BÄSTA pälsglanset?

Sv: BÄSTA pälsglanset?

är det den som luktar typ tallbarr? min tränare har någon liten flaska med nån slags gel i som är suveränt att ha i svansen, reder ut precis ALLT och luktar tallbarr! sjukt bra.

jag har satin sheen (den som luktar jenka) och för mig funkar det, jag har inte i varje dag och den håller sig 2-4 dagar beroende på väder, är det blött och lerigt håller det sig ju inte så länge. men jag är nöjd med den. den och TIB's varvar jag med. min häst har hyfsat tjock svans, den är lång och tät och båda ovanstående funkar för oss.

[QUOTEEn flaska sjöbogårdens har jag också, men tycker den känns utspädd och rätt B-ig, men får duga ibland.

Foxfire och Emin tycker jag är kasst, hade dessa förr.[/QUOTE]
Ja du ser. Det du tycker är helt kasst är det som fungerat överlägset bäst för mig och de olika hästar jag haft.
(sjöbogårdens har jag provat och kunde lika gärna haft vatten i svansen. Det hände absolut ingenting.)
Det finns fler som funkar rätt bra, men som bara funkar för dagen. Det jag gillar är när jag kan spraya ena dagen och inte behöver spraya igen förrän efter 4-5 dagar. Långtidseffekten är det jag vill åt. Det blir ju dessutom väldigt odrygt om man ska spraya varje dag. (När jag hade en häst räckte min pälsglans 1,5 år. Det kallar jag drygt. 10 månader till två hästar känns också väldigt bra):)

Stallboden har, men jag vet inte hur dom ligger i pris. En del saker är dom billigast på medans andra sitter man och funderar: "Hur tänkte ni nu?"

*kl*
Har läst på ett shettisforum att på utställningarna är Final Mist det pälsglans som är mest poppis där. Ingen aning om var man kan få tag på det dock >__<

KL

Equistar är riktigt bra och håller länge, en klar favorit hos mig.

Foxfire använder jag en del men jag upplever också att svansen blir lite klistrig av den. Så var det inte förr, undra ifall de har ändrat ngt i innehållet? Tycker att det problemet har kommit senaste åren…

Olja är ingen hit, jag brukar olja svansroten lite före tävling (babyolja) men i hela svansen blir det kletigt och drar åt sig smuts och damm. Halva grejen med pälsglans är ju att det är smutsavvisande. Ibland har jag ist Coyboy Magic Detangler som olja och den funkar ju i hela svansen men innehåller silicon.

Veredus glans är ok men ingen höjdare.
Absorbine har också bra pälsglans.

Sjöbogårdens testade jag nyligen och blev sjukt missnöjd. Svansen blir ju som en sträv, glanslös rotborste. Inte mindre tovor, snarare tvärt om.
Emin och Renons har jag också testat och de är värdelösa även de.

Cowboy Magic har förutom detangler-gelen även ett kanonbra pälsglans. Tyvärr finns det inte överallt men googla nätshopar eller leta på tradera.
Detanglern tycker jag dock inte att den är p långa vägar så dryg som folk påstår, även om den är jättebra.

Jag är sugen på att testa Stübbens nya glans men får inte riktigt tummen ur. Efter att ha skummat lite i denna tråden låter även DreamCoat och Healthy Hair Care intressant.

*kl*

Det jag har märkt är att olika pälsglans funkar på olika sorters hår. Sjöbogårdens var överlägset på min fjording men funkade inte alls på nordsvensken. TIB var fantastiskt på nordsvensken men funkar inte alls på russet...

Jag är besatt av pälsglans, finns inget bättre! :love:;);)

Jag har testat nästan alla vanliga + några ovanliga men blir aldrig riktigt nöjd, vill ha den där känslan av fiskelina/nylontråd och det har jag fått några ggr med foxfire efter att svansen är nytvättad och sen dränkt i glanset! :angel:

Men vill hitta något som verkligen håller i sig flera dagar, inte bara några timmnar efter första tvätten, kan tillägga att hästen i sig har en TJOCK svans och jag tar i pälsglans nästan varje dag! :bump:

På min tid fanns det något som kallades rycktborste och rycktskrapa, det tog i.o.f. sig minst en timme att genomföra en "ryckt" men det gav inga senare nedbrytningar av varesig täckhår eller skyddshår så som all typ av dagens "glansmedel" medför.

För vem är resultatet viktigaste,, i din betraktelse eller för din häst välbefinnande??

Du säger att du har testat nästa allt,, vet du hur många olika kemikalier du tillfört din häst i all välmening ??

Vet du hur en häst naturligt beter sig för att bibehålla ett väl fungerande skydds lager i hårremmen??

Tänk på att ju mera du tvättar den, ju mera preparat du dagligen tillför ju oftare kommer hästen själv göra allt för att skita ner sig och bli av med alla kemikalier du tillfört.

Gör det enkelt,, ryckta den 1 timme dagligen så får du både pälsglans och en ökad cirkulation i muskelaturen.

Jag gillar INTE Sjöbogården eller Satin Sheen. De fungerar för stunden men står sig ju inget, lika tovigt dagen efter igen. Bäst av de jag använt är Carr Day & Martin showsheen, och Absourbine softshine, i nödfall går även Foxfire (men tycker den är sämre nu än förr).

Rosa, silikonfri och godisdoft låter lovande. Måste jag testa!

Coari; man kan ju båda rykta hästen blank och ha pälsglans i manen/svansen. Det ena behöver inte utesluta det andra. ;)

Tror TS menar till sprej svansen.. " efter att svansen är nytvättad" "har en TJOCK svans"

Du kan borsta av rätt mycket skydd med om du ska borsta en timma om dagen ; )

KL

Hakar på teorin om att det funkar olika på olika hästar/platser!

Själv använde jag enbart foxfire i många år, sedan vann jag en sjöbogårdens och det funkade ännu lite bättre. Nu när jag kände på en foxfire-svans för några veckor sedan kändes det inte alls bra?? Inte samma häst eller stall, men det kändes inte bekant och det verkar som att fler tycker att det har ändrats... (till det sämre).

Som sagt sjöbogården tycker jag är toppen, dessutom minst halva priset jämfört med alla andra (iaf där jag har hittat dom). Är svansen trasslig sprejar jag massor av sprej, låter det sitta ett tag (typ till efter ridturen eller efter ett par timmar i hagen) och hästen har skakat ut nästan alla tovor själv :D Jag tycker det håller i flera dagar, men så nöjer jag mig heller inte med två sprut : P

Jag tror helt klart att något är ändrat i Foxfire, annan lukt och det blir bara klibbigt. Förr var det jättebra men nu är jag inte alls nöjd.

Jag tror faktiskt att de flesta har pälsglans i man och svans för att det ska bli lättare att reda ut utan att slita på svans/man. ALLT var inte bättre förr;)

Final mist är absolut bäst till utställning men ingenting jag någonsin skulle använda hemma. Det består av olja!

Ja jag vill verkligen slå ett slag för det! Det är VÅRDANDE och förstör inte detnaturliga skyddet i håret, till skillnad mot de flesta andra pälsmedel på marknaden.

Och pälsen blir absolut inte ryktavisande för det, man kan fortfarande ah sin sköna ryktstund med sin häst (trolleri!) :D

Gör det enkelt,, ryckta den 1 timme dagligen så får du både pälsglans och en ökad cirkulation i muskelaturen.

Nja jag skulle nog påstå att du har fel. För att en häst ska få en äkta pälsglans krävs en optima foderstat, avmaskning vid behov osv och allmänt välmående. Rykten gör sitt till men du kan rykta en häst som inte får rätt näring i en timme utan att få glans.

Utredningseffekt i man och svans är dock en annan sak.

Jag har avelsston som glänser som de värsta showhästar och som inte har badat på år och dag, de går ute och får bra foder. Men inte fan kan jag dra handen genom deras tjocka svansar om jag inte tvättar och conditionerar eller sprayar dom blöta med en bra produkt före :grin:

Om du bara visste hur mycket jag älskar att rykta min häst, bästa stunden ever är när jag får borsta hennes huvud, pussa henne på nosryggen och gosa in min kind mot hennes! :love:

MEN

Nu handlade tråden om SVANSAR och för all del man och lugg också! :D

Liknande trådar

Hästvård Mitt djur har en fin och relativt tjock svans som jag alltid tvättar innan tävling. Jag har bra pälsglans i och jag håller den flätad...
Svar
14
· Visningar
1 973
Senast: svea
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 981
Senast: Seabaz
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 807
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka