Sv: Basutrustning?
yuna skrev:
Om 12dagar (
) kommer en mycket efterlängtad jaktlabradorvalp hem till oss. Har redan köpt bur till bilen, bur inomhus med bädd till, matskålar. Ska åka till älvsjömässan i helgen och köpa resten är det tänkt, men vad behöver man?
- "kloklippare"?
- "tandborste"?
- koppel och halsband?
- valpapportörer?
- leksaker. vilka passar bäst när de är som minst?
Väldigt tacksam för svar!
MvH/
Lotta
Avis, jaktlabbar är fina hundar!
Klotång är bra och man ska som sagt vänja dom vid att man håller på med tassar och tång men passa sig för att klippa fel.
Tandborste är nog inget du behöver till en valp, knappt till en vuxen hund om du frågar mig. Bra foder och eventuellt en sån där tjusig tandläkar "skrapa" att ta tandsten med om det behövs.
Koppel och halsband är ju abslout kanonbra. Jag tycker det är smidigt med ett halsband som man kan knäppa istället för att dra över huvudet i början plus att de ofta går att använda en längre tid allt eftersom valpen växer. Samt ett smidigt koppel utan någon blytung karbinhake som valpen tvingas släpa på i början.
Valpapport är lite överkurs tycker jag, valpen är ändå för ung för att träna en fungerande apport med. Bättre med en leksak i sånt fall så kommer den garranterat inte lära in "fel" beteenden med apporten. Tänk också på att inte kasta för mkt "pinne" med hunden så att den i framtiden bara hämtar saker som du kastar iväg.
Bollar är bra för do kan valpen "langa" iväg rätt friskt på egen hand om den tycker det är kul. Rulla och springa efter.
En trasa eller rep eller mjuk tygleksak är bra då tänderna börjar lossna eftersom tänderna fastnar i dem och valpen slipper svälja gaddarna. Valpen kan bli dålig i magen av tänderna har jag hört, vet inte hur det är med det egentligen - har aldrig märkt något på mina hundar som svalt massor av tänder. Men i vilket fall är valptänderna rätt roliga att spara på tycker jag och kan man undvika att de sväljs är det bra - tycker jag.
Plast och pipleksaker är helt förkastligt enligt mig - de går sönder på fem röda och man måste hålla koll hela tiden så att valpen inte sätter i sig något.
Men ben och liknande "gnagleksaker" är ett måste
det kliar då det växer och då är det bra att ha ett ben istället för husses skor eller liknande plus att gnagandet stimulerar tandväxten.
En filt/korg - en egen plats där man kan vara ifred (valpen nu alltså ;P )
Mat och vattenskål.
Sedan tycker jag personligen att en hörbar visselpipa är bra. Blås i den då det är mat, sätt ner valpen och ställ ner maten, säg varsågod => Du har fått en fungerande inkallning, börjat momentet sitt, sitt kvar och det kanske viktigaste komandot av alla; varsågod.
Självklart kan man lika gärna ropa hit eller vad man nu vill som att blåsa i en pipa.
Mkt glädje med den nya valpen till er bägge
Mvh
Björn