Eina

Trådstartare
Det finns säkerligen liknande trådar om detta, men jag måste skriva av mig lite här...

En bekant till mig ska köpa hund, vilket i sig är frid och fröjd då hon säkert blir en underbar hundägare - bara inte för en border collie... Kärlek, omtanke och tid finns, men knappast intresse för varken vallning eller den tid en såpass aktiv hund tar. Men den är ju såååå vacker! :banghead:

Jag har försökt tala lite reson med henne, men det där med att valla, det gjorde man ju förr i tiden och kan väl inte vara så häpet om man köper en liten gullig valp... Min förhoppning är att hon inte hittar en uppfödare som låter henne köpa en valp med de premisserna, men man vet ju aldrig. Renrasig hund blir det för henne oavsett då hon är petig med hälsa och historik, men det bästa vore väl om man kan få henne att bli kär i en lite mer passande ras för henne.

Finns det någon ras som påminner om BC till utseende som jag kan rekommendera henne? Tänk aktiv sällskapshund som klarar av lite soffdagar. Jag har ingen större koll på liknande raser alls då det mest är brukshundar och en och annan fralla i min närhet, så lite tips vore super för att spara en bc-valp och min bekant från att lära känna varandra. ;)

Sv: BC-tankar

Tyvärr finns det en hel del mindre nogräknade uppfödare som både förskönar sitt avelsmaterial och säljer till precis vem som helst. :(

Måste hon nödvändigt ha en valp? Det är inte helt ovanligt att hundarna när man sätter igång dem vid 1-2 års ålder visar sig ha lite för lite vallning för att vara intressant till det, och de behöver då andra bra hem. En hel del av dem är dessutom lite "mindre" hund än vad rasen brukar vara, och kan mycket väl trivas i ett aktivt sällskapshem. De kommer dock sällan ut på annons, utan man får höra med lokala avelsråd och/eller tränare i området så kan de hänvisa en vidare.

Ang att stödja kennlar som avlar på icke- arbetande hundar av arbetsraser så håller jag med MiniLi om att det är förkastligt.

Jag avlar själv för arbetande hundar. De i raser som avlas för utställning brukar generellt ha mindre drive. Det finns en del som avlar på exteriör men som ändå gör MH. Finns uppfödare på aussieklubbens hemsida.

Jag tycker nog inte dessa passar ts beskrivning.
Från SKKs köpa hundsida du länkade till: "Rasen är en oerhört aktiv, alert, outtröttlig och intensiv hund."
Bara det tycker jag säger att det kanske inte är ett sällskapsalternativ till en BC. Pyrren har ju dessutom andra egenskaper som inte direkt gör den till "mindre" hund:
"De är väldigt lättlärda och vill gärna ställa upp för sin flock, samtidigt som det är en hund med en stor egen vilja, en stark karaktär och stor integritet. Det är en hund som tar plats och som märks. Berger de pyrénées är i grunden en misstänksam hund och är många gånger reserverad mot främmande och kräver därmed social- och miljöträning från tidig ålder. De har lätt att ta till skall och har en del vaktinstinkt."

"Det är en ras för den som har det lilla extra intresset och för den som är villig att lägga ner tid på sin hund. En berger de pyrénées kräver sin ägare, men ger man den det den behöver och vill ha så ger den tillbaka tusenfalt och blir en idealisk partner för ett aktivt liv. Rasklubbens slogan ”Alltid på G – Berger des pyrénées” överensstämmer verkligen med hur den är. Med ett spjuveraktigt energiknippe som denna i huset blir livet aldrig tråkigt."
:)

Shetland sheepdog?

Har ingen själv, men de jag träffat verkar så himla trevliga! Och framförallt så har de ett utseende som tilltalar mig (som drömt om en BC sedan jag var liten men kommit fram till att jag nog aldrig kommer få ork för en :p ) och som kanske kan få din bekanta på fall?

Jag har en vän som har en australian shepherd, en ras som ju "ska" påminna mycket om hur BC ser ut. Hennes hund är otroligt(!) trevlig. En hund som fungerar lätt i alla tänkbara situationer, gillar att träna allt man kan hitta på men som är otroligt duktig på att slappna av också. Vissa tycker tydligen att han har "för lite fart i sig" men hittills har jag inte sett något som tyder på att det finns speciellt mycket som kan bli "för mycket" för honom, bara det att han är mycket mer avslappnad än många andra aussies jag sett. Om du vill så kan jag kolla upp vilken kennel han kommer från så kan du kolla närmare på den för att se om det kan vara ett alternativ.

Aussien är inget bra alternativ om man tycker BC är för mycket. De är ganska lika förutom när det kommer till vallanlag..

Aussien är inget bra alternativ om man tycker BC är för mycket. De är ganska lika förutom när det kommer till vallanlag..

Kan säkert stämma, jag har ju inte träffat några enorma antal av de raserna, vet bara att jag upplever dem som väldigt olika. Å andra sidan kanske jag bara råkat träffa de mest "extrema" åt olika håll eller liknande.

Nej, det gjorde du kanske inte. Men det var en sällskapshund som efterfrågades i trådstarten och jag gav min syn på ditt svar.

Inte?

dsc-0414-2.jpg

Jag har aldrig sett någon FR som kunnat misstas för en BC, en o annan blue merle har kunnat tas för en liten Aussie.
Sällskapshund skulle jag inte karakterisera den som, visserligen inte lika krävande som en vallande BC eller en bruksavlad Aussie, lättlärd ja visst, precis som alla andra lättlärda raser så är de duktiga på att lära sig saker själva. Fördelen med BC är att de kan tillfredsställas med vallning.
I övrigt är jag ganska ense med Pyrshep.

Vad gäller en dag eller två på sofflocket när matte har magsjuka eller influensa bör alla hundar klara av.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 802
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 519
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 533
Senast: Cissi_ma
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 914
Senast: valpköpare
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Uppdateringstråd #2