Beach 2014 del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del II

Presto- Välkommen till tråden :)

Jag skulle nog lägga upp mitt matschema lite annorlunda än så, om du vill ha en stabil viktnedgång krävs det att du orkar hålla i dina nya vanor och inte tröttnar. T.ex. räcker det inte med att springa några gånger i veckan under bara ett par veckor utan det är en långsiktighet som är viktig. Det viktigaste för en viktnedgång är kosten, att man ligger på kaloriunderskott, om du ska äta så som du skrev kommer du antagligen att få brister och ha svårt att klara av att följa det en längre tid.

Hur mycket yoghurt och vilken sorts yoghurt tänker du äta till frukosten och ska du ha något till? Hur många käckemackor äter du och vad har du på dom? Ibland är det småsaker man kan ändra på som att ta lite mindre smör, byta pålägg eller minska på mängden om man har mycket pålägg, byta ut flingorna eller müslin mot en basmüsli eller att du gör egen müsli eller köper sockerfria flingor. Eller att du har frukt eller bär i yoghurten istället.

Popcornen kanske inte borde vara ett baslivsmedel i din kost utan något du äter någon gång ibland? Och att du byter ut dom mot något mer mättande och näringsrikt. Kanske kvarg med bär eller frukt, keso, någon smörgås, ägg, lite nötter (väldigt kalorikt så man kan inte äta hur mycket som helst) eller att du lagar en riktig men hälsosam middag istället för att äta soppa både till lunch och middag?

Många har lättare att hålla en ny kost om dom äter regelbundet, rekommendationerna brukar vara frukost, lunch, middag och två mellanmål. Fast jag vet att det är så mycket olika dieter nu som säger olika men jag går efter det som dietisterna och mina behandlare lär ut till oss, både till dom som ska gå ner i vikt och till dom som ska stå still i vikt eller gå upp i vikt. Om man behöver gå ner i vikt kan mellanmålen bestå av t.ex. en frukt (eller mer om man äter väldigt lite på de andra måltiderna) och om man ska stå still i vikt kanske en smörgås eller yoghurt och müsli eller kvarg med frukt/bär medan jag som ska gå upp i vikt äter större mellis och/eller lägger till extra näringsdrycker :) T.ex. att jag tar en frukt och en näringsdryck vid ett av mellanmålen.

Hoppas du inte tycker att jag kommer med för mycket tankar, vill inte att du ska känna att jag "klankar ner" på dina idéer :)

Angående motion, klarar du av att promenera lite? Kanske blir det lättare om du tar sällskap av någon eller lyssnar på en intressant poddokumentär samtidigt så du inte känner att det är långtråkigt? Klarar du av simning? Yoga? Pilates?
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2014 del II

Hej och välkommen! :)

Som cili säger, definitivt något mer mål mat innan du kommer hem! Regelbundna måltider gör det oftast lättare att hålla sig ifrån onyttigheter, tycker jag i alla fall. :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Låter som en bra plan! Jag tror definitivt att det är nyttigt att ha lite lugnare veckor ibland så att kroppen hinner återhämta sig. :) Ofta kommer det naturligt, man har mycket att göra, känner sig lite småkrasslig eller sådär.

Jag är supermotiverad att träna i november, ser fram emot att gå hemifrån 06:15 imorgon bitti för att hinna träna innan föreläsningen :rofl:
 
Sv: Beach 2014 del II

kl

Jag skulle in här och presentera min gångna vecka, gick in på endo och upptäckte att jag loggat 6 h 39 min. Då kunde jag ju inte stå emot lusten att bege mig ut och få ihop 21 minuter till. Så ut i ösregnet för en promenad, bara för att få ihop 7 timmar totalt :D

Resultatet för veckan blev 7 h 9 min. Trots två träningsfria dagar och en dag med bara 20 min promenad. Fyra ridpass plockar ihop tid snabbt upptäckte jag :D
 
Sv: Beach 2014 del II

Du måste lägga in print screens på de där beskrivningarna som vi tränade magmusklerna med med ;)
 
Sv: Beach 2014 del II

Shit vilken bra vecka! Grymt jobb! :D

KL

Imorgon åker jag till Växjö igen. Nu har jag bil igen vilket gör det lättare att ta sig iväg och träna.
Två ridlektion ( :D) står på schemat imorgon, sen har jag tänkt springa i alla fall en gång(måste ju testa nya tightsen!) och så ska jag försöka gå på ett gruppträningspass och sen ta ett pass på gymmet. Kanske ska försöka ha som mål att gymma i alla fall en gång i veckan, för jag tänker mig att det kanske gör att jag helt plötsligt börjar gilla det...? :p
En jäkla träningsvärk i axlarna efter fredagens gympass iaf! :D
 
Sv: Beach 2014 del II

Alltså, jag tycker ditt svar till Presto är så himla klokt och bra Qelina!
Du har så himla bra idéer och kloka tankar när det gäller oss andra. Du försöker få oss att vara snälla mot våra kroppar och jag hoppas att du tänker mer och mer på samma sätt när det gäller dig och din egen kropp! :)
 
Sv: Beach 2014 del II

+ alla andra som svarat mig!

TACK för era kommentarer :bow:

Kan hålla med om att jag behöver något mer mellan jobb och stall, proteinrikt sa ni? Vad är det? Vi har fruktkorg på jobbet med, som jag nallar av.

Promenader är tråkigt, men det kommer nog bli kalasbra med en bra dokumentär i öronen :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Ägg, kött, tonfisk, kyckling, kvarg, keso, en bönor och sånt(dålig på vilka som är proteinrika där dock). Det mättar och kroppen behöver det så det låter som en bra idé att äta lite mer sådant tycker jag :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Alltså, jag tycker ditt svar till Presto är så himla klokt och bra Qelina!
Du har så himla bra idéer och kloka tankar när det gäller oss andra. Du försöker få oss att vara snälla mot våra kroppar och jag hoppas att du tänker mer och mer på samma sätt när det gäller dig och din egen kropp! :)

Ja det är det jag så gärna vill, att alla tjejer och killar ska ta hand om sig själva och respektera sina kroppar, vara snälla mot sig själva både i tankar och i handlingar. Jag vet så väl hur illa det kan bli när man går emot sin kropp och inte tar hand om sig själv och jag vill hjälpa så många som möjligt även i min närhet att lära sig att lyssna på kroppen och förstå hur den fungerar för att kunna ta hand om den på bäst sätt.

Att gå i krig mot sin kropp leder aldrig till något bra, det är bättre att bli vän med den och jobba med den åt rätt håll. Och det är det jag jobbar med just nu, jag pratar med mig själv så här hela tiden för att hantera ångesten, försöker resonera logiskt och inte gå efter mina dumma tankar och ångesten. Haha, nu låter jag som någon religiös människa som försöker värva anhängare till sin tro :p
 
Sv: Beach 2014 del II

+ alla andra som svarat mig!

TACK för era kommentarer :bow:

Kan hålla med om att jag behöver något mer mellan jobb och stall, proteinrikt sa ni? Vad är det? Vi har fruktkorg på jobbet med, som jag nallar av.

Promenader är tråkigt, men det kommer nog bli kalasbra med en bra dokumentär i öronen :)

Varsågod :) Proteiner är bra och mättar länge men ett mellanmål kan också bestå av kolhydrater för att ge hjärnan och kroppen energi att orka den där stunden mellan huvudmåltiderna. En kombination av olika energikällor och livsmedel ger kroppen vad den vill ha. Vissa mellanmål kan vara mindre och bara bestå av en frukt och andra kan vara större och mer proteinrika eller innehålla långsammare kolhydrater, det beror på hur lång tid det går mellan måltiderna, vad man gjort eller ska göra (aktivitet,träning osv), vad man ätit under dagen och vad man tycker om och vad man själv tycker mättar.
 
Sv: Beach 2014 del II

+ alla andra som svarat mig!

TACK för era kommentarer :bow:

Kan hålla med om att jag behöver något mer mellan jobb och stall, proteinrikt sa ni? Vad är det? Vi har fruktkorg på jobbet med, som jag nallar av.

Promenader är tråkigt, men det kommer nog bli kalasbra med en bra dokumentär i öronen :)

Poddokumentärer räddar mina långa pendlingstider och sömnlösa nätter. Finns hur mycket som helst på sveriges radio och andra podcasts :)
 
Sv: Beach 2014 del II

kl!

Välkommen Presto:) Och bra tips från Qelina m.fl med!

Ninnurur - Kul med PT-timmar. Hade varit spännande (och läskigt:p) att prova någon gång!

Jobbhelg för mig, men var på gymet igår fm iaf. Idag efter jobbat blev det kalas:) (Jobbat lör 14-22 och sön 06.45-15 så det är ju bara hem o sova imellan..).

Sammanlagt för veckan som gick blev det 5 h 6 min träning/motion, 15,10 km löpning, 3 gympass och 2 promenader. Nöjd med veckan!

Hållt i ganska bra med onyttigheter med i ett par veckor, iaf tills slutet på denna:p Men nu ska jag hålla i det igen, ska utomlands om 3 veckor så eh, vill ju se så bra ut som möjligt i bikini;)
 
Sv: Beach 2014 del II

Bra jobb, både till Trollunge, zass, cili och alla andra som redovisar finfina veckor!

Jag har kört IntervallFlex idag igen, hoppas att jag inte blir helt invalid i fyra dagar som jag blev efter förra söndagens pass. :D Fick ytterligare en anledning att gasa på med träningen nu, nämligen att Friskis kör "Passjakten" där man ska prova 12 olika pass. Alla som klarar det får ett pris och sen är man med i lottningen om fler priser. Jag vill vinna! :D
 
Sv: Beach 2014 del II

Nu när jag visste hur passet var upplagt kunde jag hushålla lite mer med resurserna, så det gick betydligt bättre. :D Imorgon är det tänkt att jag ska testa skivstång (kombinerat med spinning) och core. Vet inte hur jag tänkte när jag gjorde den dubbelbokningen, men det blir nog bra. :p
 
Sv: Beach 2014 del II

Kul med utmaningen! Håller tummarna för att du vinner nåt bra:up:

Hur ser folks plan ut för nästa vecka?

Min planering (som absolut inte är spikad:p) är:

Måndag: löpning
Tisdag: gym
Onsdag: gym
Torsdag: löpning
Fredag/Lördag: gym någon av dagarna
Söndag: löpning

Siktar på att springa > 15 km :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Måndag: SkivstångSpin + Core
Tisdag: Flex + trainer
Onsdag: IntervallFlex
Torsdag: Spin x 2 (Spin Puls och vanligt spinpass)
Fredag: Trainer
Lördag: Spin + Långpromenad
Söndag: IntervallFlex

Just nu får både yoga och löpning stå tillbaka, jag är som sagt på passjakt. :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 017
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
277
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 434
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp