Beach 2013, del X

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2013, del X

Håller med. Det kanske är något som hängt med från hästeriet? Att trava på asfalt är liksom något man får bygga upp, och alla underlag kräver en invänjningsperiod. Variation är guld. Tänker på samma sätt med min kropp, vad det än rör sig om. Sista tiden innan jag lånade ut min häst tänkte jag mycket på detta mockande, sopande och bärande i stallet som jag alltid gjorde på samma vis, alltid samma rörelse med samma arm osv. och funderade över de framtida förslitningsskador jag hade att se fram emot... :p
 
Sv: Beach 2013, del X

Idag är jag beachig! Kom just från stranden, där jag inte orkade ligga sådär jättelänge. :p Är alltid orolig för att bränna mig men måste inse att så länge jag smörjer mig är det lugna puckar. :) Ska nog vila lite, dricka mycket, äta frukt och sedan åka och promenera 3 km i skog/på ängar. Det är 27 grader ute nu, så vattenpåfyllning känns viktig.

I morgon: SOOOOL och upp mot 30 grader! Risk för regn och åska på em dock. Blir en tidig sväng till havet då!

Tänkte köpa thaimat ikväll för jag orkar inte laga mat och det ligger ett thaihak precis här hemma. Men på Ica valde jag att plocka ihop en sallad istället, då jag egentligen inte ville ha en enorm portion tung mat. Känns mycket bra! :) Har ätit himlans mycket sallad och frukt senaste tiden faktiskt.
 
Sv: Beach 2013, del X

Japp!

Jag trodde att det var *allmänt känt* att asfalt är att undvika, men att omväxling är nyckeln till framgång. :o

Alltså för hästar vet jag ju att asfalt ska man inte rida snabbt på, både för att det är hårt och halt. Men o andra sidan väger hästar typ 10 gånger mer än jag och de kan inte själva berätta om de har ont på samma sätt som människor kan. Om jag springer på asfalt känner jag ju liksom om det gör ont någonstans och kan till viss del känna skillnad på ordentlig träningsvärk och något som gått sönder.
 
Sv: Beach 2013, del X

Blåbäret! Såg du mitt inlägg som jag riktade till dig, angående löpteknik? Försöker hitta om du svarat på det men folk skriver ju som tokar. :p
 
Sv: Beach 2013, del X

Skuldror som tränas? Finns en sån (ävrn om den inte är identisk). Nära pt-dörren, mittenraden av maskiner.

Emth: för mig har det hjälpt jättemycket att lära mig att sådana dagar kommer och drt är just dåliga dagar med dåliga tankar. Att acceptera känslan men samtidigt inse att den är falsk.


Bodypump idag. Härligt trots huvudvärk! Sen har jag badat och kört lite agility, lycka! Blir väl en promenad senare.
Har storhandlat mat idag, så nu ska vi nog kunna äta vettigt närmaste tiden!
 
Sv: Beach 2013, del X

+ alla andra: tack för alla kloka ord!

Ja, tyvärr kommer såna här tråkiga dagar ibland. Inte ofta men när de väl kommer är de trista. Det bästa är om jag kan hålla mig sysselsatt för då hinner jag inte tänka alla dåliga tankar.

Så idag var jag först hos min bror och hjälpte till på gården, sen gick jag en lång promenad med bästa kompisen och nu är jag hemma hos föräldrarna:)

I morgon siktar jag på att ha normala, bra tankar igen!
 
Sv: Beach 2013, del X

Jag springer på skogsvägar/elljusspår. Märker tydlig skillnad på både knän, benhinnor och rygg och undviker därför asfalt. Tyvärr är ju de flesta lopp på asfalt tyvärr.
 
Sv: Beach 2013, del X

Bodypump idag. Härligt trots huvudvärk! Sen har jag badat och kört lite agility, lycka! Blir väl en promenad senare.
Har storhandlat mat idag, så nu ska vi nog kunna äta vettigt närmaste tiden!

Låter som en härlig dag!

Jag springer på skogsvägar/elljusspår. Märker tydlig skillnad på både knän, benhinnor och rygg och undviker därför asfalt. Tyvärr är ju de flesta lopp på asfalt tyvärr.

Ja är det skillnad på kroppen så förstår jag att du undviker asfalten!

Ja de gör ju det.. Kan ju verkligen inte vara bra att springa maraton på asfalt? Fast o andra sidan är det väl skillnad om man springer ett fåtal gånger på hårt underlag än regelbundet.
 
Sv: Beach 2013, del X

Stöten kroppen får ta emot i ett löpsteg är 7 gånger tyngre än ens faktiska vikt, enligt stadiumpersonal.

Jag tänker på samma sätt som med hästar, de bör ju också vara byggda/anpassade för en högre vikt än oss människor.
 
Sv: Beach 2013, del X

fortfarande fel på byxorna? vad trist :(

Ja :(
Men istället för att deppa ihop över det bestämde jag mig för att beställa hem massa andra grejer så länge, så nu tar det förhoppningsvis inte alls lång tid innan jag kan lägga in det första. Visserligen märkeslösa prylar, men bättre än inget!
Har funderat som en liten blå över vad folk kan tänkas vilja ha :D
 
Sv: Beach 2013, del X

Jag springer i princip bara på asfalt. Nu är ju jag en inbiten tåskofantast, men såhär ser jag på det:

*Jag har alltid haft ont knäna när jag sprungit, det har räckt med ett par hundra meter för att det ska börja kännas.
*Jag är/har (?) plattfot, och har haft jätteont i mina hälar när jag stått och gått.


Efter att jag för ett år sedan köpte mina tåskor har mina problem helt försvunnit. Jag använde dem som om de vore vanliga skor otroligt mycket i början, och har sedan varvat tåskor med vanliga vardagsskor. Känner av hälarna efter ett par timmar, men jag klarar mig ändå väldigt länge. Knäet tjatar inte alls.

Jag har av och till sprungit, och med gamla skorna har det varit smärta som gjort att jag slutat. Med tåskorna är det snarare det dåliga humöret (pga den dåliga kondisen) som stoppat mig. Jag tror att löpning med tåskor på asfalt är bättre än löpning med vanliga skor på vilket underlag som helst är bättre för mig. Jag tror att tekniken spelar helt enormt stor roll.


Sen tror jag det är skillnad på att springa på asfalt i 20 år och att springa på asfalt i 1-2 år.


/världsmästaren i flest "jag" per inlägg :p
 
Sv: Beach 2013, del X

Stöten kroppen får ta emot i ett löpsteg är 7 gånger tyngre än ens faktiska vikt, enligt stadiumpersonal.

Jag tänker på samma sätt som med hästar, de bör ju också vara byggda/anpassade för en högre vikt än oss människor.

Den personalen är ute och cyklar, tror jag. 1,5-3 gånger kroppsvikten är det man oftast brukar tala om, vid ett tillfälle har jag sett någon ange 5 gånger kroppsvikten.
 
Sv: Beach 2013, del X

Den rundan jag springer är asfalt/grus, mest asfalt tror jag. Jag har samma problem som du, om jag ska springa på motionsspår så måste jag ta bilen dit och det känns inte hållbart i längden.

Jag tror absolut att asfalt kan ge förslitningsskador, men just nu har jag ingenting att välja på...
 
Sv: Beach 2013, del X

Jag har faktiskt funderat på att köpa ett par barfotaskor och vänja in kroppen på dem. Fast det känns ju som lite fel säsong nu, vintern kommer ju snart. Hur gör du vintertid?

Addicted: Då är vi två i samma båt i alla fall :D

KL

Bendag idag! Körde igenom allt men körde tungt i utfallsgång, squats, bulgariska utfall och benspark. Herreguuuud vad jag svettades och herregud vad jobbigt det var. Har glömt hur jobbiga benpassen är :p Men nu är det gjort!
 
Sv: Beach 2013, del X

Långsam början med barfotaskor bara, men i det långa loppet tror jag det är rätt vettigt. :)

KL

3 km promenerat idag i kuperad terräng och +25 grader vid sju på kvällen. Svettigt. ;) Har även svettats brutalt på stranden idag och mitt vätskeintag är helt galet jämfört med en normal dag. Tur att jag lärt mig i sommar att ALLTID ha med mig vattenflaskan. :D
 
Sv: Beach 2013, del X

Ja, jag har sett det :D

Och du tror samma som jag.
Just nu är dock SJUKT paranoid eftersom det är flera dagar sedan jag hade ont i benet, trots ansträngning. I morgon blir det intervaller, både backe och plan mark för att känna skillnaden. Ska prova att "tåa" lite och se hur det känns.

Om jag tänker för mycket på hur jag springer ramlar jag dock antagligen omkull :D
 
Sv: Beach 2013, del X

Förra vintern sprang jag med blåa tår, men det finns faktiskt tåskor för vinterlöpning :) Jag har aldrig provat vinterskorna, men tänkte nog köpa ett par i höst/vinter.

Min invänjning var jättelång, min pojkväns var rätt kort.
Det jag har känt var en gång i början när jag blev övermodig, jag blev tokhalt i någon vecka. Gissar att det var eftersom mina fötter och ben aldrig gått "rätt" tidigare och jag var lycklig att kunna springa (för) långt. I övrigt var det bara sjuhelvetes träningsvärk i vaderna som jag drabbades av.

Kör på barfotaskor, de är helt klart värda ett försök! :love:
 
Sv: Beach 2013, del X

Härligt med strandhäng! Bra att du kom ihåg vattenflaskan, bästa kompisen såhär års.

Jag har också hängt på "stranden" idag, eller iallafall en liten inhägnad gräsplätt med en beachvolleyplan och en pool (och ett helt badhus + spa). Skönt att åtminstone låtsas vara på stranden lite och kunna doppa sig i poolen och njuta av värmen.

Imorgon hoppas jag att jag ska kunna gå en långpromenad, men prognosen säger regn hela dagen. Fast jag kan tycka det är rätt mysigt att gå i regn, så det kanske inte är något hinder. Ett litet hinder är dock mina fötter som är lite arga efter att jag gått barfota i tygskor och sen helt barfota en bit, för att jag fick skav av skorna. :meh:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 792
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp