Bästa livsråden

När jag konfirmerades fick jag med mej ett bibelord som ledstjärna, Romarbrevet 12:21 "Låt dig icke övervinnas av det onda utan övervinn det onda med det goda"
(gammal översättning)
Och "den gyllene regeln" gäller ju i alla lägen: "Allt vad ni vill att människorna skall göra mot er, det skall ni också göra mot dem!"

Ett citat som jag tycker är väldigt bra som har hjälpt mig att släppa när jag har haft konflikter med folk är "Det är ingen som är emot dig, alla är för sig själva". Dvs, även om någon är emot en själv i stunden så är det inte för att det är deras mål, utan för att de tror att det är en själv som står i vägen för dem.

Mind over mood. Eller, tankar och känslor är inte farliga. De kan vara obehagliga men så länge man inte handlar på dem så är de faktiskt inte farliga. De går att känna obehag och ändå genomföra.

You got to walk that lonesome valley
You got to walk it by yourself
Nobody else can walk it for you
You got to walk it by yourself

I slutändan är det jag själv som måste hitta vägen och ta mig genom tuffa tider. Visst behöver man andra människor men eftersom allt förändras kan man aldrig hänga upp sig för hårt på någon annan. Ingen annan kan gå genom livet åt mig. Därför är alla viktiga beslut mina.

"Bättre nästan rätt än helt fel" är något jag försöker tänka på när min optinoja slår till. Relaterad till den är "Sometimes, good enough is good enough".

När det gäller att tackla stora saker i livet så hörde jag för en sisådär tio år sedan en yogainstruktör läsa upp det här stycket av Patanjali, och det slog mig rakt i hjärtat:

“When you are inspired by some great purpose, some extraordinary project, all your thoughts break their bonds: Your mind transcends limitations, your consciousness expands in every direction, and you find yourself in a new, great and wonderful world. Dormant forces, faculties and talents become alive, and you discover yourself to be a greater person by far than you ever dreamed yourself to be.”

Min (ack så kloka :love:) mor brukar säga att det inte är någon idé att oroa sig för något, det blir bara lidande i onödan. Antingen oroar en sig över något som går bra eller oroar en sig först och genomlider ett misslyckande senare. Bättre vänta tills det kommer och se hur det blir.

Tillägg:
Sen finns det ju hur många klyschor som helst som på ett eller annat sätt för mig har blivit sanna i olika situationer.

En annan grej jag tog med mig från en kurs är att dålig stämning, det finns inom en. Det kan vara tyst, andra kan vara sura/stressade/whatever, men den dåliga stämningen jag känner, den skapar jag själv.

För några veckor sedan var jag på kurs i utlandet och fann en grupp nya vänner :love:. En av personerna var cypriot-grek och en annan från Turkiet och en kväll satt vi och diskuterade det osannolika i att dessa två män, vars hemland ligger i bitter fejd med varandra, hade blivit så goda vänner.
Det tycker jag inte är ett dugg konstigt - om man i främst bedömer varandra som individer och inte utifrån grupptillhörighet. Så fungerar jag i varje fall.

Det tycker jag inte är ett dugg konstigt - om man i främst bedömer varandra som individer och inte utifrån grupptillhörighet. Så fungerar jag i varje fall.

Så försöker jag också att leva :). Men varken du eller jag bor i ett land, där en stor del av landet är ockuperat av en annan stat som vägrar leva följa de lagar som finns i landet. Vi bor inte heller i ett land där du kan riskera att bli anmäld och arresterad pga. att regeringen sett sig sur på nationen som står i din frus pass eller för en Facebookstatus som inte faller regeringen i smaken.

Dessa två personer bedömde varandra som individer trots att de bor i två länder där detta anses som omöjligt och/eller olagligt. De såg varandra som två småbarnsföräldrar med samma yrke och liknande vardag. Trots att de i deras respektive land knappast kan skylta med sin vänskap. Det tycker jag är mycket mer imponerande än att du och jag lyckas bedöma varandra som individer :).

Bryt ihop och kom igen.

Det symboliserar för mig att livet är för alla tidvis för hårt för att stå ut. Var gränsen går är väldigt personligt. Men när det kommer till den där gränsen, släpp taget en stund, vältra dig i misären. Res dig och ta nya tag.

Så försöker jag också att leva :). Men varken du eller jag bor i ett land, där en stor del av landet är ockuperat av en annan stat som vägrar leva följa de lagar som finns i landet. Vi bor inte heller i ett land där du kan riskera att bli anmäld och arresterad pga. att regeringen sett sig sur på nationen som står i din frus pass eller för en Facebookstatus som inte faller regeringen i smaken.

Dessa två personer bedömde varandra som individer trots att de bor i två länder där detta anses som omöjligt och/eller olagligt. De såg varandra som två småbarnsföräldrar med samma yrke och liknande vardag. Trots att de i deras respektive land knappast kan skylta med sin vänskap. Det tycker jag är mycket mer imponerande än att du och jag lyckas bedöma varandra som individer :).

Min grek-cypriotiska ortodoxa vän såg också mig som individ, även efter han med stora ögon hört om diverse lagstiftning i mitt hemland och mina åsikter om sådant som jämställt hushållsarbete, delad föräldraledighet, homoadoption, aborter och samkönade äktenskap ;).

Min ena förälder kommer från ett land som plågades av inbördeskrig, där man inte kunde veta om närmaste granne var "vän" eller "fiende" och fel svar när det knackade på dörren kunde innebära att man blev skjuten.

Edit. Jag borde kanske lägga till att jag förstår att alla inte ser det på det sättet, kanske till och med majoriteten jag vet inte, men det finns också många som bedömer varandra som individer och inte efter grupp.

Senast ändrad av en moderator:
Min ena förälder kommer från ett land som plågades av inbördeskrig, där man inte kunde veta om närmaste granne var "vän" eller "fiende" och fel svar när det knackade på dörren kunde innebära att man blev skjuten.

Det måste ha varit förfärligt för hen!

Men jag ser inte hur det är relevant just i denna diskussion, som handlade om att du inte tyckte att det var konstigt eller svårt för mina två vänner att bli vänner. Vilket jag håller fast i det visst kunde ha varit, eftersom åtminstone den ena kan bli arresterad för det i sitt hemland.

Det måste ha varit förfärligt för hen!

Men jag ser inte hur det är relevant just i denna diskussion, som handlade om att du inte tyckte att det var konstigt eller svårt för mina två vänner att bli vänner. Vilket jag håller fast i det visst kunde ha varit, eftersom åtminstone den ena kan bli arresterad för det i sitt hemland.
Hon var bara ett barn och hennes familj och släkt klarade sig, hon såg det ur ett barnperspektiv och upplevde det snarast som en spännande lek. För de vuxna, hennes föräldrar, var det mycket värre.

Jag lade till lite i mitt svar för att utveckla, de flesta kanske inte skulle blivit vänner under de förhållandena men det finns många som inte ser det på det sättet och det var det jag menade med att det inte var konstigt att de blev vänner, det hade å andra sidan inte heller varit konstigt om de varit ovänner pga konflikten mellan deras länder.

Liknande trådar

Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 102
Senast: Thaliaste
·
Kropp & Själ Natten till igår fick jag ett samtal om att en nära anhörig från ingenstans försökt ta sitt eget liv. Det kom som en chock för alla...
2
Svar
24
· Visningar
1 569
Senast: Twihard
·
Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
699
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama