Beach 2015, del 3

Gissa vad jag har gjort idag? Jag har ridit min första riktiga träning på hur länge som helst. Om man inte räknar att jag red ett träningslikande pass för en kompis (förvisso mycket duktig dressyrryttare) på kanske en halvtimme i juni -13, när hästen var riden i bara två månader och upplägget givetvis var därefter, så är det här vår första gemensamma träning och min första träning sen 2011 med min dåvarande foderhäst. Och då var jag tvungen att lämna tillbaka ponnyn precis i samma veva som jag började känna att vi utvecklades. Gick bort till ridhuset (cirkus en halvtimme), red ungefär 40 minuter därinne och red sen tillbaka, så totalt ungefär en timme och 40 minuters ridning/promenad idag. Det kändes som att jag lärde mig mer på den här träningen än vad jag lärt mig de senaste åtta åren, och hästen fick massor av beröm (:love:), så det här var en fullpoängare. Vi är långt borta från att våga visa upp oss på en dressyrbana, men det finns åtminstone material att jobba på och potential att utveckla och jag är så barnsligt kär i min ponny idag att det är löjligt. (Att hon bråkade apa på vägen dit, så att kompisen/tränaren fick hoppa upp och jag fick gå med hennes hund kan vi ju välja att bortse från när hon skötte sig så bra på träningen och vägen tillbaka, paraplyer är tydligen extremt farliga enligt min häst, så akta er för det. ;))

Om vi skulle ta och summera mars motionsmässigt så har jag skrapat ihop 16 timmar ridning, 5 timmar hästpromenad och 59,5 kilometer powerwalk, vilket på samtliga punkter är mer än vad jag gjorde i februari. Det ösregnar ute, och är hål i sulan på mina skor, annars hade jag gett mig ut en stund ikväll för att komma över 60 kilometer som var vad jag fick ihop i januari, men nu får det vara så här. Förhoppningsvis ska det ju inte regna hela våren. ;)

Fråga: Ni som cyklar - hur jämförbara är distanserna man cyklar på en motionscykel med intervallprogram och de man cyklar ute på riktig cykel? Orkar ni lika många kilometer?

Funderingar som dyker upp när man trampar intervallpass som en dåre!

Nu har jag varit iväg och dansat zumba på gymmet! Kände mig grymt med i början av passet, inte lika trött som förra gången, men... Jag är ju inte så vältränad än, så jag tvärdog strax efter halva tiden ;) de där med att planera för att orka hela passet är nog inget för mig.... Men jag köttade så gott det gick även på slutet!

Nu har jag tränat cx och ligger i soffan och äter godis. Måste sluta med det på vardagar... Bääh.

Mycket mer hopp om livet nu när knät börjat skärpa till sig och halsen verkar ok! Gött! :)

@GoLightly, det låter ju som mitt knä det där ungefär. Störigt värre...
Dock hoppas jag att övningarna kan hjälpa mig lite. Och om inte annat göra mig mindre kobent, för det är jag tydligen på vänster ben. Haha.

Bra jobbat! Den utmaningen är jag också på. Jag vet att jag orkar mycket mer än det jag gör, men det mentalt är svårt att krama ur den där sista orken plus att jag nog underskattar mig själv en del.

Härligt! Bara köra igång då! :) Visst är det mentalt svårt att krama ur det sista, jag håller med!

Blev ingen Aeorobics idag p.g.a. utdelning av en tenta som var mycket svårare än förväntat så var tvungen att sitta med den istället. Trist, men jag och sambon tog en 5 km promenad istället samt gick ner och upp för en av Linköpings brantaste backar (ca 60 m lång) ;) 10 gånger upp och 10 gånger ner, känns i benen nu kan jag säga. Lär ha träningsvärk imorgon!

@Chili Var på Naturkompaniet idag men tyckte det var så himla svårt att veta vad jag var ute efter? Vad ska jag säga? Hon som hjälpte oss visade t.ex. denna: http://www.naturkompaniet.se/crispi-a-way-mylla-xcr

Tror inte hon tyckte vi var i jättebehov av något väldigt extremt, det kanske vi inte är heller? Denna modell är ju väldigt låg och beskrivs mer som en slags promenadsko (men den hade väldigt stiff sula, vilket hon trodde vi behövde, och jag tyckte den var jätteskön - vilket skillnad det var i stöd och stabilitet i jämförelse med vad jag brukar ha på mig). En del andra modeller jag prövade kändes ju som att ha på sig pjäxor, så galet hårda och obekväma!

Men jag behöver mer hjälp med vad man ska fråga efter...? Jag kan ingenting om sånt här, kände mig mest pinsam. Och hur viktigt är det att det blir rätt? Kan jag fråga om en allroundsko för en nybörjare typ, skulle det mesta funka för den typ av "vandring" vi ska göra? Expediten idag menade att det vi ska göra är ju inte riktigt en vandring (vilket hon har rätt i) även om hon sa att turen nog blir tuff.

Och - jag har en till fråga! Idag gick jag ju upp och ner för en backe. Är det smart för att träna upp musklerna eller sliter det mest på knäna att gå neråt?

Gud... Kunde knappt ta mig från soffan till sängen, mina ben :crazy: Hur ska jag klara morgondagen? Och för att inte tala om själva klättringen :eek: Träning behövs!

Jag ska skaffa kort på nåt gym så jag får vara med på pass. Kommer alltså inte att skaffa gymkort för själva gymmet, iallafall inte till att börja med.
Men hur vet man vilket ställe som är bra? Det står mellan friskis och svettis, korpen och må bättre. Är det någon som har erfarenhet av nåt av de ställena? Eller kan säga sådär allmänt vad jag ska tänka på när jag ska välja.

Jag har alltså noll erfarenhet av sån träning, bortsett från nåt besök på friskis och svettis med skolan för sådär 10 år sedan :o

Mitt byxproblem har löst sig nu, nu sitter de lika säckigt och illa som vanligt! :D Däremot förstår jag inte hur det gick till då jag drack en hel del öl i helgen och dagen efter obligatoriska pizzan... Och chips... Och choklad. Men såååattee, jag klagar inte.

Idag ska jag shoppa på rasten, måste väl räknas som cardio, right? :angel:

@Kiwifrukt Lät ju jätteroligt! Min häst fick omdömet "fin och bussig" av dressyrdomaren i söndags och beröm av hästen blir man ju jätteglad över :).

@cherie Om ni "bara" ska göra en dagstur och inte bära tung packning (med "tung" menar jag 15-20 kg) så kan du i princip ha vilka skor som helst som du tycker är bekväma. Det skadar inte att de har en stabil sula men jag har t.ex. sprungit/gått upp och ner på Kebnekaise som består i princip enbart av stenskravel i terränglöpskor (min pojkvän hade supertunna Fivefingers, se bild). Du behöver absolut inte ha rejäla kängor - jag har ett par Meindl Island Pro när jag fjällvandrar men då bär jag också tungt. Annars föredrar jag lätta skor. Du kommer förmodligen få mer träningsvärk av att gå utför än uppför, så det skadar inte att träna lite på det också :).

10498479_10152257802041662_8831705430733788709_o.jpg

Själv har jag har en sån där ångest-över-min-häst period nu igen :(. Upptäckte igår när jag borstade honom att han reagerade lite när jag drog rotborsten över bakre delen av ryggraden, alltså länden. Det är även det stället där han skavde av all päls efter en illasittande sadel i vintras (den är numera utbytt och pälsen har börjat växa tillbaka igen), och när jag tänker efter har han nog varit lite "kittlig" vid borstning just där men det har jag kopplat till sadelskavet. Tryckte igenom ryggen igår och han reagerar ingen annanstans än när jag provocerar just detta ställe uppepå ryggraden, han liksom "rycker till" lite när jag använder borsten där. I ridningen är han som vanligt. Pälsfällningen har satt igång rejält på honom nu men det borde ju inte påverka ryggraden??? (Eller specifikt tornutskotten är det väl som sticker upp.) Vet inte om mitt psyke är gjort för att ha häst; kunde knappt sova igår pga oro över detta. Ska kolla igenom honom igen idag och om han visar samma symptom så ringer jag nog veterinären imorgon...

@snow, Min häst är en riktig mara att borsta just nu, hon får horn i pannan i pälsfällningen, och det är ju inte lite päls som ska bort på en tjockpälsad ponny som i princip gått med tunt regntäcke hela vintern förutom ett par veckor med ett tjockare när vi hade temperaturer under nollan. Men hon är ju då också sur när jag borstar henne överallt, din verkar ju mer reagera på ett specifikt ställe?

För övrigt håller jag med dig, jag kommer aldrig våga skaffa några barn när jag är så hispig och hönsig redan med ponnyn. :o

Idag är en riktigt bra dag, för idag är det Nixehens mätdag! :D

Trots en fullkomligt urusel månad med både sjukdom, depp och brödnojja så visade måttbandet minskade mått, till och med i midjan + över naveln där det stått helt still de senaste mätningarna. Lyckan fullkomlig!

Månadens minskning: -11,5cm
Total minskning från start: -110cm
Kvar till målet: 31,5cm
(Jag mäter på totalt 9 mätpunkter.)

Idag känner jag mig stark och oändligt awesome! :bump::banana:

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 379
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 369
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 630
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar