Tack för bra svar!
Jag tror att du har rätt på alla punkter. Mamman hade fått det där rådet om att ignorera bebis på nätterna, och det var hon upprörd över och pratade länge med min man om det verkligen kunde vara rätt sak att göra. Mamman och min man tyckte båda att det inte kunde vara rätt. Och jag var glad att mamman tog upp det med min man, uppenbart för att få stöd i sin egen åsikt, mot BVC:s åsikt.
Vi har frågat vad vi kan/får hjälpa till med, och det är framförallt att bjuda på goda middagar (och då gärna hämta den unga familjen i bil innan, och sen skjutsa hem dem igen), samt att låna ut min bil till dem så att de kan åka och handla lite billigare, göra utflykter och sådant. Så dessa saker gör vi så mycket vi kan. Så fort jag är borta med jobbet, så får hon ha min bil, plus lite till vid behov. (Hon tog körkort precis innan bebis föddes, så hon är fortfarande i det stadiet att hon liksom växer när hon får bilnycklarna.
Och jag litar på att hon kör försiktigt när hon har sin familj i bilen, pappan har inte körkort än. Jag är glad att det är mamman som har den här kapaciteten - bilkörning - i sin familj och sitt förhållande.)
Man märker också tydligt att båda föräldrarna mår bra och blir glada när vi beundrar bebisen.
Jag berättade att jag kallar mig plastmormor när jag pratar med andra om bebisen, och det blev de också glada över.
Jag har tänkt att jag ska nämna för dem att jag tyckte att det var mysigt att bära min bebis i bärsele (och att det dessutom kan minska magknipsgråten och man har ändå händerna lediga, men jag vill som sagt inte ge för mycket råd). Jag tror att båda föräldrarna upplever både bärsele och sjal som lite för "alternativt/miljömuppigt" och jag funderar på om det finns bärselar i något märke som ser mer sportigt än hemvävt ut? (Bebis är ju för liten för att sitta i en sådan där ryggsäcksliknande bärgrej, men kan det finnas sportigare/moderiktiga varianter även för små bebisar?)