BÄSTA pälsglanset?

Fashionistan

Trådstartare
Jag är besatt av pälsglans, finns inget bättre! :love:;);)

Jag har testat nästan alla vanliga + några ovanliga men blir aldrig riktigt nöjd, vill ha den där känslan av fiskelina/nylontråd och det har jag fått några ggr med foxfire efter att svansen är nytvättad och sen dränkt i glanset! :angel:

Men vill hitta något som verkligen håller i sig flera dagar, inte bara några timmnar efter första tvätten, kan tillägga att hästen i sig har en TJOCK svans och jag tar i pälsglans nästan varje dag! :bump:

Sv: BÄSTA pälsglanset?

Jag läste någonstans att vanlig raps/majs-olja skulle funka minst lika bra som pälsglans. Har inte prövat själv, men med tanke på att det i princip är gratis så kan det ju vara värt ett försök :)

Olja kan man ju dessutom tillsätta eteriska oljor, så doften är valfri :D

Jag använder numera bara Sjöbogårdens, helt suveränt! :bow: Svansen blir som ny, och nu när hästen gåt bra grus så håller den sig fins och tovfri länge! Jag tvättade den i helgen å sprayade i massa och den är fortfarande fin!!:bump::banana:

Edit: Den är billig på GeKås också..

Dreamcoat säger jag! Sprejar igenom svansen efter tvätt och du känner det fortfarande en månad senare. Använder man det oftare lär du ha nylonkänslan konstant :)

Edit:
Jag använder Sjöbogårdens hästshampo, gillar det starkt och man hittar deras produkter billigt även på typ ÖB, om man har närmre dit. Ingen aning om deras pälsglans eftersom jag älskar det jag använder och inte planerar att byta, svårt att tro att NÅGOT slår det! :)

Senast ändrad:

OH den ska genast införskaffas, vart hittar man?! :eek::love:

+ miiiiiiia: den har jag ofta, men såååå bra tycker jag inte att den är! :)

Nej usch, ha inte olja i, det blir ju tvärtom vad man vill åt, dvs SEGT och kletigt och drar åt sig smuts. Pälsglans innehåller silikon, det är det som gör taglet halt och blankt. Hellre inget alls än olja!

Absorbine och Tib är bäst. Veredus är okej men stinker tvål.

Tungt och kletigt är förstås inte trevligt om det blir. Som jag skrev; Jag har inte testat själv, men om det funkar så är det ju bra & billigt :)

Vet bara hur äcklig svansen blir om jag haft fet salva eller olja på skapet (pga insekter). Går knapt att tvätta bort heller eftersom det är så fett. Så det är nog ingen bra ide!

TS; Hade en gång en silvrig flaska från Kieffer, den gav helt grym glans. Vet inte om den finns nu, du får googla!

Tja.. eftersom man inte längre ser var man bor så vet jag inte om mina butiker ligger i närheten. Men innan jag fick min närmsta affär att ta in det, så vet jag att det gick att beställa på t.ex. Charlies häst och hund, Emmishopen, Ryttarshopen etc.! Googla så hittar du säkert :)

Däremot, på vissa ställen står det i beskrivningen att den inte lämnar ett halt ytskikt och därför kan användas på sadelläget... Det är en dum idé om du frågar mig, för halt blir det! ^^

Satin sheen!!! :love: Sprayar man under sadeln så gliiiiider man av... :angel:

hd15-3199%20fiebing%20satin%20sheen(1).jpg

Jag använder i princip bara TIB till den tjocka ponnysvansen som befinner sig i stallet. Den hålls fin, en smula renare (skimmel) och känslan av pälsglansen finns kvar ett ganska bra tag.

Hade en som hette equistar som jag var väldigt nöjd med, sen när den tog slut så köpte jag Foxfire för jag hade bara hört bra om den men jag gillar inte den alls! Svansen blir klistrig och inte sådär riktigt hal som jag vill, ens när den är nytvättad.

Där sa du just det jag stör mig på! Vill inte ha en klistrig och blöt svans, vill att den ska bli hal och torr! :D

Liknande trådar

Hästvård Mitt djur har en fin och relativt tjock svans som jag alltid tvättar innan tävling. Jag har bra pälsglans i och jag håller den flätad...
Svar
14
· Visningar
1 973
Senast: svea
·
Hästvård Jag har en Islandshäst som sedan en dryg månad tillbaka kliar rumpan, svansen och mankammen. Hon sätter vanligtvis svansen i krubban och...
2
Svar
26
· Visningar
5 981
Senast: Seabaz
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 807
Senast: pews1972
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
7 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka