Beach 2013, del X

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Beach 2013, del X

Din runda låter ju också asnajs! :) Max speed är högsta registrerade hastigheten ja. Average speed är genomsnittshastigheten.

Tassen: Skönt att ni är friska!

Emtherlia: Godis i soffan är också trevligt!

Congeria: Vad bra! :D

Chili: Gud vad skönt att bada! Och himmelens vad varmt ni ska få det, galet!
 
Sv: Beach 2013, del X

Det var jätteskönt, är glad att jag kan springa utan att få ont i benet igen också. Ok tack :)
 
Sv: Beach 2013, del X

Vilka övningar kör du och hur många set/reps? :).

Latsmaskinen (den där man sitter och drar men måsbåge ner till bröstet) 35 kg 10x3
Sittande rodd i maskin. 30 kg 10x3
Smala och breda roddar med skivstång 27 kg 10x3
Upprättstående rodd, har kört hantlar men tänkte byta till stång. Körde 9-kgshantlar sist, kan nog höja. 3x10
Shrugs i smithmaskinem. 30 kg (kan nog byta upp) 3x10
Den när man står i roddställning men har hantlar man lyfter åt sidorna, underarmarna rakt ner. 9 kg 10x3
Enhands hantelrodd 14 kg 10x3
Axelrotatorcuff (?) Inåt och utåt och uppåt, 10x2
Rygglyft i ställning (den där man står framåtlutad och böjer sig ner mot golvet och lyfter upp) 10 kgsviktplatta. 10x3
Armhävningar med extra "upp" i det övre läget enligt sjukgymnastens ordination, 10x2
Den när man håller i hantlar, 90 grader i armbågen och lyfter hantlarna rakt åt sidorna. Minns ej vikt, 6 kg kanske? 10x3.
Hantellyft rakt fram 5 kg (?) 10x3. Byts ev mot mcrays.

Hmm, kan ha missat någon nu, men tror att det är allt. Funderat på att lära mig flyes. Kettleballssvingar, marklyft och frivändningar, men de kanske hellre ligger på benpasset? Några tankar? :)
 
Sv: Beach 2013, del X

KL

Nu har jag varit ute och gått en sväng, ställde klockan på sex men gick inte upp förrän halv sju. Så skippade simningen eftersom jag ville hinna äta frukost innan jag gick ut. Blev 8.45km på 1.29min, varmt som attan redan vid sju så lär bli en varm dag idag med. Körde lite styrka för ben, mage och rumpa när jag kom hem. Tänkte springa men av någon anledning gick det helt galet tungt idag, det som gick så bra igår. Iof hade jag druckit en monster en stund innan igår, men ska väl inte behöva göra det varje gång tycker jag.
 
Sv: Beach 2013, del X

Min tanke är att du kör lite för många övningar och låser dig för mycket vid antalet reps.

Jag tycker du ska dela passet i två och köra varannan gång, alternativt växla övningar med några veckors mellanrum. Lås dig inte vid att det ska vara 10 reps och 3 set. Lägg på mer vikt ibland och kör lågreps (5-8) och ibland minskar du vikten och kör högreps (12-15). Öka antalet set och kör fyra, kanske fem eller sex set ibland. Mot slutet av passet kan du lägga in ett dropset för att kräma ur det sista, där du minskar vikten i minst tre omgångar utan vila mellan varje setten. Håll koll på din progression, antingen med papper och penna eller via en app i telefonen. Jag använder Fitocracy, där kan jag hela tiden se tidigare prestation i den övning jag ska köra. Varje gång försöker jag öka med minst en rep eller lägga på lite mer vikt.
Prova att köra hantelrodd med kettlebells med en arm i taget och luta dig mot en bänk, jag tycker det är den lättaste övningen att verkligen få kontakt i ryggen. Testa lite maskiner, latsdrag och rodd brukar finnas som maskiner där man drar varje arm för sig, på mig tar det bättre eftersom det blir en ostabilare rörelse och jag måste använda båda sidor lika mycket. Jag gillar även en maskin som heter pec fly/rear delt, kör rear delt-övningen och jag lovar dig att den tar :D Även roddmaskinerna som har en platta vid bröstet tycker jag gör detl ättare att isolera ryggen så man inte drar med armarna. Och kungen av ryggövningar såklart, chins! Klarar du inte vanliga än så kan du göra negativa chins där du hoppar upp och sakta släpper ner, annars funkar assistmaskinen. En annan övning som är nice är när du står i cable crossen, har kablarna högst upp, tar höger kabel i vänster hand och tvärtom och drar snett nedåt, så kablarna blir som ett X. Vet inte vad den heter, är du mer på hur jag menar?

Tips på hur ryggpasset skulle kunna se ut. Du kan gärna testa detta och köra minst 4 set på varje övning :)
Chins
Latsdrag (gör du i kabelmaskin kan du variera och köra bakom nacken och med smalt grepp)
Rodd i maskin/kabelmaskin
Enarmsrodd med hantel/kettlebell(/skivstångsrodd/T-bar row/andra varianter på roddar)
Cable cross-övningen jag försökte förklara
Rear delt-maskin
Rotatorcuff-övningarna
Armhävningarna
Rygglyft

Vill du ha med axlar i samma pass kan du ta bort någon roddvariant och köra militärpress, hantelpress på lite lutande bänk och hantellyft åt sidan/frontlyft som ett superset :) Marklyft är en kalaskul övning tycker jag, jag kör den på mitt benpass men många kör dem på ryggpasset. Lägg den isåfall först, eftersom det är en tung övning som tar på väldigt många muskler. Kettlebellssvingar är också en kul helkroppsövning, jag tycker den tar mest på rumpan så den kör jag på benpasset ibland. Frivändningar kan jag inte, men har du någon som kan lära dig är det också en bra helkroppsövning som ger dig explosivitet.
 
Sv: Beach 2013, del X

Kl

Idag vaknade jag halv sju och började städa. Helt stört men nu är lägenheten skinande ren:)

Idag känner jag mig helt jävla värdelös. Jag känner mig fet, jättefet. Och jag vet egentligen inte varför. För om jag tänker logiskt så kan jag se att jag inte sååå jävla fet men så fort jag börjar känna efter så tycker jag att jag är fet. Jag kan försöka vara logisk men logiken håller liksom inte i sig. :(

Att jag räknas som smal av somliga går inte in, att jag kan ha xs i många kläder beror på att storlekarna blivit större, att vän + syster som jag inte sett på ett par månader säger att jag är så himla liten och smal beror på att de försöker vara snälla.

Sen känner jag mig dålig för att jag inte sprungit så mycket på sistone, att jag valt att gå ist. Så ja, idag är en sån där skitdag verkar det som...
 
Sv: Beach 2013, del X

Googlade rear delt, hittade den här, är det en sådan?

M12603.1.jpg


Har inte sett den på mitt gym, kan kolla närmare idag. Dock kommer ett gäng bilder liknande denna upp, kanske går lika bra att göra?

SculptYourRearDeltsA616x437.jpg


Är inte helt med på övningen du menar i kabelmaskinen, ska man stå bara vanligt, eller hur ska man stå? Är med på hur man ska dra iallafall.

Chins får jag köra i assistmaskinen, orkar inte dra hela mig. :p Ska ladda ner appen, tack för alla tips! :D Åh, nu blev jag sugen på att köra ditt föreslagna pass idag, det ska nog gå fast jag har lite träningsvärk sedan igår. :D
 
Sv: Beach 2013, del X

Den brukar se ut ungefär så, ibland är det som två runda kuddar istället, ofta är den ställd i pec fly-läget,kika lite på gymmet så hittar du säkert! på mitt gym är maskinarmarna kortare så kuddarna sitter vid armbågarna och det är kanon.
Övningen på bilden funkar också kanon, men jag tycker det är lättare att hitta kontakten i maskinen. ska leta bild på kabelövningen! Lycka till!
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2013, del X

Du vet att det där inte är sant. Såna skitdagar kan man få, men de där tankarna är bara destruktiva och något som man måste försöka sluta med.
Du är jättefin och jätteduktig och det finns ingen anledning för dig att nedvärdera dig själv!

Hoppas resten av dagen blir bättre. Kram! :)
 
Sv: Beach 2013, del X

kl

Aj aj aj, kunde knappt ta mig upp ur sängen i morse :o Idag blir vilodag för min del, men ska iväg och jobba. Får se hur det kommer att gå när man är stel som en jag vet inte vad :D
 
Sv: Beach 2013, del X

Detk anske kan vara så att just nu har du gått upp något hekto, i fett eller vätska, på något vis? Och då kan känslorna krypa på, för det känns annorlunda? Jag är iaf rätt så känslig för små förändringar, jag har inte tänkt på det så noga men har märkt att det nog är så. En nästan omärklig skillnad i viktuppgång gör att jag känner mig stor. Likaså, när vikten droppar bara lite grann känner ja mig plötsligt väldigt mycket smalare än tidigare.

Jag vet inte, men det kanske kan vara nåt liknande för dig? I vilket fall så försök fortsätta med ditt logiska tänkande och gör saker som får dig att må bra, istället för att fokusera på huruvida du är fet eller ej. ;) För det är ju rätt uppenbart att det är du inte, om du har XS i kläder och får sådana kommentarer av nära och kära. :)
 
Sv: Beach 2013, del X

Hamnade i Täby med hästar istället för i jylland på slapphelg med sambon. Så ca två timmars powerwalk med hästarna i morse och ska snart tillbaka för promenad igen. Dog ätit giga hotellfrukost och suttit stilla i en lastbil hela dagen igår. Men men :p

Duktiga alla är i värmen!!
 
Sv: Beach 2013, del X

*knapp*
Jag tror jag är nere i dal igen! Jobbar mycket och försöker sköta kosten. Träningen och löpningen går det sådär med. Men har tagit tag i ridningen ordentligt. Har anmält mig till en tävling 21 september. Så nu gäller det bantning utav badbollen med. Har inte tävlat på några år så det ska bli spännande.

Snart ska jag åka iväg till Furuvik och kolla på Stiftelsen ikväll. Ska bli skitkul! Och jag kan använda axelbandslöst för första gången på JÄTTE länge! Så inga linjer idag när vi är ute i parken inte. :)
 
Sv: Beach 2013, del X

Ååh var härligt det låter!!!! :)

Ja det var det :)

Aj aj aj, kunde knappt ta mig upp ur sängen i morse :o Idag blir vilodag för min del, men ska iväg och jobba. Får se hur det kommer att gå när man är stel som en jag vet inte vad :D

Härligt du! Man brukar ju komma igång efter ett tag så håll ut :D

Detk anske kan vara så att just nu har du gått upp något hekto, i fett eller vätska, på något vis? Och då kan känslorna krypa på, för det känns annorlunda? Jag är iaf rätt så känslig för små förändringar, jag har inte tänkt på det så noga men har märkt att det nog är så. En nästan omärklig skillnad i viktuppgång gör att jag känner mig stor. Likaså, när vikten droppar bara lite grann känner ja mig plötsligt väldigt mycket smalare än tidigare.

Jag vet inte, men det kanske kan vara nåt liknande för dig? I vilket fall så försök fortsätta med ditt logiska tänkande och gör saker som får dig att må bra, istället för att fokusera på huruvida du är fet eller ej. ;) För det är ju rätt uppenbart att det är du inte, om du har XS i kläder och får sådana kommentarer av nära och kära. :)

Plus ett på det!
 
Sv: Beach 2013, del X

Kul med tävling och spelning!

Och du ska snart se att du är back on track med träningen också, det går ju i cykler :)
 
Sv: Beach 2013, del X

Ni som springer, springer ni bara på asfalt? Hur tänker ni kring underlag, skor och belastning?

Jag har inte så mycket att välja på utan springer mest på asfaltsvägar. Finns motionsspår men det ligger en bit bort så ska jag springa hela passet där måste jag först ta bilen dit och det går inte i längden.

En kompis till mig har tydligen fått grova förslitningsskador i knäna och ortopeden som behandlar honom har sagt att det beror på asfaltslöpningen. Han har aldrig haft ont i knäna av löpningen förrän på senare år (>40). Han menar att jag är askorkad som bara springer på asfalt och att jag verkligen borde tänka om. Men som jag skrev tidigare är det ohållbart för mig att låna bil för att åka iväg varje pass och springa i motionsspåren. En lösning är förstås att springa/promenera dit och sen ta sig till fots hem men dels är min kondition inte så bra och sen är det inte hållbart tidsmässigt heller när jag jobbar heltid.

Borde man inte ha ont om knäna håller på att kaputta helt? Eller kan man bara springa helt problemfritt på asfalt för att en dag upptäcka att knäna är helt slut och att det inte finns något att göra åt saken? Hur resonerar ni?

Själv har jag aldrig haft ont i just knäna, däremot har musklerna på framsidan av underbenet känts och ljumskarna. De smärtorna tar jag dock mer som otränade muskler som reagerar än förslitningsskador. Jag har inte ont någonstans nu och det gör inte heller ont under eller efter pass men jag blir ändå nojig.
 
Senast ändrad:
Sv: Beach 2013, del X

Jag springer ALDRIG på asfalt.
Grus, sand eller skogsstig är det som gäller. Och hellre uppför än på plan mark. :)
 
Sv: Beach 2013, del X

Ja det kan jag ju förstå eftersom du från början haft problem med benhinnorna. Tror du att du haft samma inställning om du aldrig haft några problem med benen?
 
Sv: Beach 2013, del X

Japp!

Jag trodde att det var *allmänt känt* att asfalt är att undvika, men att omväxling är nyckeln till framgång. :o
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Vet inte riktigt vad jag skulle döpa tråden till. Varning för låååååååångt inlägg. Vet inte riktigt var jag ska börja i hela historien...
2
Svar
23
· Visningar
3 792
Senast: Lipperta
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 360
Senast: cassiopeja
·
Relationer Anonymt nick, om någon vet vem jag är så säg ingenting. Nu tror jag inte att någon känner mig då jag varit rätt anonym här tidigare...
2
Svar
25
· Visningar
7 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp