Beach 2014 del VII

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sådana där tights som ni har skrivit massor om i tråden, vad är dom till för egentligen? Har inte fattat riktigt. Jag hatar ju t.ex. min mage, skulle jag kunna ha sådana då så att magen blir platt? Är det det som är meningen med dom? Är det bara träningsmodeller eller finns det sådana man kan ha annars också?
Meningen är inte att se smal ut. Det ger ett tryck på musklerna, så dom jobbar lite annorlunda, återhämtningen blir snabbare och man får en annan känsla :)

Jag har dom eftersom att jag gått ner väldigt i vikt (lite mer än 50 kg) och har en massa löshud runt lår, rumpa och mage som inte riktigt har hunnit dragit åt sig ordentligt. Jag springer en hel del så huden skumpar omkring väldigt mkt och de kan hämma huden att dra åt sig och orsaka onödiga bristningar. Så, brallorna håller huden på plats helt enkelt :)

Har stört mycket ångest just nu, gick en kortare runda på em för att jag var helt opeppad på att gå, plus att jag var varm för att jag hade för mycket kläder på mig (det regnade när vi gick ut men sen kom solen fram och jag var påpälsad med sockor, gummistövlar, regnkläder och paraply...) och för att min fot gör så ont.

Det känns inte alls bra, vill ut igen nu direkt, känner mig lat för jag var ju inte ens särskilt trött, måste nog ta en till promenad nu innan melliset om jag ska ta mig igenom dagen utan att avlida av ångest. Samtidigt är det en bra träning för mig att inte gå lika mycket varje dag. Men nej, det får bli en kort runda nu, klarar inte det här känner jag :arghh:

Har fått en inflammation i ena foten, har haft lite ont i flera månader men nu har det eskalerat så varje steg gör ont, ganska rejält också, det är inte alls roligt, särskilt inte när man går så mycket som jag gör.

Ikväll blir det agility om vädret tillåter, min hund är inte mycket för att träna om det regnar...Får se hur det går att springa med min onda fot också.

@Qelina din fot behöver nog vila (och bra skor om du inte har det?).

Kl
Blä. Motivationen är för låg men behöver verkligen gå ner några kilo. Hatar att vikten har stigit till övervikt igen. Har ingen lust alls att gymma och det finns inga gruppträningar som passar med jobbschema så det enda som blir av är lite jogg och cykel. Och för mycket socker.
MVH ingen disciplin

Hej hej, känns som det var evigheter sen jag skrev något vettigt i tråden sist :p Mitt senaste ordentliga träningspass var förra söndagen då jag sprang 12 km, sedan dess har det knappt blivit någonting pga jobbet. Har sjukt mycket att göra varje dag, det är hårt jobb konstant i 9 timmar. Ännu värre blir det när varenda jäkla ko (känns det som) ska klämma ur sig en unge så att jag hamnar efter :mad: :p Fast kalvarna är ju bra söta :love:

Exempel på träningsformer i vardagen: Intervallträning för att jaga förrymd kviga (kände mig som en cowhorse!), partiella marklyft med kalv på 40 kg, sprintträning för att hinna flytta ko som börjat kalva innan vi flyttat henne till en egen box... med mera :D

Nåväl, ikväll tog jag mig tid att yoga en stund, jag behövde det! Inte minst mentalt, men också för att mjuka upp kroppen efter det hårda arbetet. Nu är jag ledig i två dagar, får se om jag lyckas få till något vettigt träningspass. Imorgon ska vi börja skrapa husfasaden för att måla om, jippie :meh:

För övrigt är det sjukt varmt. Lever i en konstant pöl av svett :rofl:

Låter som att du får rejält med träning på jobbet, så enda anledningen till att du skulle behöva träna är kanske för att kroppen ska bli starkare och hålla i längden om man har ett slitigt jobb. Men du behöver absolut inte känna dig lat eller att du inte rört dig tillräckligt, låter verkligen som att du är igång hela dagarna. Vad har du för jobb? Har du en egen gård eller är du anställd? Är det mjölkkossor ni har?

@Qelina din fot behöver nog vila (och bra skor om du inte har det?).

Kl
Blä. Motivationen är för låg men behöver verkligen gå ner några kilo. Hatar att vikten har stigit till övervikt igen. Har ingen lust alls att gymma och det finns inga gruppträningar som passar med jobbschema så det enda som blir av är lite jogg och cykel. Och för mycket socker.
MVH ingen disciplin
Är du överviktig rent objektivt eller är det i dina tankar. Om man har en liten övervikt behöver det inte vara någon fara hälsomässigt om man lever hälsosamt i övrigt. Men kanske det är bra att jobba med att inte äta så mycket socker. Är det godis och glass och sådant som är dina stora "laster"? Hur har du hanterat sådana här situationer förut? Har du någon plan för hur du ska göra? T.ex. göra matplaneringar så att du undviker att bli hungrig och sugen på t.ex. choklad eller att gå eller cykla till jobbet om det är möjligt? Att ge sig ut på promenader efter jobbet är ju också en form av rörelse och träning även om det är lågintensivt. Att ta sig tid att springa en sväng några gånger i veckan är ju också väldigt bra.

Du kan köpa en pilatesboll och göra massor av övningar hemma med den, jag tränade massor med den förut, varje dag,innan jag fick träningsförbud och det finns massor av övningar som stärker hela kroppen, jag gjorde många coreövningar för magens skull t.ex. och det finns mycket tips på internet :) La upp ett eget träningsprogram med och utan pilatesbollen så körde jag ca 30 minuter hemma i vardagsrummet varje dag utöver den andra träningen. För att göra det lite roligare kan man sätta på en podradio eller bra musik :)

@ cili @enjoyable Aha, då förstår jag, då är det nog inte riktigt sådana jag behöver. På vilket sätt jobbar musklerna annorlunda? Det låter intressant :)
Dom kommer ju fortfarande kontrahera precis som vanligt, men det blir mindre mjölksyra och en annan stabilitet. Vissa orkar mer med kompression och vissa når max fortare, men det är en vanesak också.
Jag brukade ju dra åt lårmusklerna med lindor tidigare för att nå mitt max fort, för att kunna träna hårdare på kort tid pga knäsmärtor. Funkade himla bra! Tights drar ju inte åt riktigt lika mycket, men jag märker helt klart skillnad.
Mina knän kan heller inte fyllas med vätska och svullna upp lika mycket med sånna tights, det gör att dom fortare återgår till normalläge. Himla skönt att kunna böja benen utan att det är massa svullnad som stoppar :)

Är du överviktig rent objektivt eller är det i dina tankar. Om man har en liten övervikt behöver det inte vara någon fara hälsomässigt om man lever hälsosamt i övrigt. Men kanske det är bra att jobba med att inte äta så mycket socker. Är det godis och glass och sådant som är dina stora "laster"? Hur har du hanterat sådana här situationer förut? Har du någon plan för hur du ska göra? T.ex. göra matplaneringar så att du undviker att bli hungrig och sugen på t.ex. choklad eller att gå eller cykla till jobbet om det är möjligt? Att ge sig ut på promenader efter jobbet är ju också en form av rörelse och träning även om det är lågintensivt. Att ta sig tid att springa en sväng några gånger i veckan är ju också väldigt bra.

Du kan köpa en pilatesboll och göra massor av övningar hemma med den, jag tränade massor med den förut, varje dag,innan jag fick träningsförbud och det finns massor av övningar som stärker hela kroppen, jag gjorde många coreövningar för magens skull t.ex. och det finns mycket tips på internet :) La upp ett eget träningsprogram med och utan pilatesbollen så körde jag ca 30 minuter hemma i vardagsrummet varje dag utöver den andra träningen. För att göra det lite roligare kan man sätta på en podradio eller bra musik :)
Coremusklerna kan du träna genom att använda bollen som en stol. Rak i ryggen och balansera utan fötter i marken. Man kan även gunga lite lätt från sida till sida, "fatta galopp" samt rulla bäckenet framåt och bakåt - allt utan att ha fötterna i marken (det är såklart svårt i början, men det kommer). Och försök ha axlarna i jämnhöjd hela tiden. Svårare än man tror :D
Det tar på dom musklerna vi tidigare pratat om att du kanske behöver stärka. Kolla med sjukgymnasten om det är okej :)

Har stört mycket ångest just nu, gick en kortare runda på em för att jag var helt opeppad på att gå, plus att jag var varm för att jag hade för mycket kläder på mig (det regnade när vi gick ut men sen kom solen fram och jag var påpälsad med sockor, gummistövlar, regnkläder och paraply...) och för att min fot gör så ont.

Det känns inte alls bra, vill ut igen nu direkt, känner mig lat för jag var ju inte ens särskilt trött, måste nog ta en till promenad nu innan melliset om jag ska ta mig igenom dagen utan att avlida av ångest. Samtidigt är det en bra träning för mig att inte gå lika mycket varje dag. Men nej, det får bli en kort runda nu, klarar inte det här känner jag :arghh:

Har fått en inflammation i ena foten, har haft lite ont i flera månader men nu har det eskalerat så varje steg gör ont, ganska rejält också, det är inte alls roligt, särskilt inte när man går så mycket som jag gör.

Ikväll blir det agility om vädret tillåter, min hund är inte mycket för att träna om det regnar...Får se hur det går att springa med min onda fot också.

Åh, var rädd om foten nu! Gummistövlar brukar inte vara så snällt mot fötterna.
Har du fler sätt att mota ångesten?
Du resonerar så klokt när det gäller andra, önskar att du kan få använda all den där klokheten till dig själv en dag!

Veckan har hittills varit lugn här: var trafikvakt på cykeltävling i måndags så då stod jag mest still i skogen och käkade tonfiskmackor:) Igår hade jag ont i magen och tyckte allmänt synd om mig själv så då gjorde jag inte många knop. Har promenerat till och från bussen, 30 min på morgonen och 30 på em. Men nu ska jag ut på rullskidorna! Idag är målet att inte ramla...
Imorgon tänkte jag springa till bussen och sen nån runda på hemvägen, det är cruising i byn så att ta bilen är bara krångligt.
Fredag blir det att ta det lugnt, och lördag tänkte jag ut och nöta många småbackar i något slags försök att efterlikna Lidingöloppet (Som jag börjar bli galet nervös över trots att jag inte direkt har något mer avancerat mål än att ta mig runt.).

@ cili @enjoyable Aha, då förstår jag, då är det nog inte riktigt sådana jag behöver. På vilket sätt jobbar musklerna annorlunda? Det låter intressant :)

Om det egentligen ger någon effekt är väl ganska omtvistat. Musklerna jobbar inte annorlunda i alla fall, men blodgenomströmningen sägs öka. De flesta som använder dem gillar känslan + att de håller fast lös hud eller "fläsk" mycket bättre än vanliga tights. En del upplever snabbare återhämtning, men studierna är spretiga.

Mina händer svullnar nåt fruktansvärt när jag går/springer. Springer går bättre för det gör jag inte så långt. Men promenera över en timme gör händerna supersvullna så det gör ont att använda dom när jag kommer hem. Försöker röra på dom och lyfta dom uppåt och inte bara pendla men det hjälper inte. Någon annan?

Låter som att du får rejält med träning på jobbet, så enda anledningen till att du skulle behöva träna är kanske för att kroppen ska bli starkare och hålla i längden om man har ett slitigt jobb. Men du behöver absolut inte känna dig lat eller att du inte rört dig tillräckligt, låter verkligen som att du är igång hela dagarna. Vad har du för jobb? Har du en egen gård eller är du anställd? Är det mjölkkossor ni har?

Jag sommarjobbar på en stor gård (egentligen forskningscentrum) som har mjölkkor, fast jag jobbar mest med kalvarna :)

Hej hej, känns som det var evigheter sen jag skrev något vettigt i tråden sist :p Mitt senaste ordentliga träningspass var förra söndagen då jag sprang 12 km, sedan dess har det knappt blivit någonting pga jobbet. Har sjukt mycket att göra varje dag, det är hårt jobb konstant i 9 timmar. Ännu värre blir det när varenda jäkla ko (känns det som) ska klämma ur sig en unge så att jag hamnar efter :mad: :p Fast kalvarna är ju bra söta :love:

Exempel på träningsformer i vardagen: Intervallträning för att jaga förrymd kviga (kände mig som en cowhorse!), partiella marklyft med kalv på 40 kg, sprintträning för att hinna flytta ko som börjat kalva innan vi flyttat henne till en egen box... med mera :D

Nåväl, ikväll tog jag mig tid att yoga en stund, jag behövde det! Inte minst mentalt, men också för att mjuka upp kroppen efter det hårda arbetet. Nu är jag ledig i två dagar, får se om jag lyckas få till något vettigt träningspass. Imorgon ska vi börja skrapa husfasaden för att måla om, jippie :meh:

För övrigt är det sjukt varmt. Lever i en konstant pöl av svett :rofl:

Alltså jag har halkat ur träningen litegranna. Jävla sommar:p måste ta tag i mig själv!

Jag säger +1 på båda inläggen ovan och längtar precis som @Ninnurur tillbaka till min "riktiga" vardag där träningen är både roligare, bättre och mer tillgänglig. 3 veckor dit! Just nu är jag bara stressad hela tiden känns det som, och när jag inte är stressad är jag så trött och påverkad av all tidigare stress att jag bara vill gå hem och lägga mig. Idag har jag legat i soffan sedan jag kom hem från jobbet vid 18, och jag har verkligen inte fått någonting gjort. Det är lika skönt som det är stressande, men jag tror jag ska ta ett tag och röja lite i huset i en halvtimme nu i alla fall.

Har satt mig själv på gym-detox den här veckan för att hitta tillbaka till motivationen och låta träningen bli rolig igen. Jag har rätt dåligt samvete över det, men har i alla fall tränat genom att rida dressyrpass på ett styck envis ponny i måndags och ska göra det samma på torsdag. Tänkte köra barbacka eller i alla fall utan stigbyglar för att öka träningseffekten. Det är så himla himla himla roligt att rida! Speciellt på en sådan ponny som man först får jobba sig svettblank på i 20 minuter för att övertala henne om att det är kul med dressyr, och när man väl kommit dit har man allt och kan bara sitta och leka fram den ena övningen efter den andra. Jag älskar hästar. :love:

Om det egentligen ger någon effekt är väl ganska omtvistat. Musklerna jobbar inte annorlunda i alla fall, men blodgenomströmningen sägs öka. De flesta som använder dem gillar känslan + att de håller fast lös hud eller "fläsk" mycket bättre än vanliga tights. En del upplever snabbare återhämtning, men studierna är spretiga.
Jag valde fel ord när jag sa att dom jobbar annorlunda, för muskler kan ju trots allt bara vara spända eller avslappnade. Men känslan blir, enligt min åsikt, inte densamma i vanliga tights som i hårt åtsittande.
Intressant det där med studierna! Utan att ha läst några sånna om just det här så kan jag tänka mig att testpersonernas egna tankar och åsikter påverkar en del. Jag får t.ex. olika resultat om jag går in och är positiv och tänker "det här kommer bli bra" eller om jag tänker "näe, jag vill inte springa med dom här på mig". Jag orkar helt olika mängd/längd/tyngd. Det märks ju även på helt vanliga träningspass med vikter, där jag kan ha samma kläder men den dagen jag är omotiverad orkar jag inte alls lika mycket som en dag när jag är positiv och peppad. Så då gäller det ju att man kommit på nåt sätt att komma runt det där med hur psyket påverkar kroppen. Får ta och leta upp några sånna studier när jag har mer tid att sitta och läsa :)

Personligen märker jag ju fördel i och med trycket som blir runt mina dåliga knän vilket hindrar svullnaden från att bli allt för stor, och det lär ju inte vara beroende på min sinnesstämning eller inställning :)

Mina händer svullnar nåt fruktansvärt när jag går/springer. Springer går bättre för det gör jag inte så långt. Men promenera över en timme gör händerna supersvullna så det gör ont att använda dom när jag kommer hem. Försöker röra på dom och lyfta dom uppåt och inte bara pendla men det hjälper inte. Någon annan?
Hmm, låter lite skumt. Har du dålig blodcirkulation? Fryser du om händerna också?

Dumma, dumma anorexi, nu ställer den till det för mig igen :(

Blev runtskickad mellan en massa olika vårdinstanser då jag äntligen tog tag i att söka hjälp för foten, det har ju bara blivit värre och värre och har börjat stråla upp i benet också. Andra foten gör också lite ont men långt ifrån på samma nivå som högerfoten.

Efter en massa ringande fick jag prata med sjukvårdsrådgivningen. Hon såg i min journal att jag hade anorexi och vad jag väger (eller vägde sist jag pratade med dom, vet inte hur uppdaterade de är, de kanske har min gamla vikt registrerad bara och inte min nya högre vikt) och berättade att mina problem beror på anorexin och att jag har så lite underhudsfett och att det då även är för lite fett och muskler på fötterna så att jag går direkt på skelettet istället för att ha någon "isolering" runt det. Benen i foten pressas samman och jag trampar "igenom" fotsulan som hon sa. Det har därför också blivit en inflammation i foten och det här gör ju som sagt väldigt ont.

Jag har haft problem med det här förut, kunde inte gå på vanliga golv utan tjocka tofflor t.ex men jag trodde inte att jag förtfarande kunde ha dom problemen, i min värld väger jag ju så mycket nu att det vore en omöjlighet med för lite kroppsfett. Men vissa delar av kroppen lagrar in fett snabbare än andra, antar att kroppen inte ser fötterna som första prioritet utan vill istället skydda de inre organen. Nu för tiden (eller ja, innan det här blev så illa) så kan jag iaf gå på vanliga golv utan att det gör allt för ont, men just precis nu kan jag inte göra något utan att få ont, det gör ont även när jag inte belastar foten, dvs när jag sitter, ligger, tar på mig strumpor osv.

Svårt att göra något åt det här just nu, kan ju inte trolla fram lite fett på fötterna nu direkt så jag måste köpa nya extra mjuka skosulor, äta inflammationsdämpande och smärtstillande tabletter som t.ex. Ipren och massera fötterna varje dag.

Jag valde fel ord när jag sa att dom jobbar annorlunda, för muskler kan ju trots allt bara vara spända eller avslappnade. Men känslan blir, enligt min åsikt, inte densamma i vanliga tights som i hårt åtsittande.
Intressant det där med studierna! Utan att ha läst några sånna om just det här så kan jag tänka mig att testpersonernas egna tankar och åsikter påverkar en del. Jag får t.ex. olika resultat om jag går in och är positiv och tänker "det här kommer bli bra" eller om jag tänker "näe, jag vill inte springa med dom här på mig". Jag orkar helt olika mängd/längd/tyngd. Det märks ju även på helt vanliga träningspass med vikter, där jag kan ha samma kläder men den dagen jag är omotiverad orkar jag inte alls lika mycket som en dag när jag är positiv och peppad. Så då gäller det ju att man kommit på nåt sätt att komma runt det där med hur psyket påverkar kroppen. Får ta och leta upp några sånna studier när jag har mer tid att sitta och läsa :)

Personligen märker jag ju fördel i och med trycket som blir runt mina dåliga knän vilket hindrar svullnaden från att bli allt för stor, och det lär ju inte vara beroende på min sinnesstämning eller inställning :)
Vad bra att dom hjälper dig med knäna. Och jag håller absolut med om att mycket hänger på ens inställning, ju mer peppad man är desto mer tar man ju ut sig på träningen och desto mer ork har man. Men jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna hänga ihop med vilka kläder man har, finns det forskning på det alltså? Låter nästan som lite "tvångstankar" eller magiskt tänkande som det heter :D

Vad bra att dom hjälper dig med knäna. Och jag håller absolut med om att mycket hänger på ens inställning, ju mer peppad man är desto mer tar man ju ut sig på träningen och desto mer ork har man. Men jag har aldrig tänkt på att det skulle kunna hänga ihop med vilka kläder man har, finns det forskning på det alltså? Låter nästan som lite "tvångstankar" eller magiskt tänkande som det heter :D
Nej jag syftade inte på någon studie. Men kan man känna mer motivation genom vissa kläder/utrustning så borde det kunna påverka resultatet

Fotjäkeln gör ont idag :( Har bara orkat städa lite och ikväll ska vi tapetsera sista väggen i hallen. Men har hållt kosten iaf. Alltid något. Går ju inte ens att yoga med en trasig fot som inte vill vara i marken. Har dock inte försökt mig på att cykla än. Men skrotar runt i min nya träningströja hemma idag och försöker hitta motivation iaf :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka