Beach 2015, del 3

Jag ska skaffa kort på nåt gym så jag får vara med på pass. Kommer alltså inte att skaffa gymkort för själva gymmet, iallafall inte till att börja med.
Men hur vet man vilket ställe som är bra? Det står mellan friskis och svettis, korpen och må bättre. Är det någon som har erfarenhet av nåt av de ställena? Eller kan säga sådär allmänt vad jag ska tänka på när jag ska välja.

Jag har alltså noll erfarenhet av sån träning, bortsett från nåt besök på friskis och svettis med skolan för sådär 10 år sedan :o

Friskis och svettis hade bra pass när jag tränade där vad jag kan minnas. Nackdelen var att det nästn alltid var mycket folk på gymet, men det påverkar ju inte dig om du bara ska träna pass :) Dom andra ställena du nämnde vet jag inte hur de är däremot.

@Sleepan Haha, jag är stammis på psyk...Alla andra får säga sitt namn när dom anmäler sig i receptionen men jag bara vinkar lite och säger hej så känner dom igen mig :p

Angående gårdagen blev det en super fin dag, men min kompis trodde att jag håller på att bli hypoman så hon sa att jag skulle ringa psyk idag så det gjorde jag. De pratade om att jag behöver träffa en läkare men då fick jag lite panik och ringde upp och pratade in på deras telefonsvarare att jag är lugnare nu och inte behöver göra det. Hatar att gå till läkaren. Får se vad dom säger, om jag måste träffa henne.

Igår hann jag med två intervjuer, skriva klart tre personporträtt (utkast, de är inte helt klara än) trots att jag lyckades radera ett av dem helt och fick skriva om det från början vilket gjorde mig super stressad, jag hann springa, träffa sjukgymnasten om mina knän och sen umgås hela kvällen med min kompis. Hon gick hem vid ett på natten och då satte jag mig igen och pluggade till två. Så jag kan förstå tanken om att jag är på väg att bli hypoman men känns lite överdrivet att träffa en läkare, men jag väntar och ser vad de säger som sagt. Tydligen har jag pratat väldigt snabbt, snubblat på orden och varit ovanligt uppe i varv. Jag känner ju själv av det på så sätt att jag inte kan varva ner, att jag har massor av energi, att tankarna rusar på, att jag kan göra hur mycket som helst och inte blir trött.

@Mineur Om det känns ofta som att du inte vill träna kanske det är fel träningsform du håller på med? Känner du annorlunda om det är annan träning än gym det gäller? Kanske att du skulle prova något nytt?

Senast ändrad:
Idag blir nog en fin fin dag också skulle jag tro:bump: Jag träffade min bror och gick en promenad på förmiddagen, nu på eftermiddagen ska jag springa en sväng och ikväll är det uppstart för hundkursen i rallylydnad! Ska börja fortsättningskursen. Och som tur är verkar det som vi slipper regn idag så det kommer gå bra att träna med hunden känns det som, han är taggad och träningssugen och jag också. Och så har jag en intressant pod att lyssna på när jag ska ut och springa och så har jag hunnit plugga lite och ska plugga lite till. Bra dag helt enkelt, skickar lite pepp till er alla:banana:

Idag gick jag till gymmet som planerat, men eftersom jag blev ombedd att skriva ett cover letter till en tjänst som helst skulle bli klar idag + att jag har ett möte nu om en halvtimme gjorde att jag var superstressad. Var bara där i 20 min, visserligen väldigt effektiva minuter men kunde inte njuta alls. Har inte hunnit äta lunch heller så får nog bli något snabbt sen på hemvägen så att jag kan fortsätta skriva asap igen. Nu håller jag tummarna att gymmet inte får för sig att ha påskstängt eller några sådana dumheter.

@GoLightly, det låter ju som mitt knä det där ungefär. Störigt värre...
Dock hoppas jag att övningarna kan hjälpa mig lite. Och om inte annat göra mig mindre kobent, för det är jag tydligen på vänster ben. Haha.

Haha, det är jag med, visste inte ens att det gick att träna bort :p

Härligt! Bara köra igång då! :) Visst är det mentalt svårt att krama ur det sista, jag håller med!

Idag var den stora utmaningen att ens komma iväg till gymmet, men det gick iaf. Fokusera på träningen får bli nästa gång, idag var jag nöjd över att ha kommit iväg :)

@Chili Var på Naturkompaniet idag men tyckte det var så himla svårt att veta vad jag var ute efter? Vad ska jag säga? Hon som hjälpte oss visade t.ex. denna: http://www.naturkompaniet.se/crispi-a-way-mylla-xcr

Tror inte hon tyckte vi var i jättebehov av något väldigt extremt, det kanske vi inte är heller? Denna modell är ju väldigt låg och beskrivs mer som en slags promenadsko (men den hade väldigt stiff sula, vilket hon trodde vi behövde, och jag tyckte den var jätteskön - vilket skillnad det var i stöd och stabilitet i jämförelse med vad jag brukar ha på mig). En del andra modeller jag prövade kändes ju som att ha på sig pjäxor, så galet hårda och obekväma!

Men jag behöver mer hjälp med vad man ska fråga efter...? Jag kan ingenting om sånt här, kände mig mest pinsam. Och hur viktigt är det att det blir rätt? Kan jag fråga om en allroundsko för en nybörjare typ, skulle det mesta funka för den typ av "vandring" vi ska göra? Expediten idag menade att det vi ska göra är ju inte riktigt en vandring (vilket hon har rätt i) även om hon sa att turen nog blir tuff.

Och - jag har en till fråga! Idag gick jag ju upp och ner för en backe. Är det smart för att träna upp musklerna eller sliter det mest på knäna att gå neråt?

Ja det är svårt när man inte har så många referensramar. Jag har varit och provat kängor flera gånger och fått pröva mig fram mellan olika modeller (och olika personal).

Ni ska ju inte på en lång vandring nu men ni pratar om fjällvandring, Alperna m.m.? Jag tycker du ska skaffa något bra som du kan ha länge framöver till allehanda äventyr OM sådana vandringar med packning känns realistiskt. En ”mitt i mellan”-modell. Något som funkar en hel dag, kanske i lite tuffare terräng, med packning. Sen angående skorna så räknar jag med att mina håller i säkert 10 år. Vem vet vad de kommer användas till. :)

Jag säger, testa lite mer innan du bestämmer dig. Som @snow skriver kan man också ha enklare skor, inte just vandringskängor för just den dagsturen ni funderar på nu. Jag har gått väldigt mycket i Salomon Xa Pro 3D, en hikingkso i textil med relativt styv sula. Älskade den modellen (jag hade den högre varianten)! Har dock endast haft lättare packning (<10 kg) och jag skulle nog säga att den är jättebra till dagsturer o dyl. utan packning eller med bara lättare packning, typ lite mat och vatten. De stabiliserar dock inte upp vristen som mina nuvarande kängor gör, men i gengäld sitter de bra på mig, inget glapp och funkar även på stenig terräng. Bra grepp förutom på blöta stenar och spänger, då kan de tyvärr bli rätt hala!
Så testa lite olika typer av skor och olika tillverkare. På vägen får du nog lite fler frågor!

Nu har jag sprungit och det gick så bra! :banana:Personbästa idag, sprang vanliga rundan på 3 minuter mindre än vanligt så jag sprang en extra sväng för att komma upp i de 30 minuter jag brukar springa. Funderar på var jag ska kunna springa mer för jag springer alltid samma runda för då vet jag ungefär hur långt det är. Varierar ni mycket var ni springer och hur långt ni springer eller springer ni också samma runda för det mesta? Får man vara så här pepp eller blir jag jobbig :D?

Enda jobbiga med dagen är att jag måste planera om lite med andra tider med maten pga rallylydnadskursen men just idag känns det ändå ok, det är lite ångestfyllt och jobbigt men ändå överkomligt. Jag ser verkligen fram emot kursen, det jag är lite orolig för är att tävlingssäsongen börjar snart och jag har inte börjat träna än. Men från och med imorgon är det bara att sätta igång.

Jag har ju kommit ganska långt med skolarbetet, personporträtten är typ klara, bildprojektet är klart men jag har en bok att läsa och analysera. Sen kommer det flera olika deadlines för mina personporträtt, omskrivningar, feedback och redigering men de närmsta två veckorna kommer jag lägga mest tid på att läsa, skriva bokanalysen och lite på att redigera personporträtten.

Att jag får en eller två så här bra dagar händer inte så ofta, så jag tar tacksamt emot dom och ser till att utnyttja dom till max.

1 timmes lugnare utritt (det vill säga bara skritt) blev det idag på eftermiddagen tillsammans med medryttaren. Kanske lika bra ifall hästen kände sig lika stel efter gårdagens träning som jag. :p

Varierar ni mycket var ni springer och hur långt ni springer eller springer ni också samma runda för det mesta?

Jag är en periodare :D
Har tre rundor som jag varierar mellan, de är mellan 3,7 och 4,3 km så ganska jämnlånga. Jag kör samma runda varje pass i några veckor, sen tröttnar jag och byter till någon av de andra rundorna några veckor och så håller jag på så.

Så fort jag får upp mina värden så jag faktiskt orkar springa ska jag öka på rundorna och ta de något längre (5-6 km) någon gång i veckan så jag är lite förberedd inför vårruset.

Drygt en timmes hundpromenad blir det idag, och ett par timmars fönstershopping har det också blivit. Och så typ en halvtimme-40 minuter ridning, medelhårt pass. Och min fina häst kunde galoppera flera varv på volt idag :bump: Det är väldigt bra för att vara henne :D

Skulle tagit en PW med kompis men hon bangade så jag sprang första passet på schemat. 4 km på 23,20 min. Allt kändes bra till sista km då jag fick världens håll. Jag hatar håll!

@Kiwifrukt
@cherie Om ni "bara" ska göra en dagstur och inte bära tung packning (med "tung" menar jag 15-20 kg) så kan du i princip ha vilka skor som helst som du tycker är bekväma. Det skadar inte att de har en stabil sula men jag har t.ex. sprungit/gått upp och ner på Kebnekaise som består i princip enbart av stenskravel i terränglöpskor (min pojkvän hade supertunna Fivefingers, se bild). Du behöver absolut inte ha rejäla kängor - jag har ett par Meindl Island Pro när jag fjällvandrar men då bär jag också tungt. Annars föredrar jag lätta skor. Du kommer förmodligen få mer träningsvärk av att gå utför än uppför, så det skadar inte att träna lite på det också :).

Tack så jättemycket för svar! Det är absolut ingen tung packning, vi behöver bara litegrann eftersom vi blir försedda med den mesta maten uppe i övernattningsstugan. Anledningen till att jag plötsligt började hetsa om skor var för att det överallt står att det rekommenderas rejäla, bra skor (vandringsskor, inte gympaskor), gärna med högt skaft för att skydda ankeln. Även på bloggar och forum har jag läst om folk som gjort klättringen och varit väldigt tacksamma över att de haft sina vandringskängor/vandringsskor med sig, då deras vänner/partners/gruppmedlemmar som bara haft gympaskor eller andra dojjor bland annat har ramlat onödigt många gånger, fått fler skador och/eller haft en mycket tuffare vandring generellt (på grund av dåligt grepp främst). Men jag har nog dragit det till det yttersta, jag gör så lätt det! :) Då kanske jag bara ska söka efter ett par rejälare skor med lite bättre grepp än vad jag har i dagsläget? (Just nu har jag bara ett bar utslitna Nike-löparskor liksom) Och satsa på mer ordentliga vandringskängor när/om det blir t.ex. Alperna och Lofoten framöver. Vad är det för typer av lätta skor som du föredrar att vandra i? :)

Hur har det gått med hästen förresten, har den visat några fler symtom? Det är så jobbigt att vara orolig för sina djur!

Ja det är svårt när man inte har så många referensramar. Jag har varit och provat kängor flera gånger och fått pröva mig fram mellan olika modeller (och olika personal).

Ni ska ju inte på en lång vandring nu men ni pratar om fjällvandring, Alperna m.m.? Jag tycker du ska skaffa något bra som du kan ha länge framöver till allehanda äventyr OM sådana vandringar med packning känns realistiskt. En ”mitt i mellan”-modell. Något som funkar en hel dag, kanske i lite tuffare terräng, med packning. Sen angående skorna så räknar jag med att mina håller i säkert 10 år. Vem vet vad de kommer användas till. :)

Jag säger, testa lite mer innan du bestämmer dig. Som @snow skriver kan man också ha enklare skor, inte just vandringskängor för just den dagsturen ni funderar på nu. Jag har gått väldigt mycket i Salomon Xa Pro 3D, en hikingkso i textil med relativt styv sula. Älskade den modellen (jag hade den högre varianten)! Har dock endast haft lättare packning (<10 kg) och jag skulle nog säga att den är jättebra till dagsturer o dyl. utan packning eller med bara lättare packning, typ lite mat och vatten. De stabiliserar dock inte upp vristen som mina nuvarande kängor gör, men i gengäld sitter de bra på mig, inget glapp och funkar även på stenig terräng. Bra grepp förutom på blöta stenar och spänger, då kan de tyvärr bli rätt hala!
Så testa lite olika typer av skor och olika tillverkare. På vägen får du nog lite fler frågor!

Ja vi har ju varit inne på fjällvandring i Alperna i många år, men det har inte blivit av. Det var ju lite anledningen till att jag tänkte att vi också kunde passa på att köpa något nu, men samtidigt verkar det vara svårt att få till en bra allroundsko. Jag ska höra med personalen om det finns något som kan fungera i flera situationer!

Kul att du nämner Salomon för jag kikade lite på Salomo W Conquest GTX, som verkar vara en enkel hikingsko typ, men då kanske den också har lite dåligt grepp i våta stenar och plankor. Vet inte hur användbara de kommer vara isf, hela vandringen sker typ på dom underlagen nästan och det är ju subtropiskt klimat så det regnar mycket ;) Jag får fortsätta fråga personalen helt enkelt! Nu vet jag lite mer vad jag kan fråga om - allroundsko och grepp :)

Min sambo blir nog glad ifall det inte behövs rejäla skor till denna vandring - han tror det kommer bli både tungt och varmt och det har han nog rätt i ;) Han vill helst ha ett par lägre, lättare skor..

@Qelina, Nu springer ju inte jag så där värst mycket, men jag går ju en del, och jag går nästan alltid samma runda, i alla fall om jag är ensam. Den är 5,7 kilometer lång för att vara exakt, och drömmålet någon gång i framtiden är väl att kunna jogga den rundan så småningom. Sen kan man ta av från den "riktiga" rundan på ett ställe, och då blir det istället lite drygt 4 kilometer, eller ta en miniatyrvariant som ligger på drygt 2 km, och det är den jag brukar jogga om jag någon gång gör det. Om jag går tillsammans med någon annan händer det däremot att jag varierar mig, vår kvällsrunda är 3 km, men vi vänder kanske inte alltid på samma ställe så det är lite plus/minus på den, och då är det asfalt med lyse som är anledningen till att vi alltid tar den när det är mörkt. :)

Dagens pass utanför stallet, en mil på cykel tillsammans med min syster. Mina lår var inte vad de brukade vara efter gårdagens träning, och jag kan inte påstå att de blev så där värst mycket gladare av cyklingen, men vad härligt det är ändå att verkligen ta ut sig och svettas och bli trött. :p Cyklingen känns som ett jättebra komplement till mina promenader, och det är så skönt att äntligen kunna nyttja kvällarna till något vettigt igen. (Och inte bara häcka framför farmen som jag gjort sista månaderna. :angel:)

@cherie Jag gillar Salomons skor precis som @Chili :). Om du tänkt göra fler vandringar så är det absolut inte fel att investera i ett par kraftigare skor (de du länkade såg bra ut tyckte jag), men det lät inte som ett absolut måste för den vandring ni ska göra. Se bara till att du hunnit gå in dojjorna innan, oavsett vad du väljer.

Angående hästen så reagerade han inte alls på borsten idag... Tryckte och hade mig på alla sätt och vis på ryggen och det finns en punkt på ryggraden som han reagerade lite på när jag försökte provocera. Dock så har han ett litet skav precis där såg jag idag så det kan ju vara det också. Han gillar inte att bli borstad med den hårda rotborsten där han har haft skav, och det kan jag ju förstå. Har i alla fall bestämt mig för att jobba honom från marken ett par dagar nu och se om det gör någon skillnad att han slipper ha sadel. Idag blev det longering över travbommar och han var så duktig :love:. Imorgon får det bli backintervaller med mig vid sidan; det kan bli lagom kom-i-gång träning för mig också som går in på fjärde dagen utan träning idag.... Envetna förkylning.

Förresten, apropå vandring och sånt så har jag och min sambo bestämt oss för att åka på en resa till Östafrika i februari nästa år. Vi kommer att bestiga Mount Kenya (Point Lenana, 4985 m) samt åka på safari och vandra några dagar i Tanzania. Har ännu inte bestämt om det blir kängor eller skor fötterna dock :).

@snow Absolut! Gå in skorna känns som ett hett tips :) Kul med Östafrika, lät som en spännande resa! Underbart roligt med både bestiga berg (trodde Mount Kenya var högre, det var ju bara ca 900 m högre än Mount Kinabalu! Mount Kenya har man väl hört mycket mer om, är det något särskilt med det berget?), åka på safari (!) och vandra :)

Skönt att hästen inte verkade reagera lika mycket idag. Det kan säkert finnas flera anledningar (som inte är särskilt allvarliga) till varför han reagerade på borsten och tryck igår. Hoppas det håller i sig :)

Idag blev en seg dag, och helt brist på motion.

Men alltså strax över 12 timmar på plats i skolan idag - hela förmiddagen proppad med klient, svårt efterarbete med det o.s.v. och sedan direkt efter lunch sätta tänderna i den apjobbiga organisationspsykologi-tentan som delades ut igår! Värsta, hemskaste och tråkigaste dagen på länge :p

Kom hem för ungefär en timma sedan och har bara ätit middag och däckat i soffan.... Blir inte ens en promenad idag! Fy så äckligt trött jag är, allt har snurrat i huvudet hela dagen så jag behöver lite lugn, hjärndöd aktivitet innan läggdags. Börjar så sakteligen komma till ro nu...

Morgonpromenad, lunchpromenad och ridning har varit dagens aktiviteter. :) Hade faktiskt ganska roligt i stallet idag och det gick skitbra att rida! Pålle var superfin och i såna lägen är det ju roligt, men jag vet ju att det är lite för ofta som det inte alls är kul. Så det känns bra att sluta. Annons om ny medryttare kom också ut idag och jag kände mig inte ett dugg ledsen när jag läste den, så det är helt klart rätt beslut. Fick frågan om jag ändå ville hoppträna på tisdag men jag tackade nej, det är jättekul att hoppa men jag stressar upp mig så mycket när det är okända hästar i ridhuset. Lika bra att inte utsätta mig för det.
Red dressyr i typ en timme idag i alla fall, kommer ha sjukt mycket träningsvärk imorgon känner jag :D

Liknande trådar

• Låst
Kropp & Själ Tråden där vi diskuterar träning, hälsa och välmående (fysiskt såväl som psykiskt) i största allmänhet. Här råder absolut ingen...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
86 379
Senast: lizan
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
78 368
Senast: Ackio
·
  • Låst
Kropp & Själ Här snackar vi om allt som rör träning och hälsa (och lite därtill). Välkommen att hänga på! Vill även poängtera att det inte råder...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
78 629
Senast: cili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar