörren. Jag tycker det är jättesvårt att göra saker när hon har vagnvägrat, varit skrikig och kroppen gör ont. Ser även min storebror som nyss fick sitt andra barn och försöker komma in i rutiner hemma med en nyfödd och en trotsig 2-åring. Så för min del tänker jag att det beror på bristande ork, man måste lägga all sin energi på att bara få dagarna att funka. Den pyttelilla tid som blir över måste man klämma in återhämtning också. Jag skulle gärna träffa mina vänner varje vecka som förr, men jag klarar det inte.
Det där är en sån sak som var annorlunda än vad jag trodde, med att bli förälder. Jag hävdade in i det sista att vi skulle göra saker som vanligt, ha ett eget liv, ”bara” ta med dottern på allt. Tji fick jag
Med det sagt så gör vi mycket för att ha en liten bebis hemma. Bröllop, resor, svensexor, fester, sportar (ja, han då, jag rehabar) och jag ska iväg på festhelg nu i juli. Men vi delar upp oss mestadels, så en har henne medan den andre får vara lite ledig. Det har ju inte heller varit så barnvänliga aktiviteter utan det är svårt att ha med henne på padelbanan eller på Stureplan en natt.
Och ja, är också svaret. Det är en himla massa ståhej kring barn just nu. Prylar, appar, aktiviteter. För mig personligen har det dock inte varit orsaken till bubblan, men kan absolut se hur andra försvinner in i Leos lekland, roliga pysseltips de hittat på nätet och steka regnbågspannkakor. Det verkar också mysigt, men vill också gärna ut och dricka bubbel med mina tjejkompisar så fort jag orkar det.