Basutrustning?

Lottch

Trådstartare
Om 12dagar (:D) kommer en mycket efterlängtad jaktlabradorvalp hem till oss. Har redan köpt bur till bilen, bur inomhus med bädd till, matskålar. Ska åka till älvsjömässan i helgen och köpa resten är det tänkt, men vad behöver man?
- "kloklippare"?
- "tandborste"?
- koppel och halsband?
- valpapportörer?
- leksaker. vilka passar bäst när de är som minst?

Väldigt tacksam för svar! :bow:

MvH/
Lotta

Sv: Basutrustning?

Åh, bara tolv dagar kvar.....orättvist :crazy: . Får vänta nästan 6 veckor till på min....(lääängtar)

Det jag inskaffat eller planerar att inskaffa hittills är:
-klotång (man måste ju börja öva redan när de är små)
-halsband (har redan koppel)
-korg av något slag att sova i
-filt till korgen
-grindar så valpen inte har tillgång till alla rum på en gång
-mat- och vattenskålar

Det finns ju mängder av olika apportörer och för att vara ärlig har jag ingen aning om vilka som är bäst till valpar. Men jag antar att de i trä är bra.

-leksaker såsom en gammal toffla och en tennisboll är vad som kommer finnas till hands för valpen här (har nämligen vuxen hund, men kommer lägga undan de flesta sakerna när valpen kommer)

Finns säkert fler saker men detta är vad jag kommer på nu.

yuna skrev:
Om 12dagar (:D) kommer en mycket efterlängtad jaktlabradorvalp hem till oss. Har redan köpt bur till bilen, bur inomhus med bädd till, matskålar. Ska åka till älvsjömässan i helgen och köpa resten är det tänkt, men vad behöver man?
- "kloklippare"?
- "tandborste"?
- koppel och halsband?
- valpapportörer?
- leksaker. vilka passar bäst när de är som minst?

Väldigt tacksam för svar! :bow:

MvH/
Lotta
Avis, jaktlabbar är fina hundar!

Klotång är bra och man ska som sagt vänja dom vid att man håller på med tassar och tång men passa sig för att klippa fel.

Tandborste är nog inget du behöver till en valp, knappt till en vuxen hund om du frågar mig. Bra foder och eventuellt en sån där tjusig tandläkar "skrapa" att ta tandsten med om det behövs.

Koppel och halsband är ju abslout kanonbra. Jag tycker det är smidigt med ett halsband som man kan knäppa istället för att dra över huvudet i början plus att de ofta går att använda en längre tid allt eftersom valpen växer. Samt ett smidigt koppel utan någon blytung karbinhake som valpen tvingas släpa på i början.

Valpapport är lite överkurs tycker jag, valpen är ändå för ung för att träna en fungerande apport med. Bättre med en leksak i sånt fall så kommer den garranterat inte lära in "fel" beteenden med apporten. Tänk också på att inte kasta för mkt "pinne" med hunden så att den i framtiden bara hämtar saker som du kastar iväg.
Bollar är bra för do kan valpen "langa" iväg rätt friskt på egen hand om den tycker det är kul. Rulla och springa efter.

En trasa eller rep eller mjuk tygleksak är bra då tänderna börjar lossna eftersom tänderna fastnar i dem och valpen slipper svälja gaddarna. Valpen kan bli dålig i magen av tänderna har jag hört, vet inte hur det är med det egentligen - har aldrig märkt något på mina hundar som svalt massor av tänder. Men i vilket fall är valptänderna rätt roliga att spara på tycker jag och kan man undvika att de sväljs är det bra - tycker jag.

Plast och pipleksaker är helt förkastligt enligt mig - de går sönder på fem röda och man måste hålla koll hela tiden så att valpen inte sätter i sig något.

Men ben och liknande "gnagleksaker" är ett måste ;) det kliar då det växer och då är det bra att ha ett ben istället för husses skor eller liknande plus att gnagandet stimulerar tandväxten.

En filt/korg - en egen plats där man kan vara ifred (valpen nu alltså ;P )

Mat och vattenskål.

Sedan tycker jag personligen att en hörbar visselpipa är bra. Blås i den då det är mat, sätt ner valpen och ställ ner maten, säg varsågod => Du har fått en fungerande inkallning, börjat momentet sitt, sitt kvar och det kanske viktigaste komandot av alla; varsågod.
Självklart kan man lika gärna ropa hit eller vad man nu vill som att blåsa i en pipa.

Mkt glädje med den nya valpen till er bägge :)

Mvh
Björn

Senast ändrad av en moderator:

Samt förståss "valpsäkra" hemmet - gömma undan sladdar osv.

/B

Tack så hemskt mycket för dina svar! =)

Glömde att skriva att jag köpt visselpipa, en till vardera i familjen. Har tänkt träna hunden till apportör och viltspår och har insett att om man börjar arbeta dem tidigt så kommer det att gå mkt lättare. Det ska bli jättespännande!

Har tänkt att valpen ska få ha sitt eget kryphål i sin egna bur inomhus, men ar funderat på att köpa någon korg/plastkorg att ha ute i vardagsrummet så den kan komma närmre. Kennelmamman rekommenderade att ta det i plast eftersom hundarna har en förmåga att äta korgarna.. ;)

Ska införskaffa tennisbollar, mjuka leksaker och gnagleksaker i massor tills min söta bebbe kommer! :love:

Som sagt, tack för ditt svar! :)

Oj, vad spännande! Bara sex veckor kvar! :D Jag har räknat dagarna sedan vår valp kom till jorden tills den kommer hem till oss. Vi kommer att hämta den på 8veckor blankt ;) Vad är det för ras du ska få hem?

Angående tofflor så har jag hört att man inte ska ge valpar/hundar gamla skor då de inte kommer att kunna skilja på gamla skor och nya skor. :crazy: Och så mycket älskar jag inte min hund för att kunna förlåta den ifall den gnager sönder mina favorit skor... :angel: ;)

Lyckligtvis så kommer jag att bo i en stor fyra med loft, så valpen kommer bara att ha tillgång till "stora rummet" och hallen. Phue! :) Men en mysig korg och en stor filt kommer den att få ha att kura ihop sig i.

Ååh, snart är det bara elva dagar kvar! :D

En liten lagotto romagnolo är det! De blir 3 veckor idag förresten!! En tik....
Tja, det där med att skilja på skor har jag aldrig tänkt på. Beror på att labben som finns här nu alltid har varit så försiktig och frågat innan hon fått ta saker (i alla fall som ung, nu är hon mer retsam).
Spännande med en jaktlabbe....vad är det för kön och färg?

Det är en svart hane! :)
Jag fick ett råd från en som har en labbe igår att jag inte skulle ge honom mina gamla skor då hon hade förlorat ett x-antal par skor... Hehe.
Åh, så ni har redan en labbe! Hur gammal är den? =) Hur var hon när hon var puppis?

Hon är 8½ nu, det är hela familjens hund. Lagotton blir min "egna", så gott det går när man fortfarande bor hemma (suck) med hundgalna föräldrar.....
Hon var jättemjuk och försiktig som valp, frågade alltid innan hon gjorde saker. Råkade hon bita blev hon nästan rädd, trots att vi inte skällde på henne. Nu har hon tuffat till sig betydligt och blivit den typiska äldre labben med selektiv hörsel och en nos som hittar allt ätbart (uäck) ute....men hon är fortfarande jättego´och går ihop med alla hundar. Tanken är att hon ska bli en bra förebild för valpen!

Fast den förra labben, en brun hane, var pest som liten. Bet och slet i allt och alla (utom barn)....fast jättego´han med!

Överlag mycket bra råd, bara ett som jag inte alls håller med om:

UrsusRex skrev:
Tandborste är nog inget du behöver till en valp, knappt till en vuxen hund om du frågar mig. Bra foder och eventuellt en sån där tjusig tandläkar "skrapa" att ta tandsten med om det behövs.
Man har massor att vinna på att borsta tänderna på sin hund!
Yuna:
Köp en tandborste! Vänj valpen redan från början vid detta, så har du möjligheten att förebygga tandsten och tandlossningsproblem i framtiden. En tandstensskrapa är inte alls speciellt bra, risken är att man repar emaljen så ännu mer tandsten kan få fäste om man inte vet hur man ska hantera den, och man kan ändå inte komma åt den farliga tandstenen som gömmer sig under tandköttet. Denna kan man förebygga genom tandborstning.
Blir tandborstning ett naturligt inslag från början så har man MYCKET pengar att spara i framtida veterinärvård.

/zesel :)

Vår jaktlabb :D

Klotång behöver man. Tandborste - om man orkar. ;) Men fördelarna finns klart.
Koppel och halsband är ju ett måste. Tänk på att bäbisar inte ska ha stryp/halvstryp (vilket jag däremot tycker att alla vuxna hundar ska ha! Hellre ett snabbt litet ryck, än en massa slitande och dragande).
Leksaker som passar bra till de små.. det är väl allt som man kan tänka sig hjälper mot kliande i tänderna? :D Gummi o trä är nog mest uppskattat av valparna. Pipleksaker är totalförbjudet här hemma, usch och fy. Däremot är ett grishuvud i tyg som grymtar litegrann när det slås i en klar favorit, trots att ljudet försvinner efter några dagar (när grisen har blivit brutalt mördad vill säga).
Apportörer tycker jag man kan vänta med tills de blir större och man börjar träna. Annars kan ju hunden få ovanan att leka med apportören, svårt att vänja bort.
FILTAR tycker jag är ett måste! Gamla handdukar och plädar funkar ju utmärkt, annars kan man köpa. Våra bäddar alltid innan de lägger sig, och taxen brukar släpa dit nya handdukar som hon hittar också. :p
Förutom sovkorgen brukar ett ställe i hallen/köket (där det är lite action!) vara uppskattat. Eftersom vi har får är våra bortskämda med varsitt vitt fårskinn med 15 cmers ludd. :D Annars en till korg eller bara en filt bra.

tack för svaren! :)

Nu har jag rätt stor koll på vad jag behöver införskaffa. Tyvärr så blidde det ingen hundmässa pga diverse orsaker, men som tur är finns det ju vanliga butiker också :p

tican: Vilken söt labbe ni hade :love:

Halsband och koppel.
2 st glasslådor, 1 mat och en vattenskål.
Ett gäng gamla strumpor som man knyter knutar på, världens bästa hundleksaker.
Några gamla filtar att sova på.
Klotång.

Då har man det mesta, billigt och bra.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 299
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 275
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Hej! Vi börjar bli desperata och behöver hjälp med vårt problem. Vi har en blandras på snart 3 år som skäller när hon är ensam. Det har...
2
Svar
24
· Visningar
14 319
Senast: vallhund
·
A
Övr. Hund Folk med trist ton och elaka kommentarer gör sig inte besväret att skriva något.. Jag och sambon har 2 vovvar. Hans är en 2-årig...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
12 863

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • När brukar uppfödare höra av sig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat