BB-väskan

Sorbe

Trådstartare
Jag kan anta att en tråd som denna dyker upp titt som tätt och nu är vi ju ett gäng som ska ha barn inom närmsta året så kan vara bra att ni som vet hur man packar en bb-väska på bästa sätt hjälper oss, iaf mig, som inte riktigt vet vad jag ska packa. :)

Gör gärna en lista över sånt man alltid bör ha med (självklart är det ju olika från förlossningsmottagningarna med vad man behöver ha med ibland), saker som kanske var guld värt att ha med under just din förlossning och kanske något du tyckte var helt onödigt som du packade ner!

:)

Detta hade vi användning för:
Kamera
Telefonladdare
Nyponsoppa i portionsförpackning och gott fika
Ombyteskläder till pappan
Ombyteskläder till mig inkl mjuka rymliga byxor och mjuk sport-BH (jag kände mig inte bekväm att gå utanför rummet för att tex äta i landstingsrocken så jag klädde på mig då, och jag svettades en del så det var skönt att ha ombyten)
Schampo och balsam, oparfymerat
Hårborste
Hudkräm och deo
Tandborste och tandkräm
En mjuk filt till bebis (hade kunnat haft fler eftersom hon kräktes en del)
Kläder till bebis att åka hem i (vi använde landstingskläderna på BB, praktiskt eftersom hon som sagt kräktes en del. Dock var det ju himla fula kläder, och stora, strl 60)
Babynest
Babyskydd för hemresan
Mat till pappan

Detta hade vi/jag med oss men använde inte:
Vanliga trosor (använde nättrosorna som fanns på BB)
Förlossningsbindor (fanns på BB)
Blöjor (fanns på BB)
Nagelfil till bebis (fanns på BB)
Mjukt toapapper (jag var så svullen så jag baddade bara försiktigt med pappret och då dög det som fanns utmärkt)
Varma sockar (jag var jättevarm)
En snuttis till bebisen (sket väl hon i!)

Blir det mycket prylar kan det vara bra att dela upp det i en förlossningsväska och en BB-väska. Vi tog inte emot besök på BB. Planerar man att göra det kanske man vill ha fler uppsättningar kläder till sig och bebisen. Vi var inne relativt länge, nästan ett dygn på förlossningen och sen tre dygn på BB.

När andra barnet föddes så hade vi med ett ombyte till mig och en uppsättning kläder till bebis. That's it och jag saknade inget (nu var vi iofs inte ens hemifrån i 10 timmar visserligen)...

Vi hade med så mycket onödigt när första barnet föddes så det var ett aktivt val att inte ha med mer.

Ja just, tofflor!! Med Frida var vi kvar ungefär 5 dar på BB för hon var liten, då var det skönt att stoppa fötterna i ett par sköna tofflor när man skulle ut och hämta mat eller ersättning, hon tilläggsmatades.

Om ni tänkt ta bilen hem så installera babyskyddet eller lär er hur man gör det innan det är dags så slipper ni stå och svettas på sjukhusparkeringen.

Lotion, schampoo/balsam, duschcreme, hårborste och hårsnodd, tandborste och tandkräm samt inneskor var bra att ha.

Till bebisen behövde vi nog inget förutom kläder och babyskydd.

Jag va på förlossningen ca 1 dygn och på bb i nästan 2.
Onödigt
Te
Bok
Massa kläder till bebben, räcker gott med två av varje, iaf jag hade min bebis inlindad i filtar och mot kroppen så hon frös knappast.
Hårda godisar, jag höll på att sabba hela käften när jag skulle snutta på en karamell mellan värkarna..

Bra att ha med.
Tjocka strumpor.
Riktigt fer hudkräm, iaf jag vart fnasig för all förlorad vätska under förlosningsarbetet.
Lypsyl.
Mobilladdare.
Kamera+laddare
Cola eller annat gott att dricka.

Saknade mina små högtalare att koppla till telefonen och spotify!

Sambon gillade att ha paddan laddad med filmer. Jag såg inte en film fast jag försökte utan somnade hela tiden.

Vi hade två väskor :)
I förlossningsväskan hade vi kamera, laddare, choklad, nötter, energidryck (till pappan ;)), tjocka strumpor o paddan med filmer. Paddan hade vi dock ingen användning för där eftersom det gick rätt fort.

Till BB - ett ombyte kläder till bebis o overall att åka hem i, mobilladdare, mjukt toapapper (guld värt, iaf för mig!), ombyte till oss, en mjuk amnings-BH var skönt även om jag inte ammade, mer choklad o dricka. Tofflor var bra!
Hade med trosor o bindor men det som fanns där var bättre även om man inte känner sig speciellt sexig i det ;) byxor o någon överdel som inte sitter åt hade jag istället för sjukhusskjortan.
Det var nog allt :) men viktigast är kameran, det andra går ju att fixa sen!

Höll på att glömma - lypsyl, jag blev fruktansvärt torr under förlossningen så det var skönt efter! Och en toffs, håret var skönt att få undan. Duschsaker hade jag med egna, finns sån luktfri schampo/dusch men jag tyckte det var trevligt med mitt eget så håret går att reda ut efter ;)

Jag kan anta att en tråd som denna dyker upp titt som tätt och nu är vi ju ett gäng som ska ha barn inom närmsta året så kan vara bra att ni som vet hur man packar en bb-väska på bästa sätt hjälper oss, iaf mig, som inte riktigt vet vad jag ska packa. :)

Gör gärna en lista över sånt man alltid bör ha med (självklart är det ju olika från förlossningsmottagningarna med vad man behöver ha med ibland), saker som kanske var guld värt att ha med under just din förlossning och kanske något du tyckte var helt onödigt som du packade ner!

:)

Bekvämt ombyte till sig själv, flera ombyten till bebis, mobilladdare, amningsbh, tandborste, hårbårste, deo. Det var väl ungefär det.

Oj vad olika vi är! Jag snittas ju visserligen och får därmed räkna med några dagars vistelse (även med hänsyn till min grundsjukdom).

Sedvanligt innehåll man kånkar runt på i handväska (mobil + laddare+ vaselin etc eller vad man nu har)
Necessär med sedvanligt innehåll + pappagrejer om nu han stannar kvar. (typ med första barnet är vanligast)
Amningsbh + inlägg
Mjukisbyxor/tights etc.
varma strumpor + varm cardigan om man som jag är frusen
Definitivt värmefilt =frusen.
Nattbindor (jag använder gärna Always för de förlossningsbindor som erhålls är som en tjock blöja och rysligt obekväma)
Ett rent byte att åka hem i + ett rent byte till bäbis att åka hem i.
Babyskyddet till bilen så man slipper åka hem och hämta, men kan ju stanna i bilen tills man ska hem.
Sedan för min del, painkillers eftersom de är så ofantligt korkade på förlossning/BB. Jahaaaa tål du inte den? Vad ska vi då ge dig? osv. Likadant, jag äter ju citodon + paraflex (godkända under grav. och jag vill inte behöva få en Alvedon om jag ber om en citodon för att de tycker det ska räcka -återigen min grundsjukdom).
Något att läsa på BB. ev. godis.

Jag har tre barn och väskan har blivit mindre för varje gang :)
Jag har velat aka hem sa fort som möjligt varje gang.

Packade sant för förlossningen och bebisens saker i skötväskan
* KAMERA, mobil, laddare
* Planbok med lite pengar
* Viktiga papper (vad som behövs är olika för olika sjukhus)
* Tofflor (för förlossningen är det praktisk med typ badtofflor ifall dom blir blöta)
* Harsnoddar
* Mysig filt till bebis (gärna en extra)
* Första kläderna (omlottbody, byxor, strumpor, pyamas)
* Ngr mössor, (kan bli kladdiga)
* Ytterkläder efter arstid
* Ngn blöja för hemresan
* ev. napp

Sen en väska för tiden innan hemresan
* ev. Bärsjal
* Ombytteskläder för mig och pappan (mjukiskläder, strumpor, kalsonger till pappan, om du vill amma, ammningsbh)
* Nessesär med tandborste, tandkräm, ansiktskräm, deo och harborste
* Godis, jag var extremt godissugen efter mina förlossningar
* Om man vill/maste stanna längre, morgonrock

Babyskydd för hemfärden

Just det, bärsjalen hade vi med också. Den var mysig att ha när vi var i dagrummet eller tog en liten promenad i korridoren.

Balsam! Fanns schampo på BB men inte balsam.
Lotion hade jag inte klarat mig utan(fick klåda av epiudralen), både för kroppen och en oparfymerad för intim.
Varma strumpor eller tofflor.
Amningsinlägg.
Det var väl det som användes flitigast.

Hörlurar (när man inte kan somna) och min egna kudde glömde jag hemma, hade kunnat kapa ett lillfinger för dem. :D

• Kläder till mig och bebis
  • Bärsjal
  • Bindor (sjukhuset är enorma och inte särskilt bekväma)
  • Telefonladdare
  • Något att äta och dricka
Mer än så behövde inte jag. Hade det behövts mer hade maken hämtat.

Tyckte nästan allt vi packade inför förra förlossningen var onödigt. Det jag kommer ha med denna gång är,

Kameran
Ett (möjligen 2) set fara-hem-från-bb kläder till bebis
Mysbyxor och tröja till mig
Hygien - schampoo, balsam,tvål, tandkräm typ.

Sen mobil och börs såklart.

Liknande trådar

Relationer Jag behöver hjälp att reda i mina tankar. Jag lever sedan knappt fem år tillsammans med mannen som jag var säker på var "mannen i mitt...
2 3
Svar
55
· Visningar
15 423
Senast: Korven
·
Övr. Katt Eftersom jag vet att det finns mycket erfarenhet av katter här på forumet gör jag ett försök med en tråd för att försöka förstå vad som...
Svar
8
· Visningar
2 077
Senast: alice
·
Övr. Barn Halloj! Har idag 3v till beräknad förlossning! :D När är det dax att packa bb-väskan tro? Vad ska man packa? Har läst MÅNGA listor på...
2
Svar
22
· Visningar
2 382
Senast: Chlo
·
Övr. Barn Jag gillar min svärmor jättemycket. Hon är verkligen den bästa jag haft. Hon lägger sig absolut inte i något och hon är glad och...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 625
Senast: Björk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar