Bävrar i stallet...

Sv: Bävrar i stallet...

;)

+ 1 på att hästar kan gnaga mitt på träet. Hoppas NoBite-en funkar!
antibit ahr doping i sig så om du tävlar så måste du tyvärr vänta i cas 4 månader innan du får ut på nästa tävling

Det räcker nog att du skriver det EN gång ;)

Vad har du för källa till det, förresten? I No Bites egen produktinformation så står det inget om karens. Inte på de sidor som saluför det heller, vad jag kan se.

Bävrar och bulldozers, var hittar man en häst nu för tiden?

Ska du inte ta och bygga det där vindskyddet då? Du har säkert en vecka på dig innan tjälen gör det svårt för dig! :p Men seriöst, när de nu redan går på fri tillgång på grovfoder och ofta är ute nattetid så behöver du ju "bara" tre väggar. Jag kommer och hjälper er om ni hjälper mig bygga en box ;)

Var får du fyra månader ifrån? Källa på det vore kul.

Från travsport.se
"Det finns ett antal olika produkter som främst stryks på träytor för att hindra hästen från att bita eller gnaga på krubbor, staket mm. Vi vill varna för att dessa produkter kan innehålla substansen capsaicin. Substansen förekommer också i vissa receptfria liniment.

Capsaicin åsattes en karenstid på 96 timmar den 1 januari 2009. Produkter som ej finns med på Karenstidslistan och innehåller capsaicin används på egen risk med en karenstid av minimum 96 timmar. "

Det låter mer vettigt. Har dock ingen aning om just capsaicin finns i No Bite som jag använder vid behov, men kan kolla på burken imorgon ifall jag kommer ihåg och någon är intresserad :laugh:

Med risk för att få skit nu så gjorde jag en "röra" av vatten och chilipulver en dag när jag tröttnade på vässade stolpar i hagen. Det smetade jag sedan på stolparna, j***ar vad hästen sprang sedan!! Inget mer bitande efter det, vill jag lova...

Susanne.

Ättika i sprayflaska fungerade för mig.
Men jag glömde spraya på så.. :angel:
Ponnies:D

Bävrar och bulldozers, var hittar man en häst nu för tiden?

Ska du inte ta och bygga det där vindskyddet då? Du har säkert en vecka på dig innan tjälen gör det svårt för dig! :p Men seriöst, när de nu redan går på fri tillgång på grovfoder och ofta är ute nattetid så behöver du ju "bara" tre väggar. Jag kommer och hjälper er om ni hjälper mig bygga en box ;)

Ja, de har sina sidor, pälsklingarna! ;)

Har funderat en hel del på vindskyddet. Men kruxet är att det måste bli rätt stort och högt för att hålla måttet. Vi bor så till att det är mycket hus runtomkring, och mest troligt behöver vi bygglov. Sen är det svårt att få underlaget att hålla, så för att göra det ordentligt behöver vi gjuta betongplatta. Så det blir ett rätt stort projekt, och ganska kostsamt. Tyvärr.

Vi har ett gammalt hus som kräver mycket fix. Och gubben min tycker att det ska prioriteras. Alla pengar kan inte gå till hästarna, säger han. :confused: Konstigt. Förstår inte hur man kan ha så konstiga åsikter. :p

Norrland

Med risk för att få skit nu så gjorde jag en "röra" av vatten och chilipulver en dag när jag tröttnade på vässade stolpar i hagen. Det smetade jag sedan på stolparna, j***ar vad hästen sprang sedan!! Inget mer bitande efter det, vill jag lova...

Susanne.

Chilipulver och vattten. Funkade en så enkel lösning? Vore ju praktiskt. :)

Norrland

Ja, de har sina sidor, pälsklingarna! ;)

Har funderat en hel del på vindskyddet. Men kruxet är att det måste bli rätt stort och högt för att hålla måttet. Vi bor så till att det är mycket hus runtomkring, och mest troligt behöver vi bygglov. Sen är det svårt att få underlaget att hålla, så för att göra det ordentligt behöver vi gjuta betongplatta. Så det blir ett rätt stort projekt, och ganska kostsamt. Tyvärr.

Vi har ett gammalt hus som kräver mycket fix. Och gubben min tycker att det ska prioriteras. Alla pengar kan inte gå till hästarna, säger han. :confused: Konstigt. Förstår inte hur man kan ha så konstiga åsikter. :p

Norrland

Ja det är ju klart, då förstår jag. Sen är det ju alltid bra att ta i rejält om det nu ändå ska byggas vindskydd, hur som helst. Rent lagligt har vi några kvadratmeter över i marginal för våra tre, men skulle det tillkomma en till dottern min en vacker dag så får det bli en liiiten ponny om det inte ska byggas ut... Bra att hålla möjligheten öppen att rymma fler hästar.

Sen håller jag med, det var en väldigt märklig åsikt :confused:

Fungerade alldeles utmärkt, inga vässade stolpar i hagen mer. Sved förmodligen ordentligt!!!

Susanne.

Jo, det är ju det med storleken. Vi har ju rätt stort stall, och bygger man vindskydd så bör det räcka till fler än två hästar. :)

Vi är ju lite ensamma i stallet också (angående andra tråden :) ) och tänker ibland på att det vore trevligt att hyra ut. Men det har sina sidor också. Men kanske vi skaffar en tredje häst igen, man vet aldrig. ;) Så det gäller ju att vindskydet räcker till.

Norrland

Vi satte en böjd plåt över kanterna till boxen. Det hjälper.

Vi målar hovtjära på det svarta och något annat (äckligt)typ antibit från ÖB gennomskinnligt på det vita ..Annars är hovtjära det absolut bästa:laugh:

Nackdelen med hovtjära är väl då att det kladdar av sig ngt så förfärligt :(
Men det är effektivt, det instämmer jag i...

Det blir ju bara så kladdigt med hovtjära i ett vitt stall. :) Men jag kan tänka mig att det är effektivt.

Norrland

Det är sant på vitt vill man inte ha hovtjära men övrigt är det super plus att det är ett billigt alternativ..Antibit,anticrib allt sånt är svin dyrt...

Min förra häst tuggade på allt av trä... fick höra av någon att det kan bero på kopparbrist och tro det eller ej, men när hon ätit det ett tag slutade hon faktiskt! Kan det ha hetat CopperVite tro... :confused:
Värt att prova kanske?

Appropå brister och gnagande: en gammal farbror berättade att han i sin tur fått höra av gamla hästkarlar att trägnagande berodde på vitaminbrist och att en gran att gnaga på i hagen rådde bot på det :laugh: Han kastade in unggranar till hästarna, och nog gnagde de hellre på dem än på annat trä. Om det var pga av vitaminbrist eller för att unggranarna helt enkelt var smaskiga får var och en skapa sin egen åsikt kring.

Prova att blanda sådan sand (skal?) som man har i botten på fågelburar med matolja. Så stryker du det på väggarna. Hästarna tycker det är äckligt att få "knaster mellan tänderna" :D och brukar sluta gnaga ganska snabbt.

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 345
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 942
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama