Bästa livsråden

Jag lade till lite i mitt svar för att utveckla, de flesta kanske inte skulle blivit vänner under de förhållandena men det finns många som inte ser det på det sättet och det var det jag menade med att det inte var konstigt att de blev vänner, det hade å andra sidan inte heller varit konstigt om de varit ovänner pga konflikten mellan deras länder.

Tack för förklaringen :).

"Bättre nästan rätt än helt fel" är något jag försöker tänka på när min optinoja slår till. Relaterad till den är "Sometimes, good enough is good enough".
Optinoja. :D

Jag strävar alltid efter det optimala, men det innebär för mig inte det perfekta; utan så bra det går i det aktuella sammanhanget med alla parametrar beaktade, dvs good enough. :up:

Jag behandlar dem oftast som man ska men ibland får de stå för länge efter att nån stekt i alldeles för mycket fett. När man spolar dem då blir fettet så där tjockt, kornigt och äckligt och det är då jag syndar.
Jag sköljer ur stekpannan innan jag äter; direkt efter stekningen. Min stekpanna har även fått en alldeles egen diskborste, som det aldrig någonsin kommer diskmedel på. Direkt från spisen till kranen, skölj och borsta ur, torka torrt. Tar sekunder. :up:

Jag sköljer ur stekpannan innan jag äter; direkt efter stekningen. Min stekpanna har även fått en alldeles egen diskborste, som det aldrig någonsin kommer diskmedel på. Direkt från spisen till kranen, skölj och borsta ur, torka torrt. Tar sekunder. :up:
Så gör jag med, funkar perfekt :).

Min erfarenhet är typ den motsatta. :D På de fem år jag var på mitt gamla jobb bytte jag chef åtminstone tolv gånger. Troligtvis mer, har säkert glömt både en och tre. :p

Jag fick också nya chefer på mitt förra jobb (på en månad hann jag få ny chef tre gånger). Men grejen va väl typ att chefen kan göra det jävligt surt för en om hen vill. Så får man en kass chef bör man söka sig om efter ett nytt jobb. Typ så.

Jag fick också nya chefer på mitt förra jobb (på en månad hann jag få ny chef tre gånger). Men grejen va väl typ att chefen kan göra det jävligt surt för en om hen vill. Så får man en kass chef bör man söka sig om efter ett nytt jobb. Typ så.

Jag tror också att det är en rätt vettig huvudregel.

Jag strävar alltid efter det optimala, men det innebär för mig inte det perfekta; utan så bra det går i det aktuella sammanhanget med alla parametrar beaktade, dvs good enough. :up:

Jag haller fortfarande pa att lara mig att valdigt fa saker i livet gar att fa perfect. Jag tenderar att vara aldeles for svart och vit for att kunna tanka "Good Enough", men fortsatter jobba pa det ... Och just nu behovde jag den paminnelsen, sa tack!

Jag haller fortfarande pa att lara mig att valdigt fa saker i livet gar att fa perfect. Jag tenderar att vara aldeles for svart och vit for att kunna tanka "Good Enough", men fortsatter jobba pa det ... Och just nu behovde jag den paminnelsen, sa tack!

Rodnar lite här och säger att jag istället är personen som är, och gör, allt "Good enough" vilket kan göra min man lite väl stressad ibland när jag säger att jag ska göra eller bygga något.

Min (ack så kloka :love:) mor brukar säga att det inte är någon idé att oroa sig för något, det blir bara lidande i onödan. Antingen oroar en sig över något som går bra eller oroar en sig först och genomlider ett misslyckande senare. Bättre vänta tills det kommer och se hur det blir.

Tillägg:
Sen finns det ju hur många klyschor som helst som på ett eller annat sätt för mig har blivit sanna i olika situationer.

En annan grej jag tog med mig från en kurs är att dålig stämning, det finns inom en. Det kan vara tyst, andra kan vara sura/stressade/whatever, men den dåliga stämningen jag känner, den skapar jag själv.

Det där att inte oroa sig i onödan brukar min morfar :love: säga; varför lida två gånger? Räcker med EN gång, OM det ens händer :).

Det är ju den mer nyanserade, eller ska jag säga avancerade, versionen av optinoja. :D Jag har hört begreppet i styrketräningskretsar och i det sammanhanget är det sannerligen inte så balanserat. :p

Min pappa är tokig i sådana här råd. De jag hört sådär varje vecka ett helt liv är:
Lev ditt eget liv på ditt eget sätt.
Bekymren dig inte om bekymren förrän bekymren bekymrar dig.
Döm inte hunden efter håren.
Håll dig väl med de det går sämst för i skolan för där får en ofta söka jobb sen.
Fattiga vänner och små sår ska man inte förakta.
Kritisera inte någon inför andra men beröm gärna. Låt aldrig en person tappa ansiktet.
Och så på bred värmlänska....dä ornär sä å ornär så inte så kvetter dä

Sedan är jag itutad av hela släkten att jag inte ska ta mer ansvar för hushåll hem och barn för att jag är kvinna eller om jag skulle råka ha lägre lön. I en relation är man ett team och hjälps åt. Män hjälper inte till.
Detta startade alltså för snart 50 år sedan av min morfar mfl och mina föräldrar har verkligen varit projektledare båda två under åren.

Du får må dåligt och tycka att hela livet är värdelöst, så länge du lovar att försöka kravla dig upp igen framöver.

Det tankesättet har underlättat väldigt mycket, till skillnad från de som vid ett tufft bakslag säger att man ska rycka upp sig och se det positiva direkt (vilket åtminstone för mig känns oerhört provocerande). Istället får man må precis hur dåligt som helst en stund. Men samtidigt finns det ett stopp på det framöver, där det åtminstone finns ett försök att ta sig upp inplanerat (men utan krav på att lyckas direkt) för att inte fastna i en negativ spiral.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama