Beach 2014

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014

Haha härligt med träningsvärk :D

Proteinpulver är absolut inget måste, det är bara bättre om du kan få i dig tillräckligt med protein via maten. :) Jag äter mycket kvarg som är proteinrikt, ägg har jag däremot svårare med.
 
Sv: Beach 2014

4 km promenad blev det, lugnt och skönt tempo i det underbara höstvädret. :)

Funderar på att revidera min viktutmaning, just nu känns det som att många faktorer gör det svårt att aktivt satsa på att gå ner i vikt. Dels problemen med vattnet som gör att jag helst lagar så lite mat som möjligt (= jag tar vad jag får som matlådor, gör inga egna). Dels att det överlag kommer bli en utmaning att äta bra nu när det blir mörkare och kallare, och dels att träningsprogrammet jag kör just nu kräver att jag äter på balansnivå och inte ligger på underskott. Blir lite kontraproduktivt om jag skulle försöka äta mindre. Så tanken är väl att sätta ett tak på, säg, 66 kg som jag vill ligga under och istället satsa på att bli stark :D
 
Sv: Beach 2014

Har ni fortfarande inget vatten, era stackare?! :eek: Jag hade definitivt dött av att inte ha vatten så länge. Tycker för övrigt att du resonerar vettigt.

kl.

Nu har jag ridit, men det var ett pass jag likaväl kunde struntat i. Hästen var allt annat än samarbetsvillig, och var rädd för precis allting. :meh: Hon är inte som en "vanlig" treåring varken mentalt eller kroppsligt, och hon kanske egentligen skulle behöva gå mer än vad hon gör, men överallt läser man om hur viktigt det är med vila för unghästar. Det här är en hel vetenskap.
 
Sv: Beach 2014

Nope! Men det är vattenbrist i hela området, tydligen har till och med de som har kommunalt vatten blivit tillsagda att spara :crazy: Men det går hyfsat just nu, försöker hålla mig positiv :p

Tråkigt att det gick dåligt att rida :/ Svårt det där med unghästar, men du känner ju din häst bäst och märker hur hon reagerar fysiskt och psykiskt på mer eller mindre aktivering.
 
Sv: Beach 2014

Jomen precis, man ska nog verkligen veta vad man håller på med för att försöka sig på något sådant. Jag känner att allt behöver ju inte ske med en gång, om jag håller mig på en vettig nivå nu under vintern och bygger lite muskler så kan jag ju försöka gå ner i vår eller så om jag känner att det är motiverat. :)
 
Sv: Beach 2014

kl

Dagens träning:
1185413_674311142588416_1417006424_n.jpg


Första ridturen på två månader, och då alltså även första sedan jag skaffade gymkortet. Och jag märker skillnad!
Jag kan hålla om betydligt bättre, blir inte trött i rygg-/magmuskler vid mycket galopp i lätt sits. Dessutom gick hon som en dröm idag! Övade mycket på att få henne att ta stöd i bettet i en låg form, hon vill gärna krulla ihop sig högt upp eller vara stjärnkikare annars. Det gick hur bra som helst! Till och med i galoppen gick det att få en låg och fantastiskt rund form, det kändes som att rida omkring på en brun regnbåge :D
 
Sv: Beach 2014

Bra jobbat Emtherlia! Du kan mer än du tror!

Och alla andra, gud så starka och duktiga ni är! Haha, jag tycker nog visserligen att allt är starkt med tanke på hur svag jag själv är :D I framtiden kommer jag kanske gästa den här tråden och också vara stark, snabb och uthållig igen!

Tycker det är så härligt att det är mycket fokus på hälsa och träning och inte bara att gå ner i vikt här i tråden, vikten kommer automatisk gå åt rätt håll (ner, upp, stå still) när man hittar en balans i livet mellan, mat, vila och aktivitet :) Självklart är vikten viktig för många för hälsan och välmåendet så jag menar inte att man inte ska arbeta med den men ni förstår nog hur jag menar.

Hade riktig dåliga matdagar nu tisdag till fredag och bestämde mig igår kväll för att ta nya tag och bryta spiralen innan det drar igång igen och blir ännu jobbigare. Så idag har det gått helt ok, har blivit lite för lite men det är åt rätt håll iaf och jag försöker säga till det där monstret i huvudet att jag inte tänker bry mig fast det står där och skriker, ibland går det och ibland går det lite sämre.

Har utmaningsmat idag igen, för ett tag sen var det majs, idag är det gröna ärtor, ska äta det till middagen. Tror jag ska försöka mig på att äta mitt filmjölksbröd ikväll också trots att jag ätit mer under dagen än vad jag brukar när jag ätit det (har liksom kompenserat för de kalorierna i förväg) men funderar på att våga kasta mig ut i det idag iaf. Trots att ångesten redan är hemsk.

En sak till är jobbig, jag mår så fruktansvärt dåligt av mat, mår så illa att det känns som jag ska kräkas, i princip allt smakar illa och saker jag kunde äta förut går inte. Igår fick jag slänga maten och fick bara i mig max 40 kcal till mellis istället för ca 300-400 som jag ska enligt schemat. Men det gick inte ner. Idag har jag tvingat mig men mår så illa nu. Varför är allt så äckligt? Varför vill jag inte äta något(förutom ångesten då)? Inte ens det jag brukar gilla smakar gott :(

Någon annan som känner så här eller har gjort, oavestt om ni har en ätstörning eller inte?

En positiv sak är att jag tränat agiity med vovven min och han var jätte duktig :) Lite lagom motion så där för mig.
 
Sv: Beach 2014

Åh det ser så mysigt ut!

Jag har hittat en sak som motiverar mig i styrketräningen; ridning! Jag vill bli en bättre ryttare och för att bli det måste jag orka mer och för att orka mer behöver jag träna mina muskler! Win-Win, right?
 
Sv: Beach 2014

Tack:)

Du är så duktig som utmanar dig själv och du är väldigt insiktsfull. Kämpa på! :)

Får du nån hjälp från sjukvården nu?
 
Sv: Beach 2014

En sak till är jobbig, jag mår så fruktansvärt dåligt av mat, mår så illa att det känns som jag ska kräkas, i princip allt smakar illa och saker jag kunde äta förut går inte. Igår fick jag slänga maten och fick bara i mig max 40 kcal till mellis istället för ca 300-400 som jag ska enligt schemat. Men det gick inte ner. Idag har jag tvingat mig men mår så illa nu. Varför är allt så äckligt? Varför vill jag inte äta något(förutom ångesten då)? Inte ens det jag brukar gilla smakar gott :(

Någon annan som känner så här eller har gjort, oavestt om ni har en ätstörning eller inte?

Jag har ju en vän som varit jättesjuk i anorexi. Hon fick primperan för att i alla fall inte illamåendet skulle hindra henne från att äta. Hon hade ju svält sig så länge så hon blev illamående av typ allt.

Jag har också problem med illamående, dock inte av samma anledning, och har primperan och ondansetron.
 
Sv: Beach 2014

En sak till är jobbig, jag mår så fruktansvärt dåligt av mat, mår så illa att det känns som jag ska kräkas, i princip allt smakar illa och saker jag kunde äta förut går inte. Igår fick jag slänga maten och fick bara i mig max 40 kcal till mellis istället för ca 300-400 som jag ska enligt schemat. Men det gick inte ner. Idag har jag tvingat mig men mår så illa nu. Varför är allt så äckligt? Varför vill jag inte äta något(förutom ångesten då)? Inte ens det jag brukar gilla smakar gott :(

Någon annan som känner så här eller har gjort, oavestt om ni har en ätstörning eller inte?

Det enda jag kan säga är att jag lätt blir illamående av mat om jag har ätit väldigt lite under en period och sedan plötsligt börjar äta mycket/normalt igen. Till exempel så blir jag ofta illamående av maten de första dagarna när jag åker "hem" till familjen på t.ex. jullov och sådant; helt enkelt för att min studentmat skiljer sig så mycket från vad för sorts mat och hur mycket mat som serveras där.

Tycker som Niyama att det kanske vore värt för dig att försöka få tag på något som kan dämpa illamåendet, så att det i alla fall inte är det som stoppar dig från att äta ordentligt.
 
Sv: Beach 2014

Vad är Primperan och Ondensatron?

Kanske ligger det något i det där med att det handlar om hur van man är vid att äta vissa mängder, det har jag ju märkt när jag varit i behandling och inlagd,fast just nu mår jag ju illa av bara minsta lilla och det håller i sig hela dagen. Kan äta ett litet äpple eller päron utan allt för mycket illamående men ibland ger även det dom känslorna och jag som älskar frukt i vanliga fall tycker inte ens det är gott. Tycker bara att kroppen skulle ha börjat vänja sig vid mer mat nu när jag trots allt ätit "bättre" sen april. Visserligen har det gått lite upp och ner med maten och nu har det ju varit lite kämpigt ett tag.

Men tror ni det kan ha att göra med depressionen också, utöver mina matproblem? Eller kan man helt plötsligt bara äcklas av all mat och sen aldrig komma över det? Är så rädd att alltid känna sådan här fysisk motvilja mot mat för det är som sagt inte bra om en sådan sak blir ännu ett problem med att äta. Kan smaklökarna förstöras liksom, så att inget smakar som det ska och aldrig kommer göra det igen?

Niyama- blev det bättre för din kompis sen eller har hon fortfarande kvar det problemet?
 
Sv: Beach 2014

Det är olika mediciner mot illamående.

Jag tror verkligen att detta är övergående, inte att du alltid kommer att känna så!

Min vän äter helt normalt nu utan problem, men jag tror att hon fortfarande har kvar medicinen vid behov.
 
Sv: Beach 2014

Ja jag får hjälp nu, går i dagvård tre gånger i veckan och en till två gånger i veckan träffar jag min terapeut, det är hon som hjälper mig mest, mer än själva dagvården. Hon är super bra. Sträng och ställer höga krav men bryr sig, är engagerad, mycket kunnig inom både DBT,ACT, KBT, yoga, mindfulness, ätstörningar, tvång och mat. Haha, hon är som en superkvinna, både snygg, vältränad och karriärskvinna :D En förebild, jag vill bli som henne!

Lite läskigt och svårt ibland att försöka leva upp till allt som hon vill men jag vet att hon vill mitt bästa och jag försöker så gott jag kan. Det jobbiga bara är att tiden på dagvården är begränsad och jag kan inte få fortsätta träffa henne när dagvården är slut för jag bor i fel del av länet och här hemma i min stad har jag ingen vård alls. Men jag får ta tillvara på tiden jag har med henne, är så glad att jag äntligen får riktigt hjälp!

Min öppenpsyk mottagning i stan skrev ett brev till mig om att jag inte får gå hos dom så länge jag har problem med maten för jag är för sjuk och dom kan inte erbjuda mig hjälp och vill inte ta ansvar för mig ifall det skulle gå riktigt illa (dvs om jag dör...). Förstår inte hur en mottagning kan göra så, bara lämna en patient :/

Min terapeut är så uppmärksam, vi körde yoga igår och det gjorde så ont i hela kroppen, jag sa inget om det men direkt efter sa hon att hon hade sett att jag hade jätte ont och hon sa att min kropp är för sjuk för yoga egentligen och bara borde vila istället för att göra övningarna. Hon sa att min kropp är förstörd och sliten av all svält och överträning och om jag fortsätter så kommer jag kanske knappt inte kunna gå eller röra mig alls nästan om ett par år, iaf inte utan ännu mer smärta än nu. Jag vill ju så gärna vara med på yogan, vill klara det för det är medicinsk yoga och ska inte vara så ansträngande och dom andra tjejernas kroppar klarar det men inte min :( Dumma kropp. Men som Cili skrev, jag kommer också komma dit och ännu längre. Tids nog kommer den här yogan vara lätt som en plätt och jag kommer klara ännu mer saker :)
 
Sv: Beach 2014

Ja troligen har du rätt, det kanske går över snart till och med. Får ge mig till tåls och härda ut nu i alla fall.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
676
Senast: miumiu
·
Tjatter Välkomna till ulvleken Jorden runt! Vi börjar med reglerna: - Var snälla och trevliga mot varandra och mot LL. Kom ihåg att det bara...
33 34 35
Svar
681
· Visningar
12 456
Senast: bollen__
·
Kultur Reflekterar lite har besökt Gripsholms slott, Livrustkammaren och Stockholms slott och tidigare har jag också gått guidad tur på...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: CaisaCax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp