Bästa livsråden

Dum spiro spero - Medans jag andas, hoppas jag.

Jag har "dum spiro spero" intatuerat, det tycker jag känns hoppfullt på något vis. Så länge jag andas, hoppas jag liksom.

En av mina träningskompisar har några kloka ord som hon återkommer till inför beslut:
Om jag tvekar på att göra något för att jag inte är säker på att jag klarar det - tacka ja.
Om jag tvekar på att göra något för att jag inte har råd - tacka nej.

Med hushållspapper o sedan spola under hett vatten.
Fettet vill jag ha kvar!
Jag använder alltid bara vatten, gärna så fort jag använt pannan/grytan och den fortfarande är varm.

Jag behandlar dem oftast som man ska men ibland får de stå för länge efter att nån stekt i alldeles för mycket fett. När man spolar dem då blir fettet så där tjockt, kornigt och äckligt och det är då jag syndar.

Jag hade önskat att jag vetat att vissa klyschiga kärleksråd inte alltid stämmer såsom;
När du slutar leta så står han bara där en vacker dag.
Eller Kärleken kan du inte leta efter, den finner dig då du är redo

Istället hade jag behövt höra att bli mer aktiv själv. Lita inte på att någon bara finns där en dag i ditt liv
De kärlekar jag haft har jag hittat då jag aktivt letat.

Det gör ont i mig när jag gör det men ibland alltså. Hur får man bort fettet? Bara papper?

Torka av det som går med papper. Sen hæller du varmt vatten i pannan och låter det koka en stund. Jag anvænder en gammal diskborste och borstar runt før borsten bøjer sig av hettan så den blir snabbt ful. Funkar alltid hur kletig den æn var.

"Det finns så mycket gott att gøra så hur i all værlden kan någon ha tid med något annat? "

Vi ær liv som vill leva bland andra liv som också vill leva. (Arne Næs).

Varje gång du værnar om en albatross eller en ælv så værnar du om dig sjælv. (Tage Danielsson.)

Ljuset lyser i mørkret och mørkret har inte øvervunnit det. (Johannes evangelium 1).

Jesus sa att med himmelriket ær det som en surdeg som syrar hela degen, eller ett senapskorn som ær ett av de minsta frøna men ændå væxer upp till ett stort træd. Før mig inger det hopp - att sanning och rættfærdihet har kraft æn om det først inte ser så ut.

Två grejer har fastnat hos mig och båda gäller trafik, konstigt nog.

När jag som ung tyckte att jag kunde vara utan bälte i bilen för att det var så kort sträcka och bara i villasamhället så sa min pappa "Olyckan vet inte hur långt du åkt" och det har satt sig som berget. Bilskolan vi känner har börjat anamma det också.

Min mamma sa någon gång när hon hörde någon säga att olyckan (bil) hände så plötsligt och att det var så oförutsägbart att; "Det är väl ingen som sitter på sängkanten på morgonen och säger att ´ idag ska jag råka ut för en olycka ´ "?

Med det sagt så är det ju aldrig så att man planerar en olycka och att man kanske ska tänka lite längre än näsan räcker och köra som om du faktiskt tror det ska hända något.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama