BÄSTA pälsglanset?

Sv: BÄSTA pälsglanset?

Nja jag skulle nog påstå att du har fel. För att en häst ska få en äkta pälsglans krävs en optima foderstat, avmaskning vid behov osv och allmänt välmående. Rykten gör sitt till men du kan rykta en häst som inte får rätt näring i en timme utan att få glans.

Utredningseffekt i man och svans är dock en annan sak.

Jag har avelsston som glänser som de värsta showhästar och som inte har badat på år och dag, de går ute och får bra foder. Men inte fan kan jag dra handen genom deras tjocka svansar om jag inte tvättar och conditionerar eller sprayar dom blöta med en bra produkt före :grin:

Naturligtvis har du rätt i att välmående,foder,vatten,miljö,arv,och skötsel är avgörande för hästens välbefinnande.

Hästens välbefinnande avspeglar sig i hårremmen..

Man får dock inte glömma bort att det är hästens skyddshår och täckhår som här med alla medel man ger råd om..

Vet du själv vad olika produkter ger för effekt på individens naturliga skyddande fettlager/ hårrem????

Vad är problemet med vanligt vatten och lite rykt???

Hästar är väl väl inga "stureplansbimbos" och har väl heller inget eget behov av att framträda som en "barbiedocka"

Jag tycker det går för långt när man läser det ena skönhetsrådet efter det andra,, ingen verkar tänka på hästens välbefinnande utan bara utgå ifrån att hästen ska uppvisa ngt som man själv vill uppnå..

Vad blir nästa steg,, hårinpackning??

Naturligtvis har du rätt i att välmående,foder,vatten,miljö,arv,och skötsel är avgörande för hästens välbefinnande.

Hästens välbefinnande avspeglar sig i hårremmen..

Man får dock inte glömma bort att det är hästens skyddshår och täckhår som här med alla medel man ger råd om..

Vet du själv vad olika produkter ger för effekt på individens naturliga skyddande fettlager/ hårrem????

Vad är problemet med vanligt vatten och lite rykt???

Hästar är väl väl inga "stureplansbimbos" och har väl heller inget eget behov av att framträda som en "barbiedocka"

Jag tycker det går för långt när man läser det ena skönhetsrådet efter det andra,, ingen verkar tänka på hästens välbefinnande utan bara utgå ifrån att hästen ska uppvisa ngt som man själv vill uppnå..

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl:

:rofl:

TACK Coari, precis vad jag behövde. Ett gott skratt *kram*. Nu kan jag få gå och lägga mig med ett leende på läpparna, efter en bedrövlig arbetsdag.

Och jag håller faktiskt med dig, ibland - läs... ganska ofta, blir man mörkrädd när man läser alla "skönhetstips" för hästar.

Tima hälsar, att det fungerar alldeles utmärkt med lerinpackning. Gärna natten före en träning, eller "viktigt kompisbesök". Då får liksom matte, något att bita i...

Ja det vet jag faktiskt. Iallfall det jag använder och en hel del annat som jag inte använder just därför. Bla därför jag försökt avråda från att använda tex silikon här.

Man behöver inte vara helt blåst bara för att man använder "pälsglans", det finns andra kriterier för det. :grin:

[
QUOTE=coari;14710183]På min tid fanns det något som kallades rycktborste och rycktskrapa, det tog i.o.f. sig minst en timme att genomföra en "ryckt" men det gav inga senare nedbrytningar av varesig täckhår eller skyddshår så som all typ av dagens "glansmedel" medför.
Vet att det inte var till mig, men jag känner nog ingen som använder pälsglanset i just pälsen. Det används i man och framförallt i svansarna. Det är nog ytterst få som använder det i päls och då troligen vid tävling enbart. Rykten är ju lika viktig nu som den var tidigare.
För mig är pälsglanset enbart till för att reda ut tjock svans (och man på ponnyn) som trasslar sig väldigt (dreads). Då glider stråna isär och man sliter inte så mycket på taglet. Vill jag ha en väldigt blank häst så ryktar jag extra.
Har reagerat på att många tvättar sina hästar i tid och otid. Det tar bort deras naturliga fett i hårremmen och det vill jag att mina hästar ska ha kvar. Schamponerar mina ytterst sparsamt. Smuts skadar inte så länge det inte är där utrustningen ska ligga.

Senast ändrad:

Super Sheen är det bästa som tillverkats! Håller flera dagar och luktar godis i hela stallet. Har aldrig varit lättare att reda ut svansen än med några spayningar med Super sheen.

Jag upplever det som att vilket pälsglans som passar bäst beror på "kvaliteten" på hästens man/svans...

Min häst har väldigt tunna och mjuka svansstrån, medan travaren jag hade, hade mycket grövre och strävare..

Till min häst fungerar emin alldeles kanon! Sprayar typ en gång varannan vecka och den håller sig lika fin där emellan!
Till travaren hittade jag inget som var kanon.. Sjöbogårdens höll svansen fin i två dygn, resten av sorterna vi testade (bla foxfire och emin) höll tills ridturen var avslutad... ;)

*kl*

Jag har en häst med lååååång man och har också provat det mesta (använder enbart på tagel). Helt i onödan egentligen, vet inte hur många halvfulla flaskor jag har med olika märken... :) Det slutar alltid med att jag får gå och köpa det som fungerar bäst - Sjöbogårdens. :)

Ang själva pälsen är mina hästar värsta lortgrisarna - men de blänker som att man skulle kunna spegla sig i deras pälsar! Det är först när man kommer nära som man ser hur dammiga de är :o
Smutsig vit svans tvättar jag med vatten och diskmedel (och ja - givetvis sköljer jag ur riktigt ordentligt)

Senast ändrad:

Ja, jag har nästan börjat misstänka det :( Synd för jag tyckte om det som det var förr ;) Har dock använt det på ponnyerna med bättre resultat än på varmbloden och halvbloden. Måhända att tagelkvalitén spelar roll också?

Mvh JV som för övrigt ryktar förhållandevis mkt på sina hästar men skulle ha skalliga svansar på dem utan glansspray

KL
Måste göra ett tillägg när det gäller pälsglans. Jag har provat Sjöbogårdens två ggr tidigare och klagat högljutt. Det var båda gångerna som att spruta vatten i svansen. Det hände absolut ingenting. Nu väntar jag på att mitt pälsglans ska komma med posten och under tiden provade jag av en tillfällighet Sjöbogårdens igen. Gissa om jag blev förvånad och överraskad när det denna gång visade sig fungera. Dessutom riktigt bra på min stora häst (mindre bra på ponnyn). Att det kan vara så stor skillnad. Börjar undra om det är slumpmässigt vad man får i flaskorna?? Nu ska jag inte dissa Sjöbogårdens mer.
(men visst är det underligt att två gånger (två flaskor) inte fungerar alls och sedan fungerar det plötsligt riktigt bra) skumt.

Utan att ha läst igenom tråden...
Sjöbogårdens e helt suveränt tycker jag. Spraya på helst i ren och torr svans - låt torka sen existerar typ inga tovor. Har det faktiskt i mitt hår också då det är nästintill omöjligt att reda ut annars :D

Satin sheen håller flera dagar!! Har använt foxfire i många år men köpte satin nu och klart mycket bättre!!

*KL*

Jag köpte Cowboy Magic Detangler och tyckte att det var mycket bättre på min häst än de pälsglanser jag använt (Tib, Foxfire, Absorbine, Sjöbodgården). Sen slog snåldjävulen till och jag bestämde mig för att testa Hööks silikondroppar innan jag köpte Cowboy Magic nästan gång, och de var ännu bättre på min häst.

Däremot funkar Cowboy Magic väldigt bra på MINA toppar! :D

*kl*

Den bästa svanssprayen jag testat är Veredus Super Sheen Pälsglans.
Räcker att man sprayar en gång i veckan och inget smuts fastnar.

ingen som testat från espree? Gav såna till mina inackorderingar, men ingen har använt det än så jag vet inte hur det funkar. Själv har jag ett sällan använt lager av det ena o det andra så jag köpte ingen åt mig.

TIB pälsglans använder jag. Håller några dagar, men duschar man hästen får man spraya på nytt.

Tycker det är bra & luktar gott.

Bäst hittils av dom jag provat :bump:

Senast ändrad:

Tänkte Fel.... Tänkte på gamla Jukonsalvan!

Ändrar mig:

Döa Får? I maaaaanen?!? :eek:

:D
Var får du de döa fåren ifrån? Lanolin får man ju när man klipper ullen av de levande. :D
Däremot så kan jag inte hitta ngt alls om sälar och jukonsalva, trycker man ner en död säl i tuben menar du? :D :D :D

Liknande trådar

Hästvård Mitt djur har en fin och relativt tjock svans som jag alltid tvättar innan tävling. Jag har bra pälsglans i och jag håller den flätad...
Svar
14
· Visningar
1 973
Senast: svea
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 981
Senast: Seabaz
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 807
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka