Bävrar i stallet...

Sv: Bävrar i stallet...

en gammal "hästgubbe" sa till mig att det är terpentinet i trät de försöker komma åt och att man kan lägga i lite i fodret. Men är inte det giftigt? Jag har aldrig vågat prova, men däremot så har de fått lite grenar.

Hur kan man få hästarna att sluta tugga trä?

Målade om och bytte endel trä i stallet förra sommaren, vill ha det fräscht. Men hästarna gnager runt boxarna och tom på boxdörrarna. De är ute mycket, minst 10 tim varje dag - oftast 12-14 tim. Skulle gärna ha dom på lösdrift om vi hade ett vettigt vindskydd. Ibland på höst-vinter är de ute även nattetid om vädret och underlaget är bra.

Men när de står inne så gnager de på trät. Vad göra? Funkar antibit?

(De har fri tillgång på grovfoder)

Norrland

vi hade stora problem med "tuggande" hästar i stallet förut. vi provade ett billigt antibit-medel från ÖB och det funkade hur bra som helst! ;)

Min häst gnager inte på väggarna, men däremot hans boxgranne gör - i min hästs box:mad:!

Vi har inga galler mellan boxarna så han lutar sig helt sonika in och gnager på väggarna! Jag hade då på Anti-Bit från Renons, och jag kan säga att det smakar väääldigt illa! (Ja, jag provsmakade:p!) Smaken satt kvar i munnen hela kvällen och andades man in det när man sprejade på det så satte det sig i näsan:crazy:. Nu har han inte gnagt på ett tag iaf:idea:
När ett par andra hästar i stallet också började gnaga på väggarna så provade deras ägare att ha på samma medel där också, men de fortsate gnaga, så på dem bet det inte.

Anledningen till att de gnager på väggarna tror jag är frustration och rastlöshet. Grannen till min häst blir frustrerad när hans mat är slut och min fortfarande har kvar så då gnager han. De andra två går på strikt bantardiet och får således endast en liten giva hö på kvällen som är slut på en halvtimme typ. Därefter fördriver de tiden med att äta på det som finns till hands - väggarna.

Hade en gång en bäver... Smälte cocosfett i en kastrull och hällde i vitpeppar. Innan härligheten stelnat igen så målades det på gnagkanter i boxen. Inget mer gnag, håller för väta och färgar inte av sig. Men man ska inte stoppa fingrarna i munnen när man haft handen på boxkanten:rofl:.

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 345
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 942
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama