Bebisar och deras dyngsrytm

Sv: Bebisar och deras dyngsrytm

Den med ryggplatta är väl den som heter active eller något sådant? Den är inte egonomisk och avlastar minimalt bättre än den vanlig när man ska bära lite tyngre barn ( tycker jag :) )

BB har kommit med en egonomisk sele dock ( comfort carrier ) som påminner mycket om manducan. Man kan dock inte bära på ryggen vilket förkortar användningstiden enormt och den är dessutom rätt dyr.

ERGObaby har också ergonomiska selar som ligger bättre i pris än Manduca. Finns i massor av färger och mönster.

ERGObaby+doll+carriers.jpg

Jag hade inte heller lagt pengar på en BabyBjörn...

Har man en bebis som bara är vaken tre timmar mitt i natten är det helt självklart att man inte kan ignorera dem. När de leker och kommunicerar och aldeles helt uppenbart har sin vakenperiod. Inte vill de äta heller för de är VAKNA!

När hon var kring 3 månader kunde hon somna vid 21 och då var hon ju rättvänd.

Precis så är det.

Jag tror ju också att det reder upp sig. Även om man undrar ibland när man ser vissa tonåringar, så verkar ju de flesta människor ha fattat det här med att vara uppe på dagarna och sova på nätterna redan vid ganska låg ålder.

Det där med tre månader verkar vara en magisk gräns för mycket "bebistrassel", tycker jag. Även magontet brukar väl avta då, tex.

Det var bla det här mina svar tog hänsyn till.
Det är inte alls säker att du behöver vara orolig i det här skedet. Oavsett vad som orsakade att mamman skildes från sina föräldrar så kan hon ha haft en god tid som spädbarn, kunnat knyta an till sina föräldrar och blivt omhändertagen.

Jag värdesätter dina svar mycket, och jag gissade att du tänkte på fosterbarnsproblematiken redan från början. Tjejens biologiska föräldrar fuinkade rätt bra fram tills hon var 10 år ungefär, sen gick det utför (de är dock skötsamma, hon behöver inte ta ansvar för dem). Som om de tröttnade, nästan, när hon inte var hjärteknipande längre.

En vuxen släkting har funnits nära precis hela tjejens liv, och jag ser egentligen tjejen som ett maskrosbarn som klarat sig tack vare just den släktingen. Min man och jag kom in i bilden på allvar lite senare än vi skulle ha gjort om vi fattat hur det stod till, tyvärr.

Jag tror att bebis är normalt kontaktsökande, men nattetid. Så gör ju en del bebisar, det behöver ju inte tyda på problem, men jag är lite rädd att det ska leda till problem.

Jag ska igen säga att vi verkligen gärna kommer dit och är med bebis på nätterna ibland, så att de får sova.

Men det är ju också viktigt att inte ta över för mycket, väl?

Jag ska igen säga att vi verkligen gärna kommer dit och är med bebis på nätterna ibland, så att de får sova.

Det verkar ju vara en väldig balansgång det där, i alla fall om man läser på olika barnfora på nästet...:eek::cool:

Den "approach" jag själv skulle uppskatta som förstagångsförälder skulle nog vara om man la fram det som så att "ni fixar säkert det här alldeles utmärkt men vi vill bara att ni ska veta att om ni skulle känna att ni vill sova en hel natt någongång så ställer vi hemskt gärna upp, det skulle bara vara roligt för oss!"

Ja det är viktigt att inte ta över men det är också viktigt att veta som förälder att det finns någon som gärna tar hand om bebisen om man vill det. Säg helt enkelt att ni jättegärna är barnvakt och att de ska säga till när de känner att behovet finns. Om det sedan är för att de vill sova en hel natt eller om det är för att de vill äta middag ensamma några timmar spelar ju ingen roll.
Gör alltså inte saker som om det var ditt barn utan var ödmjuk (som det verkar som du är) och lyhörd men var noga med att de vet att det bara är att ringa så kommer ni.
Bara att veta att man inte är ensam när det är jobbigt gör att man orkar så mycket mer. Då kan man fokusera på det som är bra och ta det jobbiga mycket bättre. Det blir enklare att inte få sova om man vet att den där nattens sömn bara är ett samtal bort. Vet man att ingen annan finns att lita till, då blir det onödigt tufft.

Vad gäller anknytningen så verkar det (tycker jag) som att den redan är ganska bra?! Det känns som om att de är en liten familj nu som väljer att umgås och göra saker trots att nattens sömn lyser med sin frånvaro. De bjuder ju in er, åker hem till er och de åker på små utflykter i bilen de lånar utav dej. Eller känns det som att de gör de här sakerna för att slippa vara ensamma med bebisen?

Har du kunnat trycka något på bärsele/sitta med bebis i famnen trots att hen sover? Det tror jag är en av de viktigare sakerna, att de umgås med sitt barn även om de inte får respons för att bebisen sover.
Min dotter (som i stort sett sov sig igenom sina första fem månader) hade jag i bärsele nästan jämt även om hon sov. För mej var det ett sätt att umgås kravlöst och knyta banden. Jag kunde vara med hennes storebror, jag kunde laga mat,städa osv. men ändå ha henne nära. Jag kände att det var ännu viktigare att ha henne så nära just för att det inte blev alls samma samspel som det blev med hennes storebror som istället var vaken nästan dygnet runt när han var bebis. Där fanns ju hur mycket tid som helst att prata med honom men med dottern var det viktigt att få samma tid trots att hon sov så mycket.

Jag tror också att det är viktigt att du/ni säger att det är helt ok eller till och med att de bör gå och sova på dagtid när bebisen är vaken på nätterna. Det är viktigt med sömnen men många har fått itutat sig att man sover bara inte på dagen... Det måste man verkligen göra som småbarnsförälder. Dammsuga kan man göra hur mycket som helst sedan men just den första bebistiden så är sömn oerhört viktigt. Man ska ju läka som mamma efter förlossningen och bearbeta allt både kroppsligt och själsligt och det tar energi, det måste få ta energi. För att orka få till en bra relation och orka lära sig barnets signaler på enklast möjliga vis så är det viktigt att gå och lägga sig när bebis sover istället för att börja städa.

Senast ändrad:

Precis så är det.

Jag tror ju också att det reder upp sig. Även om man undrar ibland när man ser vissa tonåringar, så verkar ju de flesta människor ha fattat det här med att vara uppe på dagarna och sova på nätterna redan vid ganska låg ålder.

Det där med tre månader verkar vara en magisk gräns för mycket "bebistrassel", tycker jag. Även magontet brukar väl avta då, tex.

Jag värdesätter dina svar mycket, och jag gissade att du tänkte på fosterbarnsproblematiken redan från början. Tjejens biologiska föräldrar fuinkade rätt bra fram tills hon var 10 år ungefär, sen gick det utför (de är dock skötsamma, hon behöver inte ta ansvar för dem). Som om de tröttnade, nästan, när hon inte var hjärteknipande längre.

En vuxen släkting har funnits nära precis hela tjejens liv, och jag ser egentligen tjejen som ett maskrosbarn som klarat sig tack vare just den släktingen. Min man och jag kom in i bilden på allvar lite senare än vi skulle ha gjort om vi fattat hur det stod till, tyvärr.

Jag tror att bebis är normalt kontaktsökande, men nattetid. Så gör ju en del bebisar, det behöver ju inte tyda på problem, men jag är lite rädd att det ska leda till problem.

För mig låter det som några redan skrivit, att den lilla familjen håller på att hitta sitt familjemönster och system.
Samtidigt finns det en anledning till att du skrivit tråden.

Nej, man får inte ta över, inte komma med för goda råd, det är ju trots allt de som är föräldrar.
Jag tror på att hitta ett förhållningssätt med mycket support som närvaro och uppmuntran över det som fungerar, avlastning när föräldrarna ber om det.
Visa att ni finns, precis så som du och din man redan gör. Och även övriga släktingar.
Om föräldrarna/mamman visar osäkerhet, stötta att rådfråga BVC, men de måste också ha rätt förutsättningar för att ge bra svar.
En lyhörd BVC-sköterska ska ta emot att de inte vill nonchalera sitt barn på nätterna, och lyssna på föräldrarnas tankar om hur det känns, samtidigt som de, helt självklart är trötta.

Sedan klarar man av olika att sova på dagen. En del vuxna har svårt att sova på dagen, trots att de är helt slut och då blir man provocerad över att höra "tjat" om att du måste sova.
En del har också svårt att acceptera att det är bebisen som styr hela tillvaron. Och då tar det lite tid att komma till ro i allt det nya runt en bebis.

Erfarenheten är ju som det även skrivs om här, att det ger med sig med tiden, ibland faktiskt upp till 1 - 2 år innan man får in flytet.

Så var följsam, och smart.
Det låter ju som om mamman och pappan har alla förutsättningar i världen att fixa det här.:love:

Den "approach" jag själv skulle uppskatta som förstagångsförälder skulle nog vara om man la fram det som så att "ni fixar säkert det här alldeles utmärkt men vi vill bara att ni ska veta att om ni skulle känna att ni vill sova en hel natt någongång så ställer vi hemskt gärna upp, det skulle bara vara roligt för oss!"

Ja, den attityden ser jag också som den ideala (att lyckas hålla)!

Eller känns det som att de gör de här sakerna för att slippa vara ensamma med bebisen?

Det var en väldigt bra fråga, tack! Precis så känns det inte, tack och lov. :laugh: Jag har haft den känslan kring andra föräldrar ibland så jag tycker att jag vet hur du menar, men så känns det verkligen inte här.

Tvärtom pratade de om hur mysigt det skulle bli att göra bilutflykt alla tre tillsammans första gången, och att det bara skulle vara de tre. (Det blev ju dubbelpremiär för mamman, eftersom det nästan var första gången hon körde bil efter uppkörningen, så det var ju ett stort steg i ökat ansvar på en gång.)

Man märker att de gillar att ha bebis nära sig, tex sovande i vardagsrummet, och även i famnen när den sover, och de sover även tillsammans i samma säng. Vi träffas imorgon, och då ska jag fråga om de tror att en bärsele kan vara något för dem.

De tar också för givet att tex jag vill hålla bebis så fort tillfälle ges. Och nu när jag tänker på det, så känns det inte alls som att de dumpar bebis på mig för att slippa den, utan känslan är att jag helt enkelt inte kan låta bli, att de tar det för givet. :love:

För mig låter det som några redan skrivit, att den lilla familjen håller på att hitta sitt familjemönster och system.
Samtidigt finns det en anledning till att du skrivit tråden.

Det låter ju som om mamman och pappan har alla förutsättningar i världen att fixa det här.:love:

Jag tror inte att mamman själv tänker att föräldraskap kan vara svårt för henne pga hennes bakgrund, däremot vet jag att fler än jag i familjekretsen tänker så.

Till min förvåning visar mamman inga problem med att det är bebis som "bestämmer" i familjen. Det trodde jag att hon skulle vara otålig och frustrerad över, men det är som att hon "minns" de bra bitarna av sin egen barndom - att barnen är i centrum på sina egna villkor en väldigt stor del av tiden - och överför det på sin egen plutt.

Jag inser att jag när jag startade tråden inte tänkte hela tanken om att mamman har varit fosterbarn osv, utan det var bara självklart att jag var orolig. Samtidigt är det så att om hon inte hade haft den bakgrund hon har, då skulle jag ha tänkt att "jaja, det är lite jobbigt att inte få sova, men det löser sig nog rätt snart, de flesta föräldrar och barn överlever sådant". I det här fallet blir jag ju klart mer bekymrad än så.

Frågor och kommentarer i tråden har helt klart varit lugnande för mig. Jag ser när vi resonerar i tråden att det här faktiskt ser ut att kunna gå bra. :love:

Jag förstår att du oroar dej för väldigt ofta är det ett tecken på att man bryr sig om. Men jag tror att du lugnt kan njuta av att ha blivit bonusmormor med allt det som hör till för jag har en känsla av att det här kommer gå galant :laugh:
Det är bra att vara vaksam men det är ju dumt om man missar tillfällena att njuta för att man oroar sig i onödan ;)

Men just den bilden du visar är på selar för barn att bära sina dockor i. ;)

Tittar man på beco så är det modellen som heter butterfly som är lätt att få upp barnet på ryggen med. Den som heter gemini fungerar annorlunda (t ex gjort så man kan bära barnet framåtvänt också). :)

*kl*

När vår skrutt körde vakennätter (till ca 4 månaders ålder var det hopplöst), gjorde vi allt vi ville på dagen, och på natten när hon var vaken låg hon ofta mellan oss i sängen och jag småpratade och småsov samtidigt. Sen fick jag bli bättre på att plocka upp henne ur vagnen, eftersom hon alltid somnade på 2 röda i vagnen. Vid 6 månader började vi med lite mer strukturerat uppgående på morgonen och mer bestämd sovtid för att få vardagen att fungera.
Ignorera har jag aldrig kunnat oavsett varför hon gör det.

Hålla ut, dela på nätterna och gå upp efter morgonmaten var det som hjälpte oss, annars somnade hon gärna om i sängen och sov till lunch. Men snäckan var äldre, när hon var 6 veckor var jag en zombie och deprimerad, inte så upplyftande.

Vi har en ljusning i sikte!

Bebis har fått komplettera amningen med ersättning de senaste dagarna, och nu är humöret mycket stabilare och dygnsrytmen har blivit lite bättre. Bebis har varit vaken flera timmar på dagen idag, och har sovit fler timmar de senaste nätterna!

Mamman är lite ledsen för att amningen inte verkar räcka till. Vi bestämde att vi ska klura ut hur man kan få hjälp med amningen, och så ska hon ta kontakt med Amningsmottagningen eller motsvarande imorgon.

Vi tycker nog båda att det är bättre att ge ersättning om det leder till både mindre gråt/magknip och till bättre dygnsrytm, men samtidigt vill hon amma. Jag ser positivt på att hon vill det, för jag tror att amning är en bra anknytningsgrej (när den fungerar).

Jag hoppas att hon kan få ett personligt besök av Amningsmottagningen, så att någon kunnig person kan se om hon och bebis gör rätt eller fel.

Idag när jag tittade förbi var bebis i sitt esse, de utvecklas i otrolig fart! Den log mot mig och gjorde miner och mamman var så stolt att jag blev jätteglad. :love:

Så var mitt första barn också, sov dåligt tills hon fick ersättning på kvällen, då sov hon som en stock!
Detta mönster upprepades varje gång bebis tyckte det var dags att börja med "kraftigare" välling.
En kokerska på mitt jobb som fixat 6 ungar var den som fick mig att börja tänka lite själv, för BVC hade sagt att jag absolut inte fick ge före hon fyllt rätt månad för nästa vällingsort.
Kokerskan sa till mig, ge ungen lite av den nya vällingen på morgonen, tål inte bebisen den så skriker den av sig innan kvällen ;)
Min förstabebis krävde envist kraftigare mat en månad för tidigt.
Nr 2 och 3 ammades utan trassel så det skiljer gång från gång.
Flaskan är inget misslyckande den är en hjälp! Varför ska man envisas med amningen om bebis mår bättre av flaskan? Delamma kan man fortsätta med länge ändå och man kan mysa med flaska också.

Knapplån

Apropå selar, är man ingen hängiven sel-människa så skulle jag absolut satsa på babybjörn. Den är verkligen extremenkel att sätta på och man kan ha barnet vänt framåt. Men jag håller med om att det är ganska kort användningstid då det blir väldigt tungt på axkarna när barnet blir tyngre.

Jag hade en babybjörn active till mitt första barn, i vaket tillstånd gillade hon bara att sitta framåtvänt. Till mitt andra barn köpte jag en Beco Butterfly. Tycker den har fungerat bra och visst kan man bära även lite tyngre barn. Men Becon är svårare att få på, jag hade min dotter på ryggen en gång men gillade inte att jag inte kunde se hur hon hade det (hon var inte så gammal).
Och jag har föredragit vagn så jag har aldrig burit ett barn över 1 år.

Summa sumarum är Becon bättre men ändå lite överkurs om man bara vill bära lite grand när barnet är litet.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 243
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 261
Senast: cirkus
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 345
Senast: Tramptass
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 249
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar