Bebis översprungen av häst – hade änglavakt

”Vi trodde hon dog där och då, så vi räknar varje sekund med henne.” Det berättar Jennie Ekberg Karlsson som såg sin lilla flicka försvinna in under benen på en av familjens hästar. Nu vill hon dela med sig av hur snabbt livet kan vända.

Synd om barnet! Men synd om föräldrarna? Inte ett dugg. Att sedan gå ut på FB i stort hästforum och skriva o uppdatera om det stackars barnet. Nej.
Tror alla fattar att barnvagnar o hästar inte hör ihop?

Det tror inte jag. Jag gissar att skälet till att föräldrarna går ut och vill varna är att många inte verkar förstå det. De aktuella föräldrarna gjorde det ju inte och de är modiga att gå ut och varna trots att de säkerligen begriper hur mycket skit de kommer få på sociala medier på kuppen. Nu håller jag inte på med hästar längre, men så många barnvagnar jag har sett i stall, i hagar, i ridhus (t.ex. tränares (pluralis) nyfödda bebisar under hoppträning), osv. osv. så är det verkligen inte alla som ”fattar att hästar o barnvagnar inte hör ihop”. Under min ponnytid var det dessutom en välkänd tränare som hade en enögd häst pga en händelse i hagen: Hon hade varit ute med barnvagn och nyfödd i hagen när två av hästarna kom galopperandes mot dem. Hon försökte få hästarna att väja genom att kasta sin stora nyckelknippa mot dem. Nyckelknippan träffade en av hästarna i ögat.

Den ångest som föräldrarna har känt över vad som har hänt bebisen är garanterat bortom denna värld och vill varna andra, som liksom de själva, inte såg faran i situationen. De är kanske omgärdade av människor som har gjort likadant med sina barn och har uppfattat det som ganska vanligt?

Jag blir lite rädd för hur många i kommentarerna på Facebook som går med barnvagn och häst och inte ser riskerna..som "jag är en av alla som går med barnvagn och häst.."

Artikeln behövs uppenbarligen då många inte ser riskerna..

Jag har dock svårt att tro på att hästarna blev rädda pga varg..
De behöver inte artikeln de behöver UTBILDNING!

Det är nog vanligare att folk ser varg vare sig det finns några eller ej.

Och jag har sett folk vara med o lasta svårlastad häst med lina i ena näven o nyfödd hängandes i andra armen, barnvagn med barn i som ställdes för att mota vid lastning så hästen inte skulle springa förbi eller bara en sådan sak som att ställa barnvagnen utanför framöppningen på trailer med bebis i.
Usch, det där är bara fruktansvärt dåligt, mår nästan illa när jag läser en del av det du skriver.

De behöver inte artikeln de behöver UTBILDNING!
Nja, tror tyvärr att många inte tar till sig hur farligt det kan bli fören något sånt här händer. Även med utbildning och kunskap så vill många inte ta till sig att deras häst faktiskt skulle kunna skada bebis i barnvagn, att det räcker med att en fågel flyger upp och hästen rycker till. Kanske dom inte har barnvagnen med okända hästar men många har det ändå med sin egna lugna häst hemma.

Folk får tyvärr inte upp ögonen för hur farligt något kan bli fören någonting har hänt och knappt ens då. Tror många som går med barnvagn och häst har viss utbildning och kunskap vad gäller hästar men dom tror väl inte att det gäller dom.

Nja, tror tyvärr att många inte tar till sig hur farligt det kan bli fören något sånt här händer. Även med utbildning och kunskap så vill många inte ta till sig att deras häst faktiskt skulle kunna skada bebis i barnvagn, att det räcker med att en fågel flyger upp och hästen rycker till. Kanske dom inte har barnvagnen med okända hästar men många har det ändå med sin egna lugna häst hemma.

Folk får tyvärr inte upp ögonen för hur farligt något kan bli fören någonting har hänt och knappt ens då. Tror många som går med barnvagn och häst har viss utbildning och kunskap vad gäller hästar men dom tror väl inte att det gäller dom.

Men är inte det brist på utbildning och kunskap?

Kunskap om hästen som djur. Utbildning i säkerhetsrutiner i hästhantering. Utbildning i riskbedömning.

Utbildningen ska ju kompensera för bristen på erfarenhet. Nu har de här föräldrarna fått lära sig den hårda vägen, genom erfarenhet. Men hade de haft tillräcklig utbildning innan så hade deras bebis sluppit bli inlagd på sjukhuset.

Kunskap om hästen som djur. Utbildning i säkerhetsrutiner i hästhantering. Utbildning i riskbedömning.

Utbildningen ska ju kompensera för bristen på erfarenhet. Nu har de här föräldrarna fått lära sig den hårda vägen, genom erfarenhet. Men hade de haft tillräcklig utbildning innan så hade deras bebis sluppit bli inlagd på sjukhuset.
Nja, tycker nog allt folk på alla nivåer oavsett utbildning slarvar med säkerheten av olika anledningar.

Nja, tycker nog allt folk på alla nivåer oavsett utbildning slarvar med säkerheten av olika anledningar.
Håller med dig. En del har nästan blivit förolämpade när jag bett dem göra något annorlunda på grund av säkerhet, som att jag säger till dem att de inte kan något om hästar.

Hästen jag har nu är mild och vänlig när hon är i trygg miljö, men som alla hästar kan hon bli sprättig och tittig utanför sin komfortzon. Trots det får jag ibland höra att jag är fjompig när jag ber folk flytta sig eller ändra något för att minska olycksrisk.

jag kämpar så jävla hårt med att utbilda både egna elever och övriga i stallet. Många vill inte ta till sig förrän de själva får känna på hur lätt och fort saker kan gå väldigt fel.
Visst är det tråkigt! Jag har kämpat som en galning för att få bättre säkerhet i fälttävlan men i vissa fall krävs det tydligen en rejäl fet olycka för att folk ska vakna till om ens då..

Barnvagnar hör inte hemma med hästar i stallet punkt. Det handlar om utbildning och sunt jädra bondförnuft. Att de inte hör hemma i stallarna var något man tidigare bankade in i huvudet på blivande ridlärare och tom. både RIK-nollorna och ungomdsledarna. Långt innan de enskilda förbunden monterades ner och blev ett och samma SvRF och Hippologprogrammet så småningom tog över utbildningsbiten.

Sunt förnuft med häst å sin sida flög väl ut genom fönstret ungefär samtidigt som man kunde börja posta filmer på fejjan och instagram..

Det är bara att googla på diverse elitryttare som har barn så kan man lätt hitta bilder med barnvagn bland hästar. Jag tror inte att det handlar om bristande kunskap om hästen som djur.

Barnvagnar hör inte hemma med hästar i stallet punkt. Det handlar om utbildning och sunt jädra bondförnuft. Att de inte hör hemma i stallarna var något man tidigare bankade in i huvudet på blivande ridlärare och tom. både RIK-nollorna och ungomdsledarna. Långt innan de enskilda förbunden monterades ner och blev ett och samma SvRF och Hippologprogrammet så småningom tog över utbildningsbiten.

Sunt förnuft med häst å sin sida flög väl ut genom fönstret ungefär samtidigt som man kunde börja posta filmer på fejjan och instagram..

Sunt förnuft är ingen född med, det har jag fått lära mig av erfarenhet...

Jag är lite lur på att det nu finns många hästägare som inte gått hela barndomen på ridskola eller växt upp på landet. Som inte är bokslukare och läst alla hästfakta dom kan komma åt. Som inte ens är särskild intresserade av att lära sig saker.

Mycket av det "tok vi sett i stallarna" som vi diskuterar på buke finns det ju gott om info om, med vetenskapliga referenser, på exempelvis Hästsverige.se. Informationen finns extremt lättillgänglig - men det verkar inte spela någon roll.

Mmm, faktaresistens?

Det är bara att googla på diverse elitryttare som har barn så kan man lätt hitta bilder med barnvagn bland hästar. Jag tror inte att det handlar om bristande kunskap om hästen som djur.
Nope, det handlar om bristande kunskap om hästar. Elitryttare av idag kan i många fall förskrämmande lite om häst. Det här transcriptet från en podcast som slog ner som en bomb i tid för CHIO Aachen 2017 säger en hel del.

Nope, det handlar om bristande kunskap om hästar. Elitryttare av idag kan i många fall förskrämmande lite om häst. Det här transcriptet från en podcast som slog ner som en bomb i tid för CHIO Aachen 2017 säger en hel del.
Jope. De jag tänker på är uppväxta med häst sedan 1970/80-talet och har tävlat i eliten de senaste 25 åren. Tror att det är en kombination av att praktiskt hantera vardagen och dethänderintemig.

Jopp, även på hobbynivå.

Jag tror otroligt många fler har råd att ha häst idag? Folk har (haha, hade, nu är det elkris) råd att köpa häst. Det finns massvis med inackorderingsstall, massvis som erbjuder helservice.

För 20 år sen var det nog vanligare med "har hängt i stallar nog länge för att ha kontakter så du har någonstans att ställa hästen som du gnetat och sparat ihop till". Det krävs en annan nivå av passion när man inte kan välja och vraka bland stall och hästmaterial.

Nu är vi väl snart ikapp med USA, där föräldrar köper fina hästar och tränare till barnen för att flasha sin inkomst. För föräldrarna själva har ju redan börjat. Har man råd, köper man egen häst, oavsett om man egentligen har erfarenheten och kunskapen för det.

• Gilla
Reactions: fio
Tror det mer handlar om huruvida man är riskbenägen eller riskaversiv. Riskbenägna personer tenderar att underskatta risker.
Tycker du att dressyrryttare som i ena ögonblicket behöver ledare för att våga sig upp till 10 minute arenan men som i nästa ögonblick postar bilder på sina små små barn sittande framför sig i sadeln på sina tävlingshästar ute på tävling verkar riskbenägna?

Liknande trådar

R
  • Artikel Artikel
Dagbok För några dagar sedan skapade jag en tråd i det "allmäna" forumet, om en plötslig och oväntad längtan efter ett till barn, som dykt upp...
Svar
2
· Visningar
1 073
Senast: Raderad medlem 147980
·
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
5 842
Senast: julgrisen
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna...
Svar
16
· Visningar
1 169
Senast: Nepenthe
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
3 131
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka