Beach 2015, del 3

Fick ingen tid hos läkaren idag, utan får ringa imorgon igen. Så...de tyckte inte det var så akut :p Antar jag.
Tycker nog att den är lite mindre idag, så man kan ju hoppas att den är bättre imorgon :p

Knät känns också mycket bättre idag! Dock hade jag rätt ont inatt, så sjukgymnastbesöket imorgon känns bra att ha inplanerat!

@Chili Tack, då ska jag ta hjälp när jag prövar ut! Tips på butik? Och visst är det bäst med skor som går upp över anklarna? Jag stukade fötterna så mycket när jag var ung så jag har relativt lätt att trampa snett idag också, tänkte att sådana typer av skor kanske stabiliserar upp mer. Vi vill ju åka till både Lofoten och Alperna och vandra lite också så det är lika bra att börja köpa lite utrustning antar jag :)

Tack för tips på stärkande benaktiviteter också, ska pröva det. Jag har ju inte något direkt problem med mina knän, men har fått en omvridning efter en avramling från häst, och en rejäl smäll efter en vurpa med cykel. Båda på höger knät. Ibland när jag tränar med mycket hopp eller stretchar efter träningen så gör det ibland ont i just det högra knät, så jag vet inte om det är något. Därför är jag lite orolig för vägen ner, som du säger.

Tack för alla tips Chili! :)

Jag var på XXL och köpte skor och fick bra hjälp. Man märker rätt snabbt om personalen är kunnig eller ej, så tag god tid på dig, ställ frågor och köp inte första bästa. Naturkompaniet är också oftast duktiga. Men tänk på att affärerna är bundna till de märken de säljer och oftast inte rekommenderar något annat än vad de själva har, så var lite källkritisk också. ;)

Fick veta att skorna inte behöver gå över anklarna utan de behöver vara stabila/styva i sig (jag har samma problem med vrickningar). Är skorna väldigt höga kan man istället få problem med benen om man har mycket packning (minns ej riktigt varför nu). Men ont i skenbenen var tydligen vanligt. De jag har nu har normal höjd för kängor men de sitter riktigt ordentligt, väldigt liten risk att trampa snett! Meindl har olika klasser beroende på vad skon ska nyttjas till så det står tydligt på lådan vad som är lämpligt. Jag provade först en mjuk, hög känga som var jätteskön men när jag satte denna styvare, men lägre, modell på andra foten kändes det tydligt att den styvare skulle vara mycket skönare på en mer krävande tur med packning och även mer stabil/motverka vrickningar. Den mjuka men höga skon var inte gjord för packning alls.

Jag ville ha höga även för att kunna gå i en del vatten men de skiljer så lite i höjd egentligen så jag valde bort det eftersom det inte var så lämpligt med packning. Var först intresserad av en hög skalkänga från Lundhags (Contessa). Den var dock enormt hård och kräver att man går in den många mil, och den blir även hård igen om det dröjer mellan användningarna. Den jag valde kräver inte att man går in den på samma vis, men självklart är kängorna skönare efter ett tag. Det är nästan lite ansträngande efter en stund att ha på dem och jag tror de kommer göra sig bäst i tuff terräng med packning. Det märks att de är liiiite för avancerade för en vanlig promenad. Tänk på att prova med rätt sockar också, man rekommenderar dubbla sockar oftast när man ska vandra (i naturmaterial, tunn innerst och tjockare ytterst). Det brukar finnas att låna i butiken.

Ska ni vandra en del tycker jag det är värt att satsa på bra grejer! Tycker det är gött med XXL då, de har ofta så mycket som tusen kr billigare priser än rekommenderat. Tyvärr har de begränsat med märken på friluftssidan, hade önskat större utbud! T.ex. passade ingen av deras ryggsäckar mig men hos Naturkompaniet hittade jag rätt direkt.

@cherie

Bra övningar för ben och anklar är helt enkelt balansövningar. Att stå på ett ben på olika vis. Man kan öva att stå på ett ben, gå upp på tå, gör samma sak fast blunda. Man kan stå på ett ben och luta sig framåt med det fria benet rakt bakåt, testa även att sträcka ut eller fram armarna. Vi gör ganska mycket sånt när jag går på core med boll på gymmet. Då använder vi även bollen, t.ex. ett långt rörelsemoment där vi står på ett ben, håller bollen med händerna och sträcker den framför oss (lutar oss framåt) medan det fria benet sträcks bakåt (dvs man ser ut som ett ”T”), sen går man tillbaka till vanlig ståendes på ett ben, går upp på tå och pressar bollen mot taket samtidigt som man höjer det fria benet. Sen ner igen och börja om, hela tiden på ett ben. Efter X övningar byter man ben. Blir jobbigt till slut! Sådana övningar kommer att hjälpa dig mot framtida vrickningar också.

Nu blev det mycket text. :D Men det är ett ämne som intresserar mig!

Kan någon väcka mig ur dimman...?
/MVH sjukt trött efter helgens kalas

tumblr_mxz85ucD0T1rdft7fo1_500.gif

:D :D

@snow Vad fina ni är! :love:

@snow, så fina ni är!

[USER=118915]@snow
Vad kul att du skrev om tävlingen, jag tänkte också jag skulle fråga. Tycker absolut du ska vara nöjd, och vad fina ni är ihop :)[/USER]

Vad snälla ni är! Jag och pålle tackar :). Har tidigare inte förstått vitsen med vita ridbyxor och kavaj i hästsport (är ju van vid lycra i skrikiga färger från tidigare idrotter jag utövat) men jag måste säga att man känner sig ganska fin som omväxling från den ständigt skitiga vardagliga stalloutfiten. Tyvärr bröt en förkylning ut natten innan tävlingen (som jag under dagen igår kväste med stadigt intag av Ipren), och idag är jag übersnorig. Tur att det är så kasst väder att jag ändå inte är så våldsamt träningssugen, men jag hoppas att det går över innan påskledigheten. Vadagen blir mycket tristare och slöare utan träning, det piggar verkligen upp i alla fall min hjärna. I detta nu tänker jag avvika från jobbet och ta en liten kort skogspromenad med pålle istället, han har gjort sig förtjänt av att softa lite idag och han gillar skogen. Önskar att det poppade upp gräs här snart så att man kan ta ut hästarna och beta lite friska vårprimörer, det brukar vara uppskattat.

Den där ser ju helt speedad ut! :eek: :D :love:

Sitter på en sån där trist gruppträff igen. Självklart med "eget arbete", i tre timmar! Gäsp! :banghead: Men jag har fått iväg tre ansökningar iaf. :up: Och om tre timmar är det träning! :bump:

Heja dig! AF verkar ju lagom oengagerade, sök jobb där och styr upp verksamheten. ;)

KL

Jag är dels trött (mentalt) och dels nipprig (i kroppen). Känner hur jag måste röra på mig! Kanske går hem, fast dagens kombination av skor + strumpor känns inte helt optimal. Men det blir nog bra ändå, 2,5 km promenad känns rätt lagom.

Heja dig! AF verkar ju lagom oengagerade, sök jobb där och styr upp verksamheten. ;)

KL

Jag är dels trött (mentalt) och dels nipprig (i kroppen). Känner hur jag måste röra på mig! Kanske går hem, fast dagens kombination av skor + strumpor känns inte helt optimal. Men det blir nog bra ändå, 2,5 km promenad känns rätt lagom.
Synd att jag inte har rätt utbildning till det bara! :D

Varför det är obekvämt att gå till frisören när man har träningsvärk i ryggen? Därför att frisören råkade ha en massagestol. Som masserar ryggen. Hårt. Mina stackars muskler blev alldeles chockade och det var svårt att sitta still först, det gjorde ju så jäkla ont! Samtidigt kunde jag inte riktigt med att be henne stänga av den, den är alldeles ny och hon var så nöjd med den... Jag borde dock ha tänkt igenom saken lite extra innan jag glatt tackade ja till lite massage :banghead:

Tränar för övrigt ingenting idag utan planen är som följer:

Måndag: Vila.
Tisdag: Självständigt gympass fokus rumpa, axlar och triceps.
Onsdag: Vila.
Torsdag: Självständigt gympass fokus rumpa, rygg och bröst.
Fredag: PT-pass fokus rumpa, lår och biceps.
Lördag: Vila/eventuellt Metafit.
Söndag: Självständigt gympass fokus rumpa, axlar och biceps.

Veckan som gick är jag jättenöjd med - totalt 5 pass varav 4 ren styrketräning och 1 Metafit. En hel del framgångar och massor av positiva känslor! :)

@snow, Grattis till genomförd debut! Jag är ärligt talat skitskraj för att rida in på dressyrbanan och bli bedömd för hur jag sitter, hur jag inverkar och hur jag allmänt ser ut på hästryggen, jämfört med i hoppning där det mer var snabbast med minst fel vinner. På något sätt känns det värre att komma ut med typ 30 % på en dressyrtävling än att vägra ut sig på första hindret, vet inte riktigt varför jag tänker så ologiskt. :o Så det är alltid lika skönt att höra om andra som precis börjat med dressyr, som också är nervösa och som framför allt överlever ritten! :angel:

Här är katastrofväder för jag vet inte riktigt vilken dag i ordningen, ösregn och storm hela dagen. Men, jag trotsade vädergudarna och åkte till stallet för att klättra med hästen en halvtimme. Jag kan ju inte påstå att min häst 1) gillar regn speciellt mycket och 2) tycker att det är skitkul att gå upp och nerför en backe tio gånger, men hon gör det, och det är nog ändå någon form av träning för oss båda två, jämfört med att skritta rakt fram på en grusväg under samma tid. Känns alltid lika skönt när man varit ute trots att förutsättningarna inte är de bästa.

@Chili Men jag älskar att du skriver så utförliga svar :love: Tack! Värdefull information för en helt newbie som jag. Tar till mig all info och alla tips på träningsövningar, hur bra som helst. Vill ju som du säger göra vandringen (klättringen) så behaglig som möjlig ändå. Jag kommer komma med fler frågor allt eftersom ska du se :p

Ska bege mig till både XXL och Naturkompaniet under veckan!

Varför det är obekvämt att gå till frisören när man har träningsvärk i ryggen? Därför att frisören råkade ha en massagestol. Som masserar ryggen. Hårt. Mina stackars muskler blev alldeles chockade och det var svårt att sitta still först, det gjorde ju så jäkla ont! Samtidigt kunde jag inte riktigt med att be henne stänga av den, den är alldeles ny och hon var så nöjd med den... Jag borde dock ha tänkt igenom saken lite extra innan jag glatt tackade ja till lite massage :banghead:

Haha jag tycker också dom där stolarna kan göra riktigt ont! Fast jag gillar vanlig massage liksom... Så jag förstår känslan :p

Urk nu är jag redigt trött.

Jag har sedan idag påbörjat projekt "Träna pannben" (som @zassoo så fint uttrycker det!).

Jag är en sådan som vanligtvis saktar ner när det börjar bli lite jobbigt. Så fort mjölksyran kommer kanske jag fuskar lite och tar inte ut rörelserna riiiiiktigt lika mycket som jag vet att jag kan.. Om jag ska klara klättringen måste jag träna mig mentalt - jag måste klara av att pressa mig fysiskt! Och det rejält, även när det "smärtar".

Jag är helt slut efter dagens gruppass, hade blodsmak i munnen i slutet och kunde knappt andas när sista låten var slut. Tog i enda ut i tårna i varje rörelse, så djupt och så högt jag kunde. Benen är som spagetti nu, var svårt att ens cykla hemåt... :p

Projekt "Träna pannben" är igång alltså. Någon som vill joina? ;)

Urk nu är jag redigt trött.

Jag har sedan idag påbörjat projekt "Träna pannben" (som @zassoo så fint uttrycker det!).

Jag är en sådan som vanligtvis saktar ner när det börjar bli lite jobbigt. Så fort mjölksyran kommer kanske jag fuskar lite och tar inte ut rörelserna riiiiiktigt lika mycket som jag vet att jag kan.. Om jag ska klara klättringen måste jag träna mig mentalt - jag måste klara av att pressa mig fysiskt! Och det rejält, även när det "smärtar".

Jag är helt slut efter dagens gruppass, hade blodsmak i munnen i slutet och kunde knappt andas när sista låten var slut. Tog i enda ut i tårna i varje rörelse, så djupt och så högt jag kunde. Benen är som spagetti nu, var svårt att ens cykla hemåt... :p

Projekt "Träna pannben" är igång alltså. Någon som vill joina? ;)

Bra där! Riktigt bra att du vågar utmana dig själv :) Jag har också alltid varit sån, men har utvecklats mycket på det punkten sen jag började träna ordentligt. Fast nu har jag väl gått tillbaka under de här månaderna :p

Tack @zassoo , roligt att höra att man kan inspirera någon!

@snow ni ser verkligen ut som ett trevligt ekipage! Håller med om kontrasten i utstyrsel jämfört med diverse andra idrotter!

@cherie jag har höga kängor på turer med tyngre packning och med risk för blöt terräng, men gillar lättare skodon för dagsturer. Kängorna jag har är Lundhags Ranger. De väger bly men släpper inte in vatten och jag tycker de är sköna. Det gick betydligt fortare att gå in dem än jag hade väntat mig. Även om Linköping är platt tror jag du tjänar på att gå mycket i knölig terräng för att stabilisera fotlederna inför turen. //mvh friluftsnörden

Bra gjort att komma iväg trots vädret @Kiwifrukt ! Tycker det kan ta emot något fruktansvärt när det är blött och eländigt ute, men det brukar precis som du säger kännas skönt att det blev av!

Misstänker att snön kom bara för att jag tog fram cykeln här om veckan...:rage:
Just nu drömmer jag om somriga saker som rullskidåkning (jag är en sån där söndagsseglare som bara åker rullskidor fina sommarkvällar med bad efteråt) cykelpendling med älgspaning och smultronplockarpaus, och långa varma löpturer i shorts. Vad längtar ni till för somriga träningssaker?

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 379
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 369
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 630
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar