Bara jag kan gora mig sjalv lycklig.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I vilket sammanhang tänker du på?Underarbete är gravt överskattat!
Från början målning och sånt, med tiden alltfler.I vilket sammanhang tänker du på?
Det tycker jag inte är ett dugg konstigt - om man i främst bedömer varandra som individer och inte utifrån grupptillhörighet. Så fungerar jag i varje fall.För några veckor sedan var jag på kurs i utlandet och fann en grupp nya vänner . En av personerna var cypriot-grek och en annan från Turkiet och en kväll satt vi och diskuterade det osannolika i att dessa två män, vars hemland ligger i bitter fejd med varandra, hade blivit så goda vänner.
Det tycker jag inte är ett dugg konstigt - om man i främst bedömer varandra som individer och inte utifrån grupptillhörighet. Så fungerar jag i varje fall.
Så försöker jag också att leva . Men varken du eller jag bor i ett land, där en stor del av landet är ockuperat av en annan stat som vägrar leva följa de lagar som finns i landet. Vi bor inte heller i ett land där du kan riskera att bli anmäld och arresterad pga. att regeringen sett sig sur på nationen som står i din frus pass eller för en Facebookstatus som inte faller regeringen i smaken.
Dessa två personer bedömde varandra som individer trots att de bor i två länder där detta anses som omöjligt och/eller olagligt. De såg varandra som två småbarnsföräldrar med samma yrke och liknande vardag. Trots att de i deras respektive land knappast kan skylta med sin vänskap. Det tycker jag är mycket mer imponerande än att du och jag lyckas bedöma varandra som individer .
Min ena förälder kommer från ett land som plågades av inbördeskrig, där man inte kunde veta om närmaste granne var "vän" eller "fiende" och fel svar när det knackade på dörren kunde innebära att man blev skjuten.Så försöker jag också att leva . Men varken du eller jag bor i ett land, där en stor del av landet är ockuperat av en annan stat som vägrar leva följa de lagar som finns i landet. Vi bor inte heller i ett land där du kan riskera att bli anmäld och arresterad pga. att regeringen sett sig sur på nationen som står i din frus pass eller för en Facebookstatus som inte faller regeringen i smaken.
Min ena förälder kommer från ett land som plågades av inbördeskrig, där man inte kunde veta om närmaste granne var "vän" eller "fiende" och fel svar när det knackade på dörren kunde innebära att man blev skjuten.
Hon var bara ett barn och hennes familj och släkt klarade sig, hon såg det ur ett barnperspektiv och upplevde det snarast som en spännande lek. För de vuxna, hennes föräldrar, var det mycket värre.Det måste ha varit förfärligt för hen!
Men jag ser inte hur det är relevant just i denna diskussion, som handlade om att du inte tyckte att det var konstigt eller svårt för mina två vänner att bli vänner. Vilket jag håller fast i det visst kunde ha varit, eftersom åtminstone den ena kan bli arresterad för det i sitt hemland.