Bebisar och deras dyngsrytm

Sv: Bebisar och deras dyngsrytm

Jag hade nog inte heller vågat väcka och styra sömnen allt för mycket, det måste vara jättejobbigt för föräldrarna att ofrivilligt vara nattugglor. :(

Angående mörkläggning så har vi tjocka sammetsgardiner i mörkt tyg, inte jättesnyggt, men det blir verkligen mörkt när man drar för dem. Man ser inte handen framför sig. Inte för att det hjälper oss med vår tvååring som inte vill sova kvälls/nattetid... ;)

Vår bebis hade också sådan dygnsrytm. Det löste sig helt själv utan att vi mixtrade alls. När hon började vara vaken lite mer. Jag minns inte hur gammal hon var då. Men ett par veckor. Jag skulle ha is i magen.

Här hemma har vi kört att natten sover man, mörkt och trist. Tröstar om det behövs men pratar helst inte.

Har fungerat på båda mina barn.

Det låter ungefär som det som BVC rekommenderar. Men det betyder ju i vårt fall att när bebis äntligen vaknar kl 22, och har sovit i princip hela dagen, så blir det ingen tid det dygnet som man pratar och har trevligt? Först sov den ju, och sen när den väl vaknar ska man signalera att "nu är det natt och vi ska inte leka och prata". Jag fattar inte hur det ska gå till psykologiskt att genomföra något sådant? Jag tycker att det känns helt barbariskt, bebis blir ju då berövad mänsklig kontakt (utöver skötsel för överlevnaden)?:confused:

Vår bebis hade också sådan dygnsrytm. Det löste sig helt själv utan att vi mixtrade alls. När hon började vara vaken lite mer. Jag minns inte hur gammal hon var då. Men ett par veckor. Jag skulle ha is i magen.

Ett par veckor? Två? Den här bebisen har redan uppnått den mogna åldern av sex veckor, utan någon förbättring i sikte.

Alltså, jag är helt säker på att det löser sig av sig själv för eller senare. Men det vore bra om det kunde bli förr. Dels för föräldrarnas skull, men också faktiskt för att det finns många som vill bli kompisar med barnet, och det är en annan sak att lära känner någon som är vaken än någon som sover.

Bebisen skulle ju få ett roligare liv genom att delta i dagaktiviteterna. Även om det pratas och gullas nattetid, så har ju inte en hel familjekrets och vänkrets anpassat sig efter bebisens dygnsrytm. Det får ju vara någon måtta. :p

Du behöver inte bemöda dig att understryka kärlek till barnen i din familj. Det brukar framkomma alldeles av sig självt. :love:

Det är för att just de barnen brukar vara så extraordinärt underbart jättesöta! :D (Den lite större bebisen har lärt sig att stå!!!!!)

Jag ska framföra dina uppmuntrande råd. :p

Jag fattar inte hur det ska gå till psykologiskt att genomföra något sådant? Jag tycker att det känns helt barbariskt, bebis blir ju då berövad mänsklig kontakt (utöver skötsel för överlevnaden)?:confused:

Ja alternativet då skulle vara att storebror 2 år skulle skött sig själv dagtid medans jag och lillasyster sov, eller att jag skulle vara vaken 24 timmar.

Dottern åkte i sjal på dagtid medans det var lek och bus med storebror. Nattetid sov hon i min säng, brist på närhet fick hon inte. Den tiden hon inte låg i princip hud mot hud var vid blöjbyte. Hon satt i sjalen även vid toabesök.
Amma gjorde hon var 2-3e timme de första 8-10 veckorna. Helammade var 3-4e timme i 6 månader.

Ville hon upp och prata (??) mitt i natten fick hon göra det med sig själv för då sov jag. Byta blöja var livsfarligt. Böt endast om det var bajs i blöjan för vid blöjbyte = 100% energi till bebis.

Jag har fått förlossningsdepression efter båda mina barn, och det första jag gör är att vända på dygnet. Livsfarligt! 2/3 mammor får depressin, vissa löser det själva andra inte.

*kl*

Vi har kört med det att på dagen låg han i en rullande korg ute bland oss med liv och rörelser. På natten låg han i sin säng i ett lugnt och mörkt rum.
På honom har det funkat och han sov tidigt hela nätter. Om det hände att han vaknade och hade svårt att somna om så flyttades han till vår säng för närhet efter uträttade behov.

Jo fast nu har ju petruskas barnbarn inga syskon vad jag förstod och dom vill heller inte lösa det med ignorans hela dygnet i princip. Även om det inte blir en brist i närhet så blir det ju en brist i kommunikationen om bebis sover hela dagen och på natten så sover föräldrarna och bebis får ligga och babbla för sig själv, jag förstår Petruskas (bonus?)barn i detta.

Det är jättesvårt att göra en uppskattning av hur många föräldrar som får förlossningsdepression, men en siffra kring 8-15% .

Jag har fått förlossningsdepression efter båda mina barn, och det första jag gör är att vända på dygnet. Livsfarligt! 2/3 mammor får depressin, vissa löser det själva andra inte.

Nej, så många är det väl inte? 1 av 10 är vad jag har hört av BVC och liknande. Var har du hört att det är två tredjedelar?

Och det går utmärkt att vända på dygnet utan att få förlossningsdepression.

Om jag vore i mammans kläder i det här fallet skulle jag helt sonika vända på dygnet jag med. Det är ju fördelen man har som föräldraledig ettbarnsförälder, att man faktiskt kan anpassa sina tider till barnet om det behövs.

Ett par veckor? Två? Den här bebisen har redan uppnått den mogna åldern av sex veckor, utan någon förbättring i sikte.

Alltså, jag är helt säker på att det löser sig av sig själv för eller senare. Men det vore bra om det kunde bli förr. Dels för föräldrarnas skull, men också faktiskt för att det finns många som vill bli kompisar med barnet, och det är en annan sak att lära känner någon som är vaken än någon som sover.

Bebisen skulle ju få ett roligare liv genom att delta i dagaktiviteterna. Även om det pratas och gullas nattetid, så har ju inte en hel familjekrets och vänkrets anpassat sig efter bebisens dygnsrytm. Det får ju vara någon måtta. :p

Men de hinner väl lära känna bebisen lite senare, måste bebisen ha en massa kompisar redan nu? Vad gäller underhållning så har de sexveckorsbebisar jag träffat inga jättekrav, jag tror inte alls bebis upplever att den har ett tråkigt liv nu, också om den inte kan hänga med på en massa spännande utflykter etc.

Jag tycker snarare det verkar vara omgivningens krav på att de vill lära känna och hitta på roliga saker med bebis som gör det viktigt att bebis är vaken dagtid, inte egentligen bebisens egna behov.

Däremot, om mamman inte fixar att vända på dygnet och riskerar grav sömnbrist - det är något annat, då får man väl försöka puffa bebis mot mer nattsömn. För om mamman däckar så blir det väldigt dåligt för bebisen.

Men de hinner väl lära känna bebisen lite senare, måste bebisen ha en massa kompisar redan nu? Vad gäller underhållning så har de sexveckorsbebisar jag träffat inga jättekrav, jag tror inte alls bebis upplever att den har ett tråkigt liv nu, också om den inte kan hänga med på en massa spännande utflykter etc.

Jag tycker snarare det verkar vara omgivningens krav på att de vill lära känna och hitta på roliga saker med bebis som gör det viktigt att bebis är vaken dagtid, inte egentligen bebisens egna behov.

Däremot, om mamman inte fixar att vända på dygnet och riskerar grav sömnbrist - det är något annat, då får man väl försöka puffa bebis mot mer nattsömn. För om mamman däckar så blir det väldigt dåligt för bebisen.

Nä, jag småskojade väl lite. Men om BVC tänker sig att en lösning på problemet kan vara att göra det tråkigt att vara vaken på nätterna, då verkar det ju implicera att man tänker sig att även så här små bebisar gör/upplever något slags skillnad mellan tråkigt och roligt. Väl?

Och det är klart att tex jag tycker att det skulle vara trevligt att träffa bebisen i vaket tillstånd, utan att behöva göra det klockan två på natten! Det är väl inget konstigt med det? Nu tar jag gärna hand om bebisen klockan två på natten eller fyra på morgonen om föräldrarna ber mig, men generellt sett är det inte mina favorittider för vakenaktiviteter.

Men helt klart är att problemet främst handlar om att det är jobbigt för föräldrarna, och de laborerar båda friskt med sin egen dygnsrytm för att fixa det här.

Ännu så länge visar föräldrarna inget tecken på att tycka att bebisen är jobbig, utan det är deras egen sömnstörning som är jobbig, men det är ju lättare att vara en glad och kärleksfull förälder dels om man får sova, dels om saker och ting allmänt fungerar. Tex att man är pigg nog för att orka gå och handla medan affären är öppen och sådant.

Och träffa folk - i vår familjekrets är vanan att man umgås rätt mycket kring de små barnen och att dessa går ur famn i famn till publikens jubel. Nödvändigt eller inte för barnen, men det är så vi alla är vana. Och vi som är stora minns det alla som positivt (även om man så klart inte minns sin spädbarnstid.)

Jo fast nu har ju petruskas barnbarn inga syskon vad jag förstod och dom vill heller inte lösa det med ignorans hela dygnet i princip. Även om det inte blir en brist i närhet så blir det ju en brist i kommunikationen om bebis sover hela dagen och på natten så sover föräldrarna och bebis får ligga och babbla för sig själv, jag förstår Petruskas (bonus?)barn i detta.

Precis! Hade de haft ett äldre barn, hade vi andra fått hjälpa till mer. Det hade vi gärna gjort, och det kan ju hända att den situationen uppstår om några år.

Det är mitt plastbarnbarn eller bonusbarnbarn - dvs barnet till vårt numera vuxna och utflugna fosterbarn. Fd fosterbarnet är samtidigt en släkting till min man. (Jag är lite för ung för att ha barnbarn, inbillar jag mig, det var därför jag skrev plastbarnbarn.)

Och du träffar rätt på hur vi tänker kring barnet. Det verkar extremt underligt att låta det vara vaket i ensamhet på nätterna, utan att kommunicera med det. Då handlar det ju inte bara om att föräldrarna vill umgås med sitt barn, utan också om att barn brukar anses utvecklas väl att få umgås med sina föräldrar.

Ville hon upp och prata (??) mitt i natten fick hon göra det med sig själv för då sov jag.

Det är ju just det som blir underligt i det här fallet eftersom bebisen i princip enbart vill umgås nattetid. Ja, jag kallar det att prata. "Leka" säger mamman. Då blir det ju inget umgänge alls. Det kan ju inte vara rätt väg att gå, tycker jag.

Själv vänder jag mycket lätt på dygnet, det räcker om jag struntar i väckarklocka på helgen så kommer tendensen. Men det är bättre av praktiska skäl att vara vaken på dagarna, tycker jag. Hoppas att bebis snart kommer på det också! :D

Det är klart att man som släkting kan tycka det är trist att bebisen sover jämt när man är och hälsar på, men det skulle jag se som ett mindre problem.

Alltså, jag funderar på hur mycket av problemet som är föräldrarnas sömnbehov, och mycket som är familjens förväntningar och normer om att nya barn i familjen genast ska tas upp i gemenskapen, skickas från famn till famn, skapa relationer, umgås med hela släkten etc.

Om problemet är att bebisen bryter mot er familjs umgängesnormer är det förståss tråkigt för er, men egentligen inte ett jätteproblem.

Om problemet är att mamman inte kan vända på dygnet och därför får för lite sömn, så är det förståss ett större problem. Kan pappan ta ledigt några dagar i veckan för att avlasta på nätterna, så att mamman får sova?

Angående detta med att vara tråkig på nätterna så att bebis lär sig att man ska sova då, så skulle jag säga att det går alldeles av sig själv. De flesta är inte sitt skojsigaste jag klockan 3 på morgonen, helt enkelt för att man ofta är rätt trött då.

Alltså, jag funderar på hur mycket av problemet som är föräldrarnas sömnbehov, och mycket som är familjens förväntningar och normer om att nya barn i familjen genast ska tas upp i gemenskapen, skickas från famn till famn, skapa relationer, umgås med hela släkten etc.

Om problemet är att bebisen bryter mot er familjs umgängesnormer är det förståss tråkigt för er, men egentligen inte ett jätteproblem.

Då är det inget tvivel om att det som är jobbigt är att föräldrarna är så trötta och att man inte riktigt ser någon tendens till förändring. Det där med umgänget är mer en följd av det hela, än själva problemet.

Nu har de introducerat ersättning och flaska, så föräldrarna kan nu fördela nätterna bättre mellan sig, när det finns alternativ till amningen.

Jag har haft bebisen sovandes i min famn ett par timmar nu under kvällen, vilket för min del räcker väldigt långt som umgänge betraktat. Jag tycker att bebisen och jag känner varandra, vad bebisen tycker när den vaknar vet vi dock inte riktigt.

Jag har tänkt lite till. Det som gör att jag är lite orolig, handlar om att fd fosterbarnet (mamman) är just ett fd fosterbarn. Jag tror att det är sällsynt att någon blir fosterbarn utan att det finns trasiga relationer nära inpå skinnet. Och sådant tillhör i sin tur det som jag tror kan försvåra anknytningen till bebisen.

Jag har länge varit orolig för att fosterbarnet skulle upprepa sin historia. Nu finns det tack och lov rätt mycket tecken på att hon inte gör det, men jag skulle verkligen verkligen unna henne att det här med bebisen inte behövde vara jobbigare än "nödvändigt". Jag blir orolig om hennes gränser behöver tänjas och prövas alltför mycket.

Jag har funderat på din tråd och jag funderade just på om det var det du tänkte på. För att förstärka relationen förälder-barn så är det absolut viktigaste att omgivningen inte kommer med ovälkomna råd och att även välkomna råd följs av "du ska ju absolut göra som du/ni känner känns bäst". Människor i omgivningen som försöker ta över eller som blir sura över att deras råd inte följs är förödande för alla men kanske ändå mer för föräldrar som är mer osäkra än genomsnittet.
Fråga om du får hjälpa till och isåfall med vad. Gör inte som vissa som blir sura om det inte är att gosa med bebisen som föräldrarna behöver ha hjälp med utan kanske tråkiga saker som att handla eller städa. Kanske behöver föräldrarna hjälp med att känna att det här är helt okej. Det är helt normalt att bebisar sover den största delen av dygnet och att vakentiden kanske infaller på "fel" tillfälle. Min dotter tillbringade nästan fem månader sovandes och jag är glad att det var mitt andra barn så jag inte var så osäker. Många i omgivningen tyckte en massa och hade behov av att påtala att jag borde en massa saker, vissa antydde till och med att hon säkert var sjuk på något sätt.

Uppmuntra till att föräldrarna har bebisen i bärsele eller på annat sätt nära även om bebisen sover. Det gör gott för relationen.

Bebisen kommer vända dygnet rätt förr eller senare och jag tror att det viktiga just nu är att hjälpa föräldrarna att hålla ut. Kanske genom att vara nattvak ibland eller kanske att gå ut med bebisen, kanske genom att städa eller kanske genom att handla men framförallt genom att beundra detta bedårande barn :love:

Bebisen kommer vända dygnet rätt förr eller senare och jag tror att det viktiga just nu är att hjälpa föräldrarna att hålla ut. Kanske genom att vara nattvak ibland eller kanske att gå ut med bebisen, kanske genom att städa eller kanske genom att handla men framförallt genom att beundra detta bedårande barn :love:

Tack för bra svar!

Jag tror att du har rätt på alla punkter. Mamman hade fått det där rådet om att ignorera bebis på nätterna, och det var hon upprörd över och pratade länge med min man om det verkligen kunde vara rätt sak att göra. Mamman och min man tyckte båda att det inte kunde vara rätt. Och jag var glad att mamman tog upp det med min man, uppenbart för att få stöd i sin egen åsikt, mot BVC:s åsikt.

Vi har frågat vad vi kan/får hjälpa till med, och det är framförallt att bjuda på goda middagar (och då gärna hämta den unga familjen i bil innan, och sen skjutsa hem dem igen), samt att låna ut min bil till dem så att de kan åka och handla lite billigare, göra utflykter och sådant. Så dessa saker gör vi så mycket vi kan. Så fort jag är borta med jobbet, så får hon ha min bil, plus lite till vid behov. (Hon tog körkort precis innan bebis föddes, så hon är fortfarande i det stadiet att hon liksom växer när hon får bilnycklarna. :love: Och jag litar på att hon kör försiktigt när hon har sin familj i bilen, pappan har inte körkort än. Jag är glad att det är mamman som har den här kapaciteten - bilkörning - i sin familj och sitt förhållande.)

Man märker också tydligt att båda föräldrarna mår bra och blir glada när vi beundrar bebisen. :love: Jag berättade att jag kallar mig plastmormor när jag pratar med andra om bebisen, och det blev de också glada över. :love:

Jag har tänkt att jag ska nämna för dem att jag tyckte att det var mysigt att bära min bebis i bärsele (och att det dessutom kan minska magknipsgråten och man har ändå händerna lediga, men jag vill som sagt inte ge för mycket råd). Jag tror att båda föräldrarna upplever både bärsele och sjal som lite för "alternativt/miljömuppigt" och jag funderar på om det finns bärselar i något märke som ser mer sportigt än hemvävt ut? (Bebis är ju för liten för att sitta i en sådan där ryggsäcksliknande bärgrej, men kan det finnas sportigare/moderiktiga varianter även för små bebisar?)

Men pratar en sån liten bebis? Och vill de verkligen "leka". Det enda mina ungar har gjort de första 2 månaderna har vart bajsa-äta-sova.
När de vaknat på natten har jag slängt fram tutten. Väldigt sällan klivit upp och då enbart för att pappa ska få sova eftersom han ska jobba sen.
Bebis går ju igenom en massa utvecklingssprång de första halvåret. Det är jobbigt och det blir jobbigt som förälder när vissa barn är vakna hela nätterna eller går från att ena dagen sova vaje natt till nästa inte sova alls.
Kanske mamman kan läsa lite om dem? Jag tycker det har vart väldigt skönt och veta om ungefär när sprången sker och de gör ju att man orkar.
Min dotter är ju snart 1½ år, det är nu de senaste veckorna hon börjat sova hela nätter. Men jag har faktiskt aldrig känt den där jättejobbiga tröttheten.
Här kan man läsa lite: http://www.familjeliv.se/Foralder/Wiki/a190.html

Det bvc menar med ignorera är ju självklart inte att man ska ta på sig öronproppar och låta bebis skrika! Utan att göra nätterna tråkiga, de är ju faktiskt inte dumma för de är bebisar utan kommer ju när de slutar sova typ jämt, välja att vara vaken på dagen. Speciellt när de vill börja röra sig och utforska. Som mabuse skrev så är väl inte alla så pigga ändå kl 3 men det jag tror bvc menar är att man såklart kan gå upp, men man behöver ju inte tända upp hela huset, lägga bebis i gymmet osv. Utan mer tända någon mysig nattlampa och gosa ner sig i soffan.

Rekommenderar starkt ikeas "spöklampor" de e uppladdningsbara, lyser lagom starkt så man fixa blöjbyte/vällingtillagning och man kan ha lampan i sängen utan att den blir varm.

Babybjörns selar är väl ascoola? Finns ju i alla möjliga färger Och sjal är ju bara att köpa vilket tyg man vill om det inte finns något färdigt som passar.
Ett exempel:
baby-bjrn_36275635.jpg

Mabuse skrev:
Nej, så många är det väl inte? 1 av 10 är vad jag har hört av BVC och liknande. Var har du hört att det är två tredjedelar?
Förväxlade det med baby-blues! För många "löser" det sig själva för andra (ca 1/10) hänger det kvar.

Men det är väl ganska självklart att en bebis på 6 veckor kommunicerar ?

Att ha ögonkontakt och lyssna till föräldrarnas röster, umgås m,m.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
26 243
Senast: Amk
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 261
Senast: cirkus
·
Övr. Barn I snart 10,5 år har jag burit mina känslor inombords, tryckt undan dom med ett leende om att barnet trots allt mådde bra. Men allt...
2
Svar
32
· Visningar
4 345
Senast: Tramptass
·
Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
5 249
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar