Beagle..hur är det att äga en sån?

Sv: Beagle..hur är det att äga en sån?

ÅÅÅÅH!!! äntligen en fråga som jag kan svara på!!

Jag har 2 beaglar och båda är super!

Hur det är att äga dom?? :P

Morgonen börjar med att man får väcka dom, för annars sover dom till sent =) när dom väl vaknat så får dom glädjefnatt och busar helt galet i ca 5 min.
Efter buset så är bom bestämda med att få sin efterlängtade MAAAAT!!! (vägen till hjärtat går genom magen) Mys i soffan och promenader. På kvällarna brukar vi träna lite.

En beagle ger inte sken av att vara krävande, och det tycker jag inte att dom är heller, dom är otroligt lugna innomhus, fröutom när dom precis vaknat, för då ska dom härja lite :P utomhus är dom vakna och väldigt intresserade av allt. dom har en näsa som kan känna av en köttfärssås på 2 mils avstånd (skämt åsido).

Min hane används till jakt, viltspår, agility, lydnad och mycket utställningar.
Tiken jagt, viltspår och är på utställningar, har inte gjort så mycket agility eller lydnad med henne, men hon är väldigt duktig på vissa moment innom lydnaden, men har inga planer på att tävla henne som jag gör med hanen.
Mina hundar är mångsidiga och supermysiga.

Hoppas du fått en inblick i livet med beagle. Jag svarar gärna på fler frågor =)

åh vad kul!
det låter som en hund för mig!! :)
och låter faktiskt lite likt vår schäfertik... hon sover gärna läääänge på morgonen, sen är det full rulle :D

Men, skulle du rekommendera en beagle till någon som inte jagar?
viltspår sysslar jag gärna med...men varken jag eller sambon är särskillt jaktintresserade..

Här är min beagle Morris, jag har skrivit om honom i någon annan tråd så jag kopierar nästan rakt av.

Morrisco002.jpg

Jag tycker mycket om honom, men vi brukar säga att han har damp. Min sambo jagar hare, rådjur och hjort med honom, dock driver han helst älg vilket är förbjudet när man är beagle men sådana petitesser skiter man högaktningfullt i när man heter Morris.

I och med att han är lite jaktidiot så har jag då och då tillbringat ett antal timmar i bil sökandes med pejl efter honom när han har fått upp en älg. Vilka han aldrig släpper om han så skulle bli trebent på kuppen.

Som ren sällskapshund skulle jag enligt min erfarenhet inte rekommendera en beagle som inte är dokumenterat ointresserad av jakt. Min hund är väldigt motionskrävande i form av löpning, promenader är inte riktigt tillräckligt i hans fall, annars börjar han hitta på hyss. Men han har blivit lugnare med åren (nu 5 år), han kastrerades när han var 3 och det gjorde en hel del för husfriden.

morris.jpg

Han är mycket barnkär.

MorrisoMolly.jpg

Han sover gärna under mitt täcke på nätterna och i soffan framför tv'n.

Morrisisngen.jpg

Men jag och husse älskar honom högt och rent och skulle inte byta bort honom mot alla pengar i världen.

Morris-1.jpg

Slutsats: Om du är aktiv men gillar stunder under filten i soffan så är en beagle ett bra val om du står ut med en snarkande liten trefärgad varelse.

Senast ändrad:

Gud va kul att se fler med beagle här på buke!!

till TS, jag lägger in lite bilder jag också så du får se lite mer av beglar. =)

vanligaste positionen ;) lägg till lite *snaaarrrrk, snörvel, snaaarrrk*

det finns nog inte något som är sötare än en beaglevalp, skinnet och dom låååånga mjuka öronen som ligger i maten och vattenskålen och alltid är i vägen :P

Mina älsklingar!! :love:

Roligt att se bilder på dina beagle(o)djur! :D

Positionen med snarkningarna är välkänd även här.

Kategoriskt och krasst så kan man nog säga att att äga en begle är superhärligt om man jagar och superjävligt om man inte gör det...

på vilket sätt blir det superjävligt om man inte jagar ?
"räcker" det inte med psykisk och fysisk aktivitet?

på vilket sätt blir det superjävligt om man inte jagar ?
"räcker" det inte med psykisk och fysisk aktivitet?

Nej, det räcker oftast inte. Som någon skrev så ska du nog isf satsa på en vuxen omplacering som är dokumenterat ointresserad av jakt om du nu måste ha en beagle utan att jaga.

Läs Lytesout95:s beskrivning av sin hund - och då jagar de ändå med den. Tänk hur den hunden skulle vara om de INTE jagade.... (jag kan bara gissa ;) )

Jag tycker också att Beagle är oerhört vackra och mysiga men jag har sedan länge insett att det inte är en ras för mig som inte jagar.....

Varför skaffa en renodlad jakthund om du inte har något intresse av att jaga? Finns massvis med trevliga raser, likvärdiga med beageln i temp, som inte jagar.

jadu, jag har en renodlad brukshund nu, som jag inte tränar bruks med...

vilka hundraser är renodlade sällskapshundar då? som det ändå är lite "go" i?

Jag tycker inte att det är idealisk att ha en brukshund som sällskap, men det är snäppet värre att ha en renodlad jakthund utan att jaga.

Cocker spaniel är grymt trevliga hundar även welsh springer spaniel, de mindre schanuzer-raserna, dansk-svensk gårdshund, jack russel (beroende lite på hur mycket go du vill ha), de mindre pudelvarianterna, papillon.

Senast ändrad:

spanielraserna är väl jakthundar?
schnauszrarna är väl brukshundar?
jack russel är väl meningen den ska jaga råttor?

Spanielhundar är fågelhundar i grunden ja, men idag går det att få tag på djur med väldigt lite jakt som funkar ypperligt till sällskap och hobbyträning. Du bad som sällskapshundar med go i, och de små schnauzrarna passar perfekt in där. Jack russel är ursprungligen skapade för att jaga råttor, ja.

Du bad som sällskapshundar med go i, jag gav dig hundar med lägre jakt- och aktiveringbehov än en beagle. (Möjligen bortsett från Jack russel, som har ett stort aktiveringbehov, dock mindre jaktbehov.)

aktivering får den gärna kräva mycket av.
bara för man inte håller på med bruks eller jakt så betyder det ju inte att man inte aktiverar hunden?

men bara för att..så kan jag ju tala om att det kommer bli en beagle eller en mellanschnauzer. frågan är bara när.

Självklart! Och de hundarna jag gav exempel på är hundar som klarar sig utmärkt med annan aktivering än jakt, vilket jag inte tycker beageln gör.

Schnauzern är inte en brukshund, en väldigt aktivt sällskapshund skulle jag påstå :)

jadu, jag har en renodlad brukshund nu, som jag inte tränar bruks med...

vilka hundraser är renodlade sällskapshundar då? som det ändå är lite "go" i?

Att du råkar ha fått tag på en brukshund som inte kräver att jobba kan vara en slump. Det finns alltid ej rastypiska exemplar i varje ras och din kanske är just en sån.

Jag tycker att inköp av ren jakthund utan några ambitioner att använda den i jakt är som att be om problem. Självklart går det att leva med en jakthund som inte jagar. Men varför göra det svårt för sig?
Problem som kan dyka upp med det är att hunden hittar andra, meningsfulla uppgifter i livet eller att du aldrig kommer kunna ha den lös.

Är det temperament och utseende du vill åt tycker jag absolut du ska kika närmare på dom raserna som du fått tips om.
Lycka till med hundköpet!

var har jag skrivit att min brukshund inte behöver jobba?
som sagt, bara för man inte håller på med bruks eller jagar så betyder det ju inte att man inte aktiverar hunden! :grin:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Tycker det är så mysigt att läsa om folk som verkligen hittat ”sin” ras som de passar så bra med :) så tänkte vi kunde ha en liten... 2 3
Svar
50
· Visningar
4 709
Senast: Piaff
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan... 2
Svar
31
· Visningar
3 008
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Jag letar ny hundras och jag har tagit upp frågor kring raser förr men det jag vill veta är vad som menas med vissa saker. Var går...
Svar
17
· Visningar
1 232
Senast: Nota
·
Hundavel & Ras Konstig rubrik kanske, men.... Vi förlorade vår hund under julhelgen, hon blev nästan 16 år, så det var väntat. Men ändå är vi nog lite... 2 3
Svar
50
· Visningar
3 190
Senast: Digbil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka