Bebisar och deras dyngsrytm

Sv: Bebisar och deras dyngsrytm

baby-bjrn_36275635.jpg

Tack! Vilken bra bild! Jag har inte hängt med i produktutvecklingen de senaste decennierna, inser jag! :D En annan bebis jag känner brukar sitta i en blå Baby Björn, samma trista färg som den jag hade för +20 år sedan.

Minst två av de tjejerna har lite liknande klädstil som mamman! Jag ska fråga lite försiktigt om hon vill ha en Baby Björn av mig, och säga att de finns i snygga färger.

Tack igen!

Men det är väl ganska självklart att en bebis på 6 veckor kommunicerar ?

Att ha ögonkontakt och lyssna till föräldrarnas röster, umgås m,m.

Jag tänker som du. Och jag är gladare än jag kan uttrycka att mamman tänker på ett liknande sätt, av skäl som jag antytt ovan.

Vi tycker att bebis blivit mycket mer social (pratsam, säger jag, lekfull, säger mamman) på de här sex veckorna, och gör miner och tittar efter saker och så vidare.

Då tycker jag Petruska att du ska köpa en ergonomisk sele istället för att lägga pengarna på en BabyBjörn ( tips i all välmening ).

En BB är hemsk för ryggen i längre perioder, en ergonomisk sele kan man dessutom använda betydligt längre. Jag bär exempelvis min tvååring fortfarande i en sådan sele ( på ryggen ).

Skönt att föräldrarna inser vikten i att kommunicera och prata med sitt barn, jag hoppas för deras skull dock att bebis lägger om sina sovtider inom kort. Att inte få sova under en längre period är tortyr :/.

Tack för bra svar!

Jag tror att du har rätt på alla punkter. Mamman hade fått det där rådet om att ignorera bebis på nätterna, och det var hon upprörd över och pratade länge med min man om det verkligen kunde vara rätt sak att göra. Mamman och min man tyckte båda att det inte kunde vara rätt. Och jag var glad att mamman tog upp det med min man, uppenbart för att få stöd i sin egen åsikt, mot BVC:s åsikt.

Vi har frågat vad vi kan/får hjälpa till med, och det är framförallt att bjuda på goda middagar (och då gärna hämta den unga familjen i bil innan, och sen skjutsa hem dem igen), samt att låna ut min bil till dem så att de kan åka och handla lite billigare, göra utflykter och sådant. Så dessa saker gör vi så mycket vi kan. Så fort jag är borta med jobbet, så får hon ha min bil, plus lite till vid behov. (Hon tog körkort precis innan bebis föddes, så hon är fortfarande i det stadiet att hon liksom växer när hon får bilnycklarna. :love: Och jag litar på att hon kör försiktigt när hon har sin familj i bilen, pappan har inte körkort än. Jag är glad att det är mamman som har den här kapaciteten - bilkörning - i sin familj och sitt förhållande.)

Man märker också tydligt att båda föräldrarna mår bra och blir glada när vi beundrar bebisen. :love: Jag berättade att jag kallar mig plastmormor när jag pratar med andra om bebisen, och det blev de också glada över. :love:

Jag har tänkt att jag ska nämna för dem att jag tyckte att det var mysigt att bära min bebis i bärsele (och att det dessutom kan minska magknipsgråten och man har ändå händerna lediga, men jag vill som sagt inte ge för mycket råd). Jag tror att båda föräldrarna upplever både bärsele och sjal som lite för "alternativt/miljömuppigt" och jag funderar på om det finns bärselar i något märke som ser mer sportigt än hemvävt ut? (Bebis är ju för liten för att sitta i en sådan där ryggsäcksliknande bärgrej, men kan det finnas sportigare/moderiktiga varianter även för små bebisar?)

Du låter som dröm bonusmormor :bow: Om du och din man bara fortsätter som ni gör så tror jag att ni kommer vara jättebra stöd till de nya föräldrarna :laugh: Att ha vettiga människor att ventilera med är guld när man är osäker.

Ja, jag vet många som tycker att BB är jobbiga att använda.

Ergonomisk sele låter lite miljömuppigt präktigt, kanske (se inlägg om detta ovan)? Finns det bilder någonstans?

Jag vågar/vill absolut inte föreslå något präktigt och alltför foträt.

Du låter som dröm bonusmormor :bow: Om du och din man bara fortsätter som ni gör så tror jag att ni kommer vara jättebra stöd till de nya föräldrarna :laugh: Att ha vettiga människor att ventilera med är guld när man är osäker.

Tack!

Om du kommer på fler tankar kring detta får du mer än gärna dela med dig av dem. Det är så känsligt det där med att mamman inte har den där - för mig - självklara familjetryggheten bakom sig.

Men det är verkligen inte miljömuppigt :D

Den har en mycket längre användbarhetstid, du kan bära på ryggen, den avlastar axlar och rygg. Jag som brutit min rygg ( kass rygg med andra ord ) kan bära länge i ergonomiska selar.

Manduca-selen ( jag har en sådan ).
pManduca-lim-jardl.jpg

Den är dessutom billigare än en BB och mycket mycket mycket bekvämare att bära i.

Hade jag köpt en ny sele idag hade jag köpt en Beco Butterfly
Butterflyaddison400Action.jpg

Något dyrare dock.

Manducan har jag varit supernöjd med och min svägerska lånade den nyss ( hon har en BB själv ) och hon är frälst hon med :)

Tack för bra svar!

Jag tror att du har rätt på alla punkter. Mamman hade fått det där rådet om att ignorera bebis på nätterna, och det var hon upprörd över och pratade länge med min man om det verkligen kunde vara rätt sak att göra. Mamman och min man tyckte båda att det inte kunde vara rätt. Och jag var glad att mamman tog upp det med min man, uppenbart för att få stöd i sin egen åsikt, mot BVC:s åsikt.

Vi har frågat vad vi kan/får hjälpa till med, och det är framförallt att bjuda på goda middagar (och då gärna hämta den unga familjen i bil innan, och sen skjutsa hem dem igen), samt att låna ut min bil till dem så att de kan åka och handla lite billigare, göra utflykter och sådant. Så dessa saker gör vi så mycket vi kan. Så fort jag är borta med jobbet, så får hon ha min bil, plus lite till vid behov. (Hon tog körkort precis innan bebis föddes, så hon är fortfarande i det stadiet att hon liksom växer när hon får bilnycklarna. :love: Och jag litar på att hon kör försiktigt när hon har sin familj i bilen, pappan har inte körkort än. Jag är glad att det är mamman som har den här kapaciteten - bilkörning - i sin familj och sitt förhållande.)

Man märker också tydligt att båda föräldrarna mår bra och blir glada när vi beundrar bebisen. :love: Jag berättade att jag kallar mig plastmormor när jag pratar med andra om bebisen, och det blev de också glada över. :love:

Jag har tänkt att jag ska nämna för dem att jag tyckte att det var mysigt att bära min bebis i bärsele (och att det dessutom kan minska magknipsgråten och man har ändå händerna lediga, men jag vill som sagt inte ge för mycket råd). Jag tror att båda föräldrarna upplever både bärsele och sjal som lite för "alternativt/miljömuppigt" och jag funderar på om det finns bärselar i något märke som ser mer sportigt än hemvävt ut? (Bebis är ju för liten för att sitta i en sådan där ryggsäcksliknande bärgrej, men kan det finnas sportigare/moderiktiga varianter även för små bebisar?)

Jag har precis köpt en lång trikåsjal som jag testat ett par gånger till vår snart 8veckors. Köpte den på Tradera direkt av henne som gör dem.
http://www.mmhbarnklader.com/ är hennes hemsida.
Relativt bra pris jämfört med andra dyrare märken.

*kl*
Även om vår lilla inte "kommunicerat" så oerhört mycket sina första veckor så har det blivit en enorm skillnad bara den sista veckan. Det är ju ett av de första så kallade utvecklingssprången vid ca 5-7 veckors ålder. På BVC sa vår erfarna barnsköterska att leenden frågar de/hör efter om vid 6 veckors ålder, hon frågade också om bebisen börjat "svara" och söker ögonkontakt. Så; även om bebis inte kommunicerar så värst mycket vid 5 veckors ålder så kan det vara enorm skillnad på en och samma bebis vid 7-8 veckors ålder.

Fråga om selarna (OT jag vet...):
Kan man knäppa på sig dem själv?

Vi har nämligen en sele (minns ej märke nu) sen förut, men den kunde jag inte använda nu när jag vill bära bebis på magen och är ensam hemma på dagarna; det är omöjligt att knäppa alla tampar och sen tråckla in min (stora) kropp i selen. Och att knäppa tampar mitt på min egen rygg lyckas jag verkligen inte med..
:crazy:

Becon ska tydligen vara betydligt lättare att använda ensam, speciellt när man bär på ryggen.

Jag har en manduca och visst var det lite knixligt i början att få till när jag började bära E på ryggen. Men efter ett par gånger fick jag in tekniken och fixade dit henne ensam ute i skogen ;)

Sedan dess tycker jag att det är plättlätt :)

Hade jag köpt en ny sele idag hade jag köpt en Beco Butterfly
Butterflyaddison400Action.jpg

Något dyrare dock.

Jag googlade lite på Beco Butterfly och kom till en sida med rätt många olika varianter. Flera av dem såg helt ok ut, ur ett anti-präktig-miljömuppsperspektiv.

Lite dyra, det får man säga, men jag hade lovat att betala barnvagnen, men så råkade de få en av bebisens farmor istället, så jag kan gott tänka mig att stå för en sådan bärsele om de vill ha en. Det stod också att den funkar på små personer, vilket är bra i det här fallet. (Jag menar korta vuxna, bebisar är ju alltid små.)

Även om vår lilla inte "kommunicerat" så oerhört mycket sina första veckor så har det blivit en enorm skillnad bara den sista veckan.

Den här bebisen är född 6/4 och det är väl lite mindre än två veckor som vi fått se riktiga leenden, och "svar" samt ögonkontakt. Men det är ju långt ifrån hela den vakna tiden som bebis är så på hugget.

Det är ju så basala saker, att man nog ofta upplever skillnaden som enorm. Att ha eller inte ha ögonkontakt, tex, det är ju inte en liten skillnad vi pratar om då!

Tack!

Om du kommer på fler tankar kring detta får du mer än gärna dela med dig av dem. Det är så känsligt det där med att mamman inte har den där - för mig - självklara familjetryggheten bakom sig.

Nu vet jag ju inte när hon kom till er som fosterbarn men jag får en känsla av att hon har ett betydligt bättre utgångsläge än vad hon haft om hon inte kommit till er. Fortsätt överösa henne och hennes familj med kärlek, låt henne prata om det som är viktigt för henne och var lyhörda för vad hon behöver.
Hon är lyckligt lottad som har er.

Du har aldeles helt uppenbart inte haft en bebis med fel dygnsrymt. Har man en bebis som bara är vaken tre timmar mitt i natten är det helt självklart att man inte kan ignorera dem. När de leker och kommunicerar och aldeles helt uppenbart har sin vakenperiod. Inte vill de äta heller för de är VAKNA! Vårt barn sov alla övriga timmar förutom smala springor till ögon och mat var tredje timme. Men det löste sig med tiden. På dagarna låg hon mitt i vardagsrummet och inget kunde väcka henne. Men sakta vred hon det. 1-4 blev 23-02 och det tog ett par veckor. Hur många minns jag inte. Efter tre-fyra veckor var hon fortfarande enbart vaken mitt i natten. När hon var kring 3 månader kunde hon somna vid 21 och då var hon ju rättvänd. Jag tror det brukar stå att tre månader är "den magiska gränsen" och det stämde för oss. Men visst var det tufft när hon var vaken till 4 och storebror gick upp 8 och sov inget på dagarna...

Jag har tänkt lite till. Det som gör att jag är lite orolig, handlar om att fd fosterbarnet (mamman) är just ett fd fosterbarn. Jag tror att det är sällsynt att någon blir fosterbarn utan att det finns trasiga relationer nära inpå skinnet. Och sådant tillhör i sin tur det som jag tror kan försvåra anknytningen till bebisen.

Jag har länge varit orolig för att fosterbarnet skulle upprepa sin historia. Nu finns det tack och lov rätt mycket tecken på att hon inte gör det, men jag skulle verkligen verkligen unna henne att det här med bebisen inte behövde vara jobbigare än "nödvändigt". Jag blir orolig om hennes gränser behöver tänjas och prövas alltför mycket.

Det var bla det här mina svar tog hänsyn till.
Det är inte alls säker att du behöver vara orolig i det här skedet. Oavsett vad som orsakade att mamman skildes från sina föräldrar så kan hon ha haft en god tid som spädbarn, kunnat knyta an till sina föräldrar och blivt omhändertagen.
Men förmodligen så är det så att du känner till hela historien.

Om man vill analysera så kan man se farhågor i det du beskriver. Om man utgår ifrån att det är bebisen som ska knyta an till sina föräldrar och locka föräldern till samspel, väcka sin anknytningsperson.

Små bäbisar kommunicerar, de snappar upp sin omgivning, de kommunicerar känslomässigt.
Bäbisar kan försöka väcka sin omgivning genom att vara extra skrikiga, eller stänga av sin omgivning genom att sova bort dagarna och vara tysta.

Men man kan också vända på det och säga att trygga bebisar sover mycket. Att de har alla sina behov tillgodo sedda och bara väntar på att få utvecklas i sin takt och förutsätter att omgivning tar hänsyn till dem.

Allt beorende på hur det ser ut för övrigt.

Är man minsta orolig, att anknytningen är i fara, så är det viktigast att föräldern är utvilad.
Under en kort period överstår det allt annat.
Och det är som jag skrev tidigare, där ni kommer in, och i så fall avlastar och hjälper till med bebisen.
En liten bebis klarar en förändring som att vrida tillbaka dygnet om man tänker sig alternativet att föräldrarna inte orkar härda ut den här vakenhetsperioden på natten.

Ang. att vända dygnet glömde jag att skriva att det helt klart är lättare när bebisarna börjar vara vakna lite mer. Det är svårt att göra så mycket när de bara orkar vara vakna 2-3 timmar per dygn. Helt klart lättare när de får två eller till och med tre vakenperioder per dygn. Det är mer att spela med och det är väl då man "lyckas".

Vårt första barn hade istället kanske tre sovperioder per dygn och var vaken resten så han var ju jättelät att få sova rätt. Han vaknade bara det föll en knappnål ute i köket och därför sov han i princip aldrig på dagarna utan bara på nätterna när det var knäpptyst hemma.

Becon ska tydligen vara betydligt lättare att använda ensam, speciellt när man bär på ryggen.

Jag har en manduca och visst var det lite knixligt i början att få till när jag började bära E på ryggen. Men efter ett par gånger fick jag in tekniken och fixade dit henne ensam ute i skogen ;)

Sedan dess tycker jag att det är plättlätt :)

Nu var jag otydlig. Jag menar inte bära på ryggen, jag menar bära på magen. När jag bär på magen så hamnar ju alla spännen just på ryggen och det är DE jag har problem med. (Bära på rygg gjorde jag ibland med sonen när han var äldre och då var det ju bara en teknisk sak att få i honom. Knäppandet av remmar gjordes ju på magen - ett ställe där jag når dem! ;))

Den här bebisen är född 6/4 och det är väl lite mindre än två veckor som vi fått se riktiga leenden, och "svar" samt ögonkontakt. Men det är ju långt ifrån hela den vakna tiden som bebis är så på hugget.

Det är ju så basala saker, att man nog ofta upplever skillnaden som enorm. Att ha eller inte ha ögonkontakt, tex, det är ju inte en liten skillnad vi pratar om då!

Min lilla är född 11/4.:laugh: Och som du säger: det är ju en liten sak, men stor skillnad för den som träffar barnet mycket.

Aha. Det är så svårt att förklara när jag inte vet vilken sele du använder :)

Men på manducan går det plättlätt att få allt på sin plats när man bär på magen, lite mer knixigt om man bär med korsade ryggband dock. Jag bar som när man bär en vanlig "turryggsäck" och då är det inga problem att få bebis på plats ensam.

knapplån: fast babybjörns nya som också är ergonomisk är ju som natt och dag mot den gamla babybjörn-selen! Dvs den med ryggplatta! Den bär man med ryggen och jag tycker den är helt okej. Standard bb är hemsk att bära i och ingen hjälp alls.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 243
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 261
Senast: cirkus
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 345
Senast: Tramptass
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 249
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar