En häst jag hade på foder för längesedan krubbade mycket och det blev värre när hon tyckte att fodret var väldigt gott. La man ett äpple i krubban t ex så krubbade hon något hemskt men gav man det i handen så blev det inte så. Hon skyddade också sin mat i boxen på ett mycket aggressivt sätt. Min egensnickrade teori var att när hon fick ur handen gick inte hennes stress igång, alltså stressen över att någon skulle ta hennes mat men var hon i boxen så kom den där stressen genast och krubbningen blev så mycket värre. Mängden foder spelade alltså in, ju mer foder desto mer stress.
Den här hästen började krubba på betet som åring. Dvs. där mat fanns i överflöd men där hon uppenbarligen kände sig så stressad att krubbningen startade. Hade det varit idag och det veterinärt inte gick att hitta orsaken hade jag provat med citronmeliss som kan underlätta för magen och kanske också andra rent lugnande örter som kamomill och liknande. Jag hade också gett munkpeppar året runt.
Jag frågade tidigare i tråden hur mycket yea-sacc hon får. Det för att ibland räcker inte grunddosen på 50 gram utan man kan behöva höja till både det dubbla och trippla för att just den individen ska få tillräcklig hjälp.