Bävrar i stallet...

norrland65

Trådstartare
Hur kan man få hästarna att sluta tugga trä?

Målade om och bytte endel trä i stallet förra sommaren, vill ha det fräscht. Men hästarna gnager runt boxarna och tom på boxdörrarna. De är ute mycket, minst 10 tim varje dag - oftast 12-14 tim. Skulle gärna ha dom på lösdrift om vi hade ett vettigt vindskydd. Ibland på höst-vinter är de ute även nattetid om vädret och underlaget är bra.

Men när de står inne så gnager de på trät. Vad göra? Funkar antibit?

(De har fri tillgång på grovfoder)

Norrland

Sv: Bävrar i stallet...

Jag köpte ett väldigt effektivt medel på Lantmännen/Granngården. Kommer naturligtvis inte på vad det heter. Gul flaska, röd kork. Ett märke som man känner igen, de gör pälsglans och allt möjligt annat. Smakar pest, men luktar och kladdar inte av sig.

No Bite funkar mot det mesta. Sen kan du ju sätta in en gren eller annat som är okej att gnaga på!

lägg stålbeslag över boxkanter och dörr så finns det inget att bita i, de är ju inte kapabla att bitta mitt i en vägg.

på boxdörren har vi stålbeslag upptill. Men ena hästen drar med tänderna och gnager under, mitt på boxdörren! :) Så de kan.

Norrland

Ska prova No Bite, eller något liknande. Får åka förbi Granngården imorgon.

Norrland

lägg stålbeslag över boxkanter och dörr så finns det inget att bita i, de är ju inte kapabla att bitta mitt i en vägg.

Jo det kan dom utan minsta problem, min häst biter bara i mitten av väggen.

Enda som fungerar för mej är att smeta in hela boxen nästan i antibit varenda dag eller varannan.

mer grovfoder/halm?? vet inte hur mkt de får idag ;)

En sak som kan spela in är träslaget som ni använder i stallet. Vissa sorter är väldigt goda och en del hästar kan bli som tokiga i dem. Ett av de godaste är gran, mindre gott är lärk och ek.

En sak som kan spela in är träslaget som ni använder i stallet. Vissa sorter är väldigt goda och en del hästar kan bli som tokiga i dem. Ett av de godaste är gran, mindre gott är lärk och ek.

Och plankorna vi slagit upp som fodring i boxöppningen är ju förstås just gran. :) Så det är väl delikatessträ!

Norrland

No Bite funkar mot det mesta. Sen kan du ju sätta in en gren eller annat som är okej att gnaga på!

Ni får ursäkta en okunnig hästdiggare :p men låter det inte bra med en gren som Modett skrev?

Btw, vilken fyndig titel! XD

Jag har hängt upp ett träd i boxen. Det bävras flitigt på de och samtidigt sparas det på stallinredningen!

Usch vad jag blev besviken, jag trodde för en sekund att det verkligen hade flyttat in sådana där trevliga små bruna simmare i ditt stall! I ungefär 1/2 sekund var jag jätteavundsjuk! :( :rofl:

hej andvänt inte antibit om du är ute och tävlar mkt antibit har ngt i sig som är doping. det är kanske det att dom har tillgång till grovfoder hellt fritt så när det inte finns ngt så biter de på boxen.ngt som hjälper är tvåloch vatten Smeta inte det på väggarna mkt tvål och lite vatten. hoppas det hjälper..

antibit har doping i sig så om du tävlar måste du vänta med det i 4 månader

Liknande trådar

Foder & Strö Funderar över om det finns nån forskning kring hur länge en häst behöver tugga för att känna sig nöjd/mätt? Jag vet att hästar inte ska...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 345
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Vad gör man med en häst som krubbiter så intensivt att det påverkar hälsan? (Ska börja med att påpeka att hästen i dagsläget inte har...
2
Svar
29
· Visningar
2 942
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 208
Senast: ufot
·
Hästvård Hej! Jag har lite funderingar på det här med utevistelse och vindskydd. Vet ju att det är något med 12 timmar ute utan vindskydd, när...
Svar
8
· Visningar
4 814
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama