BÄSTA pälsglanset?

Sv: BÄSTA pälsglanset?

Själv är jag nöjd med Emin eller Foxfire blir varannan gång köp där mest för variation, det är dom jag är mest nöjd med. Men så är jag inte helt besatt av pälsglans utan andvänder bara det emellanåt kanske skulle valt något annat om jag andvändt det mera ju.

Gud, jag har nog provat miljarder olika! Jag är lite besviken på foxfire numera, den är inte alls som förr och luktar inte gott längre...
Har ändå ingen favorit, har inte hittat någon som är direkt sådär wow. Har kört med hööks silicondrops ett tag, det är rätt shysst.

Cowboy Magic, Absorbines ShowSheen, Silverado eller Healthy HairCare Moisturizer är det enda som kommer innanför mina stalldörrar.

Det sistnämda är rosa, luktar godis och absolut outstanding på hela kroppen, särskilt på skav osv. Det är det som används dagligen här (ingen silikon eller alkohol o sån skit) Innehåller Lanolin som är Guds gåva till hårvård på häst.

Åh, fler sorter att testa! :laugh:

Jag får skaffa en låda bara för mina pälsglans efter det här, underbart! :love::rofl:

Nej usch, ha inte olja i, det blir ju tvärtom vad man vill åt, dvs SEGT och kletigt och drar åt sig smuts. Pälsglans innehåller silikon, det är det som gör taglet halt och blankt. Hellre inget alls än olja!

Absorbine och Tib är bäst. Veredus är okej men stinker tvål.

Delvis KL

Day, Carr & Martins Dreamcoat tror jag ska vara silikonfri (så man kan ha den i sadelstaden). Den tycker jag är jättebra.

De har också två andra, en för man och svans och en för pälsen och dessa är också toppen.

Jag köper enbart dessa numera för att jag vet att jag inte blir besviken.

Hade en Lusitanokorsning med tjock man o svans innan och även nya hästen har rejäl svans och man.

jag har inte läst igenom tråden så jag vet inte vad du fått för tips redan, men när jag hade häst, dock 8 år sedan. Så fanns det en vit tub med svart kork och typ en cowboy på, den krämen var helt magisk till man och svans! Tuben varade i evigheter också. Dessutom höll svansen sig mjuk och glansig länge efter samt att man bara behövde borsta lätt varje dag för att hålla den fin (utan att ta i nytt)

Satin Sheen är det jag varit mest nöjd med på min vackra vita. :love:

När jag var yngre, så experimenterade jag med "hembrygderi" :D milt sköljmedel och vatten, eller milt hårbalsam och vatten till man och svans. Pälsen ryktade jag blank, för på den tiden skötte jag en svartbrun dam som glänste som bara den ju mer man ryktade. Men sen var det trevligt att ha något att reda ut man och svans med. Nöden blev uppfinningens moder, även om det inte gav lyxresultat..

Senast ändrad:

det är cowboy magic's silikondroppar. Det är suveränt och som du skrev varar i evigheter :p

Cowboy Magic är solklart det bästa på marknaden! Luktar underbart och håller länge. Dessutom har samma märke en superbra Detangler-gel som används i svansen, ungefär som silikondroppar. Gör svansen kanonfin i flera dagar!

Oj såg nu att fler tipsat om den sistnämnda produkten, kan bara hålla med och kan inte klara mig utan den!

Jag tycker Satin Sheen är helt värdelöst. Måste spraya på nytt varje gång jag ska borsta svansen.

Jag tycker bäst om Absorbine Showsheen och Sjöbogårdens.

*kl*

Angående silikon.... jag kan använda det vid enstaka tillfällen, alltså vid show, men aldrig dagligen eller mer regelbundet.

Silikonet lägger sig som en hinna på hårstrået och det ser ut som att det är skinande och tjockt, men vad det gör är att det hindrar den naturliga processen där hårstrået drar till sig fukt och naturliga oljor. Därför blir håret torrt och risigt vid för mycket användning av silikonprodukter och resultatet i längden är inte bra. En del hästar börjar även tappa hår om det används för mycket, förmodligen delvis pga att håret blir strävt och faktiskt tovar sig mer.

Cowboy Magic detangler är kanon när det verkligen gäller men jag hade inte använt det dagligen eller ofta.

Säger det igen, LANOLIN!!!

Healthy HairCare får jag inte tag på numera, däremot Cowboy Magic som är minst lika bra så jag håller med du.

Vart har du handlat HHC innan då?

Jag köper på Xtremehorsemakeover i Lerum. Säg INTE att dom har slutat :eek: Isf tar jag hem det själv. Det måste bara finnas i stallet!!!

EMIN!!:love: Älskar det. Det är så bra. Svansen blir silkeslen och glider isär. Det räcker med att spraya ca 2 ggr i veckan. Min flaska har nyss tagit slut och den köptes i november förra året. Då har det räckt till två hästar.
Men detta med pälsglans är lurigt. En tidning hade gjort en test och de hade aldrig fått ett så ojämnt svar i någon annan test. De glanser som vissa tyckte var absolut bäst var de som andra tyckte var absolut sämst.
Själv har jag provat många och ingen har varit som Emins pälsglans. Foxfire som många gillar blir bara kladdigt i mina hästars svansar. (och även för den inackorderade)
Det hänger nog ihop både med typ av tagel, stallmiljö och annat. Har du hittat ett som du gillar så var glad.:)

-kl-

Jag använder i huvudsak Leovet riders magic gel och jag har tre rejält hårfagra islänningar :)

Annars gillar jag TIB, luktar så gott :love:
Har även Cowboy magic och Carr & Day & Martins.

En flaska sjöbogårdens har jag också, men tycker den känns utspädd och rätt B-ig, men får duga ibland.

Foxfire och Emin tycker jag är kasst, hade dessa förr.

Liknande trådar

Hästvård Mitt djur har en fin och relativt tjock svans som jag alltid tvättar innan tävling. Jag har bra pälsglans i och jag håller den flätad...
Svar
14
· Visningar
1 973
Senast: svea
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 981
Senast: Seabaz
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 807
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka