Beach 2015, del 3

Jag har haft en bra dag, både varit aktiv och rört mig mycket plus att jag har pluggat mina timmar som planerat :up:

Har hunnit med 30 min morgonpromenad, 20 min lunchpromenad (tack för tipset @Chili , det var skönt med lite rörelse för att motverka eftermiddagströttheten), vedhuggning 20 min ;), 35 min yoga och 25 min lugna koncentrerade styrkeövningar. Det är otroligt vad mycket man hinner när inte 3-4 timmar går åt till att pendla... :cautious: :p

Det blev ingen löpning idag. När jag sprang i lördags sträckte jag ena lårmuskeln (eller nåt, gör ont längst upp på låret) och jag kände av det idag på coren så skippade löpningen och tränade lite armar ist:)

Just nu drömmer jag om somriga saker som rullskidåkning (jag är en sån där söndagsseglare som bara åker rullskidor fina sommarkvällar med bad efteråt) cykelpendling med älgspaning och smultronplockarpaus, och långa varma löpturer i shorts. Vad längtar ni till för somriga träningssaker?

Åh vad härligt det låter, jag längtar också till sommaren. Att kunna yoga på gräsmattan i skuggan av äppelträdet, springa i linne och shorts, och att komma hem svettig efter ett tufft träningspass och bara kunna lägga mig på gräset en stund och pusta ut istället för att skynda mig in och få immiga glasögon :rofl:

@imrahil Åh, det är inte träningsrelaterat... men gud vad jag längtar efter fjärilssäsongen! :D Råkade hitta en lokal idag som kan vara Värmlands bästa fjärilslokal och blev så otroligt sugen på sommar, grönska, fjärilar och springa omkring i härliga miljöer i jakt på nya fjärilsarter, vackra bilder och få njuta av solsken (det är mer fjärilar framme om det är soligt ;)). Lite motion få man också, samt möjligheten att se ut som ett rikspucko som springer i oregelbundna cirklar. ;) Jag kan vara ute i timmar och hålla på sådär. Och i år MÅSTE jag köpa ett nytt objektiv till kameran, nu finns inga ursäkter längre.

Just nu drömmer jag om somriga saker som rullskidåkning (jag är en sån där söndagsseglare som bara åker rullskidor fina sommarkvällar med bad efteråt)

Glömde detta! Fick mig att tänka på inlines och det är ju bland det härligaste att göra en skön sommardag. :) På gymnasiet brukade jag åka utmed Vätterstranden, helt perfekt platt cykelväg och var man våghalsig fanns det backar i "slutet" åt båda håll och sen kunde man bada. Här har vi istället en 8 mil lång cykelväg på en gammalbanvall. Trist att åka och vända men det är riktigt gött att bara kunna åka, åka, åka utan att tänka på trafik eller dålig asfalt.

Glömde detta! Fick mig att tänka på inlines och det är ju bland det härligaste att göra en skön sommardag. :) På gymnasiet brukade jag åka utmed Vätterstranden, helt perfekt platt cykelväg och var man våghalsig fanns det backar i "slutet" åt båda håll och sen kunde man bada. Här har vi istället en 8 mil lång cykelväg på en gammalbanvall. Trist att åka och vända men det är riktigt gött att bara kunna åka, åka, åka utan att tänka på trafik eller dålig asfalt.

Inlines verkar läskigt tycker jag :o Kanske för att jag inte fattar hur man bromsar utan att åka på ändan :p Men det ser onekligen härligt ut!

Jag har haft en bra dag, både varit aktiv och rört mig mycket plus att jag har pluggat mina timmar som planerat :up:

Har hunnit med 30 min morgonpromenad, 20 min lunchpromenad (tack för tipset @Chili , det var skönt med lite rörelse för att motverka eftermiddagströttheten), vedhuggning 20 min ;), 35 min yoga och 25 min lugna koncentrerade styrkeövningar. Det är otroligt vad mycket man hinner när inte 3-4 timmar går åt till att pendla... :cautious: :p

Tjoho, gött att man kan inspirera lite! :) Visst är det härligt?

Ang inlines så finns det en broms baktill (kanske inte på alla, men normalt sett på sådana som är till för distansåkning och inte tricks). Man sätter ner hälen och lägger tyngden på den, kan dock vara lite svårt att stanna snabbt. :p Annars kan man släpa ena foten efter sig och då kan man stanna snabbare. Man kan göra en fin avslutning på det viset genom att även vinkla ut andra foten och göra en fin liten piruett. :laugh: Men enklast är att åka på platta vägar och i nedförsbackar kan man åka i snäva serpentiner så man aldrig får upp farten. :up: Men det är roligt att få upp farten också så länge asfalten inte är för grov, för då skakar det bara istället. :p

@Chili Men jag älskar att du skriver så utförliga svar :love: Tack! Värdefull information för en helt newbie som jag. Tar till mig all info och alla tips på träningsövningar, hur bra som helst. Vill ju som du säger göra vandringen (klättringen) så behaglig som möjlig ändå. Jag kommer komma med fler frågor allt eftersom ska du se :p

Ska bege mig till både XXL och Naturkompaniet under veckan!

Är ju kul som sagt! :) Och jag är inget proffs heller, har inte varit på min första långvandring än. ;) Men har varit ute mycket på kortare dagsvandringar/exkursioner av olika slag i dålig utrustning, så jag börjar få lite koll på vad jag saknar och uppskattar. Efter många mil under många dagar kanske erfarenheten är en annan. Men jag frågar alltid om råd och hjälp och läser på, gillar inte att vara oförberedd. ;)

Tjoho, gött att man kan inspirera lite! :) Visst är det härligt?

Ang inlines så finns det en broms baktill (kanske inte på alla, men normalt sett på sådana som är till för distansåkning och inte tricks). Man sätter ner hälen och lägger tyngden på den, kan dock vara lite svårt att stanna snabbt. :p Annars kan man släpa ena foten efter sig och då kan man stanna snabbare. Man kan göra en fin avslutning på det viset genom att även vinkla ut andra foten och göra en fin liten piruett. :laugh: Men enklast är att åka på platta vägar och i nedförsbackar kan man åka i snäva serpentiner så man aldrig får upp farten. :up: Men det är roligt att få upp farten också så länge asfalten inte är för grov, för då skakar det bara istället. :p

Ja det var skönt! Lite skogsluft får mig alltid på bättre humör :D

Jo alltså jag vet var bromsen sitter och jag har provat men jag är urmesig och tror att jag ska ramla pladask :o Nu var det i och för sig ganska många år sen jag provade men jag är fortfarande mesig :D

Ja det var skönt! Lite skogsluft får mig alltid på bättre humör :D

Jo alltså jag vet var bromsen sitter och jag har provat men jag är urmesig och tror att jag ska ramla pladask :o Nu var det i och för sig ganska många år sen jag provade men jag är fortfarande mesig :D

Man får åka sakta i början :up: Sen blir man modigare! Tycker det är så gött att åka så det är värt det. Riktigt bra träning för lår och rumpa, speciellt i uppförsbackar. :d Jag har åkt rakt in i buskar i mina yngre dar för att jag inte kunde svänga och försökt bromsa genom att åka ut i gruset bredvid cykelvägen, haha. Har aldrig slagit mig utan bara ramlat omkull. Slog mig mycket värre när jag fick för mig att börja skejta... :p

Har varit sjuk hela helgen. Mådde katastrofdåligt på jobbet i lördags och har sen inte gjort annat än att ligga i sängen/soffan under två lediga dagar, bortsett från lite städning. Så fort jag mått tillräckligt bra för att äta blir det dessutom mycket mer socker och onyttigheter :/

Mår i alla fall bättre nu, fick ett energiryck nu på kvällen (Hej rastlöshet efter två dygn i stillhet) och tog en kvällspromenad på typ 45 min. Skönt trots snöblandat regn! Imorgon tillbaka till jobb, sundare mat och förhoppningsvis lite träning.

Man får åka sakta i början :up: Sen blir man modigare! Tycker det är så gött att åka så det är värt det. Riktigt bra träning för lår och rumpa, speciellt i uppförsbackar. :d Jag har åkt rakt in i buskar i mina yngre dar för att jag inte kunde svänga och försökt bromsa genom att åka ut i gruset bredvid cykelvägen, haha. Har aldrig slagit mig utan bara ramlat omkull. Slog mig mycket värre när jag fick för mig att börja skejta... :p

Håller med! Lugnt och försiktigt i början så ska det nog gå bra! Har du inlines @zassoo?

@cherie jag har höga kängor på turer med tyngre packning och med risk för blöt terräng, men gillar lättare skodon för dagsturer. Kängorna jag har är Lundhags Ranger. De väger bly men släpper inte in vatten och jag tycker de är sköna. Det gick betydligt fortare att gå in dem än jag hade väntat mig. Även om Linköping är platt tror jag du tjänar på att gå mycket i knölig terräng för att stabilisera fotlederna inför turen. //mvh friluftsnörden

Tack för dina tips också! Det är i princip dagstur jag ska genomföra (tror man går ca 5 timmar första dagen, låter kanske inte så mycket men det går konstant brant uppför hela vägen, i princip bara trappor) och sedan är det lite mer klättring på själva steniga udden i ca 3 timmar dagen därpå. Då kör man nedgång från berget samma dag, som tar allt mellan 6-9 timmar totalt. Kanske ska leta efter ett par ganska lätta skor. Hur är t.ex. Salomon som märke? Ser ju inte riktigt lika gedigna ut som Lundhags och andra märken men jag behöver kanske inte köpa på mig det värsta heller med tanke på att jag inte riktigt vet hur många gånger de kommer användas...

Ska börja bege mig ut i skogarna häromkring för att leta efter knölig terräng! Tack :) Har även fått tips om att bege mig till branta, långa backar och träna på att gå upp och ner i oändlighet.

Ligger numer på 67,5 kg så gick ner ett halvt kg förra veckan också! Går inte jättesnabbt direkt, men nu när jag har ett annat mål också så sänker det inte min motivation lika mycket när jag inte går när så mycket som jag önskar :p

Ikväll blir det Aerobics tror jag! Världens träningsvärk i hela benen sedan gårdagen så jag verkar ha lyckats, yey! :)

Bra där! Riktigt bra att du vågar utmana dig själv :) Jag har också alltid varit sån, men har utvecklats mycket på det punkten sen jag började träna ordentligt. Fast nu har jag väl gått tillbaka under de här månaderna :p

Ja, så himla lurigt. Känns som en svår spärr att ta sig över men ska verkligen försöka. Det är samtidigt kul att utmana sig själv, när kroppen skakar och musklerna skriker! Tror säkert du tar dig snabbt tillbaka till där du slutade :) Har du planer på att komma igång igen förresten? (Såg ju att du hade väldigt aktiv dag igår liksom så vet inte vad du menar med när du tränade "ordentligt") );)

Ja, så himla lurigt. Känns som en svår spärr att ta sig över men ska verkligen försöka. Det är samtidigt kul att utmana sig själv, när kroppen skakar och musklerna skriker! Tror säkert du tar dig snabbt tillbaka till där du slutade :) Har du planer på att komma igång igen förresten? (Såg ju att du hade väldigt aktiv dag igår liksom så vet inte vad du menar med när du tränade "ordentligt") );)

Haha, med att träna ordentligt menar jag träning som är jobbig, höjer pulsen och jag får svettas :p Typ springa, styrketräna, cykla osv. Sånt har jag inte gjort på flera månader :crazy: förutom något enstaka pass här och där. Det gör mig galen! Men det har varit en tuff period ända sen i höstas egentligen, med skador, stress, tandproblem, jobbigt med hästen, tufft med skolan... Så då blir det som det blir. Men nu känner jag mig på gång igen! Är nog en blandning av att våren och ljuset är tillbaka, och att jag har tagit tag i en massa problem. :) Ska bara få ordning på den här rackarns tanden också, så länge kör jag på lågintensiv träning och försöker vara aktiv.

Haha, med att träna ordentligt menar jag träning som är jobbig, höjer pulsen och jag får svettas :p Typ springa, styrketräna, cykla osv. Sånt har jag inte gjort på flera månader :crazy: förutom något enstaka pass här och där. Det gör mig galen! Men det har varit en tuff period ända sen i höstas egentligen, med skador, stress, tandproblem, jobbigt med hästen, tufft med skolan... Så då blir det som det blir. Men nu känner jag mig på gång igen! Är nog en blandning av att våren och ljuset är tillbaka, och att jag har tagit tag i en massa problem. :) Ska bara få ordning på den här rackarns tanden också, så länge kör jag på lågintensiv träning och försöker vara aktiv.

Låter klokt! Tror du snart är uppe och igång på det sättet du vill igen! :) Heja! :bump:

Gick rätt bra med maten igår förutom lunchen :p Men idag har jag matlåda så då blir det bättre! Planerad träning är 4km promenad med syskonvagnen sen när äldsta dottern kommer från dagis. Eventuellt en stund i vedhögen också om lilla dottern tänker sova i vagnen när vi går ut och lunchar hästarna sen :)

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 379
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 369
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 630
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar