BB barfota?

Status
Stängd för vidare inlägg.

nordiskridkonst

Trådstartare
Jag undrar om någon vet varför Bent Branderup väljer att hålla sina hästar oskodda/(barfotaverkade)?
Är det så att han bara rider i ridhus med mjukt underlag och därför anser skon överflödig eller tar han helt avstånd till järnskon som fenomen?

Finns det kanske någon artikel på internet där han förklarar sitt val? Någon som vet?

Sv: BB barfota?

Det ska finnas rätt mycket material att läsa om det på internet men jag lyckas inte hitta just den jag tänkte på, återkommer om den dyker upp!

Men kort sammanfattat så tycker han inte att det är nödvändigt att ha skor på hästarna såsom dom rids idag; i ridhus och på ridbanor. Däremot så har jag för mig att han har sagt att det är annorlunda ifall man rider ut mycket på grusvägar och stenig mark.

Sen har han ju samarbetat med en som heter Arne som har filmat både hans och andras ridning med höghastighetskameror. Tror att de även filmade vildhästars rörelser också.
Förutom rörelserna i hästens övriga kropp så kikade de på hur hästarnas hovar landar och rör sig på olika underlag med och utan skor. Ska finnas filmer på youtube där du kan se skillnaden mellan en oskodd och en skodd hovs rörelser.

Hittade Arnes hemsida, skickar pm med länk!

Senast ändrad av en moderator:

Han har även sagt på en kurs att han vill kunna se på hovarnas slitage och form hur hästarna använder sin kropp och hur de lägger belastningen, vilket han ser bättre när de är barfota.

Det ska finnas rätt mycket material att läsa om det på internet men jag lyckas inte hitta just den jag tänkte på, återkommer om den dyker upp!

Men kort sammanfattat så tycker han inte att det är nödvändigt att ha skor på hästarna såsom dom rids idag; i ridhus och på ridbanor. Däremot så har jag för mig att han har sagt att det är annorlunda ifall man rider ut mycket på grusvägar och stenig mark.

Sen har han ju samarbetat med en som heter Arne som har filmat både hans och andras ridning med höghastighetskameror. Tror att de även filmade vildhästars rörelser också.
Förutom rörelserna i hästens övriga kropp så kikade de på hur hästarnas hovar landar och rör sig på olika underlag med och utan skor. Ska finnas filmer på youtube där du kan se skillnaden mellan en oskodd och en skodd hovs rörelser.

Hittade Arnes hemsida, skickar pm med länk!

Är det därför hans hästar ser så tassiga och eländiga ut kanske:confused: :crazy:

Intressant, vad säger ni här på forumet om det - att hästarna i nåt slags studiesyfte rids barfota samt ALDRIG rids utanför ridhus och ridbanor:crazy::crazy:

Det här med dressyr för hästen, osv, hur kommer det in:confused:

citerar även moochs inlägg:

Han har även sagt på en kurs att han vill kunna se på hovarnas slitage och form hur hästarna använder sin kropp och hur de lägger belastningen, vilket han ser bättre när de är barfota.

:crazy: Stämmer det här? Är hästarna rena experimenobjekten som går i ridhus och på ridbanor alltid i nåt slags studiesyfte eller av andra skäl:confused:

Är det så?

Nu borde du ju förstås maila BB direkt och be om svar :idea:
Men jag kan ändå inte låta bli att svara.

Är det därför hans hästar ser så tassiga och eländiga ut kanske:confused: :crazy:

Det är din bedömning.

Intressant, vad säger ni här på forumet om det - att hästarna i nåt slags studiesyfte rids barfota samt ALDRIG rids utanför ridhus och ridbanor:crazy::crazy:

Det är INTE i studiesyfte som BB valt att ha sina hästar barfota. Han började med detta långt innan han inledde samarbetet med höghastighetsfilmaren.
Och efter vad jag har förstått så rider han visst ute i skog och mark.

citerar även moochs inlägg:

:crazy: Stämmer det här? Är hästarna rena experimenobjekten som går i ridhus och på ridbanor alltid i nåt slags studiesyfte eller av andra skäl:confused:

Är det så?

Svar nej.

Senast ändrad:

Nu är detta min tolkning och uppfattning av vad han sagt, vill du veta exakt vad han tänker så kontakta honom, som Immer skriver.

Jag uppfattar det som både omtanke om hästen att själv kunna se vad som händer och göra förändringar och som en sorts studier, just för att lära sig mer och kunna förändra till bättre. Men jag uppfattar det inte som experimenterande med den negativa klang du uttrycker det.

Jag lärde mig mycket mycket mer om min hästs hovar under den tid han var barfota än vad jag har gjort under alla år med skodda hästar, när hovslagare skott.

Hittade det här på nätet:

"BB has all of his horses barefoot. He does not believe that shoes are necessary for dressage horses as they are ridden today. He said that he can see that his training is working in his horses feet - he has to trim the front feet more often than the rear feet (i.e. the rear feet work more, and get worn faster)."

kopierat från: http://www.aquilapre.com.au/News-HeuschmannBranderupOct2009.html

Annars lyckades jag inte hitta artiklar om BB och barfota (sökte på barefoot och barfota + BBs namn).

Jag säger att jag ser inget skäl till att hästar inte skulle kunna ridas barfota och enbart på ridbana.
Så gör jag med min häst, och han är fullt frisk och väldigt arbetsglad. Han rids 4-5 ggr i veckan och då 30-60 minuter. Övrig tid går han på lösdrift i en enorm hage med glada hästkompisar.
Jag har iof inget emot att han rids på annat sätt, och det händer att vi följer med på en uteritt, men inte ofta.
Han har inget behov av skor, och kan ridas på de flesta underlag utan problem, tex på grusvägen utanför stallet. Det är bara om det är stora, vassa stenar som han får problem. Varför ha skor om det inte behövs?

Saken kommer i ett annat läge om hästen inte har tillgång till att röra sig fritt, tex står uppstallad mycket eller har små hagar. Och om hästen har besvär med sina hovar, eller rids mycket på slitsamt underlag, eller behöver ha broddar.

Senast ändrad:

Så det är fel att vilja veta hur sin häst använder sin kropp? BB studerar hästar och ridning, det är hans grejj och han är mycket duktig på det också. Sen att han har möjlighet att samarbeta med folk som kan ta studierna ännu längre är väl jättebra. Jag kollar också hur min häst sliter sina hovar och inte kallar jag det expriment för det...

Och varför han har dem barfota får du väl fråga honom om. Det finns folk som väljer att ha sina hästar skodda och det finns dem som väljer att ha dem barfota.

Så det är fel att vilja veta hur sin häst använder sin kropp? BB studerar hästar och ridning, det är hans grejj och han är mycket duktig på det också. Sen att han har möjlighet att samarbeta med folk som kan ta studierna ännu längre är väl jättebra. Jag kollar också hur min häst sliter sina hovar och inte kallar jag det expriment för det...

Och varför han har dem barfota får du väl fråga honom om. Det finns folk som väljer att ha sina hästar skodda och det finns dem som väljer att ha dem barfota.

Nej det är fel att hästar enbart rids på ridbana och i ridhus och på grund av det hålls barfota för att man ska kunna studera deras fötter. Det sas här att dom enbart rids så ooch därför kan gå barfota.:crazy: Sen blir hästar tassiga av att vara barfota om dom inte klarar det riktigt, och jag tycker hans hästar som jag har sett på film ser tassiga ut så det var min egen slutsats, men det kan naturligtvis bero på annat också.

Det var det jag sa, eller menade.

Jag säger att jag ser inget skäl till att hästar inte skulle kunna ridas barfota och enbart på ridbana.
Så gör jag med min häst, och han är fullt frisk och väldigt arbetsglad. Han rids 4-5 ggr i veckan och då 30-60 minuter. Övrig tid går han på lösdrift i en enorm hage med glada hästkompisar.
Jag har iof inget emot att han rids på annat sätt, och det händer att vi följer med på en uteritt, men inte ofta.
Han har inget behov av skor, och kan ridas på de flesta underlag utan problem, tex på grusvägen utanför stallet. Det är bara om det är stora, vassa stenar som han får problem. Varför ha skor om det inte behövs?

Saken kommer i ett annat läge om hästen inte har tillgång till att röra sig fritt, tex står uppstallad mycket eller har små hagar. Och om hästen har besvär med sina hovar, eller rids mycket på slitsamt underlag, eller behöver ha broddar.

Jag säger att jag aldrig upphör att bli förvånad över hur motsägelsefullt människor kan resonera:crazy: Man argumenterar utifrån sina egna behov.

För att spara pengar :devil: he he ná skojade bara.

Tror att hástarna inte behöver skor eftersom de rids pà mjukt underlag och antagligen inte gàr i hagen. men vad vet jag :o

Det är nog snarare tvärt om tror jag, hästarna rids på bra underlag och därför kan de gå barfota. Jag förstår inte varför du blir så upprörd? BB är säkert inte guds bästa barn men det finns dem som är 10 resor värre.

Va menar du med tassig?

Jag har ingen av mina hästar skodda och jag rider sällan på ridbana.. de funkar ändå.. för mig är frågan, varför har man skor.. visst, jag förstår varför, men jag väljer att ha mina hästar utan skor.

Det finns sällan bara ett sätt att ha saker och ting. detta funkar för mig och mina hästar..

Det är nog snarare tvärt om tror jag, hästarna rids på bra underlag och därför kan de gå barfota. Jag förstår inte varför du blir så upprörd? BB är säkert inte guds bästa barn men det finns dem som är 10 resor värre.

Va menar du med tassig?

Jag menar att dom tassar fram, smyger, tassiga steg.

Jag förstår fortfarande inte var du menar. De rör sig normalt med bärighet var jag kan se. Vad jämför du med?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
13 702
Hästvård Nu behöver jag lite inputs och förslag gällande mitt 14-åriga sto som jag har haft i fem år och som aldrig varit skadad under den tiden...
2
Svar
28
· Visningar
4 264
Senast: Ida94
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 313
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Ni som har stora och tunga hästar (stora halvblod, kallblod etc) som har varit skodda tidigare och inte har världens bästa hovkvalitet...
2
Svar
22
· Visningar
3 435
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar