Bästa livsråden

Progress always begins were your comfort zone ends.

Jag försöker tänka på att inte bli bekväm, men jag har ganska svårt för det, det verkar mänskligt på nåt sätt.

Allmänt försöker jag tänka att vi lever (antagligen) bara en gång. En av mina kollegor dog igår, det påminner mig om att jag måste leva mitt liv som jag vill.

Ta ingen skit har jag släppt, hårt och bestämt. Det leder bara till att skiten vänder och hamnar på dig istället. Man blir obekväm. Och faktiskt hatad.

Jo, alltså jag kan förstå att det kan vara knepigt att genomföra sådär helt kategoriskt till 100 %. Det beror kanske lite på var man börjar också? "Ta inte för mycket skit", kanske vore bättre? Eller "ta inte skit i vissa lägen" :)

Men om man från början är lite för mjuk och snäll och har låtit sig bli överkörd för mycket och för många gånger för sitt eget bästa, då är det liksom ett schysst imperativ att stärka sig med, "ta ingen skit". Så då kanske man uppnår att i alla fall bara ta hälften så mycket skit som annars, och att det blir lite bättre.

Det är ingen klatschig fras men det bästa jag har hört är att många människor fokuserar på vilka de (upplever att) de är, istället för vilka de vill vara. Om man inte är helt nöjd med sin självbild så finns det ju ingen anledning att hela tiden återvända till den som kompass. Fatta beslut utifrån vem du vill vara, så blir du så småningom sådan!
Lite "Fake it until you make it" :up:

Lev och njut idag. Igår har varit och går inte att ändra på, och imorgon kommer tids nog.

Och så: Ingen annan kan bestämma hur du lever ditt liv mer än du. Trivs du inte, ändra på det.

"Se till att skaffa en vardag du inte vill ta semester från". Och "life is short, buy the puppy".

Det har varit en väldigt viktig motivator för mig att se båda mina föräldrar bränna ut sig. Jag har kämpat på rätt rejält för att ordna mitt liv så att jag inte ska hamna där!!

Vilka är de där godaste råden eller annat som har gett dig insikt i livet, som har gjort det mer begripligt eller lättare att hantera? Eller annan klokskap som har hjälpt dig på något sätt, som du vill dela med dig av?

Bring it. :D

Jag önskar att jag vetat tidigare vad jag vet nu när jag blivit äldre

1) när du inte mår bra- se till att ändra det
(numera ser jag till att bejaka det jag mår bra av)

2) viktigast för mig har varit att få bekräftelse från andra folk att det faktiskt inte varit mig det varit fel på (endast) så se till att ha välmenande kloka underbara männsikor omkring dig som stöttar och ger bra input

Jag tycker det är jättekul att läsa livsråd, citat ect. Jag kan lägga hela kvällar på att bara gå igenom långa listor. Jag svänger nog ganska ofta i vilket jag tycker är bäst beroende på situation och plats i livet. Men ett som jag alltid bär med mig är
- Livet lär

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama