Beach 2014 del II

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2014 del II

KL
Har testat på styrketräning för första gången i mitt liv och konstaterat att musklerna i benen och överkroppen är i helt okej form. Musklerna i armarna not so much, de kommer kännas imorgon...
 
Sv: Beach 2014 del II

Enligt Friskis:

Under första hälften av passet utmanar du din kondition och styrka i ett tufft intervallupplägg. Under andra hälften tränar du din rörlighet.

Intervalldelen har högintensiv karaktär och växlar hela tiden mellan övningar för styrka och kondition. I flexdelen tränar du din funktionella rörlighet i ett dynamiskt och fokuserat flow. De muskler du tröttat ut i intervallavsnittet sträcks ut och blir rörliga, smidiga och avslappnade.

IntervallFlex är ett träningspass du lämnar med ett nöjt leende, om du gillar att ta i och är rustad för intensiv träning.

Jag tror det blir kul! :)
 
Sv: Beach 2014 del II

Åh vad roligt när ens ansträngningar visar sig! Klart du ska njuta av lite godis på en lördag när du varit så duktig!:)

Verkligen härligt med så mätbara mål som kläder. Blev lite peppad att köpa aningen för små jeans nu :D
Enda nackdelen är ju att mina tidigare favoritridbyxor sitter för löst, skulle snart behöva skärp för att veta att dom håller sig på plats. Lyxproblem av rang!
 
Sv: Beach 2014 del II

Åh ni som skulle köra intervallflex får återkomma om hur det var, jag är jättenyfiken!

Jag ska köra skivstång på friskis ikväll, tycker det är roligt i grunden och dessutom körs det ikväll av en ledare som jag tycker är grym, men hon har torsdagar i vanliga fall och då kan jag aldrig gå pga insläpp i stallet!

Enda molnet på himlen är att jag har dragits med huvudvärk i flera dagar och igår trodde jag att det hade gått över, körde en medeljympa och halvvägs in slog det till igen... sjukt tradigt, dels vill jag ju inte anstränga mig allt för hårt då och dels går det ju inte när huvudet känns som det ska sprängas av att man gör en armhävning... :(
 
Sv: Beach 2014 del II

Spänningshuvudvärk eller annan typ av värk?

Testat med ipren+/alvedon innan träning?

Du kan ju alltid testa med lägre vikter än vanligt, för att inte anstränga för hårt
 
Sv: Beach 2014 del II

En högst berättigad fråga! :) För det första hade det gått mer än 24 timmar mellan backintervallerna och långpasset då jag sprang det förstnämnda igår morse. För det andra är jag väldigt träningsvan och jag anser mig ha rätt bra koll på vad min kropp pallar. Att springa runt 2 mil i lugnt tempo är heller ingen jättebelastning för min kropp - jag skulle inte säga att det är mitt lättaste träningspass den här veckan, men bland de lättare. Därför lägger jag långpasset efter en av veckans lite hårdare dagar. För det tredje är jag inne i en period just nu då jag medvetet tränar ner kroppen, för att därefter via lite extra - så kallad superkompensation.

Gick det att förstå det märkliga upplägget? :)

Intressant, inte stött på någon som nedtränar sig, utom vissa killar på styrkelyftsklubben, vad jag förstått är att när man är vältränad och nära sitt max kan det vara bra att träna ned sig för att få en knuff framåt när kroppen reparerat nedträningen. Har du gjort så förr?

Sen kan jag hålla med om att långpass inte behöver vara tunga, man behöver ju inte springa fort på dem om det inte är något genrep inför tävling :D
 
Sv: Beach 2014 del II

Och vet ni vad??? DET ÄR SÖNDAG!!! 48 timmar har gått!!!

Jag väntar på att gymmet ska öppna så jag kan gå och pumpa, kl 12 öppnar de. Sjukt spänd av förväntan. :D Hoppas att min rygg känns bra bara! Det som känts igår är mindre och nästan borta idag. Det känns som om ryggmusklerna blivit mjukare och inte sådär spända längre. Och att min svans sitter löst :o
 
Sv: Beach 2014 del II

Det här lät ju intressant! Vad är nedträning för något? Låter som om man typ minskar muskelmassa, men det kanske inte stämmer..?
 
Sv: Beach 2014 del II

Nja...

Nedträningen går ut på att träna "sönder" sig, dvs man tränar även om det känns som om kroppen gett upp och skriker efter vila. Sen inleder man en återhämtningsfas där man absolut skall lyssna på kroppen, vad den vill. Denna fasen är även en delvis uppbyggnadsfas så det är viktigt att kroppen får det den behöver - kan vara mer mat eller extra vila. Sen när kroppen känns redo igen börjar man träna som man gjort innan nedträningen för att se om man uppnått bättre resultat. Målet är att kroppen ska tåla mer.

Muskler t.ex är ju av fibrer som går sönder när man tränar, under återhämtningen byggs det upp starkare fibrer för att tåla den nya belastningen, ungefär så fungerar nedträningen men nedträningen omfattar även det psykiska.


Tillägg: Inget som vanliga motionärer behöver tänka på att göra, det är mest de som tränar på hög nivå som gör så på det viset.
 
Sv: Beach 2014 del II

Intressant!
Finns så mycket inom träningsvärlden som jag aldrig hört talas om innan, kul att få lära sig mer!

Kände mig dock lite lätt nördig när jag läste det där och tänkte för mig själv "det tar ca 17 dagar innan en muskelfiber återbildats", orden från en föreläsare sitter djupt ;)
 
Sv: Beach 2014 del II

Jag tänkte jaga rätt på nån källa att hänvisa till, men det går inget vidare. Försöker en stund till, så kanske jag får tag i något bra!
 
Sv: Beach 2014 del II

KL

Glömde ju berätta om mitt senaste inköp. Nu har jag äntligen två par tights! :D

fe53831c3d9611e3bd2322000ae90ee8_6.jpg


Dessa invigs idag men har redan använt som mysbyxor, himla sköna!
 
Sv: Beach 2014 del II

Snygga! :) Håller med om att man kan använda träningskläder som myskläder, det är ju typ det bekvämaste man kan ha på sig! :p
 
Sv: Beach 2014 del II

KL

Glömde ju berätta om mitt senaste inköp. Nu har jag äntligen två par tights! :D

fe53831c3d9611e3bd2322000ae90ee8_6.jpg


Dessa invigs idag men har redan använt som mysbyxor, himla sköna!

Haha vill du veta en hemlis? Dom där ska vara exakt likadana som mina, men i annan färg :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 537
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 013
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Jag har insett att det är dags för mig att tackla min tandvårdsrädsla.. fobi.. men hur gör man? Jag har inte varit hos tandläkaren på...
Svar
9
· Visningar
272
Kropp & Själ Blev lite inspirerad av tråden under Barn som behandlar FHM's rekomendationer om skärmtid. Vad har man egentligen en padda till? I min...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 434
Senast: Marita73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp